Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Laetoli footprints: according to most creationists, these are modern human footprints that are dated at 3.7 million years ago, long before humans were meant to exist. Creationists emphasize the close resemblance between these and modern human footprints, but often neglect to mention their extremely small size and the fact they may also be similar to the feet of the australopithecines living at the same time. Exactly how similar they are is a matter of some debate.
Tuttle (1990) thinks the footprints are too human-like to belong to A. afarensis, and suggests they may belong to another species of australopithecine, or an early species of Homo. Johanson, who has often said that Lucy was fully adapted to a modern style of bipedality, claims (Johanson and Edgar 1996) that the A. afarensis foot bones found at Hadar, when scaled down to an individual of Lucy's size, fit the prints perfectly. Stern and Susman (1983), who have argued that Lucy's foot and locomotion were bipedal but not yet fully human-like, believe that the footprints show subtle differences from human prints and could have been made by afarensis. Clarke (1999) believes that the Laetoli tracks could have been made by feet very similar to those of the new australopithecine fossil Stw 573.
Eke1 schreef:Wat betreft de evolutietheorie (van de mens) ligt eea dan wat gevoeliger. Mits ik een terecht en correcht onderscheid maak tussen het begrip evolutie en evolutietheorie. De theorie is... een theorie, o.a. over onze ontwikkeling van pantoffeldiertje (is maar een voorbeeldje, relax!) tot de mens die we nu zijn. Zoals het woord het zegt is dat een theorie en er wordt volgens mij nog dagelijks gesleuteld aan de details.
Lepeltje schreef:Kijk dat is het leuke van de creationisten index, want daar ook hiervoor een verklaring (ik ben nog steeds amazed hoeveel erop staat)Citaat:Laetoli footprints: according to most creationists, these are modern human footprints that are dated at 3.7 million years ago, long before humans were meant to exist. Creationists emphasize the close resemblance between these and modern human footprints, but often neglect to mention their extremely small size and the fact they may also be similar to the feet of the australopithecines living at the same time. Exactly how similar they are is a matter of some debate.
Tuttle (1990) thinks the footprints are too human-like to belong to A. afarensis, and suggests they may belong to another species of australopithecine, or an early species of Homo. Johanson, who has often said that Lucy was fully adapted to a modern style of bipedality, claims (Johanson and Edgar 1996) that the A. afarensis foot bones found at Hadar, when scaled down to an individual of Lucy's size, fit the prints perfectly. Stern and Susman (1983), who have argued that Lucy's foot and locomotion were bipedal but not yet fully human-like, believe that the footprints show subtle differences from human prints and could have been made by afarensis. Clarke (1999) believes that the Laetoli tracks could have been made by feet very similar to those of the new australopithecine fossil Stw 573.
Oftewel, alleen de anthropologist Tuttle vond in 1990 dat deze teveel op mensen voetstappen leken. Alle andere anthropologisten hebben ondertussen duidelijke verschillen gevonden.
Shadow0 schreef:Eens.Dit misverstand komt vaker voor, maar 'theorie' betekent in de wetenschap iets heel anders dan in de gebruikelijke zin. Theorieen in wetenschappelijke zin kunnen goed uitgewerkt zijn en voldoende onderbouwd.
Shadow0 schreef:Dit valt voor mij onder de evolutietheorie, daarom gaf ik ook aan dat er nog dagelijks aan gesleuteld wordt. De verwarring komt voort uit mijn interpretatie van het onderscheid tussen evolutie en evolutietheorie.Waar wel nog veel onzekerheid over is, is de precieze verwantschap van diverse diersoorten: welk dier kwam waaruit voort en hoe. Welke route specifiek is genomen zeg maar. Maar dat zijn geen details die de basis veranderen, het mechanisme van mutatie, voortplanting en selectie blijft gelijk.
Eke1 schreef:Mixje90, wat zijn jouw ideeën over de zwilwrat van het paard?
Ik vraag niet om bewijzen van wat voor soort dan ook. Ben wel benieuwd naar jouw idee erover. Mijn idee heb ik eeder in deze topic al verwoord, aantal pagina's terug.
Mixje90 schreef:Russell H. Tuttle schreef het volgende artikel in 1990:
“Samengevat kan gezegd worden, dat de 3,5 miljoen jaar oude voetsporen in
Laetoli, site G, die van de moderne mens vertegenwoordigen die niet de
gewoonte heeft schoenen te dragen. Niets uit deze afdrukken duidt erop, dat de
mensachtigen uit Laetoli minder in staat waren om op twee benen te lopen dan
wij dat zijn. Als het niet bekend was, dat de voetafdrukken van sectie G zou oud
waren, dan zouden we zeker tot de conclusie komen, dat ze gemaakt waren door
ons soort Homo… In ieder geval moeten we afstand nemen van de loze bewering,
dat de Laetoli-voetafdrukken door Lucy’s soort; de Australopithecus afarensis,
gemaakt zijn.” Russel H. Tuttle, Natu4al Hitroy, maart 1990,
p. 61-64
Dus ja, wat neem je aan van wie? Of is iedereen die ik quote een gelovige en dom(zo worden mensen die in de schepping geloven helaas vaak afgeschildert)
Mixje90 schreef:Als ik vraag hoe een zeedier zich heeft kunnen evolueren naar een landdier, wordt er geantwoord "amfibieën duh". Ja en die zijn zeker uit het niets ontstaan?
Shadow0 schreef:Mixje90 schreef:Als ik vraag hoe een zeedier zich heeft kunnen evolueren naar een landdier, wordt er geantwoord "amfibieën duh". Ja en die zijn zeker uit het niets ontstaan?
Je vroeg het niet, je stelde dat het onmogelijk was. Dat is nogal iets anders. Maar er werd al uitgelegd dat niemand in de biologie stelt dat vissen op een ochtend denken 'vandaag ga ik eens op het land lopen.'
Maar amifibieen zijn wel goede illustraties van de tussenvormen die dieren aan kunnen nemen: ze beginnen met kiewen maar ontwikkelen later longen, en zijn in verschillende opzichten toegerust om in water of land te leven. Ze tonen heel duidelijk aan dat ook de 'tussenvorm' tussen water en land gunstig kan zijn voor dieren, en dat de overgang dus geleidelijk kan zijn met dieren, en juist niet onmogelijk.
Ruga schreef:Absurd is dit. En ik heb toch wel een beetje recht van spreken, dit is mijn vakgebied. Ik heb ook Laetoli bezocht en kan behoorlijk meepraten over de hypotheses rond die site. Mixje90, je bent slecht geïnformeerd, meer is er niet over te zeggen zonder eerst een paar uur les te geven.
De naam Tuttle zegt me niks overigens, denk niet dat die man van enige betekenis is in paleo-antropologie.
Mixje90 schreef:en je zou een vierjarig kind vragen wat dat was, dan zou hij meteen
zeggen, dat iemand daar gelopen heeft. Hij zou niet in staat zijn het verschil te
zien met honderd andere afdrukken op het strand, en jij ook niet.”
Citaat:To illustrate this point, a reconstruction of the foot skeleton of a female A. afarensis is undertaken, and the results are compared to the Laetoli tracks. We conclude that A. afarensis represents the best candidate for the maker of the Laetoli hominid trails.