Ben ik nou echt zó dom??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: Ben ik nou echt zó dom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:53

Ik heb er ook last van moelly! Doe vwo maar ik kan echt de domste dingen zeggen. Ik ga nogal vaak de fout in met werkwoorden, dan zeg ik bijvoorbeeld, 'schrijfde' ipv 'schreef'. En mijn topografische kennis over Nederland, daar zal ik gewoon maar niet over beginnen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:35

Fiffill schreef:
Nu je toverlantaarn zegt, ik heb eigenlijk super veel basiskennis uit de Suske & Wiske die ik als kind altijd las :D :D

Jaaa!!!
en Asterix, mijn kennis van de romeinse tijd komt grotendeels daar vandaan... en is dus ook heftig gekleurd door cartoons, ik hoop dat hun niet al te veel fouten gemaakt hebben lol.

Als voorbeeld hoe je dingen ook verkeerd op kunt pikken, ik las vroeger alle bianca boekjes, in 1 van die boekjes gaat het over de Palio, diezelfde palio die momenteel op de voorpagina van bokt staan, echter doordat de beschrijving van de race bladzijdes lang doorgaat dacht ik toch echt dat deze een stuk langer was dan het rondje wat in het nieuwbericht staat, ik had het in mijn hoofd geromantiseerd met racen over klinkerweggetjes (die ze daar ws niet hebben maar dat bedacht ik me niet als 10-12 jarige) en door nauwe straatjes... maar het is 'gewoon' een rondje rond het plein :')
Dat doet natuurlijk niet af aan mijn mening over de omstandigheden daar, dat staat er los van

Weer even wat vraagjes spuien:
Nederlandse taal:
- Wat zijn duigen?

Aardrijkskunde
- Wat is de oude naam van Mumbai
- Waar ligt de stormvloedkering
- Hoeveel staten heeft Amerika en welke was de laatste staat die erbij kwam?
- In welk land liggen respetievelijk de Mount Everest, het Titicacameer (en waar staat het om bekend) en timboektoe

Ga nog even niet zeggen welke categorie:
- Wie is pavlov en waar staat hij om bekend

Recente geschiedenis:
- welk jaar was 'de tsunami' en welk land werd het hardst erdoor getroffen
- welk jaar was de bijlmerramp

Maatschappijleer:
- Wat is de staats/regeringsvorm van Nederland
- Welk jaar overleed Pim Fortuyn en van welke partij was hij lijsttrekker voor de LPF, bonusvraag voor de kenner: hoeveel zetels haalde Pim Fortuyn binnen voor zijn partij?

Plaatje raden:
Wat is dit, waar ligt dit:
Afbeelding
Ernstig schattig, maar wat is het en waar komt hij voor?
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 20-08-12 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:52

Zo annemiek, dat is een hele lijst en ik weet lang niet alles.

Duigen zijn de planken waarvan een ton is gemaakt.
Stormvloedkering ligt toch in zeeland (of is de oosterscheldekering daar geen onderdeel van?)
De US heeft 52 staten, Amerika bestaat uit twee continenten :p , ik gok dat Hawaii of Alaska als laatste erbij zijn gekomen.

Pavlov is een gedragswetenschapper. Hij staat bekend om de pavlov-reactie. Het conditioneren van een dier dat deze al reageert op de bel met kwijlen (of zelfs op de stroomschok) omdat deze altijd voor de voerbak (respectievelijk de bel) kwam.

Wij zijn een monarchie, maar ook een democratie.
Pim Fortuyn is overleden in ik denk 2006, hij zat eerder bij de vvd.

Van de foto denk ik dat het beestje een nachtdiertje is, ik wilde eerst een pantoffeldiertje zeggen maar dat klopt natuurlijk niet.

De rest weet ik trouwens niet, over een heleboel van de onderwerpen die je vraagt kan ik wel andere leuke weetjes vertellen, maar dat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:54

Annemiek80 schreef:
Fiffill schreef:
En de officiele naam is helix voor de vorm van DNA molecuul, maar wenteltrap vind ik ook leuk!

Nu je toverlantaarn zegt, ik heb eigenlijk super veel basiskennis uit de Suske & Wiske die ik als kind altijd las :D :D

Jaaa!!!
en Asterix, mijn kennis van de romeinse tijd komt grotendeels daar vandaan... en is dus ook heftig gekleurd door cartoons, ik hoop dat hun niet al te veel fouten gemaakt hebben lol.

Als voorbeeld hoe je dingen ook verkeerd op kunt pikken, ik las vroeger alle bianca boekjes, in 1 van die boekjes gaat het over de Palio, diezelfde palio die momenteel op de voorpagina van bokt staan, echter doordat de beschrijving van de race bladzijdes lang doorgaat dacht ik toch echt dat deze een stuk langer was dan het rondje wat in het nieuwbericht staat, ik had het in mijn hoofd geromantiseerd met racen over klinkerweggetjes (die ze daar ws niet hebben maar dat bedacht ik me niet als 10-12 jarige) en door nauwe straatjes... maar het is 'gewoon' een rondje rond het plein :')
Dat doet natuurlijk niet af aan mijn mening over de omstandigheden daar, dat staat er los van

Weer even wat vraagjes spuien:
Nederlandse taal:
- Wat zijn duigen?
Duigen zijn de gebogen houten planken waarmee tonnen gemaakt worden.

Aardrijkskunde
- Wat is de oude naam van Mumbai
Bombay
- Waar ligt de stormvloedkering
Welke bedoel je? Je hebt de Afsluitdijk; de Oosterscheldekering; de Stormvloedkering Hollandse IJssel; de Nieuwe Waterwegkering; de Hartelkering en de Balgstuw.

- Hoeveel staten heeft Amerika en welke was de laatste staat die erbij kwam?
Ik meen 51 (of 52); en ik meen Hawaii
- In welk land liggen respetievelijk de Mount Everest, het Titicacameer (en waar staat het om bekend) en timboektoe
De Mount Everest ligt tussen Nepal en Tibet; het Titicacameer ligt in de Andes tussen Peru en Bolivia. Waar het om bekend staat weet ik niet precies, kunnen zoveel dingen zijn. Timboektoe ligt in Mali

Ga nog even niet zeggen welke categorie:
- Wie is pavlov en waar staat hij om bekend
Moet ik even opzoeken

Recente geschiedenis:
- welk jaar was 'de tsunami' en welk land werd het hardst erdoor getroffen
2004;
- welk jaar was de bijlmerramp
1994

Maatschappijleer:
- Wat is de staats/regeringsvorm van Nederland
Parlementaire democratie
- Welk jaar overleed Pim Fortuyn en van welke partij was hij lijsttrekker voor de LPF, bonusvraag voor de kenner: hoeveel zetels haalde Pim Fortuyn binnen voor zijn partij?
2002; Leefbaar Nederland.

Plaatje raden:
Wat is dit, waar ligt dit:
Afbeelding
Louvre; Parijs

Ernstig schattig, maar wat is het en waar komt hij voor?
Afbeelding
Geen idee

Afbeelding[/quote]
Lijkt op een lijkwade

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:14

Beestje is een spookdiertje (vergeet je nooit meer met zo'n naam..), volgens mij van madagascar. Andere vragen zijn door mijn voorgangers volgens mij goed beantwoord.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:19

Hihi dat stukje over die Palio :D

Verder je vragen

- Duigen zijn planken die gebruikt worden om houten vaten te maken (van de uitdrukking "in duigen vallen")

- Mumbai was eerst Bombay (die naam ken ik overigens beter dan Mumbai, ik meende dat ik Bombay ooit geleerd had op school)

- De stormvloedkering... oei :+ zijn dat er niet meer? Iig bij de deltawerken.

- 50 staten dacht ik? de laatste die erbij kwam weet ik niet. Maar als ik moet gokken dan ga ik voor Hawaii.

- Mount Everest ligt op de grens van Tibet en Nepal. Titicameer euh.... die weet ik niet, maar de naam klinkt als iets Zuid-Amerikaans of Afrikaans :') Timboektoe ligt in Mali

- Pavlov was een wetenschapper die bekend staat om de naar hem vernoemde Pavlovreactie, hij onderzocht conditionering (bekend onderzoek met honden en bellen etc)

- De tsunami was in 2004 en Indonesië was het hardst erdoor getroffen (niet helemaal 100% zeker over die laatste...)

- Bijlmerramp was in 1992 (overigens weet ik dat alleen maar omdat dat mijn geboortejaar is, ik geloof niet dat we dat ooit op school hebben gehad)

- Nederland is een monarchie en parlementair

- Pim Fortuyn overleed in 2002, de andere vragen weet ik niet (het moge duidelijk zijn dat ik me niet zo voor politiek interesseer en ik was heel jong toen hij stierf - zijn dood is me alleen zo goed bijgebleven doordat ik toen bij mijn opa en oma zat en mijn oom opbelde en ik alleen wist dat er iets Heel Ergs gebeurd was :') )

1e plaatje is de piramide voor het Louvre (Parijs dus)

2e plaatje is een spookdiertje, die komen voor op oa Indonesië

3e plaatje wat is je vraag daarbij?

Zo, ik wist niet alles maar toch wel een aantal dingen (moet ik ze wel nog goed hebben natuurlijk _O- )

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:36

whoopsie ook wat foutjes van mijn kant, ik doelde op de deltawerken niet op de stormvloedkering(en)
en met amerika bedoel ik de vs, dat is een veelgemaakte 'fout' van mijn kant.
Mijn vraag bij de laatste afbeelding is/was:
wat is het en waar staat deze specifiek om bekend

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:50

Op weg naar groningen zei ik zijn wel bijna bij belgie haha

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:54

Saskiaatje schreef:
HolyPope schreef:

Ben je gek meid..? Gewoon de humor van inzien.
Jij bent misschien weer aantrekkelijker dan een ander.

En da's een feit. <<)
Maar Lisa is wel degelijk slim, dus double catch. :D

Ahh skattie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:58

Annemiek80 schreef:
whoopsie ook wat foutjes van mijn kant, ik doelde op de deltawerken niet op de stormvloedkering(en)
en met amerika bedoel ik de vs, dat is een veelgemaakte 'fout' van mijn kant.
Mijn vraag bij de laatste afbeelding is/was:
wat is het en waar staat deze specifiek om bekend

Lijkwade van Turijn. Jezus zou erin gewikkeld zijn na de kruisiging. titicacameer is het hoogste meer ter wereld.
:+: Ik hou van spookaapjes, zo schattig...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:58

Van de Bijlmerramp had ik het jaartal fout inderdaad (stomstomstom! Zeker als je weet dat ik bij een omgekomen iemand in de klas heb gezeten)

Voor de rest: Er zaten vragen bij die ik niet uit m'n hoofd weet, dus ik ben de rest van de avond zoet met het zoeken naar de antwoorden/ feitjes/ weetjes en die uit m'n hoofd leren. Heerlijk! (ik besloot toen ik 7 jaar oud was al dat ik ALLES wilde weten over ALLES. Helaas bleek een paar jaar later dat mijn ernstig gebrekkige intelligentie dat niet toe zou gaan laten en dat was een neutronenbom in mijn ego).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:59

Mick, dan weet je vast het verschil tussen een neutronenbom en een atoombom. Zouden anderen dat ook weten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:04

Voor de feitjes malloten onder ons, bill brysonzijn 'short history of nearly everything al gelezen? Geweldig boek!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:22

Jep, dat weet ik. Anders had ik het niet zo benoemd.

Troi, dat boek ken ik niet. Ga het eens opzoeken.

Heb wel een halve zolder vol met (populair)wetenschappelijke tijdschriften, en andere boeken vol wetenswaardigheden en heb ze allemaal gelezen, samen met de Winkler Prins uit 1939 (die zeker uit geschiedkundig oogpunt heel erg interessant is. De 2e wereldoorlog was toen nog niet geweest, de atoombom bestond nog niet, van computers had niemand nog gehoord en de medische wetenschap stond nog in de kinderschoenen, daarover lezen is bijna hilarisch met de kennis van vandaag. Heel veel theorieen die daarin als feit gepresenteerd worden zijn inmiddels naar de schroothoop verwezen maar het is interessant om te zien waar de theorieen van vandaag vandaan komen).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:29

Anne_GTI schreef:
Mick, dan weet je vast het verschil tussen een neutronenbom en een atoombom. Zouden anderen dat ook weten?

Ik in elk geval niet, ga zo even googlen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:32

Volgens mij is een neutronenbom een soort van atoombom, maar zijn er veel meer soorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:34

Neutronen zijn kleiner dan atomen,dus verschil in de deeltjes?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:39

Neutronenbom ontploft heel anders. Atoombom is heel verwoestend dichtbij maar verderaf kan je tegen de Gammastraling je nog wel wapenen achter lood en beton. De straling van de neutronenbom is veel gevaarlijker omdat het overal doorheen gaat.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:47

Hoe heetten de eerste kernbommen die effectief zijn gebruikt voor destructieve doeleinden, op welke plaatsen werden ze neergegooid en uit welke stoffen bestonden deze? (de eerste twee vragen zijn algemene kennis, de laatste is voor gevorderden en haakt in op mijn eerdere post).

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:55

Atoombommen op Hiroshima en .... iets met een N in japan? Nakasabi ofzoiets

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:04

Maartenn schreef:
Atoombommen op Hiroshima en .... iets met een N in japan? Nakasabi ofzoiets

Nagasaki

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:06

ik zal voor de goede orde ook nog even de 'goede' antwoorden geven:

- gebogen houten planken die nodig zijn voor het maken van een ton

- Bombay
- zeeland (ik doelde dus op de deltawerken lol)
- 50 en de laatste 2 die erbij kwamen waren Alaska en Hawaii, Alaska een half jaar voor Hawaii
- zowel in Nepal als in Tibet, tussen bolivia en peru en staat bekend om dat het het hoogste meer ter wereld is, timboektoe ligt in Mali en staat op de werelderfgoedlijst (zijn dit jaar grote vernielingen geweest)

- pavlov: is al perfect uitgelegd, was een wetenschapper die onderzoek deed naar conditionering en de pavlovreactie (het water loopt je in de mond) is naar hem vernoemd

- de tsunami was op 2e kerstdag 2004 en zal ik persoonlijk niet snel vergeten aangezien ik begin december zelf teruggekeerd was van een ruim 3 maanden reis naar indonesie en maleisie, meerdere plaatsen die ik toen bezocht heb bestaan niet meer in dezelfde vorm als ik op mijn foto's heb staan. Het land wat er het hardst door getroffen werd is Indonesie
- de bijlmerramp was in 1992

- ik heb geleerd dat wij in een constitutionele monarchie leven, maar verschillende antwoorden die hier genoemd worden klinken mij ook prima in de oren :j
- Pim Fortuyn overleed in 2002, leefbaar nederland, en de bonusvraag: 0 aangezien hij vlak voor de verkiezingen overleed

plaatjes:
- ik heb nog erg mijn best gedaan om een plaatje te vinden zonder het gebouw op de achtergrond maar hij is blijkbaar zeer herkenbaar :) of jullie hebben allemaal de da vinci code gezien/gelezen... dat kan ook :)
Dit is inderdaad de piramide die bij het Louvre staat
- dit is een spookdiertje die ik ken onder de naam tarsier (tja rondgereisd in die regionen) en hij komt voor in zuidoost Azie, de beste kans om hem daadwerkelijk ook te zien heb je op de Filippijnen op het eiland Bohol, 'mijn exemplaar' heb ik in Maleisisch Borneo gezien. Hij lijkt op het schattige diertje uit de film Madagascar maar helaas daar leeft hij dus niet lol
- Lijkwade van Turijn, al eeuwen wordt gedacht/beweerd dat dit de lijkwade van Jesus is

Kennen jullie deze vis?
Afbeelding
Dit is een blobfish :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:06

mick75 schreef:
Hoe heetten de eerste kernbommen die effectief zijn gebruikt voor destructieve doeleinden, op welke plaatsen werden ze neergegooid en uit welke stoffen bestonden deze? (de eerste twee vragen zijn algemene kennis, de laatste is voor gevorderden en haakt in op mijn eerdere post).

Little boy en nog wat en over kernbommen in het bijzonder moet ik eerst bijlezen :)
edit: Hiroshima en Nagasaki vergat ik toe te voegen, wist ik wel :+
Wisten jullie ook dat er 1 man is die beide bommen overleefd heeft, na de bom op Hiroshima ging hij naar Nagasaki waar toen net de 2e bom gedropped werd

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:12

Jullie moeten de app downloaden van 'de slimste' dat programma van de nvro oid. Erg leuke trivia vragen!

Vb:
Volgens de romeinen werd rome gebouwd door ...?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:18