__Carmen__ schreef:Klaasje schreef:
Dat is wel apart, want de SP is extreem links en de PVV extreem rechts???
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, stem altijd links maar ik heb geen idee welke partij... En stemmen op het CDA is ook nog niet helemaal uitgesloten... Dus ik ga me er komende week nog eens goed in verdiepen en dan stemmen op de partij die het beste bij mijn mening past
Heel vaak wordt hier gezegd dat de SP en Wilders ver uit elkaar zouden liggen. Dat is ook wel zo op bepaalde punten. Maar op andere punten is dat niet zo. Ik ben dan ook een voorstander van het hoefijzermodel http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoefijzermodel om te kijken naar links en rechts in de politiek. Omdat zowel SP als PVV vrij radicale partijen zijn. Als ik het even zo mag zeggen komen de twee partijen elkaar toch weer tegen in een hoop standpunten. Er is sprake van extreem-links en extreem-rechts. Zeker op het sociale vlak liggen de SP en de PVV niet ver uit elkaar. Er wordt ook wel gezegd dat veel SP stemmers nu PVV stemmen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de AOW leeftijd. Dat soort punten. Daarin komen de SP en de PVV vaak overeen. Heel interessant het hoefijzermodel met betrekking tot de huidige politiek.
Behalve op HET punt van Wilders: immigratie. Daar liggen beide partijen mijlenver uit elkaar. Bij Wilders hebben de moslims het gedaan, bij de SP is iedereen gelijk. En voor de meeste andere punten op sociaal gebied geldt hetzelfde (onderwijs, zorg etc). Partijen zullen altijd wel op één of meer punten overeenkomsten hebben, ook als ze mijlenver uit elkaar liggen qua links of rechts zijn. Maar als je kijkt naar het geheel van punten is de PVV conservatief en de SP progressief. En ze zijn dus heel erg verschillend.