Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:25

Ik ben boeddhistisch. Geen gezeur over goden, verplichtingen... Nee lekker tot jezelf komen en over jezelf leren, geconfronteerd worden met je slechte eigenschappen en daaraan werken.... Heerlijk geloof. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:27

Boeddhisten geloven toch ook in goden en in de hemel en hel?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:31

Ja er ''zijn'' wel goden, maar daar doen de meeste boeddhisten helemaal niets mee. Het boeddhisme draait niet om het het aanbidden van een god of diens regels naleven, het draait puur om jezelf en om zelfontwikkeling.

Er wordt inderdaad wel gesproken over een hemel, maar dat speelt totaal geen grote rol. De hemel zou een hele korte overgang zijn tussen dit en het volgende leven (iets waar ik zelf niet overtuigend in ''geloof'')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:34

Angelita schreef:
Ja er ''zijn'' wel goden, maar daar doen de meeste boeddhisten helemaal niets mee. Het boeddhisme draait niet om het het aanbidden van een god of diens regels naleven, het draait puur om jezelf en om zelfontwikkeling.

Er wordt inderdaad wel gesproken over een hemel, maar dat speelt totaal geen grote rol. De hemel zou een hele korte overgang zijn tussen dit en het volgende leven (iets waar ik zelf niet overtuigend in ''geloof'')

Hier heb je gelijk in,dat is ook een overgang naar een volgend leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:41

Angelita schreef:

Jij lijkt veel te weten er over, het Boeddhisme is toch en geloof?
Want nu heeft bokt me doen twijfelen :')

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:49

Nee, ik geloof niet. Ik geloof best dat er ooit een Jozef en Maria ect ect. hebben bestaan, verder vind ik het een mooi "verhaal" maar persoonlijk (hoop dat ik niemand hier mee beledig)
Veel mensen hebben steun aan het geloof, en ik vind dat prima. Soms heb ik er wel bewondering voor.

Maar zelf heb ik er helemaal niets mee. Ik ging wel vaak met mijn oma naar de kerk, of soms met mijn moeder, dat vond ik wel een mooie gedachte, sommige vinden het hypocriet.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:51

verootjoo schreef:
Caye schreef:
als god bestond was er niet zoveel ellende in de wereld ;)

voor de zoveelste keer in dit topic... God zorgt niet voor ellende. Hij had het allemaal anders voorzien ;)

ahaa... anders voorzien.. Dus het bidden naar een "god" is dus onzin :? want als je bid voor je zelf voor alle goeds, bedanken hem voor alles wat wij krijgen. Het eten bijvoorbeeld... En het is te veel en wij gooien het weg. Waarom geeft hij dat dan niet aan arme hongerige kindjes?

Als hij het anders voorzien had.. is hij er dus niet meer :? wat heeft het voor een zin dan om hem te zien als degene die alles is :? en hem te aanbidden?

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:20

Nee, ik geloof niet, vind het maar een verzonnen verhaaltje.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:28

Ik geloof zelf wel, ben ook heel blij dat God altijd bij mij is en over mij waakt.

Ben ook heel blij dat ik thuis niet opgevoed ben met een één of andere theorie... Ik zou niet kunnen geloven dat alles uit toeval is ontstaan...

put ook heel veel kracht uit Hem!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:30

Pff, waarom moeten we sommige dingen zo veel herhalen? Lees het topic eens door en je vindt antwoord op heel wat vragen. :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:34

Brainless schreef:

hahahahaha :+ dit is echt alles waar het boeddhisme JUIST NIET over gaat :P

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:48

CrossHorse schreef:
Ik geloof zelf wel, ben ook heel blij dat God altijd bij mij is en over mij waakt.

Ben ook heel blij dat ik thuis niet opgevoed ben met een één of andere theorie... Ik zou niet kunnen geloven dat alles uit toeval is ontstaan...

put ook heel veel kracht uit Hem!

Hoe kun je nou weten dat je daar blij om bent? Als je als hindoe was geboren had je ook niet beter geweten, dan was je net zo'n gewoontedier geweest als nu. (dit bedoel ik dus niet vervelend, maar meer algemeen)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:12

christel1857 schreef:
Brainless schreef:

hahahahaha :+ dit is echt alles waar het boeddhisme JUIST NIET over gaat :P

Dit was gewoon een serieuze vraag waar al antwoord op was gegeven.
Jij doet het overkomen als een domme vraag (domme vragen bestaan in mijn ogen niet).... wel rare reacties als antwoord....

Dit staat bij de omschrijving van Boeddhisme:
Citaat:
Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen. De leer erkent immers het bestaan van totaal andere bestaanswerelden, variërend van bijna hemelse omstandigheden waar de goden verblijven, maar ook van helse bestaanswerelden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:28

Citaat:
Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen. De leer erkent immers het bestaan van totaal andere bestaanswerelden, variërend van bijna hemelse omstandigheden waar de goden verblijven, maar ook van helse bestaanswerelden.

Dan zitten die Boeddhisten het dichtste bij de waarheid,
áls het al niet de gehele waarheid is.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:30

Ik ben niet gelovig.
Maar zal altijd respect kunnen opbrengen voor mensen die wel geloven. Ieder zijn ding.
Dingen die je in het leven doet, zijn keuzes die je zelf maakt en niet de keuze van god.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik thuis vrij ben opgevoed, zonder enig geloof, dat ik zelf de keuze kreeg om wel of niet in God te geloven.
Veel discussies gehad met mensen die wel geloven, op een zo respectvolle manier. Het geeft je inzichten in alle kanten, maar het heeft mij gewoon niet geraakt. Het in mijzelf geloven is al een vak apart, zeg ik dan maar!

Het onderstaande wat nu volgt is mijn mening, hopelijk wordt deze respecteert!!
Wat ik wel heel erg vind is de hype van NL, het misbruik in verschillende kerken. Waren deze mensen dan bezeten door de duivel of heeft god een oogje dichtgeknepen.
Ook van mensen in mijn naaste omgeving, hebben dit leed ondergaan, waarvan ik diep ontroerd ben.
Want deze mensen hebben hun ziel & leven in handen gelegd van god en dan maakt deze er zo misbuik van??

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:44

gohya schreef:
Citaat:

Niemand kan zeggen wat de waarheid is. Misschien heb ik gelijk, misschien heeft zooist gelijk, misschien heeft christinagw gelijk. Er is geen waarheid, en ook geen leugen.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:51

Ik geloof niet. Ben wel katholiek opgevoed: ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ga naar een katholieke school, maar daar doe ik verder niets mee, ik kan eerlijk gezegt echt niet geloven dat er personen zoals God bestaan. :)

Maar, heb niets tegen mensen die wel geloven. Vaak helpt dat hun te worden tot wie ze zijn, en hebben ze er veel steun aan dus daar heb ik respect voor. :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:53

Ayasha schreef:
Angelita schreef:

Jij lijkt veel te weten er over, het Boeddhisme is toch en geloof?
Want nu heeft bokt me doen twijfelen :')

Jep in theorie is het een zogenaamde dharmistische non-theïstische religie. Dus je zou het een geloof kunnen noemen. Maar in de praktijk is het niets meer dan een levenswijze. Zoals hierboven al staat: het is non-theïstisch, dus zonder god waar voor gebeden wordt e.d. hierdoor noemen veel boeddhisten het geen geloof (omdat dat toch algauw gekoppeld wordt aan een god).

Het is allemaal begonnen met Gautama Buddha, een prins in het midden-oosten die ineens met de 'echte waarheid' buiten het paleis te maken kreeg. Hij was hierdoor geschokt en besloot om in de echte wereld te gaan leven: hier krijg hij veel volgelingen en hielp veel mensen. Hij was vooral een filosoof en predikte niets meer dan zijn theorieën over het leven. Deze werden opgeschreven door een groep mensen die hem volgden en met hem mediteerden. En zo is het boeddhisme ontstaan.

Dus geen mooie verhalen over zeeën die splitsen, zonen die geoffert moeten worden etc. Het is heel simpel ontstaan uit een filosoof die de wereld wilde verbeterde door bij zichzelf te beginnen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:31

Maar ze geloven wel in goden, ze hebben regels en ze geloven in reïncarnatie......

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:33

gohya schreef:
Citaat:

Maar Gohya, dat is dan jouw waarheid. Absoluut niet de mijne :Y)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:34

Het oorspronkelijke boeddhisme doet niet aan goden, sommige stromingen wel maar dat is heel beperkt en dan staan de goden alsnog niet in het middelpunt. :) Reïncarnatie heeft niet per se iets met een hemel en hel te maken, juist niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:41

kreta schreef:
Het onderstaande wat nu volgt is mijn mening, hopelijk wordt deze respecteert!!
Wat ik wel heel erg vind is de hype van NL, het misbruik in verschillende kerken. Waren deze mensen dan bezeten door de duivel of heeft god een oogje dichtgeknepen.
Ook van mensen in mijn naaste omgeving, hebben dit leed ondergaan, waarvan ik diep ontroerd ben.
Want deze mensen hebben hun ziel & leven in handen gelegd van god en dan maakt deze er zo misbuik van??

Het is zeker niet dat God een oogje dicht geknepen heeft.
Hier komen we weer bij de vrije wil en keus van de mens.

Of deze personen bezeten waren door duivels laat ik in het midden, daar kan ik niet over oordelen.

Ik weet wel dat dit niet iets is van God.

God maakt hier geen misbruik van. De mens heeft misbruikt uit zijn of haar eigen vrije wil.
Het is iets verschrikkelijks in ieder geval.
De mensen die het ondergaan hebben, hebben inderdaad hun ziel en leven in Gods handen gelegd. God heeft hen niet misbruikt. Mensen hebben deze mensen misbruikt. Die hun vrije wil "gebruikt" hebben om hun eigen "genot" te stillen. (ik zou even niet weten hoe ik dit anders moet omschrijven. Wil absoluut niet afdoen aan de gebeurtenissen. Ben zelf ook slachtoffer van sexueel misbruik namelijk)

Eerder in dit topic hebben wij al laten weten dat God de liefde vertegenwoordigd.
Heel veel dingen die geen liefde uitstralen worden gedaan uit Gods naam. Dat is misbruik van zijn naam.

En dan is dit uiteraard weer iets wat wij geloven. En ik hou me daar aan vast. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:41

Angelita schreef:
Het oorspronkelijke boeddhisme doet niet aan goden, sommige stromingen wel maar dat is heel beperkt en dan staan de goden alsnog niet in het middelpunt. :) Reïncarnatie heeft niet per se iets met een hemel en hel te maken, juist niet.

Het is maar net wat je gelooft :Y)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:43

Ja daar gaat dit topic toch ook over? Wat men gelooft? :7

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:00

Brainless schreef:
Maar ze geloven wel in goden, ze hebben regels en ze geloven in reïncarnatie......

Dat hangt heel erg af van welke soort boeddhisme je hebt, er is verschil tussen hoe het in china wordt gepraktiseerd en in Thailand bijvoorbeeld. Het is een hele liefdevolle overtuiging.