Rare opmerkingen van klanten deel II

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:24

Polaris schreef:
Ach.. die 20 cent is gewoon omdat de gast te lui is het wisselgeld weer op te moeten bergen...
Dat is echt geen blijk van waardering voor de service, dat geloof ik gewoon niet.
Pure gemakzucht.

Ik vind het minder erg dat er geen fooi gegeven wordt, dan die 20 cent.
Dat is een belediging.

Dus? Dan word ik heel vaak beledigd :j. En weet je, elke keer weer met een glimlach dankjewel zeggen. Kost geen enkele moeite hoor.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:25

Ik krijg betaald om aanwezig te zijn, Ik krijg niet betaald om voor gasten de poten uit mn lijf te rennen, Als jij gasten krijg die heel vriendelijk zijn en gewoon fatsoenlijk fooi geven ga je automatisch de volgende keer nog een stapje harder lopen voor hun dan voor een ander die geen fooi geeft.
Geef je geen fooi krijg je ook wel je drank die je bestelt maar dan wel in mijn tempo, Misschien wil ik tussendoor nog wel even een peukie roken :') .

PureSylk

Re: Rare opmerkingen van klanten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:27

Nou, ik heb ook wel eens meegemaakt dat een serveerster té langzaam was. Toen zijn we dus gewoon weggegaan zonder te betalen, laat staan nog fooi erbij.
Dus ik zou maar uitkijken met je peukie :')

Polaris

Nee, want in de supermarkt hoor je geen fooi te krijgen, daar kies je voor.
In de horeca is het gebruikelijk (lees: maar dus niet verplicht) om fooi te geven.
Daar hou ik rekening mee met mijn inkomsten/uitgaven.

Achter de kassa zitten is een eitje vergeleken met horeca :=
Ga dat echt niet vergelijken.
Bedenk ook eens tijdens je halfuur pauze na maximaal 5 uur te hebben gewerkt dat ik dan gewoon nog eens 5 uur aaneen doorwerk.

Muisbal

Over klantgerichtheid gesproken :')

x_Rebecca

Re: Rare opmerkingen van klanten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:28

_O- Ik vind het een prachtige mentaliteit.

M_ariskaa

Dat peukie roken gaat me nou écht te ver idd :=

Polaris

PureSylk schreef:
Nou, ik heb ook wel eens meegemaakt dat een serveerster té langzaam was. Toen zijn we dus gewoon weggegaan zonder te betalen, laat staan nog fooi erbij.

Ik neem aan dat je toen nog niets gehad had?
Anders vind ik dit ronduit onbeschoft.

Verder is voor een serveerster een rookpauze soms zeer welkom, wanneer ze al uren achtereen zonder pauze heen en weer heeft gerend.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:29

specials je komt best wel erg verwend over! aan zulke mensen geef ik al helemaal niets!

zap ik ben het eigenlijk helemaal met jou eens!

waar gaat het heen in nederland?(mag blij zijn dat je iets krijgt:S)

ik ga altijd naar het poolcafe in ons dorp en haar geef ik wel eens fooi, maar ik krijg daar ook een hoop voor terug, gratis chips of zelfs een keer gratis poolen! deze mensen verdienen het ook!

maar die verwende snolletjes die anders niet hun best voor me dooen(no way) dan ga ik de volgende keer wel ergens anders heen, zal mij een zorg zijn.

zap

Volgens mij krijg je betaald om mensen te serveren als serveerster.

Ik vind het echt zeer apart dat sommige mensen in bepaalde beroepen denken (meer) recht te hebben op fooi vanwege een bepaalde service. In elke sector heb je te maken met service... maar echt niet overal krijg je fooi hoor.

whisperramse

iti schreef:
Bwuh.. zo had ik een keer een diner van 15 mensen... leuk, was mijn prive diner om te bedienen dus ik mocht afrekenen met die meneer.. zo meneer dat wordt dan 349 euro en 80 cent.. nou zegt die meneer, maak er maar 350 van hoor! :roll: |o pfff.. en voor die 20 cent fooi heb je dus drie uur lang lopen rennen en vliegen om het die mensen zoveel mogelijk naar de zin te maken.. ... ik had zoiets van of geef niks, of geef iets royaler maar steek dan die 20 cent ook maar ergens waar de zon niet schijnt :=

Jeetje... Ik denk niet dat ik graag door jou zou bediend worden dan... :=
Een fooi is altijd leuk, maar niet verplicht uiteindelijk.
Wees blij wat met wat je krijgt...

Ik werk in de keuken en heb dus NOOIT recht op fooi, terwijl wij verdorie ook hard moeten doordoen hoor.

Specials

PureSylk schreef:

Weggaan zonder te betalen ?
Ken je een dienblad naar je hooft krijgen :)

Muisbal

Op dergelijke manieren je klanten/gasten behandelen...
Zal je baas leuk vinden dat ze geen volgende keer terugkomen.
Als personeel ben je het uithangbord voor het bedrijf... Dat lijken mensen nog wel eens te vergeten.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:30

Maritje1991 schreef:
specials je komt best wel erg verwend over! aan zulke mensen geef ik al helemaal niets!

ik ga altijd naar het poolcafe in ons dorp en haar geef ik wel eens fooi, maar ik krijg daar ook een hoop voor terug, gratis chips of zelfs een keer gratis poolen! deze mensen verdienen het ook!

maar die verwende snolletjes die anders niet hun best voor me dooen(no way) dan ga ik de volgende keer wel ergens anders heen, zal mij een zorg zijn.

Vraag me af wie je hier een snolletje noemt?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:30

Polaris schreef:
PureSylk schreef:

Verder is voor een serveerster een rookpauze soms zeer welkom, wanneer ze al uren achtereen zonder pauze heen en weer heeft gerend.

Oh, lekker ijsje gegeten en wat te drinken. Blijkbaar hoefden we alleen niet te betalen, want de serveersters vonden kletsen aan de bar belangrijker dan ons de rekening geven. Tsja, dat mag je dan van mij onbeschoft vinden, ik vond het van hun onbeschoft :=

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:31

PureSylk schreef:
Polaris schreef:

Oh, lekker ijsje gegeten en wat te drinken. Blijkbaar hoefden we alleen niet te betalen, want de serveersters vonden kletsen aan de bar belangrijker dan ons de rekening geven. Tsja, dat mag je dan van mij onbeschoft vinden, ik vond het van hun onbeschoft :=

Dus dat rechtvaardigt diefstal??? :Z
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 07-08-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:32

whisperramse schreef:
Ik werk in de keuken en heb dus NOOIT recht op fooi, terwijl wij verdorie ook hard moeten doordoen hoor.

Wij hebben een kleine keuken met 1 kok in het seizoen maar die deelt toch echt gewoon mee in de fooi hoor. Wat wij krijgen gaat in de emmer en die gooien we 1 keer in de week leeg, Word netjes gedeelt over het aantal uur wat gewerkt is en iedereen krijgt het zelfde deel, Of het nou de kok is of een jongen die alleen even bij kwam springen om glazen te spoelen.

PureSylk

Het is maar wat je diefstal vind :')
Wat hadden we dan moeten doen? Het bedrag gokken en naar hun hoofd smijten :')

MaritB

Specials schreef:
Maritje1991 schreef:

Vraag me af wie je hier een snolletje noemt?

maar die verwende snolletjes die anders niet hun best voor me doen(no way)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:34

PureSylk schreef:

Kleine moeite om dan even naar de bar te lopen.

zap

Polaris schreef:
Nee, want in de supermarkt hoor je geen fooi te krijgen, daar kies je voor.
In de horeca is het gebruikelijk (lees: maar dus niet verplicht) om fooi te geven.
Daar hou ik rekening mee met mijn inkomsten/uitgaven.

Achter de kassa zitten is een eitje vergeleken met horeca :=
Ga dat echt niet vergelijken.
Bedenk ook eens tijdens je halfuur pauze na maximaal 5 uur te hebben gewerkt dat ik dan gewoon nog eens 5 uur aaneen doorwerk.

Heb je weleens achter de kassa gezeten? Heb je weleens achter een servicebalie gewerkt. Inderdaad...SERVICEbalie. Wat verleen ik? Service... goh, dan hoor ik ook fooi te krijgen, want ik loop ook de gehele dag mijn poten onder mijn lijf (van voor naar achter, van voor naar achter, naar kantoor, naar klant zus, naar klant zo).

En wat een doodgooier zeg. Voor de kassa kies je.... je kiest toch zeker ook voor het horecawerk. Komop zeg. Je weet toch vantevoren dat je zoveel moet werken? Zoveel moet lopen? Daar kies je echt zelf voor hoor. Vind je het niks, dan zoek je toch ander werk?

Het probleem is inderdaad dat mensen verwachten fooi te krijgen. Als mensen nu eens niet verwachten iets te krijgen, maar oprecht blij zijn met iets wat ze krijgen.

Polaris

PureSylk schreef:

Ehh naar de bar lopen?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:35

PureSylk schreef:

Naar binnen lopen en vragen of je de rekening mag :)*

Staat de service je niet aan geef je geen fooi.

PureSylk

Polaris schreef:
PureSylk schreef:

Kleine moeite om dan even naar de bar te lopen.

Waarom zou ik naar de bar moeten lopen? Zei beloven de rekening te komen brengen en doen dat niet. Nouja, dan was het blijbaar van de zaak :)

Citaat:
Naar binnen lopen en vragen of je de rekening mag :)*

Oh, dat was allang gevraagd, hij kwam alleen niet :')
Laatst bijgewerkt door PureSylk op 07-08-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Ik denk dat de discussie niet zozeer is 'wel of geen fooi' maar dat 80cent op zo'n grote rekening geen echte fooi is. Fooi is waardering voor je werk, omdat je bijvoorbeeld extreem beleefd bent, meedenkt met je gasten en omdat het werk zowel lichamelijk als geestelijk echt slopend is (afgezien van of dat in andere bedrijfstakken ook zo is). Op een rekening van €3,20 is 80cent een super super nette fooi, hell dan is 30cent al een keurig nette fooi en snap ik het ook helemaal als mensen geen fooi geven. Maar die 80cent op €350 geeft je niet het gevoel dat mensen gelukkig zijn met wat je voor ze gedaan hebt, maar dat je nog iets voor ze moet doen: namelijk het wisselgeld opbergen waar ze geen zin in hebben. Dat is niet perse ondankbaar, want ik ben blij met iedere fooi, maar dat is gewoon een kwestie van 'afgerond betalen is makkelijker'. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik snap het gevoelsmatige verschil prima.

Overgens heb ik ooit van mensen geen fooi gekregen, maar wel een hele grote knuffel en een zoen omdat ze zo gelukkig waren. Dat is me echt veel meer waard en een van mijn favo herinneringen in 'het vak'.

En ja, we kiezen zelf voor dit werk, maar op het moment dat je ervoor kiest heb je echt geen idee waar je voor kiest, echt niet.