OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:19

Oke ... nou kom ik met een vraagje:

Ik heb een week geleden mijn aanvraagformulier voor mijn ov-chip aangevraagd, aangezien ik dus niks gehoord heb van de IB-groep en er pas een week geleden achter kwam. Dus zelf maar zo'n formuliertje aangevraagd (welke er trouwens nog niet is). Nu moet ik dus dat formuliertje gaan invullen en opsturen en dan moet ik binnen 3 weken een ov-chip krijgen. Nou gaat dit dus nog langer duren aangezien ik nog niet eens dat aanvraagformulier binnen heb.

Hoe moet ik nou reizen? Ik heb nog geen ov-chip! Moet ik dan maar gewoon een kaartje kopen voor de volle pond?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:25

Je zou kunnen beginnen met het topic doorlezen.

Daarnaast... vind ik het wel opmerkelijk dat zoveel mensen hier zo laat achter komen. Ik geloof zonder meer dat de informatievoorziening van het IBG niet handig is geweest, maar helemaal uit de lucht valt die ov-chip nou ook weer niet. Bij mij waren ze al vier jaar geleden aan het zeuren over een foto voor de chipkaart, overal hangen posters, in de bus wordt omgeroepen 'reist u met een ov-chip', er staan mensen bij de tramhalte...
En je krijgt altijd in november normaal gesproken een afhaalbericht voor ergens in december en je weet dat je dan een nieuwe ov moet hebben...

Het hele gedoe is een puinhoop maar een beetje eigen initiatief is ook niet verkeerd denk ik.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:45

Hier hopelijk weer wat nuttige info voor jullie:

-Wel je SOVC maar nog niet kunnen "activeren"
*Op de meeste SOVC staat nu een tijdelijk reisproduct (je kan dit door bij een HC je SOVC te laten controleren)
-Wat voor tijdelijk product heb ik?
* had je vorig jaar een week? dan nu ook tijdelijk week reisproduct, andersom voor de mensen meet weekend.
-Vanaf 01-01-2010 zal gefaseerd de reisproducten voor de SOVC op te halen zijn.
*kijk op http://www.studenten-ovchipkaart.nl wanneer jij je reisproduct kan ophalen.
-Bij de NS hoef je niet in en uit te checken
*onbekend per wanneer dit wel moet
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.
-Recht op reizen met korting?
*kaartje met 40% korting kopen
-Saldo zetten op SOVC?
*Nog niet mogelijk totdat op je SOVC al je reisproducten zijn op gehaald.

SOVC= Studenten OV Chipkaart
HC= Hoofd Conducteur

Heb je vragen stel ze gerust, mag indien er geen duidelijk antwoord op je vraag komt ook via PB e

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:55

Weten jullie toevallig of de rode strippenkaart nog gewoon geldig is? Kan hierover niets op internet vinden :)
Vannochtend was op Utrecht Centraal een storing bij de oplaadpunten, dus kon ik mijn chipkaart niet opladen. Aangezien ik niet wilde zwart reizen kocht ik een rode buskaart. Op de heenweg kon ik er gewoon mee reizen, maar op de terugweg werd gezegd dat studenten hiermee niet meer mee mochten reizen, alleen de OV-chip kon ik gebruiken en anders moest ik maar een kaartje voor de volle pond betalen. :\ Na een discussie een kaartje gekocht, maar toch vond ik dit erg vreemd..

Verder heel tevreden over de chip-kaart, voor de bus is het goedkoper en je hebt niet meer het eeuwige geklooi met buskaarten.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:58

Zat je in de trein of in de bus?
Reis je met een gewone chip of de SOVC?

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:10

Sorry, helemaal vergeten te zeggen dat ik met een SOVC reis in de bus. Als deze buschauffeur gelijk had, dan zouden studenten zonder SOVC nu dus de volle pond moeten betalen in de bus. Ik kan wel veel over de trein vinden qua reizen, maar over de bus blijven ze op de OV site een beetje vaag..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:12

SimoneDV schreef:
dit vond ik hierzo: http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen

In de trein hoef je voorlopig nog NIET in en uit te checken. Bij controle toon je de conducteur jouw Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren koop je daarbij een papieren kortingskaartje.

dus dan kunnen we nog gewoon de trein in en uit wandelen? :D

en er stond ook:

Bus
In de bussen van Connexxion check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo. Bij de overige bussen: vraag het de chauffeur en toon je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren gebruik je daarbij een roze strippenkaart.

elske_ schreef:
Sorry, helemaal vergeten te zeggen dat ik met een SOVC reis in de bus. Als deze buschauffeur gelijk had, dan zouden studenten zonder SOVC nu dus de volle pond moeten betalen in de bus. Ik kan wel veel over de trein vinden qua reizen, maar over de bus blijven ze op de OV site een beetje vaag..

dus was het connexxion of niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:13

Elske: dat klinkt als iets dat elke busmaatschappij zelf moet beslissen... en het GVB is met name naar studenten niet altijd even flexibel in Utrecht :)

Maar je kunt natuurlijk een vriendelijk briefje schrijven met je verklaring en het verzoek om het bedrag van dat kaartje terug te storten op je rekening (gelijk rekeningnummer erbij geven!)
Wat mij betreft mogen de vervoerders best aangesproken worden op hun klantvriendelijkheid. Er is hierover niks gecommuniceerd, en als het duidelijk is dat veel studenten hun chip nog niet kunnen gebruiken, of er zijn technische storingen, dan moeten ze dat maar ervaren. Jij hebt eerlijk en oprecht geprobeerd op een goede manier te betalen...
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 02-01-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:14

Ik heb zon 40% kortingskaart. Klopt het dat dat nu mijn ov-chipkaart is?

Er staan hier nog geen eens van die in en uit check paaltjes? :S

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:16

Rachel_x schreef:
Ik heb zon 40% kortingskaart. Klopt het dat dat nu mijn ov-chipkaart is?

Er staan hier nog geen eens van die in en uit check paaltjes? :S

Moet je hem wel als dusdanig gaan activeren..

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:21

maaike5581 schreef:

*Op de meeste SOVC staat nu een tijdelijk reisproduct (je kan dit door bij een HC je SOVC te laten controleren)
-Wat voor tijdelijk product heb ik?
* had je vorig jaar een week? dan nu ook tijdelijk week reisproduct, andersom voor de mensen meet weekend.
-Vanaf 01-01-2010 zal gefaseerd de reisproducten voor de SOVC op te halen zijn.
*kijk op http://www.studenten-ovchipkaart.nl wanneer jij je reisproduct kan ophalen.
-Bij de NS hoef je niet in en uit te checken
*onbekend per wanneer dit wel moet
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.
-Recht op reizen met korting?
*kaartje met 40% korting kopen
-Saldo zetten op SOVC?
*Nog niet mogelijk totdat op je SOVC al je reisproducten zijn op gehaald.

SOVC= Studenten OV Chipkaart
HC= Hoofd Conducteur

Heb je vragen stel ze gerust, mag indien er geen duidelijk antwoord op je vraag komt ook via PB e

Duidelijk, bedankt +:)+

Vooral over of het nou wel of niet bij de NS moet, ik kwam daar niet helemaal uit.

Viora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:30

Ik probeer op de site van ov-chip steeds te kijken waar dat ophaalpunt bij mij in de buurt is maar als ik mn woonplaats invoer gebeurt er niks, heb ookal geprobeerd met postcode etc. weet iemand of dit nog ergens anders te vinden is of lukt het bij iemand anders wel?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:31

Vandaar? Ik probeer het ook al een hele tijd, maar ik dacht dat hier echt niets in de buurt was (hoezo afgelegen :') ), maar blijkbaar hebben er meer mensen last van...

Viora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:34

Probeer het al een paar dagen maar er gebeurt gewoon niks echt vaag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:36

zap schreef:
Unwritten schreef:
Ik probeerde het laatst, zonder mijn reisproduct. Ging die paal me toch een partij herrie maken :=

Ik zou me rot schrikken en me dood schamen :o :+

Ik heb overigens een tijdelijke OVchip en daar staat (als ik de brief moet geloven) automatisch ook een weekabbo op. Nou, ik ga het maandag proberen en ik ben benieuwd.

Ik schrok vooral. Echt die palen die maken herrie := :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:37

Kunnen ze überhaupt geluid maken dan? :))

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:40

Dus tot dat je je OVchip hebt mag je met je oude papieren OV reizen van 2009?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:42

Helder topic, heb na het doorlezen volgens mij wel al mijn vragen beantwoord gekregen.
Klopt het dat als je je letter van je achternaam invoert en je krijgt als datum halverwege januari, je vanaf dan pas je ov chip kan activeren?

Wel super dat het bij NS nog niet hoeft :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:44

Viora schreef:
Probeer het al een paar dagen maar er gebeurt gewoon niks echt vaag....

Wat probeer je?

millennium schreef:
Dus tot dat je je OVchip hebt mag je met je oude papieren OV reizen van 2009?

Tot uiterlijk 01-02-2010, dit is in ieder geval zo bij de NS

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:44

madelief88 schreef:
Helder topic, heb na het doorlezen volgens mij wel al mijn vragen beantwoord gekregen.
Klopt het dat als je je letter van je achternaam invoert en je krijgt als datum halverwege januari, je vanaf dan pas je ov chip kan activeren?

Klopt als de site dat aangeeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:50

madelief88 schreef:

Letter S geeft aan 22-31 januari Ik heb de mijne vorige week al opgehaald bij een automaat. :7

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:52

Viora schreef:
Ik probeer op de site van ov-chip steeds te kijken waar dat ophaalpunt bij mij in de buurt is maar als ik mn woonplaats invoer gebeurt er niks, heb ookal geprobeerd met postcode etc. weet iemand of dit nog ergens anders te vinden is of lukt het bij iemand anders wel?

Is ook al een paar keer gezegd en staat OOK in de tekst op de website zelf dat je dan even op de link naar het kaartje moet klikken. Vanwege de drukte op de site kan het soms voorkomen dat er geen resultaten worden weer gegeven.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:52

Letter M is vanaf 13 januari en ik kan mijne ook niet ophalen :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:53

Unwritten schreef:
madelief88 schreef:

Letter S geeft aan 22-31 januari Ik heb de mijne vorige week al opgehaald bij een automaat. :7

Dan heb je geluk gehad, het gaat erom dat ze het nog klaar moeten maken en op de "kaart" moeten zetten.
Vergeet niet dat dit heel veel werk is voor de personen die het allemaal moeten doen.
Soms is je product inderdaad eerder klaar, maar om frustraties, woede etc te verkomen hebben ze nu aangegeven wanneer die van de student klaar zou moeten zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:24

maaike5581 schreef:

Ik heb dit 31 december nog geprobeerd, om dit te laten controleren door een HC, maar deze zei dat hij dat helemaal niet kon controleren..