Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:54

Vind het nu ook niet zo'n ideale dag meer. :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:06

Pluutje schreef:
Ik heb straks weer rijles. Loop lekker te snotteren :( en ben benieuwd of dit mijn eerste les in de regen wordt...

Ik ben ook te streng voor mezelf, met alles eigenlijk. Daarom ben ik denk ik nog steeds elke keer zo zenuwachtig. Heb nu door de week niet gereden en nu begonnen de zenuwen gisteravond al :(

Terugschakelen voor de bochten wil bij mij ook nog niet zo goed. Moeten jullie dan ook je koppeling omhoog laten komen na het schakelen maar tegelijk blijven remmen? Dat vind ik echt lastig! Vorige keer ging het een keer niet zo lekker dus de bocht erna probeerde ik het goed te doen maar toen vergat ik even dat ik ook nog goed moest sturen, niet zo handig :+

Je lijkt mij wel := Ben ook te streng voor mezelf. Daardoor dus een hele hoop stress inderdaad. Misschien eens met je instructeur over praten?
Dat terugschakelen vind ik ook verschrikkelijk. Maar goed, blijven oefenen :P

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:46

Pasamba schreef:
Pluutje schreef:
Ik heb straks weer rijles. Loop lekker te snotteren :( en ben benieuwd of dit mijn eerste les in de regen wordt...

Ik ben ook te streng voor mezelf, met alles eigenlijk. Daarom ben ik denk ik nog steeds elke keer zo zenuwachtig. Heb nu door de week niet gereden en nu begonnen de zenuwen gisteravond al :(

Terugschakelen voor de bochten wil bij mij ook nog niet zo goed. [b]Moeten jullie dan ook je koppeling omhoog laten komen na het schakelen maar tegelijk blijven remmen? [b/]Dat vind ik echt lastig! Vorige keer ging het een keer niet zo lekker dus de bocht erna probeerde ik het goed te doen maar toen vergat ik even dat ik ook nog goed moest sturen, niet zo handig :+

Nee dat heb ik niet zo geleerd. Als ik dat doet dan straft mijn instructeur me echt af volgens mij. :P

Hum, raar, want ik moet dat juist van mijn instructeur...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:49

Schakelen door de bocht mag ik sowieso niet van mijn instructeur en vader. Voor de bocht afremmen, terugschakelen, koppeling laten opkomen (en evt. zo de auto zelf laten afremmen, anders gewoon een tikje gas bijgeven als je plots te traag gaat) en dan zo je bocht door in de lagere versnelling. Koppeling mag door de bocht nooit ingedrukt blijven, is te gevaarlijk.

Straks mijn allerlaatste (hopelijk) les :D

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:52

(even in een aparte post)

Mijn instucteur weet wel dat ik steeds zo zenuwachtig ben en streng voor mezelf. Ben wel blij dat hij soms ook zegt als iets goed is gegaan en gewoon rustig blijft, weet niet of hij dat altijd doet of om mij gerust te stellen maar het is voor mij in ieder geval wel fijn.

De les ging niet zo goed vandaag. Paar lastige situaties gehad en blijf moeite houden met de dosering van de koppeling en het gas (bijv. bij straatje keren). Had ook een paar keer dat ik te hard remde, terwijl ik dat juist meestal wel goed doseer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:55

Denk dat het altijd nog wel zo blijft dat je soms te hard remt ofzo... Sowieso als je dadelijk je rijbewijs hebt, ga je wss in een benzine auto rijden. Weer alles heel anders :P
Dus ach, ik maak me er iig niet zo druk meer om allemaal. Probeer ik dan iig :P

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:58

Mientjeuh schreef:
Schakelen door de bocht mag ik sowieso niet van mijn instructeur en vader. Voor de bocht afremmen, terugschakelen, koppeling laten opkomen (en evt. zo de auto zelf laten afremmen, anders gewoon een tikje gas bijgeven als je plots te traag gaat) en dan zo je bocht door in de lagere versnelling. Koppeling mag door de bocht nooit ingedrukt blijven, is te gevaarlijk.

Straks mijn allerlaatste (hopelijk) les :D

Nee dat mag ik inderdaad ook niet, maar soms als ik dus voor de bocht terugschakel ga ik nog te hard dus moet ik nog blijven remmen maar de koppeling moet inderdaad eigenlijk wel vóór de bocht omhoog. Dus dan heb je een moment waarop je bezig bent met de koppeling omhoog te laten komen maar nog moet blijven remmen voor de bocht... In het ideale geval zou je dan (neem ik aan) niet in de knel moeten komen met sturen omdat je dan al klaar bent met het schakelen/remmen, maar ik doe soms zo mijn best om de koppeling niet te snel op te laten komen dat het eigenlijk te lang duurt en ik dus te laat begin met (te denken aan) sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:08

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:26

Als je een bocht hebt vlak na het rode licht, bedoel je? Gewoon vanuit 1 vertrekken, bocht door en daarna naar 2.

_Tara_ schreef:
Denk dat het altijd nog wel zo blijft dat je soms te hard remt ofzo... Sowieso als je dadelijk je rijbewijs hebt, ga je wss in een benzine auto rijden. Weer alles heel anders :P

Wees daar maar zeker van := Ik ben zo verschrikkelijk blij dat ik in de benzine-auto van mijn moeder heb leren rijden. In het begin is het een bitch omdat die dingen zo gevoelig zijn, maar de overstap benzine - diesel lijkt mij een stuk aangenamer dan diesel - benzine. Als je met benzine hebt leren rijden, zit die gevoeligheid al in je rijstijl, terwijl je bij diesels (waarmee ik gereden heb iig, een Opel Break van m'n pa en kleine BMW van de rijschool) meestal - in vergelijking - vrij bruut moet zijn.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:38

Ligt eraan of ik vooraan sta of niet! Schakelen in de bocht gaat meestal niet samen met sturen :')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:41

Benzine/diesel heeft voor mij geen enkel verschil gemaakt. :n
Schakelen in de bocht leer je vanzelf wel als je eenmaal je rijbewijs hebt!

Wij hebben hier een erg drukke T-splitsing en als je wacht tot je op de rijbaan zit, voordat je naar z'n twee schakelt, dan lopen je toeren onwijs hoog op. Schakelen voordat je de baan opgaat lukt ook niet, dus je hebt niet echt een keus. In de bocht moet je schakelen. En dat is eigenlijk erg simpel. :')

wendyelst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:42

Mientjeuh schreef:
Als je een bocht hebt vlak na het rode licht, bedoel je? Gewoon vanuit 1 vertrekken, bocht door en daarna naar 2.

_Tara_ schreef:

Wees daar maar zeker van := Ik ben zo verschrikkelijk blij dat ik in de benzine-auto van mijn moeder heb leren rijden. In het begin is het een bitch omdat die dingen zo gevoelig zijn, maar de overstap benzine - diesel lijkt mij een stuk aangenamer dan diesel - benzine. Als je met benzine hebt leren rijden, zit die gevoeligheid al in je rijstijl, terwijl je bij diesels (waarmee ik gereden heb iig, een Opel Break van m'n pa en kleine BMW van de rijschool) meestal - in vergelijking - vrij bruut moet zijn.

Ik vind dat echt mega meevallen! Ik heb gelesd in een nieuwe Diesel, en nu rij ik in een oude benzine! Geen problemen mee! 1x af laten slaan.. na goed dat gebeurt iedereen nog! Maar ik vind het echt reuze mee vallen. En dan heb ik een oude benzine uit 1992.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:43

Oefening denk ik?

Ik ben ook nog wel eens te laat klaar. Maar als ik voor rood sta dan laat ik 'm opkomen en schakel gelijk door na de 2.. in de bocht weet ik het stiekem niet zeker..

Heb zo nog eens les.. heb er eigenlijk wel zin in :') een beetje 'cruisen' :')

Misschien word dit de eerste keer dat ik in de regen kan rijden. Roep er al weken om :') Maar telkens (net) niet.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:46

Hallo, :)

Ik heb 12 oktober me eerste rijles. Vind het allemaal best wel spannend en ben al best wel zenuwachtig :=. Hoe ging jullie eerste les, en is het handig als ik voor mijn eerste les nog een keertje illegaal in een auto rij?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:50

Ik wordt over 10 minuten weer opgehaald. :)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:06

Ik wordt over 55 minuten opgehaald!!!
Ik sta helemaal te shaken voor mijn eerste les!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:08

wendyelst schreef:
Ik vind dat echt mega meevallen! Ik heb gelesd in een nieuwe Diesel, en nu rij ik in een oude benzine! Geen problemen mee! 1x af laten slaan.. na goed dat gebeurt iedereen nog! Maar ik vind het echt reuze mee vallen. En dan heb ik een oude benzine uit 1992.

Scheelt misschien wel dat onze benzine erg gevoelig is en onze diesel heel lomp :)) De diesel van de rijschool (kleine BMW) is ook lekker vlot en vinnig en verschilt niet zo erg van een benzine. Maar toen ik van een übergevoelig, klein benzine-autootje naar een grote, lange, lompe dieselauto moest gaan was het wel heel erg aanpassen. Bij onze benzine voel je ieder schokje, de diesel is wat meer vergevingsgezind :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:08

Een auto is zo gevoelig als je 'm zelf maakt. :D

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:11

Ik had rijles in een hele lompe diesel en heb nu zelf een vlotte benzine.
Wat een verschil! Schakelen gaat prima zonder schokken, maar het wegrijden.. :\
Hij is al heel vaak uitgevallen! Ik begin gelukkig steeds meer te wennen..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:15

Saskiaatje schreef:
Een auto is zo gevoelig als je 'm zelf maakt. :D

Nou, nee. Bij die diesel kan je makkelijk je koppeling een keertje te snel laten opkomen zonder iets van schokken te voelen, terwijl onze benzine dan gewoon stilvalt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:15

Dan moet je je koppeling niet te snel op laten komen. O:)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:16

Ik word over 15 minuten opgehaald.. ga maar eens mn spulletjes zoeken :')

Verschil weet ik niet :') Heb nog nooit in een andere auto gereden dan deze waar ik nu in rijd.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:18

Pasamba schreef:
Pluutje schreef:

Terugschakelen voor de bochten wil bij mij ook nog niet zo goed. [b]Moeten jullie dan ook je koppeling omhoog laten komen na het schakelen maar tegelijk blijven remmen? [b/]Dat vind ik echt lastig! Vorige keer ging het een keer niet zo lekker dus de bocht erna probeerde ik het goed te doen maar toen vergat ik even dat ik ook nog goed moest sturen, niet zo handig :+

Nee dat heb ik niet zo geleerd. Als ik dat doet dan straft mijn instructeur me echt af volgens mij. :P

Je moet in ieder geval de rem als laatste loslaten. Dus eigenlijk terwijl je je voet aan de rem hebt schakel je "even" en laat je de koppeling weer op komen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:19

Saskiaatje schreef:
Dan moet je je koppeling niet te snel op laten komen. O:)

Dat weet ik na anderhalf jaar rijden ook wel. Maak jij nooit een foutje?

Wat ik wou zeggen is gewoon dat diesels meer vergevingsgezind zijn en je niet ieder schokje voelt.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:26

Judith_M schreef:
Maar hoe doen jullie het dan als je voor rood stoplicht staat vlak voor een bocht? In z'n één door de bocht? Of direct door naar z'n twee terwijl je nog nauwelijks vaart hebt? Ik schakel dan gewoon aan het begin van de bocht door.

Als het een kan voor de bocht naar de 2e maar soms gaat dat gewoon niet. Je kunt als je in de 2 de bocht omgaat daarna veel vlotter wegrijden en daarom beter voor de veiligheid en verkeersdoorstroming .