Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:07

Misschien was er wel nog geen mogelijkheid om aan het dorpkant te blussen aangezien de wind precies die kant op stond en ze te weinig water hadden.
Ik heb namelijk ook berichten gelezen dat de brandweerlieden moesten redden voor hun leven omdat ze geen water hadden en het vuur recht op hun af kwam... Dan lijkt het mij toch dat ze aan de goede kant staan...

En volgens mij kan je over dit soort dingen ook geen mening vormen als je er zelf niet bij bent geweest. Als je er op dat moment staat met een grote bosbrand voor je, dat kan je je als je daar niet bent geweest je gewoon niet voorstellen hoe dat is. Dat mensen moeten rennen voor hun leven omdat er geen waterdruk was...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:45

De beste stuurlui staan natuurlijk altijd aan wal.
Misschien is het niet even goed gegaan, maar ze hebben wel hard hun best gedaan.

Dat het op bepaalde punten niet helemaal lekker liep is wel wel duidelijk. Mijn zwager stond klaar met een tankwagen vol bluswater, maar niemand kon 'm vertellen waar het nodig was. Ze wisten niet waar de leidinggevende commandant was. De tankwagen is dus niet gebruikt.

Ik ga er vanuit dat er bij de brandweer heel veel over nagepraat gaat worden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:16

Oei, dat soort dingen zijn inderdaad wel erg jammer, maar dat was mij ook een beetje opgevallen, dat niemand wist waar een ander mee bezig was. Maarja, je leert het door dingen te doen, nu is dit wel een nare les, maar nu zijn ze wel voorbereid, mocht het nog een keer voorkomen.
Dat van die helikopter inzetten om de omvang van de brand in te schatten is inderdaad een logische zet, maar als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt, vind ik het ook niet heel gek dat ze daar niet meteen mee komen. Zeker in die omgeving is alles lastig te bereiken en het zal een hele klus zijn geweest om alles in goede banen te leiden. In z'n geheel gezien, vind ik dat ze het er heel aardig vanaf hebben gebracht :j. Als je bedenkt dat de boel nog steeds zo nu en dan oplaait en ze nog steeds daar bezig zijn, dan heeft het toch wel een enorme omvang gehad en had het ook allemaal heel anders af kunnen lopen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:41

hyppolyte schreef:
Oei, dat soort dingen zijn inderdaad wel erg jammer, maar dat was mij ook een beetje opgevallen, dat niemand wist waar een ander mee bezig was. Maarja, je leert het door dingen te doen, nu is dit wel een nare les, maar nu zijn ze wel voorbereid, mocht het nog een keer voorkomen.
Dat van die helikopter inzetten om de omvang van de brand in te schatten is inderdaad een logische zet, maar als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt, vind ik het ook niet heel gek dat ze daar niet meteen mee komen. Zeker in die omgeving is alles lastig te bereiken en het zal een hele klus zijn geweest om alles in goede banen te leiden. In z'n geheel gezien, vind ik dat ze het er heel aardig vanaf hebben gebracht :j. Als je bedenkt dat de boel nog steeds zo nu en dan oplaait en ze nog steeds daar bezig zijn, dan heeft het toch wel een enorme omvang gehad en had het ook allemaal heel anders af kunnen lopen.

AMEN

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:44

En moeten natuurlijk niet vergeten dat zulke mensen op sommige punten wel hun leven wagen om dat van andere te redden.

Niets dan lof voor de brandweer hier!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:40

Yup :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:51

De boswachter die we vandaag spraken vond het jammer dat er met zoveel zout (zee-) water is geblust. Wat dat met de natuur doet... hij kon het nog niet zeggen. Hij had liever gezien dat ze het water voor de blusvliegtuigen uit het kanaal hadden gehaald, maar dan hadden ze de A9 af moeten sluiten..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:27

Nou de A9 zal het niet geweest zijn ;), dat is de N9 (lijkt erop). Maar die was eigenlijk al zo goed als afgesloten, alle verkeer richting schoorl werd tegengehouden, alleen de brug was niet afgesloten. Ik had ook verwacht dat ze het daar vandaan zouden halen, we hebben het er zelfs nog over gehad dat zeewater gebruiken niet echt handig zou zijn.

Maar ja, het blussen had natuurlijk een hogere prioriteit dan behoud van het duingebied.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:31

Het gebied is toch sowieso door de brand al zo goed als kapot? Of zit er nog een kansje in dat de planten/bomen zelf herstellen? Lijkt mij niet maar ik heb er geen verstand van.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:56

Het is in een bepaald opzicht juist niet kapot, door de brand is alles heel vruchtbaar en zal er wellicht zelfs meer groeien als daarvoor.
Alleen bij de bomen werkt dat niet.

Ik heb geen idee wat voor effect zout water heeft, maar ik kan me voorstellen dat het niet heel goed is voor de grond.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 02:02

Ow oke. Dat wist ik dus niet. En aan dat zoute water valt nu ook niets meer te doen denk ik. Je kan moeilijk overal aan denken ten tijde van crisis he...?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:05

hyppolyte schreef:
Nou de A9 zal het niet geweest zijn ;), dat is de N9 (lijkt erop).

Ja, die weg dus haha :+

Schoorl, gister met Arabesk een (illegaal, we dachten dat het al open was, maar bleek pas vandaag te zijn. Hekje gemist zeker }:0 ) rondje gelopen. Het lijkt hier net herfst, maar de bomen waren eerst groen en nu gewoon dood.. heel triest. Dit is nog maar het randje van de brand die het dichtst bij de rand van de duinen was, dicht bij het dorp:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:12

Sneu gezicht hoor. Heel jammer van dat bos, want dat is inderdaad verloren gegaan.
Toch zag ik in de reportage van netwerk dat het eerste groen alweer aan het groeien was.
Geen idee hoe dat zit met het zoute water, wat voor invloed dat heeft. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze het uit zee haalden en niet uit het NH kanaal. Dat was met die wind wel erg smal. Ik denk dat dat niet was gelukt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:33

Creepy om het bos zo te zien...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:55

zo fikkie is wel uit nu denk ik zo, hoop dat we snel 'legaal' het bos in mogen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:57

Water genoeg inderdaad. Het werd ook tijd.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:14

zag op tv ook nog een stuk video beelden op het journaal.
over dat er veel wandelaars kwamen vor het gebied te zien.
maar vond het er maar heavy zwart uitzien daar!

zonde:(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:15

ach het groeit wel weer bij, volgende lente zul je zien dat er overal groene scheutjes uitkomen. Alleen die naaldbomen niet, maar ja die waren toch al tot 'lelijk' verklaard :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:31

Zullen die bomen dan niet verwijderd worden en nieuwe aangeplant?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:33

friendly schreef:
Zullen die bomen dan niet verwijderd worden en nieuwe aangeplant?

ze zijn ze al aan het omzagen zag ik, er komt loofbos voor in de plaats, stukke beter :-)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:39

Ik kan me niet voorstellen dat het zoute water nog voor extra problemen zorgt in het bos. Dat beetje zout trekt wel de grond in hoor.
Je krijgt een goed vruchtbare grond in ieder geval na zo'n brand. Dat wordt een mooi kleurrijk bos, de komende jaren.
Ik heb trouwens tijdens de brand ook regelmatig helicopters over zien vliegen. Ik had de indruk dat ze misschien water haalden uit het alkmaardermeer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:41

Uiteindelijk zijn ze ook uit zee gaan halen, omdat het anders te ver vliegen was.

Zeewater is behoorlijk zout, vergis je niet, maar ja aan de andere kant 'De Kerf' gedijt ook, ondanks binnentredend zout water.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:48

Daarom. Natuurlijk is zout niet goed voor gezonde planten en bomen, maar na deze brand zal dat beetje zout nog maar weinig extra problemen geven, lijkt me.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 02:10

Ze hebben ook uit het Alkmaardermeer water gehaald. Mijn paardje, niet onder de indruk van vliegverkeer en ook niet van laagvliegend vliegverkeer schoot het toch even verkeerd. Heb de kudde moeten verweiden, kudde stond recht aan het Alkmaardermeer en waardeerde die heli's met die rare zakken eronder niet. Ze waren flink over de rooie.

Ondanks dat het zeewater inderdaad behoorlijk zout is, denk ik dat de schade daardoor wel meevalt. Het werd ter plekke al vermengd met zoet water (wat ze uit o.a. het Alkmaardermeer haalden en de regen) en veel van het zout spoelt gewoon weg of is verbrand heb ik me laten vertellen. Bij Los Angeles blussen ze ook deels met zeewater trouwens. En wat er achterblijft kan hele interessante dingen opleveren (planten die normaal alleen in de duinen naast de zee groeien die opkomen en zo).

Het is zonde van alles wat er verloren is gegaan, maar er komt ook weer een hoop voor terug. Wel hoop ik oprecht dat iedereen die er direct mee te maken had snel weer tot rust komt! Jullie hebben best een hoop voor je kiezen gehad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 08:22

Wij zijn idd ook gewaarschuwd Mick. De aanvliegroute was echt precies over ons huis. Ze gingen denk ik max. 50 meter boven het weiland langs maar de paarden hebben echt geen krimp gegeven, zo stoer.

Het zoute water is helaas wel erg slecht, het verandert de mineralen samenstelling in de bodem, het was al moeilijk om loofbos te behouden, getuige alle dennebomen. Maar nu zal dat helemaal lastig worden. Hoop dat daar een oplossing voor gaan vinden.