Moestuin schreef:Ik ben mentaal mishandeld geweest. Zowel door mijn ouders als door een ex. Als je er niet in zit weet je niet wat het is. Het gaat zo veel verder dan spullen pakken en vertrekken. De emotionele spelletjes gaan heel ver. Ze teren op jou angst. Bv: Hij gaat een motorrit doen. Hij beloofd om rond 18.00 wat te laten weten. 18.00 wordt 18.30. 19.00. 20.00. Je begint te tellen. Misschien file? Tijd uit het oog verloren? Om 20.30 ging hij thuis zijn dus hij komt wel. 21.00. 21.30. Je begint te bellen, te sms’en. Je hebt nog steeds niets gehoord dus wie weet is er wat gebeurd? Om 22.30 stopt dan eindelijk een motor voor de deur. Jij, de angst nog in jou lijf, dolgelukkig dat hij thuis is. Hij begint jou te troosten, excuseert zich dat hij niets heeft laten horen maar: Je had hem echt niet mogen storen toen hij met zijn vrienden op café zat. Daarom belde hij niet terug. Dat snap je toch wel? Hij was het vergeten en daarna paste het niet meer? Dat snap je toch? Volgende keer niet meer doen hé? Gewoon erop vertrouwen dat hij wel thuis komt. Hij gaat nu op de bank slapen want ja, jij hebt zodanig veel stress bezorgd door jou ongerustheid dat hij nu echt even aan zichzelf moet denken? Dat snap je toch? Je gaat het de volgende keer toch echt anders aanpakken?
En dan begon het. Jij gaat wel op de bank slapen, want het is jou fout dat hij stress had van jou. Hij kruipt in bed en na 5 minuten krijg je een appje: Kom maar naar boven, ik vergeef het jou.
Als je dit leest denk je toch: Nee, dit is niet ok? Maar als je daar midden in zit, er zo tegen jou wordt gepraat. Het is gewoon een brainwash. Het begint zo subtiel. Bv met iets te veel melk in de koffie. Je snapt toch dat hij het nu niet meer lekker vindt? Het kruipt onder jou vel. Ik ben uit zo een relatie gestapt en ik kan het jou zeggen: Het maakt jou kapot. Nu nog heb ik nachtmerries van hem. Krijg ik de daver op mijn lijf als ik iemand met een gelijkaardige motor zie langs rijden. Het moment dat het gedaan was stond hij aan de deur met bloemen, cadeaus etc. Trap je erin gaat het enkele weken goed voor het weer mis gaat. Je moet eigenlijk verhuizen en anoniem gaan om jou er echt van te kunnen lostrekken. Wij zijn nu 7 jaar verder en ik heb nog steeds schrik voor die kerel.
Ik kende ook niets anders want mijn ouders deden ook zo tegen mij. Ik kreeg slaag omdat ik uberhaupt ooit was geboren. Als je niets anders kent dan dat je enkel fout doet, tja.
wat knap van je dat je toch bent gegaan! En respect dat je dit durft te delen. Een hele dikke knuffel
Hoop dat je verhaal bij sommigen een zaadje gaat planten en dat ze wat meer empathie kunnen krijgen voor vrouwen in dergelijke situaties.
Vermoedelijk blijft Jamie Vaes ook om juist hun kind twee ouders te geven en niet de vader te ontnemen. Das gissen natuurlijk. Tuurlijk moet ze daar weg, voor zover wij dat kunnen beoordelen. Maar zou echt niet in haar schoenen willen staan.
Ikke beschrijft het ook duidelijk.