Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:44

Mars schreef:
Imo ben je dan even schuldig aan het in stand houden van de dynamiek. Zéker als er een kind in het spel is. Als je dan niet voor je eigen welzijn kiest, haal dan in ieder geval je kind uit de situatie.

Tuurlijk hou je de dynamiek onbewust in stand Maar je wordt emotioneel gezien ook mishandeld dus je denkt dat je niet zonder deze persoon kan. Als het zo simpel was als jij schetst zaten niet zoveel vrouwen vast thuis bij een man die hen mishandeld. Je kunt niet zeggen: ze zijn even fout. Dat is ordinaire victim blaming. Mishandelaar moet gewoon niet mishandelen :)*

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:16

Danique_G schreef:
Mars schreef:
Imo ben je dan even schuldig aan het in stand houden van de dynamiek. Zéker als er een kind in het spel is. Als je dan niet voor je eigen welzijn kiest, haal dan in ieder geval je kind uit de situatie.

Tuurlijk hou je de dynamiek onbewust in stand Maar je wordt emotioneel gezien ook mishandeld dus je denkt dat je niet zonder deze persoon kan. Als het zo simpel was als jij schetst zaten niet zoveel vrouwen vast thuis bij een man die hen mishandeld. Je kunt niet zeggen: ze zijn even fout. Dat is ordinaire victim blaming. Mishandelaar moet gewoon niet mishandelen :)*

Precies, vooral dat laatste. Al die reacties op social media waar iedereen zegt dat zij weg moet, tuurlijk dat is ook zo. Maar lil kleine moet z’n poten gewoon thuis houden. Dan was er überhaupt geen probleem.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:26

Danique_G schreef:
Mars schreef:

Dat dus.

Ja, ze zou idd bij hem weg moeten gaan.
Dat kun je als buitenstaander ook heel makkelijk roepen.

Maar vind dat hetzelfde als zeggen dat mensen iets hadden moeten doen toen ze seksueel misbruikt werden.

Makkelijk praten van buitenaf, tot je zelf iets soortgelijks mee maakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:29

Danique_G schreef:
Je kunt niet zeggen: ze zijn even fout. Dat is ordinaire victim blaming. Mishandelaar moet gewoon niet mishandelen :)*

Dat kan ik dus wel zeggen, dit is het unpopulair opinion topic :)*

Daarbij vind ik ze pas even fout als de vrouw in kwestie ervoor kiest om te blijven mét kind. Natuurlijk is de mepper de agressor en de eerste die de fout in gaat door zijn tengels niet thuis te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:30

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:33

Sorry mensen maar sommige dingen van de groenteboer kun je ook bij de Jumbo bijvoorbeeld kopen. Die vrachtwagen rijdt gewoon door en daar gaan bijvoorbeeld de zelfde kroppen sla in de winkel. :o

(Bron: jaren bij een groenteboer gewerkt, met meerdere leveranciers.)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:35

Mars schreef:
Danique_G schreef:
Je kunt niet zeggen: ze zijn even fout. Dat is ordinaire victim blaming. Mishandelaar moet gewoon niet mishandelen :)*

Daarbij vind ik ze pas even fout als de vrouw in kwestie ervoor kiest om te blijven mét kind. Natuurlijk is de mepper de agressor en de eerste die de fout in gaat door zijn tengels niet thuis te houden.

Ik denk juist dat het met kind extra moeilijk is om weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:36

Ik ben mentaal mishandeld geweest. Zowel door mijn ouders als door een ex. Als je er niet in zit weet je niet wat het is. Het gaat zo veel verder dan spullen pakken en vertrekken. De emotionele spelletjes gaan heel ver. Ze teren op jou angst. Bv: Hij gaat een motorrit doen. Hij beloofd om rond 18.00 wat te laten weten. 18.00 wordt 18.30. 19.00. 20.00. Je begint te tellen. Misschien file? Tijd uit het oog verloren? Om 20.30 ging hij thuis zijn dus hij komt wel. 21.00. 21.30. Je begint te bellen, te sms’en. Je hebt nog steeds niets gehoord dus wie weet is er wat gebeurd? Om 22.30 stopt dan eindelijk een motor voor de deur. Jij, de angst nog in jou lijf, dolgelukkig dat hij thuis is. Hij begint jou te troosten, excuseert zich dat hij niets heeft laten horen maar: Je had hem echt niet mogen storen toen hij met zijn vrienden op café zat. Daarom belde hij niet terug. Dat snap je toch wel? Hij was het vergeten en daarna paste het niet meer? Dat snap je toch? Volgende keer niet meer doen hé? Gewoon erop vertrouwen dat hij wel thuis komt. Hij gaat nu op de bank slapen want ja, jij hebt zodanig veel stress bezorgd door jou ongerustheid dat hij nu echt even aan zichzelf moet denken? Dat snap je toch? Je gaat het de volgende keer toch echt anders aanpakken?

En dan begon het. Jij gaat wel op de bank slapen, want het is jou fout dat hij stress had van jou. Hij kruipt in bed en na 5 minuten krijg je een appje: Kom maar naar boven, ik vergeef het jou.

Als je dit leest denk je toch: Nee, dit is niet ok? Maar als je daar midden in zit, er zo tegen jou wordt gepraat. Het is gewoon een brainwash. Het begint zo subtiel. Bv met iets te veel melk in de koffie. Je snapt toch dat hij het nu niet meer lekker vindt? Het kruipt onder jou vel. Ik ben uit zo een relatie gestapt en ik kan het jou zeggen: Het maakt jou kapot. Nu nog heb ik nachtmerries van hem. Krijg ik de daver op mijn lijf als ik iemand met een gelijkaardige motor zie langs rijden. Het moment dat het gedaan was stond hij aan de deur met bloemen, cadeaus etc. Trap je erin gaat het enkele weken goed voor het weer mis gaat. Je moet eigenlijk verhuizen en anoniem gaan om jou er echt van te kunnen lostrekken. Wij zijn nu 7 jaar verder en ik heb nog steeds schrik voor die kerel.

Ik kende ook niets anders want mijn ouders deden ook zo tegen mij. Ik kreeg slaag omdat ik uberhaupt ooit was geboren. Als je niets anders kent dan dat je enkel fout doet, tja.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-22 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:39

Moestuin schreef:
Ik ben mentaal mishandeld geweest. Zowel door mijn ouders als door een ex. Als je er niet in zit weet je niet wat het is. Het gaat zo veel verder dan spullen pakken en vertrekken. De emotionele spelletjes gaan heel ver. Ze teren op jou angst. Bv: Hij gaat een motorrit doen. Hij beloofd om rond 18.00 wat te laten weten. 18.00 wordt 18.30. 19.00. 20.00. Je begint te tellen. Misschien file? Tijd uit het oog verloren? Om 20.30 ging hij thuis zijn dus hij komt wel. 21.00. 21.30. Je begint te bellen, te sms’en. Je hebt nog steeds niets gehoord dus wie weet is er wat gebeurd? Om 22.30 stopt dan eindelijk een motor voor de deur. Jij, de angst nog in jou lijf, dolgelukkig dat hij thuis is. Hij begint jou te troosten, excuseert zich dat hij niets heeft laten horen maar: Je had hem echt niet mogen storen toen hij met zijn vrienden op café zat. Daarom belde hij niet terug. Dat snap je toch wel? Hij was het vergeten en daarna paste het niet meer? Dat snap je toch? Volgende keer niet meer doen hé? Gewoon erop vertrouwen dat hij wel thuis komt. Hij gaat nu op de bank slapen want ja, jij hebt zodanig veel stress bezorgd door jou ongerustheid dat hij nu echt even aan zichzelf moet denken? Dat snap je toch? Je gaat het de volgende keer toch echt anders aanpakken?

En dan begon het. Jij gaat wel op de bank slapen, want het is jou fout dat hij stress had van jou. Hij kruipt in bed en na 5 minuten krijg je een appje: Kom maar naar boven, ik vergeef het jou.

Als je dit leest denk je toch: Nee, dit is niet ok? Maar als je daar midden in zit, er zo tegen jou wordt gepraat. Het is gewoon een brainwash. Het begint zo subtiel. Bv met iets te veel melk in de koffie. Je snapt toch dat hij het nu niet meer lekker vindt? Het kruipt onder jou vel. Ik ben uit zo een relatie gestapt en ik kan het jou zeggen: Het maakt jou kapot. Nu nog heb ik nachtmerries van hem. Krijg ik de daver op mijn lijf als ik iemand met een gelijkaardige motor zie langs rijden. Het moment dat het gedaan was stond hij aan de deur met bloemen, cadeaus etc. Trap je erin gaat het enkele weken goed voor het weer mis gaat. Je moet eigenlijk verhuizen en anoniem gaan om jou er echt van te kunnen lostrekken. Wij zijn nu 7 jaar verder en ik heb nog steeds schrik voor die kerel.

Wat erg! :(:)

Ik kan me idd niet voorstellen wat een hel dit is waar je in zit/zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:39

Ashleytjuhh schreef:
Mars schreef:

Ik denk juist dat het met kind extra moeilijk is om weg te gaan.

Nee.

HET "probleem" is dat het in heel veel gevallen een glijdende schaal is. Het begint klein en het gaat steeds een stapje verder. Het sluipt erin zogezegd en dat is wat de herkenbaarheid in de weg zit.

Want wat wij aan de buitenkant te zien krijgen, is dat moment dat het herkent wordt.
Hoe de situatie op dat punt terecht gekomen is, hebben we helemaal geen idee van en vullen "we" (met name de roddelpers) op hun eigen manier in; volstrekt niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Zie hierboven het verslag van Moestuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:58

Vergeet ook niet dat er naar de buitenwereld toe wordt gelogen. Zo kreeg ik berichten van vrienden van hem. Dat hij er helemaal doorheen zat omdat ik ‘zo’ deed. Dat ik wat liever moest zijn naar hem of wat meer mijn best moest doen voor onze relatie. Je hoort natuurlijk pas achteraf dat hij zat te verkondigen dat ik op stap was gegaan met een vreemde man en hij dacht dat ik hem ging verlaten. Dat op stap gaan met een andere man was een personeelsuitje met in de twintig collega’s. Een winter bbq. En ja, ik was opgepikt door een mannelijke collega. Dus je hoort het niet alleen van hem, maar van meerdere kanten dat je meer jou best moest doen. En hij geloofde het ook echt hé. Want ik was opgepikt door een man die hij nog nooit had gezien. Heel die winter bbq was een detail. Ik was in de auto gestapt bij een ‘vreemde man’.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:10

Moestuin schreef:
Vergeet ook niet dat er naar de buitenwereld toe wordt gelogen. Zo kreeg ik berichten van vrienden van hem. Dat hij er helemaal doorheen zat omdat ik ‘zo’ deed. Dat ik wat liever moest zijn naar hem of wat meer mijn best moest doen voor onze relatie. Je hoort natuurlijk pas achteraf dat hij zat te verkondigen dat ik op stap was gegaan met een vreemde man en hij dacht dat ik hem ging verlaten. Dat op stap gaan met een andere man was een personeelsuitje met in de twintig collega’s. Een winter bbq. En ja, ik was opgepikt door een mannelijke collega. Dus je hoort het niet alleen van hem, maar van meerdere kanten dat je meer jou best moest doen. En hij geloofde het ook echt hé. Want ik was opgepikt door een man die hij nog nooit had gezien. Heel die winter bbq was een detail. Ik was in de auto gestapt bij een ‘vreemde man’.

Ja, in zekere zin herkenbaar.

Ik ga af en toe met iemand van het andere geslacht een paar dagen weg, zonder mijn partner.
Daar wordt door sommige mensen ook heel raar tegenaan gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:15

Zo zaken worden dus gewoon erg snel tegen jou gebruikt. Je geraakt dus meer en meer in een isolatie. Mijn ‘geluk’ is geweest dat hij op een gegeven moment de ‘verkeerde’ vrienden naar mij heeft gestuurd. Ik kreeg berichten dat ik in therapie moest etc. Op een gegeven moment stuurde zijn beste vriendin naar mij: Meid, dit klopt niet meer. Vertel eens jou kant? Ik heb toen niet meer gedaan dan enkele screens doorgestuurd waar de manipulatie en mishandeling heel duidelijk in was en ik zei: Ik voel mij hier niet goed bij. Ik doe al alles wat ik kan en het is nog niet goed genoeg. Wat kan ik doen om hem gelukkig te maken?

Het was genoeg voor die vriendin om hem per direct te blokkeren en mij te komen halen. Dat is echt mijn grote geluk geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:16

Ja... mensen kunnen daar zo raar over doen.

Op wedstrijd of een uitje slaap ik ook gewoon bij mannelijke vrienden op de kamer of in de veewagen.
Net of je niet bij iemand van het andere geslacht in de nacnt in 1 ruimte kan verblijven zonder dat die "piemøl" er per ongeluk in floept... doe toch normaal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:18

Ik denk als je tegen iemand zegt: Ik heb vanavond een personeelsuitje. Er passeert een collega nagenoeg langs mijn huis dus hij pikt mij op en wij rijden samen, er niemand gaat denken: Joh, dat is niet ok!

Maar als het wordt verwoord als: Mijn vriendin is in de auto gestapt bij een man die ik niet ken en nu is ze weg. Ja, hallo. Dan gaan er bij mij ook alarmbellen af :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:24

c_alsemgeest schreef:
Ja... mensen kunnen daar zo raar over doen.

Op wedstrijd of een uitje slaap ik ook gewoon bij mannelijke vrienden op de kamer of in de veewagen.
Net of je niet bij iemand van het andere geslacht in de nacnt in 1 ruimte kan verblijven zonder dat die "piemøl" er per ongeluk in floept... doe toch normaal :')

Tsja, hij zou maar struikelen en zomaar met z'n edele deel in jouw gleuf vallen. :=
Je weet maar nooit

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:37

Mars, ik denk dat jij niet bekend bent met de mechanismen van emotionele chantage en manipulatie. Veel vrouwen die in die situatie zitten zijn er van overtuigd dat het hun eigen schuld is en dat ze deze straf "verdiend" hebben. Of zijn simpelweg te bang omdat ze sterk bedreigd worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:41

Ik denk dat Mars bedoelt dat je als moeder mét kind een soort extra verantwoordelijkheid hebt om je kind te beschermen. Ik hoop dat moeders in dit soort situaties kracht uit het moederschap kunnen halen om hun kind te redden en daarmee hun zelf. :(:)

Als er ooit bokkers zijn die in zo’n situatie zitten. Doe mij (vanaf mei) aub een PB dan hebben wij een extra slaapkamer waar een bokker in nood ALTIJD welkom is.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 10:42

MarlindeRooz schreef:
Ik denk dat Mars bedoelt dat je als moeder mét kind een soort extra verantwoordelijkheid hebt om je kind te beschermen. Ik hoop dat moeders in dit soort situaties kracht uit het moederschap kunnen halen om hun kind te redden en daarmee hun zelf. :(:)

Als er ooit bokkers zijn die in zo’n situatie zitten. Doe mij (vanaf mei) aub een PB dan hebben wij een extra slaapkamer waar een bokker in nood ALTIJD welkom is.

<3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:47

Geen luide kinderen meenemen aub :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:53

soesita schreef:
Mars, ik denk dat jij niet bekend bent met de mechanismen van emotionele chantage en manipulatie. Veel vrouwen die in die situatie zitten zijn er van overtuigd dat het hun eigen schuld is en dat ze deze straf "verdiend" hebben. Of zijn simpelweg te bang omdat ze sterk bedreigd worden.

Alle vrouwen zouden "verplicht" op karate moeten gaan.

Niet dat je de boel dan kort en klein kunt slaan, maar om dat stukje "het zwakke geslacht" eruit te trappen.

Want volgens mij is het bottomline gewoon disrespect.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:54

MarlindeRooz schreef:

Ik snap het en hoop mee met jullie. Je aanbod ist trouwens super lief! <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:59

soesita schreef:

Daar ben ik heel goed mee bekend ja ;)

Om zo’n dynamiek in stand te houden zijn twee personen nodig, een dader en een slachtoffer. Als 1 van de twee ervoor kiest om ofwel geen dader ofwel geen slachtoffer meer te (willen) zijn dan is de dynamiek verbroken.
En ik vind dat als iemand je slaat zoals bii Jamie is gebeurd en zij alsnog bij hem blijft zij even schuldig is aan het in stand houden van een gevaarlijke situatie waar een kindje bij betrokken is.
Haal dan in ieder geval je kind uit huis, dat is de enige die geen keuze heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:00

Ja dat ben ik met je eens Mars. Maar als je vanaf kind af aan al geleerd hebt dat geweld normaal is dan is dat heel lastig om dat anders in te zien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:12

Moestuin schreef:

Ik kende ook niets anders want mijn ouders deden ook zo tegen mij. Ik kreeg slaag omdat ik uberhaupt ooit was geboren. Als je niets anders kent dan dat je enkel fout doet, tja.

wat knap van je dat je toch bent gegaan! En respect dat je dit durft te delen. Een hele dikke knuffel :knuffel:

Hoop dat je verhaal bij sommigen een zaadje gaat planten en dat ze wat meer empathie kunnen krijgen voor vrouwen in dergelijke situaties.
Vermoedelijk blijft Jamie Vaes ook om juist hun kind twee ouders te geven en niet de vader te ontnemen. Das gissen natuurlijk. Tuurlijk moet ze daar weg, voor zover wij dat kunnen beoordelen. Maar zou echt niet in haar schoenen willen staan.
Ikke beschrijft het ook duidelijk.