Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:18

Relaxed schreef:
Huertecilla schreef:
Denk dat de ergste long covid tussen de oren zit.

Mijn god, je bent echt niet goed snik he :r

Laat hem toch links liggen....
Als er 1 getroffen is door covid 8)7

Die verveelt zich op die berg en lacht zich kapot op elk die er keer op keer in gaat.

Loretta

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:19

Dat even in de gaten houden. Als Delta echt rond blijft gaan dan overweeg ik om daarvoor toch nog een prik te halen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:24

friezenfan2 schreef:
Dat klinkt alles behalve logisch als je niet meer in quarantaine moet na contact met een positief getest persoon dan kan je toch in die 5 dagen voordat je klachten krijgt wel alles en iedereen besmetten???

Wordt een interessante persco zo meteen.

Ik denk dat dit vooral komt omdat omikron duidelijk dominant is en erg besmettelijk, maar over het algemeen voor milde klachten zorgt. De stijging van de besmettingen is al een tijd aan de gang, maar ziekenhuisopnames dalen nog steeds. Daarnaast lijkt vaccinatie goed te beschermen. Hierdoor hoeft een besmetting niet zo’n probleem meer te zijn.

Bij een quarantaine gaat het om een mogelijke besmetting die je afwacht. Redelijke kans dat je ondanks de besmettelijkheid negatief blijft. Er zullen zulke grote aantallen mensen in quarantaine moeten met de huidige regels dat daar problemen van gaan komen. Er zal veel personeel in quarantaine zitten wat niet vanuit huis kan werken. Hieronder personeel vanuit cruciale beroepen. Er zullen weer veel kinderen thuis in quarantaine moeten en weer school missen. Dat gaat enorme problemen geven.

Ik denk dat ze dit daarom aanpassen. Quarantaine heeft dan zo’n enorme impact, terwijl een besmetting vaak maar milde klachten geeft. En we zijn immers zover dat iedereen gevaccineerd en geboosterd kan zijn.

Ik moet ook eerlijk zijn dat ik totaal niet bang ben voor een besmetting. Het voelt nu meer als “iedereen is wel eens ziek”. Natuurlijk blijft het wat uitkijken met kwetsbaren, maar dat was met griep niet anders.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:27

Dus ik mag lekker al mijn clienten besmetten? Die oud er kwetsbaar zijn.
Dat rijmt niet hoor vayo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:32

Needje schreef:
Wat ik persoonlijk beetje apart vind is dat er toen veel ongevaccineerden in het ziekenhuis lagen er constant met cijfers gestrooid werd.
En met dat de gevaccineerden toenamen werd de berichtgeving hierover minder....
Dus ik ben ook wel benieuwd wat NU de stand van zaken is.
Leeftijden boven de 60 blijven iig de boventoon voeren in de opnames. En daarvan is het grootste gedeelte gevaccineerd en geboost nu.
(opvallend dat 90+ weer stijgt)

Dan vraag ik of er een bron van is en krijg ik (blij mee waarvoor dank) de volgende link

veerledec schreef:
Voor Frankrijk laatste tijd 44% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd en 58% van de IC opnames. Dat is dus aardig vergelijkbaar met NL.
https://drees.solidarites-sante.gouv.fr ... fection-au

Laten we dat artikel is eens uit elkaar rafelen en kijken wat er precies staat

Citaat:
Tussen 6 december 2021 en 2 januari 2022 bedraagt het percentage niet-gevaccineerden onder de Franse bevolking van 20 jaar en ouder 9% :
- 19% van de positieve PCR-tests bij symptomatische personen;
- 44% van de opnames in een conventioneel ziekenhuis met Covid-19 ;
- 58% van de kritieke zorg opnames met Covid-19;
- 44% van de sterfgevallen na ziekenhuisopname met Covid-19.

Dus stel er zijn 100.000 opnames in een ziekenhuis. Dan zijn dus 44000 mensen niet gevaccineerd dus als je dan door zou rekenen dan zijn er 56000 mensen wel gevaccineerd. Needje trekt daaruit de conclusie dat er nu minder met cijfers gestrooid worden daar er dus meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen als ongevaccineerden.
MAAR als je verder kijkt dan kun je lezen in het artikel

Citaat:
het vaccin, en meer bepaald de boosterdosis, doeltreffend is bij de bestrijding van ziekenhuisopnames na besmetting met de Omicron-variant, ook al is de doeltreffendheid verminderd in vergelijking met de Delta-variant.

- Daarentegen neemt de bescherming tegen infectie aanzienlijk af voor de Omicron-variant in vergelijking met de Delta-variant (zie de 3 grafieken hieronder):

Dat lijkt dus in een contradictie met de eerdere conclusie dat er NU meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen.
MAAR als er in een bevolkingsgroep 9% niet gevaccineerd zijn en 91% wel gevaccineerd zijn dan is dus een relatief kleine groep (9%) wel flink vertegenwoordigt als het gaat om ziekenhuis opnames, zelfs groter vertegenwoordigt is als het gaat om IC opname en er gaan er ook wel veel van dood..
En dan valt het met de 91% van de groep wel mee. Laat de 9% en de 91% maar eens los op een bevolking van 67 miljoen mensen.
Dan is dus 6.030.000 niet gevaccineerd en dus 60.970.000 wel gevaccineerd . :)*

Dus de conclusie in het artikel klopt dat de vaccinaties en de boosters dus heel erg goed hun werk doen.

In dit artikel wordt dus ook nog de conclusie getrokken dat de bescherming tegen infectie aanzienlijk afneemt voor de omicron variant in vergelijking met de delta variant, waarbij dit artikel ook laat zien, dat mensen (daarin zijn de ongevaccineerden interessant voor ons) hooguit kort op de IC verblijven. Hierin zijn de ongevaccineerden interessant doordat hieruit de voorzichtige conclusie getrokken kan worden dat omicron daadwerkelijk milder is als de delta variant. Dat is goed nieuws!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-01-22 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:32

friezenfan2 schreef:
Dus ik mag lekker al mijn clienten besmetten? Die oud er kwetsbaar zijn.
Dat rijmt niet hoor vayo

Maar het geldt alleen als je geen klachten hebt. Zodra je klachten hebt, moet je wel in quarantaine en testen. Of als je al klachten had moet je wel gewoon in quarantaine.

En als het goed is zijn je cliënten gevaccineerd en geboosterd. Voorheen als er griep rond ging en je was in aanraking geweest met iemand met griep of je had geen griepspuit gehad ging/moest je ook gewoon werken.

Daarbij als cliënten bang zijn besmet te raken kunnen zij beslissen een goed mondmasker te dragen. Maar bij mij doet geen enkele cliënt dit. Prima overigens, maar alle bescherming hoeft niet vanuit de huishoudelijk medewerker te komen vind ik.
De kans dat een cliënt ernstig ziek wordt van omikron terwijl deze pas de booster heeft gehad is gelukkig al een stuk kleiner.

We kunnen niet altijd blijven testen en in quarantaine of isolatie moeten. Dat gaat de samenleving op den duur echt teveel ontwrichten. Ik denk dat we nu echt op het punt zitten dat we moeten gaan leven met Corona.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:33

Ik zou echt nog een beetje voorzichtig zijn met heel erg positief denken. Berichten lijken goed, maar nu beter nog even iets te voorzichtig dan weer de verkeerde kant op. Niet zomaar vanuit gaan dat het allemaal maar voorbij is ofzo. Anders komen er misschien nare verrassingen. Gewoon nog heel even afwachten.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:34

Als ik griep heb lig ik ziek op bed en ben ik niet aan het werk maar dat zal vast aan mij liggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:35

DuoPenotti schreef:
Relaxed schreef:

Mijn god, je bent echt niet goed snik he :r

Laat hem toch links liggen....
Als er 1 getroffen is door covid 8)7

Die verveelt zich op die berg en lacht zich kapot op elk die er keer op keer in gaat.

Net de paarden/zwijn/honden verzorgd, zo douchen/omkleden en zonder énige angst vlakbij Granada uit eten met lief *D

Veel plezier gewenst aan wie gereserveerd heeft om de positieve ontwikkelingen te vieren en de opengaande horeca te steunen +:)+

Weekeinde *\%/* *\%/* *\%/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:38

friezenfan2 schreef:
Als ik griep heb lig ik ziek op bed en ben ik niet aan het werk maar dat zal vast aan mij liggen.

Moet je nagaan. Met omikron voel je je niet eens zo ziek dat je ziek op bed moet blijven liggen :)*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:39

Je hoort nooit hoeveel er negatief getest zijn :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:39

pien_2010 schreef:
Needje trekt daaruit de conclusie dat er nu minder met cijfers gestrooid worden daar er dus meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen als ongevaccineerden.

Ho! Ik trek nergens een conclusie, ik vraag me af!! Dat is heel wat anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:41

Loretta schreef:
Dat even in de gaten houden. Als Delta echt rond blijft gaan dan overweeg ik om daarvoor toch nog een prik te halen.

Zou wel zeer verstandig zijn, wanneer je het Patiënten topic leest zijn er toch wel aardig wat met wat eerder een delta dan Omikron besmetting lijkt. Bvb smaak/reuk weg komt bij Omikron blijkbaar niet voor.
En mocht je wel besmet raken ben je eerder er vanaf.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:41

Huertecilla schreef:
De patienten met delta op de ic lágen er al.

Nee. Zowel oude als nieuwe besmettingen.

Huertecilla schreef:
Verder geeft herstel van omicron goede weerstand tegen delta dus dat laatste beetje dat lost zich ook vanzelf op zonder veel problemen.

Herstel van omikron geeft weerstand tegen delta? Daar geloof ik nu eens geen bal van. En zoals gebruikelijk heb je weer geen bronnen.

Huertecilla schreef:
Denk dat de ergste long covid tussen de oren zit.

Wel, dat dacht ik in eerste instantie ook wel, maar ondertussen heb ik toch een paar studies gezien waaruit zou blijken dat long covid meer is dan dat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:43

Needje schreef:
pien_2010 schreef:
Needje trekt daaruit de conclusie dat er nu minder met cijfers gestrooid worden daar er dus meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen als ongevaccineerden.

Ho! Ik trek nergens een conclusie, ik vraag me af!! Dat is heel wat anders.

Dat klopt je zegt het nergens direct, maar zo lijkt het wel indirect daar je zegt dat er eerst gestrooid wordt met cijfers en opeens is het stil aan de overkant (mijn uitdrukking) nu er meer gevaccineerden liggen.

Die stilte is hier trouwens niet hoor. Ik kan elke dag in mijn app zien hoe die verhoudingen zijn, hoeveel besmettingen (gevaccineerd en ongevaccineerd) , ziekenhuis opnames, IC.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:43

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:46

pien_2010 schreef:
Dat klopt je zegt het nergens direct, maar zo lijkt het wel indirect daar je zegt dat er eerst gestrooid wordt met cijfers en opeens is het stil aan de overkant (mijn uitdrukking) nu er meer gevaccineerden liggen.

Die stilte is hier trouwens niet hoor. Ik kan elke dag in mijn app zien hoe die verhoudingen zijn, hoeveel besmettingen (gevaccineerd en ongevaccineerd) , ziekenhuis opnames, IC.

Ja maar jij woont in Frankrijk en ik in Nederland.
Ik vraag het over hier in NL en nu.
Mijn vraag is idd of het stilhouden betekent dat de meerderheid nu gevaccineerd is. Of dat men gewoon stil is omdat men het niet boeiend meer vindt om überhaupt te melden omdat het constant is gebleven.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:48

pien_2010 schreef:
Needje schreef:
Wat ik persoonlijk beetje apart vind is dat er toen veel ongevaccineerden in het ziekenhuis lagen er constant met cijfers gestrooid werd.
En met dat de gevaccineerden toenamen werd de berichtgeving hierover minder....
Dus ik ben ook wel benieuwd wat NU de stand van zaken is.
Leeftijden boven de 60 blijven iig de boventoon voeren in de opnames. En daarvan is het grootste gedeelte gevaccineerd en geboost nu.
(opvallend dat 90+ weer stijgt)

Dan vraag ik of er een bron van is en krijg ik (blij mee waarvoor dank) de volgende link

veerledec schreef:
Voor Frankrijk laatste tijd 44% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd en 58% van de IC opnames. Dat is dus aardig vergelijkbaar met NL.
https://drees.solidarites-sante.gouv.fr ... fection-au

Laten we dat artikel is eens uit elkaar rafelen en kijken wat er precies staat

Citaat:
Tussen 6 december 2021 en 2 januari 2022 bedraagt het percentage niet-gevaccineerden onder de Franse bevolking van 20 jaar en ouder 9% :
- 19% van de positieve PCR-tests bij symptomatische personen;
- 44% van de opnames in een conventioneel ziekenhuis met Covid-19 ;
- 58% van de kritieke zorg opnames met Covid-19;
- 44% van de sterfgevallen na ziekenhuisopname met Covid-19.

Dus stel er zijn 100.000 opnames in een ziekenhuis. Dan zijn dus 44000 mensen niet gevaccineerd dus als je dan door zou rekenen dan zijn er 56000 mensen wel gevaccineerd. Needje trekt daaruit de conclusie dat er nu minder met cijfers gestrooid worden daar er dus meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen als ongevaccineerden.

Citaat:
het vaccin, en meer bepaald de boosterdosis, doeltreffend is bij de bestrijding van ziekenhuisopnames na besmetting met de Omicron-variant, ook al is de doeltreffendheid verminderd in vergelijking met de Delta-variant.

- Daarentegen neemt de bescherming tegen infectie aanzienlijk af voor de Omicron-variant in vergelijking met de Delta-variant (zie de 3 grafieken hieronder):

Dat lijkt dus in een contradictie met de eerdere conclusie dat er NU meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen.
MAAR als er in een bevolkingsgroep 9% niet gevaccineerd zijn en 91% wel gevaccineerd zijn dan is dus een relatief kleine groep (9%) wel flink vertegenwoordigt als het gaat om ziekenhuis opnames, zelfs groter vertegenwoordigt is als het gaat om IC opname en er gaan er ook wel veel van dood..
En dan valt het met de 91% van de groep wel mee. Laat de 9% en de 91% maar eens los op een bevolking van 67 miljoen mensen.
Dan is dus 6.030.000 niet gevaccineerd en dus 60.970.000 wel gevaccineerd . :)*

Dus de conclusie in het artikel klopt dat de vaccinaties en de boosters dus heel erg goed hun werk doen.

In dit artikel wordt dus ook nog de conclusie getrokken dat de bescherming tegen infectie aanzienlijk afneemt voor de omicron variant in vergelijking met de delta variant, waarbij dit artikel ook laat zien, dat mensen (daarin zijn de ongevaccineerden interessant voor ons) hooguit kort op de IC verblijven. Hierin zijn de ongevaccineerden interessant doordat hieruit de voorzichtige conclusie getrokken kan worden dat omicron daadwerkelijk milder is als de delta variant. Dat is goed nieuws!

Ja, dat zijn dus dezelfde conclusies als in Nederland: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... nderd-hoog

Vaccineren helpt, voor de risicogroepen. Uit de gegevens van Stichting Nice blijkt dat amper 20% van de patiënten op de IC een gezond gewicht heeft. 6% is/was jonger dan 40.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:48

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:50

Needje schreef:
pien_2010 schreef:

Ja maar jij woont in Frankrijk en ik in Nederland.
Ik vraag het over hier in NL en nu.
Mijn vraag is idd of het stilhouden betekent dat de meerderheid nu gevaccineerd is. Of dat men gewoon stil is omdat men het niet boeiend meer vindt om überhaupt te melden omdat het constant is gebleven.

De cijfers zijn er gewoon? Ik heb ze gegeven.

Loretta

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:52

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:56

Loretta schreef:
Ik blijf me toch verbazen hoe de Nederlandse overheid maar blijft aan klungelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... al-testen/

Een prachtig voorbeeld hoe het ook kan. Maar Nederland doet het gewoon niet.

6 miljoen inwoners.
En een compleet andere mentaliteit.
Die trappen minder naar de overheid.
En volgen beter de regels die er zijn.

Wat ik overigens begrijp want daar lijkt de regering wel te willen luisteren naar wat eigen inwoners zeggen.

Maar daarom niet te vergelijken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:56

Citaat:
"Mensen hebben hier een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Daarom testen ze massaal. Dat zouden de Nederlanders ook moeten doen. Iets meer van je eigen, individuele vrijheid opgeven, waardoor de collectieve vrijheid toeneemt. En dan kunnen winkels en horeca weer voorzichtig open."

Dus ipv Nederland, eerder Nederlanders doen het gewoon niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:59

veerledec schreef:
De cijfers zijn er gewoon? Ik heb ze gegeven.

Nee jij geeft een artikel over effectiviteit.
Niet over huidige harde cijfers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:02

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:
Ik blijf me toch verbazen hoe de Nederlandse overheid maar blijft aan klungelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... al-testen/

Een prachtig voorbeeld hoe het ook kan. Maar Nederland doet het gewoon niet.

6 miljoen inwoners.
En een compleet andere mentaliteit.
Die trappen minder naar de overheid.
En volgen beter de regels die er zijn.

Wat ik overigens begrijp want daar lijkt de regering wel te willen luisteren naar wat eigen inwoners zeggen.

Maar daarom niet te vergelijken.

De burgers de schuld geven voor het falen van een incompetente overheid. Met logische regels luistert men ook vanzelfsprekend beter.