Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:14

Wel genoeg kalk @marcella? Hier soms wat zachte eieren die makkelijk stuk gaan, dan geef ik extra kalk. Hier is gisteren een hennetje overleden, was goed door de rui gekomen, legde zelfs weer eieren en van de week zat ze er zo sneu bij.. denk legnood.. ging gelukkig heel snel anders had ik de boerman even gebeld.. had haar apart gezet en extra TLC gegeven maar gisterenochtend was ze al koud en 'slaperig' en een uur later dood. Altijd sneu maar hoort er wel een beetje bij..

Gemeente update: Er is binnen het bestemmingsplan wel wat mogelijk, er komt een ervenconsulent aan te pas en die gaat een advies uitbrengen en binnen die kaders mogen we dan verder. Vooralsnog hoeven we het bestemmingsplan dus niet te wijzigen! Mijn contactpersoon ging de ervenconsulent vandaag nog inseinen dus krijg deze week nog wel een update hoop ik. Ze gaan vooral kijken hoe een bebost perceel in het landschap past hier, contactpersoon dacht zelf dat dat wel goed past omdat we 1 km van een bos zitten en er veel houtwallen, lanen en bosjes zijn maar ik juich pas als het zwart op wit staat. Net de architect gebeld dat we het bezoek even moeten uitstellen. Vond ie erg jammer maar heel begrijpelijk, hij had ervaring met dit soort 'misverstanden' en was blij dat we het op tijd doorhadden zeg maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:30

Wat gaat dat snel bij jullie zeg! Hier ben je 2 weken aan het bellen tegen dat je iemand aan de lijn krijgt die jou weer door stuurt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:38

Ik had ook 'gedoe' verwacht maar de gemeente is op zich net zo enthousiast geloof ik alleen moet het wel even via de officiele kanalen. Geloof dat alle mensen die ik daar nu gesproken heb ook 'jong en dynamisch' zijn, geen oude grijze zure sokken zeg maar. ;') Even heeeeeeeel bevooroordelend en generaliserend. Inmiddels ook contact met Landschap Overijssel gehad na even 'pushen' en nu bij het goede poppetje aan kunnen kloppen en inmiddels een paar gezellige mails verder, bleek dat we gezamenlijke paardenkennissen hebben. :+ Zo gaat het wel makkelijk haha! Goede tips voor subsidies en wat namen voor inspiratie en gelijkwaardige projecten gehad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:51

De kapotte schillen voelen mooi hard met dat ze kalk krijgen extra. De oude hen is nu gestopt met leggen en de sussex zijn weer begonnen.

Gaat super zo nog even en dan heb je toestemming voor je bos.

Oh en de kippen vinden het hennepvezel fijner dan het zand wat vaak ook hele winter nat is. Ga nog wel kijken voor oplossing zandbad en zit te denken om daarvoor een kattenbak te gebruiken. Zit nu gewoon met optrekkend vocht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:33

Hier kom ik soms verstopte nesten tegen met soms wel 20 eieren :+ frustrerend is het vooral als ik ze wel zie liggen maar er niet bij kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:57

Ik ben us niet de enige met die frustratie. Ik heb mijn kippen maar weer eens opgesloten voor twee dagen en nachten en daardoor waren ze weer even in de kruiwagen aan het leggen, maar ik geloof dat twee het buitenleggen weer opgepakt hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:29

Hier gaan ze tussen de hooibalen zitten of tussen de zakken kunstmest ofzo, van dat spul dat je niet even kan verplaatsen zonder trekker :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:36

Bij mij is het meer als paaseieren zoeken, in de struiken en onder bomen. Ik dacht slim te zijn toen ik bij een gevonden nesten de eieren had vervangen door zachte balletjes. Dat heeft 1 dag gewerkt op 1 plek. Inmiddels zijn er dieren zelfs met de balletjes vandoor gegaaan...

Er is er 1 die braaf in de echte kippenholletje in het oude hok legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:52

Wij moesten ook altijd zoeken. Nu zitten ze weer in hun ren.

Zo, inspectie geweest. Man was enorm lovend dat de dieren zo goed verzorgd zijn *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:07

Moestuin schreef:
Wij moesten ook altijd zoeken. Nu zitten ze weer in hun ren.

Zo, inspectie geweest. Man was enorm lovend dat de dieren zo goed verzorgd zijn *\o/*

MMhh dat zou zo even tussen neus en lippen laten vallen bij de persoon die je de slechte ram verkocht heeft. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:11

Dat is eigenlijk echt nog een goed idee :oo

De stal:

Afbeelding
Afbeelding

1 van de dragende geiten

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:33

Ziet er goed uit!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:36

Fijn dat het goed ging met de inspectie!
Ik hoop dat je zeugen drachtig zijn, Moonfight!

Kan een kip in de rui een wat blekere en slappere kam krijgen? Eén van mijn kippen heeft dat. Ze ziet er verder ook niet uit. Doet wel goed mee met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:39

Dat kan zeker :j Je kunt eventueel wat vitaminen toevoegen bij het water of een beetje appelazijn :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:43

Ziet er strak uit met de nieuwe hekken. :j Zat er gewoon ineens aan te denken dat die gast zo had lopen klagen dat je de ram slecht voerde. }:)

Ja kan. Mijn kippen besloten plofrui te doen. Hadden ineens van alles van dikke koppen tot kale nekken. En net zo plotseling als het was ging het ook weer weg binnen 48 uur (behalve dan de plofrui). Kammen waren ook erg bleek. Heb toen gewoon extra vitaminnen gegeven door het water + een keer ontwormd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:47

Moestuin schreef:
Dat kan zeker :j Je kunt eventueel wat vitaminen toevoegen bij het water of een beetje appelazijn :)

Ze krijgen sowieso 1x per week appelazijn en 1x per twee weken vitamine, maar dat kan ik wel een keertje extra geven. Goed om te weten dat het kan, maakte me al een klein beetje zorgen om haar :) Ze is wat laat, de rest is al in de rui geweest (behalve nog een kip, maar die is wat gek haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:49

Ik denk echt dat je de meest verwende kippen hebt Century :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:50

Zijn kippen zo wie zo niet gek. :)* Loop ik buiten dan lopen de kippen buiten. Ben ik in het hok bezig dan lopen er 7 kippen om mij heen te draaien. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:08

Century schreef:
Moestuin schreef:

Ze krijgen sowieso 1x per week appelazijn en 1x per twee weken vitamine, maar dat kan ik wel een keertje extra geven. Goed om te weten dat het kan, maakte me al een klein beetje zorgen om haar :) Ze is wat laat, de rest is al in de rui geweest (behalve nog een kip, maar die is wat gek haha).

Veren zijn opgebouwd uit eiwit. Handje meelwormen oid (kattenvoer) helpt ook, zeker als ze zo snel willen ruien.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:45

Ik had 1 plofrui kip dit jaar. Nooit eerder gehad ook. Ze was helemaal kaal :') inmiddels is ze weer hersteld en is ze levendiger dan ooit.

Vaak helpt het ook om ze erdoorheen te helpen met wat extra eiwitten.

Wat fijn moestuin! (ik heb nog steeds de neiging om je oude afkorting te gebruiken..). Ze zien er ook erg blij uit met hun mooie voerhek. Hoe is het met jullie konijnenproject nu?

Ik heb de moestuintjes, bijen, snijbloementuin en irissen klaar voor volgend jaar. Ik heb er nu al zoveel zin in! Kuikens in huis, overal zaailingen, zaden, potgrond etc. :')

Maar ik heb nu sinds vandaag weer 2 grote pakketten voor paddenstoelenteelt binnen gekregen. Ik was al bezig met champignons en oesterzwammen maar ik wilde het nog wat groter aan gaan pakken. Dus nu nog een extra 15L bak champignons en een 7.5L bak gele oesterzwammen erbij. Hopen dat dit ook bij gaat kunnen dragen aan de weg naar zelfvoorzienend worden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:05

Leuk! Hoe doe je die oesterzwammen? Staan die in een speciale ruimte ofzo?

Moestuin, die hekken zijn echt ontzettend gaaf! Staat echt heel strak zo. En fijn dat jullie de inspectie zo goed doorgekomen zijn! De dieren zien er echt heel goed uit.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:10

JudithO schreef:
Leuk! Hoe doe je die oesterzwammen? Staan die in een speciale ruimte ofzo?

Moestuin, die hekken zijn echt ontzettend gaaf! Staat echt heel strak zo. En fijn dat jullie de inspectie zo goed doorgekomen zijn! De dieren zien er echt heel goed uit.

Alles staat bij ons "gewoon" binnenshuis. Ik heb een aparte kamer boven waar de temperatuur wat koeler is dan gemiddeld (15 a 16 graden) en daar staan onze paddenstoelen.

Ik heb met oesterzwammen nooit echt problemen. Soms drogen ze wel eens wat uit maar dat is snel opgelost door ze extra voeding (koffiedik) van boven te geven. Champignons heb ik ook nooit moeite mee, zolang die koel staan produceren ze vrijwel altijd. De grootste moeite had ik met de Japanse bundelzwam maar die groeit ook in de tuin en niet in huis. Voor nu hou ik het dus even hierbij. Ik heb nu staan:

Kastanjechampignons (15L)
Witte champignons (15L)
Witte champignons (3L) (is mijn educatiebakje waarmee ik mensen laat zien hoe champignons groeien)
Grijze oesterzwammen (5L)
Gele oesterzwammen (7.5L)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:36

tamary schreef:
Veren zijn opgebouwd uit eiwit. Handje meelwormen oid (kattenvoer) helpt ook, zeker als ze zo snel willen ruien.

Krijgen ze ook :) Dan moet het goed gaan komen!
Moestuin, dank je voor het compliment! Leuk om je stal zo te zien.

Kippen zijn zeker gek haha, maar sommige zijn net nog wat gekker :D. Fantastische beesten.

Oh, HMD, daar wil ik ook nog echt mee bezig gaan! Een keertje oesterzwammen gedaan maar dat was niet zo'n succes. Ik zit te denken om een eik om te kappen (wil ik sowieso, ding staat in de weg en is spontaan opgekomen) en proberen daar shii-takes op te kweken. Is een proces met lange adem, maar ben erg benieuwd...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:05

Humor kunnen kippen ook hebben op hun eigen manier. :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:17

Leuk paddestoelen kweken. Daar eet ik niet genoeg van om me daar op toe te gaan leggen.

Ik kan echt geen moestuin. Verschillende keren geprobeerd. Eerst met zaad, nou daar gingen de mieren gewoon mee vandoor, dus wat jongere plantjes, dat vonden de kippen erg lekker en had ik eindelijk een keer een meloen, vrat een van de paarden hem op net voordat hij rijp was.
Dus nu doe ik het anders. Buren krijgen eieren en mest en ik krijg groenten(en avocados) uit hun mostuin.
Ik heb wat fruitbomen, maar daar zijn de paarden ook altijd als de kippen bij, dus daar heb ik niet veel van, maar ook niet veel nodig natuurlijk.