Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:48

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Dat jij het geen demonstratie vindt, betekent niet dat het dat niet is.

Dat jij het wél een demonstratie vindt, betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is.
Officieel moet je een demonstratie aanmelden. En politie mag gewoon ingrijpen als er niet aan de regels gehouden wordt. En aangezien opengaan tegen de regels is...

Ze mogen prima in Den Haag gaan staan protesteren tegen het beleid. Of voor hun horecagelegenheid met borden gaan staan. Mag, zijn geen regels tegen zolang iedereen dit netjes doet. Maar tegen de regels opengooien van horeca? Dat mag op dit moment niet, en dus illegaal, en dus mag politie technisch gezien ingrijpen. Het is ontwijking van de regels.

Bovendien:
Citaat:
In artikel 9 van de grondwet staat dat de overheid het recht tot betoging mag beperken als dit nodig is om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer, of ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

https://mensenrechten.nl/nl/toegelicht/ ... monstratie

Nergens wordt beschreven hoe een demonstratie er precies uit moet zien. Het openen van winkels kan dus een manier van demonstreren zijn. Net als het parkeren van je tractor op het Malieveld. De demonstraties zijn aangegeven. De betrokken gemeenten zijn op de hoogte.

Buiten samenkomen in groepen mag ook niet en is tevens een groter gevaar. Hoezo zou dat wel ok zijn?

En ingrijpen doen ze niet. Inderdaad; omdat het gezondheid niet in het geding komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:48

Echwel schreef:
Als je niet besmet wilt worden blijf je gewoon lekker thuis en wijst niet naar ondernemers
Die werkelijk het water aan de lippen staat..

Sorry maar ook degenen die het hardste wijzen doen gewoon wat ze.zelf willen

Zo werkt het natuurlijk niet.

Politie, zorg, brandweer, onderwijs, vuilnismannen, OV, supermarktpersoneel enz. gaat gewoon allemaal door en kunnen niet thuiswerken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:01

Hier heeft de gemeente toestemming gegeven aan alle ondernemers incl. horeca om morgen tot 20:00 open te gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:02

996981 schreef:
Nergens wordt beschreven hoe een demonstratie er precies uit moet zien. Het openen van winkels kan dus een manier van demonstreren zijn. Net als het parkeren van je tractor op het Malieveld.

Dat was illegaal, vernielzuchtig en intimiderend. Dat is dus niet wat verstaan wordt onder een vreedzaam protest.

Citaat:
Buiten samenkomen in groepen mag ook niet en is tevens een groter gevaar. Hoezo zou dat wel ok zijn?

Daar zijn juridische definities en afspraken dus nuttig voor. Het is de reden dat er al heel veel protesten zijn toegestaan. Want het recht op vreedzaam protest wordt belangrijk geacht.

Alleen op dit moment lijkt het een beetje verworden te zijn naar 'we doen gewoon lekker wat we zelf willen en f*ck de regels' - iets wat op korte termijn stoer lijkt en lijkt te lonen. (Alleen over langere termijn worden de problemen vooral groter. Of krijgen mensen die zich zo asociaal opstellen die ruimte vooral ten koste van anderen. Dat wakkert vooral geweld en agressie aan, want blijkbaar werkt dat. Maar samenlevingen die dat als uitgangspunt nemen zijn over het algemeen nogal naar om in te leven.)

Citaat:
En ingrijpen doen ze niet. Inderdaad; omdat het gezondheid niet in het geding komt.

De gezondheid komt niet in het geding want al die mensen houden zich netjes aan het 'blijf thuis met klachten of als je in aanraking gekomen bent met een besmet persoon' en aan de mondkapjes en de afstand? Daar geloof ik toevallig echt helemaal niks van. Dat is nou precies wat er steeds niet gebeurt: we zouden kunnen kijken naar meer voorzorgen zodat er meer kan, maar juist dat wordt steeds ondermijnd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:05

Vayo schreef:
Hier heeft de gemeente toestemming gegeven aan alle ondernemers incl. horeca om morgen tot 20:00 open te gaan.

En daarmee is het dus gewoon een toegestaan protest. Wat je daar ook van vindt.

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:07

Klopt, de gemeente steunt de ondernemers met dit protest. Ik vind het fijn voor de ondernemers en met name de horeca. Al is het een druppel op een gloeiende plaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:08

Vayo schreef:
Klopt, de gemeente steunt de ondernemers met dit protest. Ik vind het fijn voor de ondernemers en met name de horeca. Al is het een druppel op een gloeiende plaat.

Het is een heel duidelijk signaal :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:09

karuna schreef:
Ellende is in september is toen alles opengegooid, binnen twee weken liep het mis. De overheid kreeg heel veel gezeik over zich heen want ze hadden niet alles moeten opengooien in een keer. Nu willen ze het gedoseerd doen om hetzelfde probleem te voorkomen. En nu gaan bedrijven en anderen hetzelfde doen alleen dan "illegaal"

wacht nu eens een of twee weken af nog. Je krijgt steun, kijk hoe die periode gaat met alles beperkt open en doe dan. Nu is dadelijk alles in een keer open. De gemiddelde nederlander houdt geen maat en de kans is groot dat je hierdoor de boel weer volledig gaat verklooien met misschien wel alles weer dicht inclusief de winkels.

Gewoon onverstandig en dom.

En kwa solidariteit, het betekend dat een deel van de nederlandse samenleving zich weer moet gaan opsluiten want een kwetsbare gezondheid booster of niet. Daar was eerder zo veel over te doen, uitsluiting en zo. Werden er "zielige" mensen bijgesleept. Die kunnen nu weer terug in hun hok want "men" wil feesten, drinken en eten buiten de deur. En sjoppen enz. Tot zo ver de solidariteit.

Ik zet dit topic weer op onzichtbaar, het frustreert me teveel -O-
maar Karuna, wat kan er nu nog mis gaan dan? Omikron verloopt mild. Ja veel besmet maar niet ziek. hooguit wat moe, keelpijn en verkouden. Niet iets waarvoor men een ziekenhuis bed bezet hoeft te houden. Moet je daar nu echt een land voor in gijzeling blijven houden!?
Dat brengt momenteel namelijk meer ellende dan de omikron!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:12

Klopt Popstra en dat maak ik echt van heel dichtbij mee..
Jonge mensen netjes ingeënt en hun bedrijf gaat kapot...
Maar joh dat is in anderen hun ogen niet belangrijk

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:15

Ik begrijp het inderdaad ook niet meer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:16

Echwel schreef:
Klopt Popstra en dat maak ik echt van heel dichtbij mee..
Jonge mensen netjes ingeënt en hun bedrijf gaat kapot...
Maar joh dat is in anderen hun ogen niet belangrijk

Ho, volgens mij zegt niemand dat het niet belangrijk is om rekening te houden met ondernemers die er nu onderdoor gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:17

Popstra schreef:
karuna schreef:
Ellende is in september is toen alles opengegooid, binnen twee weken liep het mis. De overheid kreeg heel veel gezeik over zich heen want ze hadden niet alles moeten opengooien in een keer. Nu willen ze het gedoseerd doen om hetzelfde probleem te voorkomen. En nu gaan bedrijven en anderen hetzelfde doen alleen dan "illegaal"

wacht nu eens een of twee weken af nog. Je krijgt steun, kijk hoe die periode gaat met alles beperkt open en doe dan. Nu is dadelijk alles in een keer open. De gemiddelde nederlander houdt geen maat en de kans is groot dat je hierdoor de boel weer volledig gaat verklooien met misschien wel alles weer dicht inclusief de winkels.

Gewoon onverstandig en dom.
En kwa solidariteit, het betekend dat een deel van de nederlandse samenleving zich weer moet gaan opsluiten want een kwetsbare gezondheid booster of niet. Daar was eerder zo veel over te doen, uitsluiting en zo. Werden er "zielige" mensen bijgesleept. Die kunnen nu weer terug in hun hok want "men" wil feesten, drinken en eten buiten de deur. En sjoppen enz. Tot zo ver de solidariteit.

Ik zet dit topic weer op onzichtbaar, het frustreert me teveel -O-
maar Karuna, wat kan er nu nog mis gaan dan? Omikron verloopt mild. Ja veel besmet maar niet ziek. hooguit wat moe, keelpijn en verkouden. Niet iets waarvoor men een ziekenhuis bed bezet hoeft te houden. Moet je daar nu echt een land voor in gijzeling blijven houden!?
Dat brengt momenteel namelijk meer ellende dan de omikron!

En solidariteit heeft twéé kanten. Karuna wil de héle samenleving opgesloten houden voor een minderheid aan kwestbaren.
Daarbij is het imo kortzichtig want juist door meer besmettingen met omicron krijgen we een basis groepsimmuniteit waardoor de boel eerder open kan voor iedereen. Net als griep.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:17

Dat wordt wel gezegd, letterlijk dat ze steun krijgen..

Nou echt een druppeltje op de plaat....

Ik zie van dichtbij jonge mensen er kapot aan gaan

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:18

Om nog maar niet te spreken van de psychische gevolgen in het algemeen. Er is nu ook gebleken dat suïcide onder jongvolwassenen behoorlijk is toegenomen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:52

Needje schreef:
Nee ik heb dus geen cijfers. Die wil ik dus.
Maar we weten dat 60+ voor een groot deel geboost is want daar begon de boost campagne mee. Met de 60 plussers. Hoeveel er daadwerkelijk daarvan geboost zijn weet ik ook niet.
Dat 90+ stijgt zie je gewoon op de RIVM site.

De cijfers staan in een link bij het genoemde linkje (duidelijk zo...). Tot en met 21 december, als ik alleen naar december kijk: Tot 70 jaar was 72% op de IC niet gevaccineerd. Bij 70+ was 44% niet gevaccineerd. In totaal was 65% niet gevaccineerd. In november was dit 64%, dus dat is nog redelijk stabiel gebleven.

Kijk je bij de ziekenhuisopnames, dan was is in december 47% niet gevaccineerd (63% onder 70minners en 30% onder 70+).

Na herstel van de verklote quote nu ook het linkje erbij kunnen plakken: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... nderd-hoog

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:07

pien_2010 schreef:
Needje schreef:
Wat ik persoonlijk beetje apart vind is dat er toen veel ongevaccineerden in het ziekenhuis lagen er constant met cijfers gestrooid werd.
En met dat de gevaccineerden toenamen werd de berichtgeving hierover minder....
Dus ik ben ook wel benieuwd wat NU de stand van zaken is.
Leeftijden boven de 60 blijven iig de boventoon voeren in de opnames. En daarvan is het grootste gedeelte gevaccineerd en geboost nu.
(opvallend dat 90+ weer stijgt)

Heb je daar een bron van? Want hier blijven de ongevaccineerden ziekenhuisopnames vergeleken bij de gevaccineerden zkh opnames ongeveer in de zelfde verhoudingen ongekend hoog.
Misschien in Nederland anders daar het boosteren wat laat op gang kwam, maar Nederland ligt inmiddels ook weer goed op koers.

Voor Frankrijk laatste tijd 44% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd en 58% van de IC opnames. Dat is dus aardig vergelijkbaar met NL.
https://drees.solidarites-sante.gouv.fr ... fection-au

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:13

Echwel schreef:
Dat wordt wel gezegd, letterlijk dat ze steun krijgen..

Nou echt een druppeltje op de plaat....

Ik zie van dichtbij jonge mensen er kapot aan gaan

Ik wil niet veralgemenen, maar voor veel kleine ondernemingen in Vlaanderen is covid een gouden zaak geweest. Steun van zowel de Vlaamse als de Belgische overheid, met nauwelijks controle. Eén dag sluiten was goed voor een volledige maandvergoeding. Dus neen, dat kapot gaan viel hier erg goed mee.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:48

Goed nieuws uit België:

De Morgen schreef:
"Tot nu toe werden er via de Clinical Hospital Surveillance 51 gehospitaliseerde patiënten geïdentificeerd met een bevestigde omikron-infectie”, klinkt het bij de RAG. Dat cijfer is uiteraard een fikse onderschatting. Slechts bij een beperkt aantal patiënten wordt er onderzocht met welke variant ze besmet zijn.

Maar van die 51 patiënten waarvan wel duidelijk is dat ze met de omikronvariant besmet zijn geraakt, was er niemand gevaccineerd, zo blijkt. Hun mediane leeftijd was 45 jaar, wat relatief jong is. Het goede nieuws - voorlopig - is wel dat er tot nog toe geen enkele van de patiënten moest worden opgenomen op de afdelingen intensieve zorg. De 51 mensen moesten gemiddeld ook maar twee dagen in het ziekenhuis blijven.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:51

Slecht nieuws uit België:

De Morgen schreef:
De overgrote meerderheid van de 406 covid-patiënten die vandaag nog op ic liggen in België zijn dan ook mensen met een delta-infectie. Het gaat dan zowel om patiënten die al langer geleden ziek zijn geworden, nog voor omikron dominant was, als mensen die recent toch nog een deltabesmetting hebben opgelopen. Omikron is momenteel goed voor 88 tot 90 procent van alle infecties in België, een cijfer dat de laatste dagen niet meer lijkt door te stijgen. Een significant deel van de besmettingen gebeurt dus nog steeds met delta.

Omikron is niet in staat om delta compleet te verdringen. Delta blijft circuleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:09

BigBen schreef:
Slecht nieuws uit België:

De Morgen schreef:
De overgrote meerderheid van de 406 covid-patiënten die vandaag nog op ic liggen in België zijn dan ook mensen met een delta-infectie. Het gaat dan zowel om patiënten die al langer geleden ziek zijn geworden, nog voor omikron dominant was, als mensen die recent toch nog een deltabesmetting hebben opgelopen. Omikron is momenteel goed voor 88 tot 90 procent van alle infecties in België, een cijfer dat de laatste dagen niet meer lijkt door te stijgen. Een significant deel van de besmettingen gebeurt dus nog steeds met delta.

Omikron is niet in staat om delta compleet te verdringen. Delta blijft circuleren.

88-90% vooruitgang lees ík eruit.

De patienten met delta op de ic lágen er al.

Verder geeft herstel van omicron goede weerstand tegen delta dus dat laatste beetje dat lost zich ook vanzelf op zonder veel problemen.

Denk dat de ergste long covid tussen de oren zit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:12

In UK sequencen ze veel meer, daar waren ze er al langer uit dat omicron weliswaar flink dominant is maar delta niet verdwenen. Ze vonden recent ook weer een nieuwe variant, nog maar 53 gevallen en verder nog niets bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:14

Huertecilla schreef:
Denk dat de ergste long covid tussen de oren zit.

Mijn god, je bent echt niet goed snik he :r

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:15

De quarantaineregels gaan flink veranderen, meldt RTL Nieuws. Mensen die een booster hebben óf dit jaar corona hebben gehad, hoeven volgens de zender niet meer in quarantaine als ze in nauw contact zijn geweest met iemand die positief is getest. Voorwaarde is dat je klachtenvrij bent

Ad.nl

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:16

Tegen Delta zouden mijn vaccinaties dan weer goed moeten werken, dus toch ook nog een stukje goed nieuws vanuit het slechte.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:18

Deze djokovic soap is nog niet voorbij. Elke niet topsporter zat al op een reis naar huis in dit geval
https://nos.nl/artikel/2413086-nog-drie ... t-djokovic

Dat klinkt alles behalve logisch als je niet meer in quarantaine moet na contact met een positief getest persoon dan kan je toch in die 5 dagen voordat je klachten krijgt wel alles en iedereen besmetten???

Wordt een interessante persco zo meteen.