Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:58

nynke55 schreef:
Maakt het uit of het mantelzorgers of professionele zorg is? En alleen voorzichtig is niet genoeg om besmetting te voorkomen, ze zouden volledig ingepakt moeten zijn, aangezien er dan helemaal een hele grote kans is dat ze besmet zijn. Dus mijn schoonmoeder zou dan al meer dan een jaar alleen voor heel korte tijd compleet ingepakt mensen zien, die binnen 5 minuten weer weg zijn. Hoe zou jij dat vinden, als jij die persoon was?

Wat ik daarvan vind, is niet relevant, gezien dit scenario (om onder andere zulke redenen) niet de werkelijkheid is geworden :) Daar sta ik ook achter; dat we met zijn allen maatregelen hebben gekregen i.p.v. een groep. Ik sta er ook achter, dat we dat met versoepelen net zo gaan doen. Dus niet versoepelen voor 1 groep

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:03

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:08

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:11

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Maakt het uit of het mantelzorgers of professionele zorg is? En alleen voorzichtig is niet genoeg om besmetting te voorkomen, ze zouden volledig ingepakt moeten zijn, aangezien er dan helemaal een hele grote kans is dat ze besmet zijn. Dus mijn schoonmoeder zou dan al meer dan een jaar alleen voor heel korte tijd compleet ingepakt mensen zien, die binnen 5 minuten weer weg zijn. Hoe zou jij dat vinden, als jij die persoon was?

Wat ik daarvan vind, is niet relevant, gezien dit scenario (om onder andere zulke redenen) niet de werkelijkheid is geworden :) Daar sta ik ook achter; dat we met zijn allen maatregelen hebben gekregen i.p.v. een groep. Ik sta er ook achter, dat we dat met versoepelen net zo gaan doen. Dus niet versoepelen voor 1 groep

Maar tegelijkertijd had je dit wel een goede maatregel gevonden: Quote: Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:21

Ik vraag me af of de economie niet alsnog erg geleden had. Je had een flinke groep gemist vanwege risico groep. En daarnaast nog een groep die uitvalt omdat ze ziek worden en dan nog de groep die langdurige klachten heeft.
Dan moet je het ook maar rond kunnen krijgen qua personeel en genoeg mensen binnen krijgen die geld uitgeven zodat je die zieke op kunt vangen. Zowel tijdelijk als langdurig.

Ik weet ook niet of de zorg dat überhaupt gered had? Want er waren toch mensen geweest die dus geen risicogroep waren maar wel zo ziek werden? En wie weet hoe erg het geworden zou worden zonder maatregelen en dus veel meer kans om elkaar te besmetten. Dan zijn er ook meer tegelijk ziek.

Alles open en gevaccineerd of getest naar binnen zou mogen van mij. Maar niet als je die testen zelf moet gaan betalen. Hoe ga je dat doen met jeugd die in bijvoorbeeld horeca werkt? Mogen ze wel werken zonder vaccinatie? Moeten die ook elke zoveel dagen getest worden en dan die testen zelf betalen? En ook betalen om naar school te kunnen bijvoorbeeld? Of heel plat gezegd de mensen die aan de onderkant zitten qua inkomen? Dus ook gezinnen met kinderen maar laag inkomen?

Zodra iedereen gevaccineerd zou kunnen zijn is het heel anders vind ik. Of als testen dus alsnog ook toegang kan geven.
Maar hoe ga je dan om met mensen die net corona hebben gehad en nog niet mogen enten? Want daar moet een x aantaal wekenntussen zitten?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-05-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:26

Inderdaad. De groep die nu in het ziekenhuis ligt werd in het begin ook niet gezien als risicogroep. Als deze groep zich niet aan de maatregelen hoeven houden, was het niet beter geweest dan nu.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:51

bigone schreef:
996981 schreef:
Hoezo geen verzorging meer krijgen? Dat staat toch compleet los van alles?

Snap je het nu echt niet of wil je het niet snappen? Er word regelmatig gezegd alle kwetsbaren isoleren voor hun eigen gezondheid zodat de rest gewoon hun gang kan gaan , heel veel kwetsbaren kunnen niet zonder hulp dus dan moet de hulp zich ook isoleren anders heeft het geen zin.

Los daarvan, het idee dat kwetsbaren wel even geïsoleerd kunnen worden is al redelijk belachelijk. Hoe wil je dat gaan doen? Gezinnen door midden delen als iemand een risicogroep is? En iedereen die een risico is in een zorghotel stoppen of zo?

Kwetsbare groepen zijn gewoon een onderdeel van de samenleving, het zijn mensen die op alle mogelijke manieren actief zijn. Het zijn mensen die door de hele samenleving verweven zijn. Het idee dat je ze wel even kan isoleren van de rest van Nederland is nogal onzinnig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:07

Buiten dat wie is risico groep. Die vrouw van 56 uit het voorbeeld met long covid zal geen risico groep zijn geweest. Maar heeft nu wel langdurige klachten. Dus het zegt niet zoveel of je tot een risico groep behoort of niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:09

Een van de risicogroepen de gepensioneerden dragen zelfs heel veel bij aan de economie

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:35

nynke55 schreef:
996981 schreef:

Maar tegelijkertijd had je dit wel een goede maatregel gevonden: Quote: Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen".

Daar staat toch nergens dat ik het een goede maatregel vind?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:39

Karl66 schreef:
bigone schreef:

Snap je het nu echt niet of wil je het niet snappen? Er word regelmatig gezegd alle kwetsbaren isoleren voor hun eigen gezondheid zodat de rest gewoon hun gang kan gaan , heel veel kwetsbaren kunnen niet zonder hulp dus dan moet de hulp zich ook isoleren anders heeft het geen zin.

Los daarvan, het idee dat kwetsbaren wel even geïsoleerd kunnen worden is al redelijk belachelijk. Hoe wil je dat gaan doen? Gezinnen door midden delen als iemand een risicogroep is? En iedereen die een risico is in een zorghotel stoppen of zo?

Kwetsbare groepen zijn gewoon een onderdeel van de samenleving, het zijn mensen die op alle mogelijke manieren actief zijn. Het zijn mensen die door de hele samenleving verweven zijn. Het idee dat je ze wel even kan isoleren van de rest van Nederland is nogal onzinnig.

Het idee dat kwetsbaren nu meer zouden mogen omdat ze al geënt zijn is in mijn ogen even belachelijk :)

Een groep meer of minder “privileges” geven dan een andere groep, om welke reden dan ook, is in mijn ogen niet oké. Normaal niet, nu met Covid ook niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:01

Ja stel je voor hoe belachelijk is dat iemand van 83 naar de keukenhof mag of een advocaatje op het terras kan pakken, stel je voor hoe achterlijk dat is zeg...

Kerst haalt hij/zij misschien niet eens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:03

En het kan je zomaar overkomen dat je een chronische ziekte krijgt en er ook toe gaat behoren. Die ,,risico groep,,
Echt, kan iedereen gebeuren. Jong, midden in het leven staande, oud maakt niet uit.
En dan heel langzaam je sociale leven zien verdwijnen. Je vrienden...alles. puur omdat je zelf niet meer mee kan komen omdat je lijf dat niet meer kan. En dat te accepteren dat duurt ook een hele lange rot tijd met heel veel strijd met jezelf Tot je niet meer kan, het los laat en beseft dat beter is voor je zelf... en dan in ziet welke vrienden gebleven zijn en welke niet. Je kringetje word heel erg klein. En waar je eerst druk was en overal en nergens zit je nu meest thuis want daar voel je je veilig en fijn!

Ken mij voorstellen dat wanneer je jong bent, gezond en blij je geen idee en geen interesse hier in hebt omdat je enkel vooral druk bent met je eigen. Was ik vroeger ook...

Maar het gekibbel hier over wat er wel niet geofferd word voor juist die groep is ook niet zo heel leuk om te lezen mocht je er zelf toe behoren.
En ohja, die groep heeft niet perse de behoefte ,,uit,, te gaan nu ze gevaccineerd zijn hoor. Geen pretpark, feest of dierentuin. Puur vanwege de rede die ik eerder schreef. Namelijk omdat zij zich thuis vaak het prettigst voelen in hun eigen omgeving.

Dat jullie dat even weten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:10

996981 schreef:

Daar staat toch nergens dat ik het een goede maatregel vind?[/quote]

Die quote is van jou, toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:24

nynke55 schreef:
Die quote is van jou, toch?

Ja die is van mij. Waar staat precies dat ik het een goede maatregel vind?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:27

Cowgirl schreef:
Morrie schreef:
zo begint het: mensen met obesitas mogen ergens niet heen, ook niet als ze negatief getest zijn, als je het artikel gaat lezen, mogen mensen boven de 70, mensen uit risicogroepen enz. er óók niet heen.
Straks gaat de maatschappij weer open, behalve voor bovenstaande groepen.
Dan mogen de jonge, gezonde mensen weer alles en zitten de mensen waar zij ruim een jaar zo geleden hebben thuis, achter de geraniums.

Dit vind ik wel heel erg.

Schei toch uit met die fieldlabs...

Het is exáct waarom het vaccinatie id et al zo FOUT is. Het is een regelrechte schending van de rechten van de mens.
Het zijn ook precedenten voor discriminerende beperkingen welke niet meer terug in de fles kunnen.

´Fieldlab´ is daarbij een eufenemisme voor de boel niet meer onder controle hebben, groepen die tóch gaan zogenaamd toe te staan en kijken wat er gebeurt.
Een ander woord voor ´fieldlab´ is ´brevet van onvermogen´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-05-21 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:27

DuoPenotti schreef:
Ja stel je voor hoe belachelijk is dat iemand van 83 naar de keukenhof mag of een advocaatje op het terras kan pakken, stel je voor hoe achterlijk dat is zeg...

Kerst haalt hij/zij misschien niet eens.

Het gaat me niet om de individuen. Het gaat me om het uitsluiten van groeperingen op basis van kenmerken waarop ze geen invloed hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:29

O, dus je zet gewoon een stelling neer en als er commentaar op komt, zeg je dat je niet weet of het een goed idee is. Dat is ook een manier van (niet) discussiëren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:33

nynke55 schreef:
O, dus je zet gewoon een stelling neer en als er commentaar op komt, zeg je dat je niet weet of het een goed idee is. Dat is ook een manier van (niet) discussiëren.

Ja, discussiëren over de maatregelen zonder oordeel gebaseerd op emoties. Lijkt me niks mis mee?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:40

Heeft niks te maken met emoties. Jij zet dit hier neer:
"Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen.

In mijn ogen is het dan ook niet te verantwoorden nu wel onderscheidt te maken in wat mensen wel/niet mogen te maken op basis van wel/niet gevaccineerd. Immers kan iemand die niet in de risicogroep valt en daardoor nog niet geënt is daar ook niets aan doen.

Dat heeft niets te maken met kleinzielig misgunnen."

Nu zeg je dat je niet weet of dit een goede maatregel zou zijn. Prima dat je van gedachten veranderd, maar zeg dat dan gewoon.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:59

nynke55 schreef:
Heeft niks te maken met emoties. Jij zet dit hier neer:
"Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen.

In mijn ogen is het dan ook niet te verantwoorden nu wel onderscheidt te maken in wat mensen wel/niet mogen te maken op basis van wel/niet gevaccineerd. Immers kan iemand die niet in de risicogroep valt en daardoor nog niet geënt is daar ook niets aan doen.

Dat heeft niets te maken met kleinzielig misgunnen."

Nu zeg je dat je niet weet of dit een goede maatregel zou zijn. Prima dat je van gedachten veranderd, maar zeg dat dan gewoon.

Maar ik zeg in die initiële post nergens dat ik het een goede maatregel vind... :?

Ik beschrijf dat er een andere optie was om met deze pandemie om te gaan en welke gevolgen die optie zou hebben.

Nergens beschrijf ik wat ik ervan vind... ik snap niet waar in mijn post je precies leest dat ik de genoemde optie goed vind?

Het enige stukje waar ik mijn menig geef is deze; “ In mijn ogen is het dan ook niet te verantwoorden nu wel onderscheidt te maken in wat mensen wel/niet mogen te maken op basis van wel/niet gevaccineerd”

En dat vind ik nog steeds. Het is in mijn ogen niet oké mensen te beperken of juist privileges te geven op basis van kenmerken waar ze geen invloed op hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:21

Dat ben ik en veel anderen met je eens, ik ben gevaccineerd net als alle broers en zussen en geen haar op ons hoofd dat we nu vrijheden eisen/pakken. Ja, ik zal binnenkort met man misschien een keer op het terras zitten maar dan houd het ook wel op. Winkelen? Zolang het zo druk is , geen haar op mijn hoofd dat ik dat nu doe. Ik vind dat er met allerlei paspoorten/ bewijzen gewacht moet worden tot iedereen minimaal de kans op één prik heeft gehad. En die niet willen, jammer dan dan ga je maar testen en de rest, die zal geen moeite met een bewijs van vaccinatie hebben wanneer men daardoor weer normaal kan leven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:52

996981 schreef:
Karl66 schreef:

Het idee dat kwetsbaren nu meer zouden mogen omdat ze al geënt zijn is in mijn ogen even belachelijk :)

Een groep meer of minder “privileges” geven dan een andere groep, om welke reden dan ook, is in mijn ogen niet oké. Normaal niet, nu met Covid ook niet

Alleen zijn het geen privileges. Er gaat een pandemie rond. Die ziekte wordt overgebracht door sociaal contact. Om de verspreiding van die die ziekte in te dammen zijn er dus maatregelen genomen die het sociale contact beperken. Nu is er een groep mensen die doordat ze de ziekte doorgemaakt hebben of doordat ze gevaccineerd zijn, waarvoor die maatregelen, of in ieder geval een deel van die maatregelen, niet meer zo zinvol zijn. Dan vind jij het dus blijkbaar wel zinnig dat zij zich aan die regels moeten blijven houden, hoe zinloos dat ook is, domweg omdat er andere mensen zijn, waarvoor die regels wel zinnig zijn?

Jij vindt dan blijkbaar ook dat kappers niet op mogen gaan, zolang de kroegen ook nog niet open zijn. Want anders is dat oneerlijk voor de kroegeigenaren. Want dat is namelijk een vergelijkbaar verhaal, op basis van de besmettingscijfers en de ontwikkeling van de pandemie konden we enkele maatregelen verlichten, waardoor de kappers open konden. Alleen konden we nog niet alle maatregelen beëindigen, waardoor de kroegen nog dicht zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:24

heel raar is het niet dat er,, jongere ouders,, nu de sjaak zijn, kinders naar school en daar zijn toch pittig veel besmettingen. het zou fijn zijn als de 45 tot 60 vol gas ingeënt konden worden, het schiet niet op zo |(

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:32

nynke55 schreef:
Inderdaad. De groep die nu in het ziekenhuis ligt werd in het begin ook niet gezien als risicogroep. Als deze groep zich niet aan de maatregelen hoeven houden, was het niet beter geweest dan nu.

Welke groep ligt er nu in het ziekenhuis dan?