Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:49

corine1981 schreef:
Prima, niet verder willen kijken maar wel commentaar geven.

Doe er je voordeel mee of niet, ik ontstip voor de angst overslaat :+

Prima. Dat mag. Net zoals ik dit soort onzin niet wil lezen. Ik ben niet zo van opruiende foto’s en petities. Dat mag ook.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:01

SusanH schreef:
Jammer dat je zo reageert in plaats van even een samenvatting te geven. Niet kijken (als in: echt geen tijd nu) staat niet gelijk aan het hebben van angst hoor. Ik vind de meeste maatregelen schromelijk overdreven al houd ik me er braaf aan.

Ik proef bij veel mensen hier toch echt angst, onverminderd vertrouwen in het RIVM en ook steun voor de maatregelen, die niet passend zijn en in verband met de aërosols ook geeneens toereikend.

Tsja, vooral cijfers en onderzoeks strategieën worden geëvalueerd.
Deze man legt uit waarom:
- Hij gelooft dat de cijfers van R0 en groepsimmuniteit niet kloppen,
- de besmetting niet zo hard had gegaan zonder lockdown,
- covid19 überhaupt lang niet zo besmettelijk is als influenza of rhino en waarom vaccins vaak onnodig zijn (voor myself waarom ik titer bij mijn huisdieren),
- de PCR niet betrouwbaar zijn,
- het immuunsysteem meer aandacht moet krijgen
- de 'studies' naar HCQ geen studies
- zorg an sich meer maatwerk zou moeten zijn
- het vreemd is dat het rivm de pienter maar niet publiceert

Anyway, hij blijft ver van de complot theorieën, maar heeft goede vragen en uitleg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:06

Niets nieuws dus?
Ik zie hier niets tussen waar ik nog niet van gehoord heb in iedergeval.

Het verlden kunnen we niet terug draaien, ik hoop wel dat er goed geevalueerd wordt voor een volgende pandemie (en die komt heus).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:20

Sizzle schreef:
Niets nieuws dus?

Het verlden kunnen we niet terug draaien, ik hoop wel dat er goed geevalueerd wordt voor een volgende pandemie (en die komt heus).

Maar er wordt ook niks met die info gedaan momenteel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:24

corine1981 schreef:
SusanH schreef:
Jammer dat je zo reageert in plaats van even een samenvatting te geven. Niet kijken (als in: echt geen tijd nu) staat niet gelijk aan het hebben van angst hoor. Ik vind de meeste maatregelen schromelijk overdreven al houd ik me er braaf aan.

Ik proef bij veel mensen hier toch echt angst, onverminderd vertrouwen in het RIVM en ook steun voor de maatregelen, die niet passend zijn en in verband met de aërosols ook geeneens toereikend.

- Hij gelooft dat de cijfers van R0 en groepsimmuniteit niet kloppen,
- de besmetting niet zo hard had gegaan zonder lockdown,
- covid19 überhaupt lang niet zo besmettelijk is als influenza of rhino en waarom vaccins vaak onnodig zijn (voor myself waarom ik titer bij mijn huisdieren),
- de PCR niet betrouwbaar zijn,
- het immuunsysteem meer aandacht moet krijgen
- de 'studies' naar HCQ geen studies
- zorg an sich meer maatwerk zou moeten zijn

Anyway, hij blijft ver van de complot theorieën, maar heeft goede vragen en uitleg.

"Waarom vaccins vaak onnodig zijn"? Dit vind ik al een vrij aparte uitspraak die me al laat twijfelen aan de betrouwbaarheid van deze man. En 'hij gelooft dat de cijfers [...] niet kloppen', op basis van wat? En als ik je zin goed interpreteer meent hij dat de besmetting minder hard zou zijn gegaan indien er geen lockdown was geweest, toch? Waarom? Hoe kan dat?

Ik heb ook geen tijd om te kijken dus als je hierop zou kunnen uitbreiden dan is het top ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:28

sureido schreef:
Sizzle schreef:
Niets nieuws dus?

Maar er wordt ook niks met die info gedaan momenteel.

En jij werkt bij het RIVM dat je dat zo stellig weet?
Eerlijk is eerlijk, ik heb ook geen idee of er nu wel of niet iets mee gedaan wordt. Maar al weken geleden zei een viroloog in een interview dat het pandemie-draaiboek gevolgd was dat was geschreven na de Mexicaanse griep (en dat dit achteraf misschien niet de beste keuze was, omdat Covid-19 veel besmettelijker is). Maar wat ik bedoel te zeggen: ik wist niet eens dat er in NL een pandemie-draaiboek was. Dus ik kan ook niet stellen dat er nu niets met de informatie wordt gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:31

Het Zweedse experiment laat in ieder geval zien dat niet in lockdown gaan niet werkt. De architect van dat systeem heeft het falen al toegegeven.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:38

Excuses voor het lange antwoord

corine1981 schreef:

- Hij gelooft dat de cijfers van R0 en groepsimmuniteit niet kloppen:
- de besmetting niet zo hard had gegaan zonder lockdown: das leuk, maar dat kunnen we enkel achteraf met betrouwbaarheid zeggen, niemand die aan het begin van de lockdown kon zeggen hoe het ging uitlopen
- covid19 überhaupt lang niet zo besmettelijk is als influenza of rhino en waarom vaccins vaak onnodig zijn (voor myself waarom ik titer bij mijn huisdieren): zie mijn vorige punt, achteraf gepraat. vaccins ansich... andere discussie voor een ander topic. Maar volgens mij is deze man geen medicus maar een statisticus
- de PCR niet betrouwbaar zijn: tsjah PCR is PCR, het is geen heilige methode, maar het is momenteel wel de gouden standaard. Daarnaast wordt er genoeg geld en tijd gestoken in het ontwikkelen van betere en snellere testen
- het immuunsysteem meer aandacht moet krijgen: volgens mij is er toch behoorlijk wat gezegd, in ieder geval in de basis van slaap voldoende, eet gezond, beweeg, maar wel met mate en dergelijke. Verder is er inmiddels ontzettend informatie al gepubliceerd over het immuunsysteem en de respons op het virus (zoek maar eens naar een aantal artikelen bij the lancet/nature/elsevier of andere medical journals).
- de 'studies' naar HCQ geen studies: wat zijn HCQ studies? Als ik het google kom ik op hydrochloryquinone
- zorg an sich meer maatwerk zou moeten zijn: mee eens, maar vind veel van de maatregelen mogen wel iets meer op maat, maar dat is waarschijnlijk lastig te realiseren

Ik heb geen angst of onverminderd vertrouwen in het RIVM, maar vindt vanuit mijn achtergrond dat er in de eerste periode van de epidemie wel de juiste stappen zijn genomen. (sterker nog, wat mij part waren er al meer stappen genomen toen de epidemie in januari werd vastgesteld, en we mensen gingen terughalen uit china met een lousy quarantainebeleid maar so be it). We hadden toen met iets onbekends te maken, en op dat moment moest er gehandeld worden naar de nauwe inzichten die er toen waren. Dat statistici nu data kunnen publiceren over dat het achteraf niet nodig was vind ik daarin dan ook niet helemaal eerlijk, want op dat moment zelf was de data niet beschikbaar, en had daaruit dus ook geen conclusies getrokken mogen worden.

Over de website: ik vind het vooral veel schreeuwen. Heb even het kwisje gemaakt, maar had wel 2/10 punten :') . Maar daarin moet ik wel gelijk zeggen dat ik het niet eens ben met de antwoorden: (zijn virussen aangetoond, zijn ze ziekteverwekkend, en helpt het wassen van je handen, waarop hun antwoord nee is, terwijl toch echt al jaren onderzoek heeft aangetoond dat zeep de structuur van bepaalde virussen omzeep helpt.... pun not intended).

Verder wordt er geklaagd over de anderhalve maatregel, en dat social distancing meer mensen doet overlijden, waarbij er gemeten wordt met 2 maten (fysieke vs mentale gezondheid, en wordt er gerefereerd naar de website vaccinvrij.nl). Artikelen die gaan over het schoolbeleid in Duitsland, dat het een politieke beslissing was.... Tsjah in Nederland was het ook een politieke beslissing. Overheid wou het open houden, en onder druk van de bevolking zijn de scholen dan toch gesloten. Naar mijn idee het zelfde met mondkpajes, op die manier kun je laten zien dat je als wat regering wat doet, maar of het daadwerkelijk effect heeft... (ik denk overigens dat de regering hiermee eerder overstag is gegaan omdat alle landen een mondkapjes beleid gingen toepassen).

Binnen de lockdown worden er politieke beslissingen genomen, maar inmiddels stapt de regering ook wat af van het advies van het outbreak management team. Die hebben 1. de mondkapjes niet geadviseerd, en 2. de sportscholen beter nog even dichthouden terwijl ze op 1 juli wel open mogen, dus ja politieke, niet perse op wetenschap gebasseerde beslissingen (hoewel de wetenschap in deze gevallen is in het trant van we weten het niet, dus beter doen we het niet).

Ben ik tevreden met het huidige beleid.... mwah. Ik zou graag meer vrijheden terug zien, zeker in de zomermaanden, nu de besmettingen en het aantal ziekenhuisopnamnen zo laag blijft. Ben ik het eens met de beslissingen die 2,5 maanden geleden zijn genomen. Volmondig ja, ook al blijkt achteraf dat het wellicht niet zo streng nodig was vind ik dat er op dat moment met de informatie die beschikbaar was wel juist gehandeld is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:39

Karl66 schreef:
Het Zweedse experiment laat in ieder geval zien dat niet in lockdown gaan niet werkt. De architect van dat systeem heeft het falen al toegegeven.

En uit dit artikel in het AD blijkt dat er in elk geval wel een effect is van de maatregelen.
Spectaculair minder oorpijn en buikgriep door coronamaatregelen:
https://www.ad.nl/binnenland/spectacula ... ~a41cbc4c/

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:42

Ja die quiz is hilarisch. Zijn virussen wetenschappelijk aangetoond: nee
WTF, hoezo nee }:0

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:43

Jazeker werk ik bij het RIVM, net zoals alle andere experts hier en op Facebook! :D

Maar ik had wel meer uitleg kunnen geven dan alleen die oneliner.

Ik ben het niet met al die punten eens en sommige dingen wringen bij mij ook maar wanneer er al vaker onderzoeken zijn geweest dat die 1.5 m in de buitenlucht niet zoveel uitmaakt vind ik dat ze daar best wat mee kunnen doen. Nee geen feesten (en protesten ;)) voor 5000 man, maar de horeca heeft nu zoveel strenge regels, ik hoop toch wel dat die gauw iets soepeler worden. Maar ik ben bang dat ze dadelijk in oktober zeggen: oh ja inderdaad maakt die 1.5 meter niet uit, maar dan is het al te laat en gaat niemand meer buiten zitten en heeft de horeca alleen nog binnen verdiensten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:45

Electra63 schreef:
Halsema was daar, net als de korpsleiding, om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de situatie.
Dit is voor veel mensen gewoon een aanleiding om haar proberen te wippen.
Dat gebeurt ook iedere x met minister Ollongren.

De voordelen van Social Media ;)

Klopt. Ik vond totaal niet zelfvoldaan. Dat is subjectief gesteld en volgens mij onwaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:48

sureido schreef:
Jazeker werk ik bij het RIVM, net zoals alle andere experts hier en op Facebook! :D

Ik ben het niet met al die punten eens en sommige dingen wringen bij mij ook maar wanneer er al vaker onderzoeken zijn geweest dat die 1.5 m in de buitenlucht niet zoveel uitmaakt vind ik dat ze daar best wat mee kunnen doen. Nee geen feesten (en protesten ;)) voor 5000 man, maar de horeca heeft nu zoveel strenge regels, ik hoop toch wel dat die gauw iets soepeler worden. Maar ik ben bang dat ze dadelijk in oktober zeggen: oh ja inderdaad maakt die 1.5 meter niet uit, maar dan is het al te laat en gaat niemand meer buiten zitten en heeft de horeca alleen nog binnen verdiensten.

Ook zonder corona stel ik wat meer ruimte tussen de tafeltjes in de horeca wel op prijs. De laatste jaren zijn ze steeds meer op elkaar gaan zetten zodat je met je rug klem tegen de rug van iemand aan een tafel naast je zit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:49

Dat kan je wel op prijs stellen maar een zaak moet ook nog geld verdienen :') Meeste kroegen in Tilburg zijn ook met uitgaan, dat valt nu al compleet weg. En dan nog minder tafels. Afijn, wel goed dat ze al open mogen. Hebben ze nog iets :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:52

sureido schreef:
Dat kan je wel op prijs stellen maar een zaak moet ook nog geld verdienen :') Meeste kroegen in Tilburg zijn ook met uitgaan, dat valt nu al compleet weg. En dan nog minder tafels. Afijn, wel goed dat ze al open mogen. Hebben ze nog iets :)

Kroegen vind ik wel anders, daar komen mensen die graag hutje mutje staan, dus dat is sowieso een ander concept. Ik bedoel dus vooral eetgelegenheden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:54

Sizzle schreef:
Ja die quiz is hilarisch. Zijn virussen wetenschappelijk aangetoond: nee
WTF, hoezo nee }:0
Ja, geniaal hè :') . Na "virussen hebben geen stofwisseling en zijn dus dood" lag ik over de grond van het lachen en ben ik afgehaakt.

Dank voor je uitleg Sureido. Mijn conclusie is dat het RIVM, danwel dhr. Van Dissel, de hele zaak wel heel wetenschappelijk benaderd en eerst 10x bewijs moet hebben voordat er wat gebeurt. Daardoor waren ze naar mijn mening tamelijk traag met maatregelen nemen aan het begin. En om dezelfde reden nu dus tamelijk traag met afbouwen. Het moet eerst van alle kanten bekeken en geobserveerd worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:57

Ehm, dat klopt dan weer wel. Virussen hebben inderdaad geen stofwisseling en leven niet volgens de definitie van leven. Ze zijn ook niet dood.
Het is levenloos materiaal dat door zijn gastheer vermeerderd wordt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-06-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:57

@ elnienjo: Dat snap ik, maar 1.5 meter tussen tafeltjes betekend ook minder tafels, dus dit is niet iets waar bedrijven voor altijd op kunnen teren, ook de eetgelegenheden niet. Iets meer afstand er tussen ja, maar 1.5 meter... :P

@ Roodvos: Ja precies, dat bedoel ik ook. Langzaam alles versoepelen is goed, maar soms ook een strop. Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet werk met 17 miljoen mensen die overal wat van vinden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:03

Sizzle schreef:
Ehm, dat klopt dan weer wel. Virussen hebben inderdaad geen stofwisseling en leven niet volgens de definitie van leven. Ze zijn ook niet dood.
Het is levenloos materiaal dat door zijn gastheer vermeerderd wordt.

Nee, akkoord, eens. Maar om dat dan gelijk “dood” te noemen is wel weer het andere uiterste.
De reden dat ik over de grond rolde was de opeenstapeling van stelligheden op een manier dat je denkt “WTF.. }:0 ”.
Nou ja, en bij die stofwisseling hield ik het dus niet meer. Nou ja, vanwege wat jij dus schrijft. Weliswaar geen stofwisseling, maar kan zich mbv een gastheer wel vermenigvuldigen. En als iets echt dood is dan kan het zich niet vermeerderen.
Levenloos vind ik mooi :j.

sureido schreef:
@ Roodvos: Ja precies, dat bedoel ik ook. Langzaam alles versoepelen is goed, maar soms ook een strop. Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet werk met 17 miljoen mensen die overal wat van vinden.

Over je laatste zin zijn we het roerend eens :D .

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:17

elnienjo schreef:
Schokkend!
Citaat:
Steeds meer werkgevers hebben lak aan de geldende coronaregels. Dat stelt Vakbond CNV, meldt BNR. De vakbond krijgt er wekelijks tientallen klachten over binnen. Zo worden werknemers volgens het CNV regelmatig gevraagd om gewoon te komen werken, terwijl zij met verkoudheidsklachten kampen. Iets wat volgens de regels nu niet is toegestaan.

Hier ervaringsdeskundige -O-
Indien wij verkouden zijn dan moeten we maar een mondkapje dragen op de zaak 8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:19

Verkouden zijn betekend laten testen en thuisblijven tot je negatief bent getest . Wanneer het bedrijf je hierom zou ontslaan dan maak je er een zaak van. Lukt hem niet eens maar toch , snap niet dat mensen wel klagen over hun werkgever maar zelf niets doen .

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:28

bigone schreef:
Verkouden zijn betekend laten testen en thuisblijven tot je negatief bent getest . Wanneer het bedrijf je hierom zou ontslaan dan maak je er een zaak van. Lukt hem niet eens maar toch , snap niet dat mensen wel klagen over hun werkgever maar zelf niets doen .

Dit dus, gelukkig ken ik mijn collega's en houden wij ons wij aan de gestelde richtlijnen.
Ik hoef ook niet bang te zijn dat één van mijn collega's dit niet zou doen.

Vind het alleen oprecht bizar dat dit zo gesteld wordt vanuit werkgevers. Met alle gevolgen van dien als het wel om het virus zou gaan.

Van de week langs een terras gelopen, maar ik merk toch wel dat men terughoudend is met naar het terras gaan hier. Normaliter op deze mooie dag zit het bomvol, maar nu was maar 1 derde van het terras bezet (en het terras was al flink uitgedund ivm 1,5 meter regel).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:31

Roodvos, iets wat niet leeft kan ook niet dood.
Een virus is een inactief pakketje met RNA of DNA wat intact of kapot kan zijn. Het virus vermenigvuldigt zich niet. De cel interpreteerd de boodschap in het pakketje in zijn systeem en volgt slechts de bouwtekening.
Een prion is nog simpeler dan dat, dat is „slechts“ een hartnekkig eiwitje.

De media maakt het echter zeer verwarrend door vaak te schrijven dat het niet duidelijk is of er ‚levend‘ virus aan boodschappen karretjes zit. De vraag is niet of het nog leeft, maar of het nog in takt is. Zo is het ook verwarrend om te schrijven dat het virus zich gemuteerd heeft. Het virus heeft niets gemuteerd, dat doet zijn gastheer.

Maar hoe dan ook, om nou te stellen dat electronenmikroskopen een hoax zijn en virussen niet bestaan dat is toch wel een vrij duidelijk geval van complot theorie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:37

corine1981 schreef:
Ik heb dit filmpje (nu ja, filmpje, ruim anderhalf uur) volgens mij nog niet voorbij zien komen.
Ik vind het zeer duidelijk uitgelegd en er zitten toch wat verontrustende boodschappen in. Het is echt de moeite waard om te kijken.

https://www.cafeweltschmerz.nl/een-cris ... amon-bril/

Nog wat "leuk" leesvoer (helaas is de naam van de website behoorlijk schreeuwerig, anderzijds slaat het voor mij inmiddels de spijker op de kop.
https://www.viruswaanzin.nl/category/un ... ed/page/2/

Ik ben zo benieuwd naar de echte waarheid achter dit virus.

Jammer dat je zo op je teentjes getrapt zijn als mensen hierop doorvragen en aangeven nu niet de tijd hebben om een filmpje van 1,5 uur te kijken. In de openingspost van dit topic staat dat je aan moet geven om welke reden je een link deelt, en een samenvatting moet geven.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:46

sureido schreef:

Heb je hier een bron bij? Weet niet of je de technische briefing kijkt, maar Van Dissel gaf net juist aan dat er te weinig betrouwbaar onderzoek is dat aangeeft dat de verspreiding in de buitenlucht minder risicovol is dan binnen. Volgens hem wordt er steeds gerefereerd naar één onderzoek uit China met de nodige beperkingen (ten tijden van het onderzoek waarschijnlijk weinig mensen op straat, dus daardoor niet representatief).

Nu ligt het onderwerp van de briefing vooral bij ouderen. Vind het een gemiste kans dat er alleen over eenzaamheid van ouderen gesproken wordt, terwijl er veel meer groepen in de samenleving waren/zijn die veel sociale belemmeringen ervaren.