Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:09

Zondag is zondigdag. Ga ik voor een bezoekje aan demacdo of de frituur?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:30

Jessol schreef:
Zondag is zondigdag. Ga ik voor een bezoekje aan demacdo of de frituur?

Ik verkies een goede frituur boven de McDonald's, dus ik stem voor een bezoekje aan de frituur.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:55

Frituur :j

Lokale ambachtelijke traditie mag beloond worden :D

Kookaburra

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:28

Frituur!
En als je niet veel bijzonders in huis hebt, maar wel zin in een snackje... Even bij de snackbar halen. 20x beter dan de Macsnack!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:23

Ik stress hem echt even..
Donderdag had ik bloemkool soep gemaakt. Met groentebouillon. Geen vlees dus. Het smaakte goed, rook goed, zag er goed uit, dus ik had vandaag het laatste deel goed gekookt en opgegeten.
Nu bedenk ik me opeens dat ik kip gekookt had in de bouillon voor deze soep... Ik zit dus kippenbouillon te eten wat al vier dagen in de koelkast staat. Ik ben ontzettend bang voor overgegeven en stress hem echt dat ik een voedselvergiftiging heb opgelopen..
Hoe groot is de kans dat dat inderdaad zo is..?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:24

amber15 schreef:
Donderdag had ik bloemkool soep gemaakt. Met groentebouillon. Geen vlees dus. Het smaakte goed, rook goed, zag er goed uit, dus ik had vandaag het laatste deel goed gekookt en opgegeten.
Nu bedenk ik me opeens dat ik kip gekookt had in de bouillon voor deze soep... Ik zit dus kippenbouillon te eten wat al vier dagen in de koelkast staat. Ik ben ontzettend bang voor overgegeven en stress hem echt dat ik een voedselvergiftiging heb opgelopen..

In bouillon zit heel veel zout. Dus vier dagen kan makkelijk. :j

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:25

amber15 schreef:

Ik zou me daar echt geen zorgen om maken. Je hebt het nu goed gekookt en 3 dagen is echt niet zo lang.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:29

Jullie stellen me een beetje gerust. Gelukkig!

Edit, 't is inderdaad drie dagen ipv vier vanaf donderdag. Dat scheelt weer!
Thanks voor het redden van mijn nachtrust _/-\o_

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:37

Ik vraag me af, kan het zijn dat ik een -lichte- koolmonoxide vergiftiging heb gehad? Ik woon sinds kort in een huis met een gaskachel, nu heb ik hem de afgelopen weken al vaker aangehad, maar deze week kreeg ik echt last van hoofdpijn. Nu heb ik van mijzelf wel gauw hoofdpijn, maar meestal 1 dag en daarna is het weer over. Nu had ik echt 4 dagen achter elkaar erge hoofdpijn, gevoel van duizeligheid, vermoeidheid en slecht kunnen concentreren. Ik heb het idee dat het toch van de gaskachel komt..

Inmiddels heb ik de gaskachel al 2 dagen uit (morgen bel ik de reparatieservice, ze waren 's weekends niet bereikbaar) en de hoofdpijn/vermoeidheid is weg. Het is hier nu alleen wel enorm koud :')

Heb overigens ten aller tijden het raam open gehad! En de vlam is ook altijd blauw zoals het hoort.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:53

Het kan wel geloof ik, de klachten zouden dan weg moeten gaan wanneer je het huis uit gaat, schijnt vaak verward te worden met grieperig of een paar dagen 'gewoon' niet lekker zijn, als het een lichte vergiftiging is

Edit: Goed dat je 'm uit heb gezet, kan in ieder geval geen kwaad even naar de kachel te laten kijken

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:03

IsaCalixa schreef:
Ik vraag me af, kan het zijn dat ik een -lichte- koolmonoxide vergiftiging heb gehad? Ik woon sinds kort in een huis met een gaskachel, nu heb ik hem de afgelopen weken al vaker aangehad, maar deze week kreeg ik echt last van hoofdpijn. Nu heb ik van mijzelf wel gauw hoofdpijn, maar meestal 1 dag en daarna is het weer over. Nu had ik echt 4 dagen achter elkaar erge hoofdpijn, gevoel van duizeligheid, vermoeidheid en slecht kunnen concentreren. Ik heb het idee dat het toch van de gaskachel komt..

Inmiddels heb ik de gaskachel al 2 dagen uit (morgen bel ik de reparatieservice, ze waren 's weekends niet bereikbaar) en de hoofdpijn/vermoeidheid is weg. Het is hier nu alleen wel enorm koud :')

Heb overigens ten aller tijden het raam open gehad! En de vlam is ook altijd blauw zoals het hoort.

Kan wel, keertje gaslek gehad op t werk, veel vooral duizelig en hoofdpijn. Mijn lichaam reageerde eerst vrijwel niet en toen ie wel reageerde ging ie veijwel gelijk hyperventileren, was een top avond 8)7

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:43

Koop een koolstofdioxinemelder! Echt, het kan je leven redden! Ik heb ook een gaskachel en als hij na de zomer voor het eerst weer aan is, ben ik ook even duizelig en hoofdpijn. Kan ook door de droge lucht komen. Bakjes water helpen dan. Maar nogmaals, koop een melder en je weet of het echt foute boel is. Gewoon te koop bij Blokker of een bouwmarkt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:44

Maddy_Paola schreef:
IsaCalixa schreef:

Kan wel, keertje gaslek gehad op t werk, veel vooral duizelig en hoofdpijn. Mijn lichaam reageerde eerst vrijwel niet en toen ie wel reageerde ging ie veijwel gelijk hyperventileren, was een top avond 8)7

Wow jeetje, maar zoiets is ook echt best eng! Volgens mij krijg je dan toch een zuurstoftekort in je lichaam? Pff, ben blij dat ik er op tijd achter gekomen ben. Vond het al niet normaal dat ik zo vaak hoofdpijn had (zelfs hele sterke migraine pijnstillers werkten niet voldoende)..

Nu de kachel uit staan en het heeft doorgelucht zijn ineens alle klachten weg.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:46

fohadie schreef:
Koop een koolstofdioxinemelder! Echt, het kan je leven redden! Ik heb ook een gaskachel en als hij na de zomer voor het eerst weer aan is, ben ik ook even duizelig en hoofdpijn. Kan ook door de droge lucht komen. Bakjes water helpen dan. Maar nogmaals, koop een melder en je weet of het echt foute boel is. Gewoon te koop bij Blokker of een bouwmarkt.

Ja, dat ben ik wel van plan! En dus even iemand ernaar laten kijken, wellicht moet ie ook schoon gemaakt of vervangen worden..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:11

IsaCalixa schreef:
fohadie schreef:

Ja, dat ben ik wel van plan! En dus even iemand ernaar laten kijken, wellicht moet ie ook schoon gemaakt of vervangen worden..

Niet mee wachten en echt als hoogste prio doen. Ik wil je niet bang maken, maar je zal niet de eerste zijn die niet meer wakker wordt. Een sluipmoordernaar is het.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:52

Bij welke fysieke winkel kun je (gekleurd) macrame garen kopen? Ik heb gezien dat het volgende week bij de Wibra in de aanbieding is maar die kleuren vind ik niet zo mooi.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 04:01

_Karlijn schreef:
Bij welke fysieke winkel kun je (gekleurd) macrame garen kopen? Ik heb gezien dat het volgende week bij de Wibra in de aanbieding is maar die kleuren vind ik niet zo mooi.

Pipoos?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:24

Vorige week had ik hetzelfde toen ik mijn verwarming weer aan had maar ik had het verband nooit gelegd tussen de CV en mijn hoofdpijn en moeheid. Morgen komt mijn rook- en koolmonoxidemelder binnen.
Wat ik me alleen afvraag: wat is de meest tactische plek om dat ding te hangen? Aan het plafond of juist op ooghoogte? En in de slaapkamer of juist in de woonkamer? Ik woon in een studio van 45 m2.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:28

https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... idemelders

Hier staat veel informatie. Als je hem niet ophangt in de kamer waar de kachel staat moet je 2 meters kopen dus aparte rook en koolmonoxide meter. Eigenlijk is dat sowieso beter omdat ze beiden een verschillende hoogte hebben waarop ze moeten hangen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:55

lenaa_tje schreef:
_Karlijn schreef:

Pipoos?

Ik geloof niet dat wij die in Apeldoorn hebben. Heb er nog nooit van gehoord iig :')

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:08

IsaCalixa, vandaag nog een melder kopen, echt, ieder jaar weer sterven er mensen op deze manier. Als je slaapt heb je het zelfs niet eens door dat er iets mis is. Zelfs de action heeft deze melders. Niet langer wachten, je speelt echt een gevaarlijk spel!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:46

Over de kachel: inderdaad uitzetten en wachten met aanzetten totdat een gecertificeerd bedrijf hem heeft nagekeken/gerepareerd/vervangen.

Klachten van koolmonooxide zijn inderdaad lastig te herkennen en snel te verwarren met even niet lekker, beetje grieperig of 'het is logisch dat ik moe ben want ik had een druk weekend'. Ik had het ook een jaar geleden. Paar dagen wat moe en lichte hoofdpijn. Lekte onze cv miniem koolmonooxide.

Zoals hier al wordt aangegeven is het een sluipmoordenaar.

Koop goede koolmonooxidemelders (en als je ze niet hebt: ook brandmelders). Rookmelders zijn per 1 juli 2020 verplicht. En dat is niets voor niets... Het red echt levens.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:56

Moet je een zo'n melder niet juist laag hangen?

Ook een vraagje:
Waarom doet een menstruatie eigenlijk pijn? Ik ga ervan uit dat we de baarmoeder voelen die verkrampt om het bloed/slijm weg te krijgen? (Corrigeer me maar hoor :+ ) maar waarom doet dat pijn?

Tijdens het inbrengen van een spiraaltje had ik ook veel pijn (moest nog een kwartier neerliggen want anders ging ik flauwvallen :') ) maar wat is daar nu het nut van?

Of doen al onze ingewanden pijn als ze aangeraakt worden?

Ik bedoel, ik snap de functie van pijn als waarschuwingsmechanisme van 'gevaar!'. Maar dit heeft toch geen enkele zin bij een menstruatie? Is dit dan gewoon pech voor ons vrouwen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:02

Mij is tijdens de BHV geleerd om hem op 1 meter hoog te hangen. Nou heb ik zowel op het werk als thuis geen gasaansluiting dus dat scheelt. :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:07

Caira schreef:
https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... idemelders

Hier staat veel informatie. Als je hem niet ophangt in de kamer waar de kachel staat moet je 2 meters kopen dus aparte rook en koolmonoxide meter. Eigenlijk is dat sowieso beter omdat ze beiden een verschillende hoogte hebben waarop ze moeten hangen.

Dankjewel!

Ik lees veel verschillende informatie over waar je hem nu moet hangen, de ene bron zegt juist laag en de andere bron heeft het over 'zo hoog mogelijk'.
Ik vind dit filmpje ook wel duidelijk:

En ook dit artikel vind ik fijn, ondanks dat het van HVN is maar het is een artikel in samenwerking met Brandweer NL.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/koolmonoxidemelder-waar-hangen/

Nu heb ik een combimelder voor rook en koolmonoxide, die hang ik in de woonkamer aan het plafond omdat ik die radiator gebruik maar ik denk dat ik er nog eentje bijbestel voor in de slaapkamer die ik op slaaphoogte hang omdat daar de radiator eigenlijk altijd uit staat.