Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:43

kristelhans schreef:
Hi, een tijdje terug heb ik me voorgesteld en ik lees nog steeds met belangstelling mee! Ik heb een vraag en hoop dat hier ervaringsdeskundigen zitten.

We hebben redelijk concrete plannen om op onze hectare een voedselbos aan te leggen. Nu hebben we blijkbaar (toch) een agrarische bestemming op ons perceel (wij waren in de veronderstelling dat die eraf was gehaald door de vorige bewoners) en dat vertraagd ons project aanzienlijk. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de procedure van het wijzigen van het bestemmingsplan? De persoon van de gemeente waar ik contact mee heb ziet het kansrijk in omdat we een heel tof plan hebben aangeleverd. Ik heb van alles opgezocht over wat nou wel en niet kan bij een agrarische bestemming en ik zie bij nevenactiviteiten dat je onder andere noemers toch nog wel wat openingetjes hebt.. Ik hoop dat ik hier wat ervaringen mag lezen! Thanks alvast!

PS ik lees me nu in over de kruimelvergunning, dat is ook iets blijkbaar..

Kan je het niet aanleggen onder de noemer 'agroforestry'? https://www.agroforestryvlaanderen.be/nl/

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:44

zoek eens op agro-forestry .. wellicht kunnen jullie daar informatie en/of hulp vinden. Dan hoef je denk ik de bestemming niet te wijzigen.

bestemmingsplan wijzigen weet ik niet heel veel van, behalve dat het meestal een heel langdurig verhaal is.

Je kan bij de provincie informeren, wellicht is er zelfs subsidie mogelijk bij aanplant van dit soort bos. Veel succes!! ik ben benieuwd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:45

Solleke_Noah schreef:
kristelhans schreef:
Hi, een tijdje terug heb ik me voorgesteld en ik lees nog steeds met belangstelling mee! Ik heb een vraag en hoop dat hier ervaringsdeskundigen zitten.

We hebben redelijk concrete plannen om op onze hectare een voedselbos aan te leggen. Nu hebben we blijkbaar (toch) een agrarische bestemming op ons perceel (wij waren in de veronderstelling dat die eraf was gehaald door de vorige bewoners) en dat vertraagd ons project aanzienlijk. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de procedure van het wijzigen van het bestemmingsplan? De persoon van de gemeente waar ik contact mee heb ziet het kansrijk in omdat we een heel tof plan hebben aangeleverd. Ik heb van alles opgezocht over wat nou wel en niet kan bij een agrarische bestemming en ik zie bij nevenactiviteiten dat je onder andere noemers toch nog wel wat openingetjes hebt.. Ik hoop dat ik hier wat ervaringen mag lezen! Thanks alvast!

PS ik lees me nu in over de kruimelvergunning, dat is ook iets blijkbaar..

Kan je het niet aanleggen onder de noemer 'agroforestry'? https://www.agroforestryvlaanderen.be/nl/

haha.. zelfde gedachte :)

Ik ben er zelf mee bezig geweest in samenwerking met Staatsbosbeheer, is uiteindelijk niets geworden helaas, maar daar zit ook vrij veel kennis en ervaring.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:59

Ik kan jou niet helpen, ik ben van België.

Vanavond komt de voedselinspectie langs. Zo geen zin in… Die mogen onze diepvriezers etc controleren. Van waar dat de korrel voor de dieren komt tot het hooi en stro. Bah bah bah.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:01

Oh snelle reacties! Ik ga de link even bekijken, dankjewel! De 'aanjager' van de gemeente denkt echt supergoed mee, is echt fan van het plan en heeft zoiets van ; maaaan doe niet zo moeilijk allemaal en geef die mensen de vrije hand hahaha.. heel fijn! Ik heb straks contact met een 'omgevingscoach' die bij de 'intaketafel' van de gemeente betrokken is en die meer weet van dit soort dingen. Ga ik voor die tijd de link even doornemen. Is wel iets Belgisch denk ik? Ik woon in het oosten van Nederland.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:06

Neem eens contact op met Landschap Overijssel (ik meen me te herinneren dat jij in de buurt van de Overijsselse Vecht zit). Zij hebben bij ons onwijs goed meegedacht over wat er wel en niet mag binnen de grenzen van de agrarische bestemming op ons perceel (geen voedselbos, wel een windsingel, hakhoutbosje en boomgaard, waar je natuurlijk prima eetbare struiken en bomen kunt planten).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:14

Heb ik gedaan, telefonisch en per mail maar nooit iets teruggehoord helaas. Goed onthouden Kaka! Ik had ook hoop op goede ideeen daarvandaan. We hebben vrijdag een intake met een voedselbos/permacultuur architect/expert bij ons thuis.. we laten die wel doorgaan omdat we denken dat een inzichtelijk plan kan helpen bij de aanvraag voor de gemeente. We hebben al houtwallen/singels om de wei en een peren en appelboomgaard maar wel willen zo graag die hectare opvullen, weg met al dat gras zeg maar :')

Even op de site van Green Deal Voedselbossen gekeken, dat klinkt ook wel goed allemaal.. zij streven er naar om regelgeving te vereenvoudigen voor het aanplanten van voedselbossen binnen agrarische bedrijven. Wij zijn dan wel geen bedrijf maar met een agrarische bestemming komt dat toch ongeveer op hetzelfde neer dacht ik.. :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:26

Het is in ieder geval heel erg leuk om met zo iemand te bomen :D

Wat jammer dat LO niet reageert. Hier stuurden ze een expert op ons af die ons van advies voorzien heeft en samen met ons een ontwerp heeft gemaakt, welke we aan de gemeente voorgelegd hebben bij de aanvraag voor een bestemmingsplanwijziging (van schuur naar woning). Gemeente helemaal blij :') Binnenkort starten we met boompjes planten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:32

Wat goed Kaka!! Geweldig! Wij hebben wel een 'bekende' architect in de arm genomen dus ik hoop dat hij ook ervaring heeft met dit soort dingen, ga er vanuit van wel als ik zie wat voor soort projecten hij allemaal heeft gedaan en hij doet ook huiswerk voor hij bij ons komt, info over bodem, kadaster etc dus hij komt dan vanzelf het bestemmingsplan tegen.. ik heb hem verteld dat we geen agrarische bestemming hebben maar dat is dus wel zo.. na het telefoontje met de gemeente hem maar wel even verwittigen.. Ik was zoooo teleurgesteld gisteren.. ging er echt vanuit dat we in het voorjaar al konden starten met alles.. :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:38

kristelhans schreef:
Wat goed Kaka!! Geweldig! Wij hebben wel een 'bekende' architect in de arm genomen dus ik hoop dat hij ook ervaring heeft met dit soort dingen, ga er vanuit van wel als ik zie wat voor soort projecten hij allemaal heeft gedaan en hij doet ook huiswerk voor hij bij ons komt, info over bodem, kadaster etc dus hij komt dan vanzelf het bestemmingsplan tegen.. ik heb hem verteld dat we geen agrarische bestemming hebben maar dat is dus wel zo.. na het telefoontje met de gemeente hem maar wel even verwittigen.. Ik was zoooo teleurgesteld gisteren.. ging er echt vanuit dat we in het voorjaar al konden starten met alles.. :(

Als je je weiland gewoon blijft hooien (bv) onder de bomen door, waarom zou je dan al niet mogen starten? Dat is het concept van agroforestry alleszins. Denk dat dat niet enkel voor België een gekend concept is hoor!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 11:48

Kristelhans, aan mij heb je ook niet veel. Maar was wel even nieuwsgierig waarom een voedselbos niet onder agrarisch zou vallen?

Moestuin, toch leuk dat dat ooitje zo uitgroeit! Ze is dit jaar nog niet gedekt? Voedselinspectie klinkt spannend... Hopelijk komen jullie er goed doorheen!

We hebben een nieuwe Bentheimer zeug *\o/* Vrienden van ons hadden nog een mooi zeugje staan die we over hebben mogen nemen. Ze is gelijk gedekt dus hopelijk hebben we eind maart toch biggen. Nu nog even afwachten of onze Husumer zeug wel of niet drachtig word van deze laatste dekronde.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:52

@moonfight, goeie vraag haha, het landschap dient vaak intact gelaten te worden oid.. maar ik heb veel 'mitsen en maren' gevonden ennnn; ik had net een voicemail van de gemeentemeneer met 'wellicht goed nieuws, kun je me even terugbellen?' Ik als een malle bellen (ben aan het werk dus moest een half uur nagelbijten) en nu pakt hij niet op.. :') Duimen jullie mee?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:53

Solleke_Noah schreef:
kristelhans schreef:

Als je je weiland gewoon blijft hooien (bv) onder de bomen door, waarom zou je dan al niet mogen starten? Dat is het concept van agroforestry alleszins. Denk dat dat niet enkel voor België een gekend concept is hoor!

Ja nee dat is niet echt een optie in ons plaatje van een voedselbos, ik wil een soort mega cottage garden eetbaar bos met dichtbegroeide stukken, slingerpaadjes, blotevoetenpad, vuurplaatsje en meer van dat soort wilde dingen. Vooral veel wildgroei!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:59

kristelhans schreef:
Ja nee dat is niet echt een optie in ons plaatje van een voedselbos, ik wil een soort mega cottage garden eetbaar bos met dichtbegroeide stukken, slingerpaadjes, blotevoetenpad, vuurplaatsje en meer van dat soort wilde dingen. Vooral veel wildgroei!

Ooh ok, ja, nee, dat krijg je zo niet verkocht denk ik :D wel super leuk idee, gaat vast mooi worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:07

Moonfight schreef:
Kristelhans, aan mij heb je ook niet veel. Maar was wel even nieuwsgierig waarom een voedselbos niet onder agrarisch zou vallen?

Moestuin, toch leuk dat dat ooitje zo uitgroeit! Ze is dit jaar nog niet gedekt? Voedselinspectie klinkt spannend... Hopelijk komen jullie er goed doorheen!

We hebben een nieuwe Bentheimer zeug *\o/* Vrienden van ons hadden nog een mooi zeugje staan die we over hebben mogen nemen. Ze is gelijk gedekt dus hopelijk hebben we eind maart toch biggen. Nu nog even afwachten of onze Husumer zeug wel of niet drachtig word van deze laatste dekronde.

Ik duim voor 2 drachtige zeugen! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :D

Ze kan dragend zijn. Normaal gingen we een jaar over slaan maar begin november besloot ze over een hekken van een meter te springen en liep ze tussen 4 rammen. We hebben geen activiteit gezien, maar je weet nooit uiteraard. Nu, moest ze dragend zijn dan is ze 15 maand als ze is uitgerekend dus daar kan ik nog wel mee leven. In januari laten we alles even scannen tijdens het enten, dan hebben wij direct zekerheid.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 12:16

Dankjewel! Wij duimen ook!

Fijn dat je het in januari wel weet! Ik zie onze schapen bij nooit 'in actie' maar toch elk jaar lammeren :))
En 15 maanden moet goed te doen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:38

Ik ga het zelfs nu vrijdag al weten *\o/* Heb het maar vervroegd _O- Ik wil het gewoon zo graag weten :D Ik ben ook vrij zeker dat 1 leeg gaat zijn. Actie is inderdaad niet vaak te zien. Tenzij je een geitenbok hebt. Die stopt niet. Zelfs mijn man was onlangs slachtoffer toen hij bukte om wat op te rapen _O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:47

Moestuin schreef:
Ik ga het zelfs nu vrijdag al weten *\o/* Heb het maar vervroegd _O- Ik wil het gewoon zo graag weten :D Ik ben ook vrij zeker dat 1 leeg gaat zijn. Actie is inderdaad niet vaak te zien. Tenzij je een geitenbok hebt. Die stopt niet. Zelfs mijn man was onlangs slachtoffer toen hij bukte om wat op te rapen _O-

Hahahaha - ik denk in plaatjes - :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:51

Ja maar echt. Dat dier heeft een serieus seksprobleem. Die mastrubeert tegen zijn eigen kin aan. Soms schacht hij uit en dan steekt hij hem in zijn eigen mond. Ziet hij maar iets wat lijkt op een geitenkont zit hij erop. Of op een baal hooi ofzo. Rijd ook lekker. Moest het een mens zijn zat die in de ontwenning. Het is dat wij er nog 2 jaar mee willen kweken want anders was die al lang balloos.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 12:53

Jeetje, die heeft er zin in! Onze ram heeft nog wel eens de neiging om uit te schachten en zelfs klaar te komen als je hem aan het hanteren bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:08

Ik heb al bijna alles gehad van hengsten tot … Maar deze spant de kroon. Maar hij is zo ontzettend mooi en lief <3

Oh die ram heeft er dan ook wel zin in :') Dat doen ze hier niet. We hebben eigenlijk enorm rustige rammen op dat vlak. Sommige zelfs iets te >;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:08

Nu snap ik waar het gezegde vandaan komt.. 'g**le bok' :')

Vooralsnog redelijk positief nieuws van de gemeente.. straks een vervolgbelafspraak...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:16

Moestuin schreef:

Zou dat ook niet komen omdat hij maar 1 geit heeft om te dekken? Onze bok is in ieder geval heel rustig met z’n 7 geiten.

En wij hebben per ongeluk 3 jongen ooien drachtig. De ram stond aan de andere kant van de stal maar is over meerdere hekken gesprongen om ze te dekken. De andere ram die samen met hem stond in hetzelfde hok heeft er niet eens naar gekeken :=
Dus over een maand of 4 hebben wij drie extra lammetjes uit ooien die eigenlijk nog niet groot genoeg zijn (ooitjes zijn van half februari).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:47

Hij had nu 2 geiten. Maar sowieso zijn ze een keer allemaal dragend en moet die stoppen :D Maar dat doet die gewoon niet _O-

Ook vastberaden van die ene ram :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:00

Eigenwijze bok en ram zo te horen. Hopen dat de varkens dragend zijn.

Baal heb mogelijk een kip die eieren pikt. Vorige week 3 kapotte eieren en vandaag ook weer 1 kapotte. Gelukkig ook nog 2 hele. Of er zit wel een erg lompe hen met platvoeten tussen. Kan nu ook merken dat ik het natte zand voor een groot deel vervangen heb voor hennepvezel.