Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:22

Waarom de Britse 10p muntjes zo groot zijn in verhouding, of zijn de 20p muntjes juist zo klein?
Afbeelding

Sammie

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:29

Wij hebben nog een two pound liggen dat lijkt net een euromuntstuk

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:32

Bij ons waren stuivers toch ook een stuk groter dan dubbeltjes.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:33

Bestaan er ook Britse £2 munten ja? Die heb ik nog niet gehad :D Wel belachelijk veel 1p muntjes, want die krijg je hier - helaas - nog terug. Hele portomonnee vol met die stomme dingen :')
Oomens, ik kom pas na het stuiver- en dubbeltjes tijdperk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:36

Ik was ook erg verbaasd, zo nogmaals ff kijken :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:20

Citaat:
Citaat:
Ja, ik geloof er in ieder geval heilig in dat dieren dezelfde basale emoties hebben als mensen. Mijn katten (en dan hebben we het nota bene over katten) voelen feilloos aan wanneer ik een slechte dag heb, dan springen ze op schoot en willen ze knuffels. Soms ben ik een weekend niet thuis en dan is een van de twee oprecht boos op me. Die wilt dan altijd een paar dagen niet bij me komen liggen, terwijl hij normaal de hele dag op mijn bed ligt te slapen.

Ik heb een wetenschappelijk artikel gelezen waarin dit uitgelegd werd. Dit is aangeleerd gedrag. Jij verdrietig + bij jou komen zitten -> aandacht. :j Dus dat verband leggen ze snel.

Dit voorbeeld werd in dat artikel (QUEST) expliciet genoemd...

Nou, dit lijkt me een loupezuiver voorbeeld van langs elkaar heen praten.

Het feit dat katten feilloos kunnen reageren op de emoties van hun huisgenoten /personeel lijkt mij in de verste verte geen aangeleerd gedrag.
"Emoties kunnen herkennen" is wat mij betreft ook geen gedrag.

(Het is een nuttig vermogen, emoties kunnen herkennen. Alleen - katten komen bijeen om sociale redenen gezelligheid of voortplanting, niet om te jagen of elkaar te beschermen, dus het evolutionaire voordeel druipt er niet vanaf. Andere katachtigen leven wel in familieverband, daar zijn de evolutionaire voordelen ďus duidelijker. )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:05

Zijn die muntjes niet van een ander materiaal gemaakt? Van een duurder materiaal heb je minder nodig voor een zelfde waarde natuurlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:16

8nnemiek schreef:
Zijn die muntjes niet van een ander materiaal gemaakt? Van een duurder materiaal heb je minder nodig voor een zelfde waarde natuurlijk.

Behalve dat het materiaal al heel lang niet meer de nominale waarde van de munt vertegenwoordigt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:32

Uiteraard verandert die waarde, maar ik kan me goed voorstellen dat dat de reden is geweest waarom de muntjes met een hogere waarde soms van duurder materiaal in kleinere vorm gemaakt werden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:44

Ik denk dat we er mee wel uit zijn trouwens. Vroegâh waren de munten ook zo geslagen dat ze de waarde hadden die ze droegen, vandaar dat ze wrs ook groter/of kleiner waren. :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:25

Tegenwoordig kan een stukje papier al €500,- waard zijn :))

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:04

Sammie schreef:
Ik denk dat we er mee wel uit zijn trouwens. Vroegâh waren de munten ook zo geslagen dat ze de waarde hadden die ze droegen, vandaar dat ze wrs ook groter/of kleiner waren. :)

Maar dat leidde dan weer tot een nieuwe vorm van criminaliteit: munten snoeien. "Omdat de munten met de hogere waarden geslagen werden van zilver en goud, was het aantrekkelijk voor kwaadwillende lieden om er stukjes af te knippen of te vijlen. Dit was mogelijk omdat de munten toentertijd niet zo mooi rond waren als nu. Ook was er nog geen randschrift of kartelrand op aangebracht. De techniek om deze aan te brengen bestond eerst nog niet en toen deze werd uitgevonden was het veel te duur en niet praktisch genoeg om toe te passen voor serieproductie. Pas laat in de 18e eeuw werd een bewerkte rand ingevoerd. Sinds 1760 zelfs verplicht gesteld voor bepaalde denominaties door de Staten-Generaal. Als er aan een munt geknipt of gevijld was dan viel dit dus niet direct op. Zo kon je op deze manier een leuk bedrag aan zilver en/of goud bij elkaar knippen en vijlen om dit later te verkopen. Het gesnoeide muntstuk gaf je gewoon weer uit voor de volle waarde."

Bron: http://www.duiten.nl/wegen.html

Als je betrapt werd bij het snoeien van munten kon je dat overigens zomaar een afgehakte duim kosten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:12

Droogt een gestrijkte theedoek beter af dan een niet gestrijkte?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:13

Weet ik niet (gestreken trouwens) maar de bacteriën in een gestreken theedoek zijn wel minder (gedood door de hitte).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:20

De hitte van het strijken zou denk ik weinig uit moeten maken. Wat wel uitmaakt, is het gebruik van wasverzachter. De wasverzachter gaat in vezels van stof zitten, waardoor er minder vocht opgenomen kan worden.

Handdoeken en theedoeken kunnen dus best zonder wasverzachter gewassen worden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:13

Dat wist ik niet, weer wat geleerd

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:32

khirshanta schreef:
De hitte van het strijken zou denk ik weinig uit moeten maken. Wat wel uitmaakt, is het gebruik van wasverzachter. De wasverzachter gaat in vezels van stof zitten, waardoor er minder vocht opgenomen kan worden.

Ohh dat heb ik nooit geweten, goede tip!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:40

khirshanta schreef:

Theedoeken misschien wel, maar bij een handdoek is het niet erg als hij iets minder vocht opneemt, wanneer je je daardoor niet met een plank hoeft af te drogen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:10

oomens schreef:
khirshanta schreef:

Theedoeken misschien wel, maar bij een handdoek is het niet erg als hij iets minder vocht opneemt, wanneer je je daardoor niet met een plank hoeft af te drogen.

ik heb me nog nooit met een plank hoeven afdrogen, handdoeken schuren ook niet. Ik heb al jaren dezelfde handdoeken, gewoon van standaard kwaliteit :) ik zou zeggen: ieder zijn ding, en uitproberen kan geen kwaad

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:53

Hoe kan het dat je soms opeens een geur ruikt die er helemaal niet is? zoals een chloorlucht,vislucht,olielucht.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:16

Er was eens op national geographic dat je hersenen herinneringen en geuren aan elkaar koppelen. Dus wanneer je aan een bepaalde herinnering herinnerd wordt,zou je dus iets kunnen 'ruiken' omdat je hersenen die dingen aan elkaar koppelen. (Als een soort fotografisch geheugen voor geuren. Als jij aan een fiets denkt en je ziet een fiets voor je,ookal staat er geen fiets voor je neus, om een idee te geven.)
Sommige mensen schijnen dit sterker te hebben dan anderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:18

Maar ik denk dan juist nergens aan. Vanmorgen met de afwas,rook ik opeens een Olie lucht.
Duurde maar 5 min. en toen was het weg.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:24

Misschien was er wel ergens olielucht aanwezig? :D bij de buren,of buiten.
Of deed het je denken aan olielucht,terwijl het eigenlijk iets anders was? (Veel geuren zijn moeilijk te onderscheiden los van elkaar,net als smaken. Bijvoorbeeld met een blinddoek om is het veel moeilijker om aan de hand van smaak te bepalen wat iets is)

Of er liep warm water over een van je pannen,wat bakboter/olie losmaakte?
Geen idee?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:55

Er gebeurde gewoon niks,ramen en deuren dicht, buiten rook ik niks.
Het was de oliegeur van olie die in auto's zit zeg maar,geen bakolie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:59

gohya schreef:
Hoe kan het dat je soms opeens een geur ruikt die er helemaal niet is? zoals een chloorlucht,vislucht,olielucht.

Reuk is nu eenmaal een "afstandszintuig".
Een paar jaar geleden stormde het en er ging iets mis in de Rotterdamse haven.
(Als geboren Rotterdamse: soms stonk de halve stad: kwam er een schip met rotte vis aan....)

Vanwege de storm werd tot in Leiden de brandweer gebeld: hemelsbreed toch een kilometer of dertig.