Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:48

Cer schreef:
996981 schreef:
Ja dat kan. En daar kunnen en mogen anderen iets van vinden :) daarvoor hoeven ze niet kleinzielige misgunners te zijn.

Dat mag, ik zeg daar verder ook niks van.. dacht ik?

Citaat:
Mensen die in de basis sowieso al weinig tot geen risico lopen, zouden dan toch ook naar restaurant/museum/bios etc moeten kunnen?

Met een test dat ze niet ziek zijn, misschien? geen idee, misschien kan dat? (vanaf juni dan denk?)

Citaat:
Wij bleven binnen voor "jullie"

Jullie? >;)
En volgens mij bleef iedereen 'binnen' voor zover mensen al binnen bleven.. toch? Want er was gewoon van alles dicht.. dacht ik..

Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt? :D

Nou ja, om te weten of je ziek bent hoef je natuurlijk niet te testen. Dat merk je. Je bedoelt besmet denk ik?

Die laatste quote is overigens niet van mij. Vind ik niet heel fijn als je een quote van iemand anders, zonder naam onder die van mij zet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:48

Dat zie je hier al in het topic...poeh

Ik ga weer ergens heen zodra het mag / kan en vermaak me verder gelukkig prima.
Geen idee wanneer ik aan de beurt ben voor een enting en maak me er ook niet druk om. Komt wanneer t komt....

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:49

fokfanaat schreef:
maar je kan gewoon je colleges volgen, en je tentamens maken. Het is niet perfect, het is niet super, maar het gaat wel door. Financieel wordt er wat gecompenseerd. Als je nu een sportschool hebt of een museum zit je er wel anders bij.

Wat wordt er financieel voor mij als (nog net even) student gecompenseerd dan? Heb ik iets gemist :o Ik betaal nog een volle mep collegegeld (2000+ euro) voor online lessen van bagger kwaliteit en val verder eigenlijk net buiten elke compensatieregeling (en ik ben niet de enige). Ja, mijn OV reisrecht was verlengd maar daar heb je bar weinig aan als je niet op locatie mag komen :') Ik zou weer 1 dag in de week fysiek college moeten kunnen volgen nu maar dat blijkt ook moeilijker te zijn dan gedacht want dat is er ook nog niet van gekomen.
Ik ben verder heel blij dat ik m'n opleiding gewoon af kan ronden hoor ook al is het op deze manier. Maar het valt voor mij financieel toch heel vies tegen in deze tijden.

fokfanaat

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:54

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:56

Memories schreef:
fokfanaat schreef:
maar je kan gewoon je colleges volgen, en je tentamens maken. Het is niet perfect, het is niet super, maar het gaat wel door. Financieel wordt er wat gecompenseerd. Als je nu een sportschool hebt of een museum zit je er wel anders bij.

Wat wordt er financieel voor mij als (nog net even) student gecompenseerd dan? Heb ik iets gemist :o Ik betaal nog een volle mep collegegeld (2000+ euro) voor online lessen van bagger kwaliteit en val verder eigenlijk net buiten elke compensatieregeling (en ik ben niet de enige). Ja, mijn OV reisrecht was verlengd maar daar heb je bar weinig aan als je niet op locatie mag komen :') Ik zou weer 1 dag in de week fysiek college moeten kunnen volgen nu maar dat blijkt ook moeilijker te zijn dan gedacht want dat is er ook nog niet van gekomen.
Ik ben verder heel blij dat ik m'n opleiding gewoon af kan ronden hoor ook al is het op deze manier. Maar het valt voor mij financieel toch heel vies tegen in deze tijden.

Je kreeg enkele maanden verlenging als je niet op tijd af kon studeren ( heeft mijn dochter gebruik van gemaakt ) .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:57

MarlindeRooz schreef:
Je snapt toch dat met "jullie" de mensen die kans hebben om op de IC te komen. En als je zelf ziek wordt heb je intrinsieke motivatie om binnen te blijven. Mijn enige motivatie is om de zorg te ontlasten, niet om zelf niet dood te gaan. Dat alles dicht was betekent niet dat ik niet gewoon naar feestjes had gekund, op vakantie had gekund, naar verjaardagen, naar familie, het vondelpark etc.

En dan "samen" er uit bereik je niet met polariseren.

Toch begrijp ik het bezwaar niet. In principe ga je er niet op achteruit, je gaat er alleen niet op voorruit in tegenstelling tot mensen met een vaccinatie/testbewijs.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:57

Het lijkt bijna een wedstrijd: wie mag het minst, wie heeft het meest geleden of ingeleverd :D

Ik heb mijn vaccins ook nog niet, maar prima als de gevaccineerden naar de dierentuin enz. mogen.
Vooral omdat het geld opbrengt en de (financiele) steun minder nodig zal zijn. De steun die door alle belastingbetalers wordt opgebracht.
Dus iedereen heeft daar uiteindelijk baat bij.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:58

@ fokfanaat: Die tegemoetkoming heb ik waarschijnlijk geen recht op omdat mijn afstudeerdatum daar net buiten gaat vallen. Fijn dat je gecompenseerd wordt als je vertraging oploopt, maar alleen als je niet te veel vertraging oploopt _O- Die collegegeldkorting moet ik eerst nog maar zien of dat er door komt, ik heb er geen vertrouwen in. Plus dat ik geen heel jaar meer zal studeren hierna.

@Eleeke: verlenging van wat? Iets van een beurs heb ik geen recht meer op, ook nu niet. Reisproduct is verlengd maar daar heb ik dus niks aan als ik niet naar college mag komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:04

996981 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt? :D
Nou ja, om te weten of je ziek bent hoef je natuurlijk niet te testen. Dat merk je. Je bedoelt besmet denk ik? Die laatste quote is overigens niet van mij. Vind ik niet heel fijn als je een quote van iemand anders, zonder naam onder die van mij zet.

Ik laat m nu even in zn geheel staan anders gaat het met quoten weer niet goed :D
Ik bedoel dan inderdaad besmettelijk (en misschien ook wel ziek, want als je ziek bent en je wilt toch ergen heen (en die mensen zijn er, die bij andere mensen komen terwijl ze ziek zijn) dan willen ze dat toch met die app gaan ondervangen?
Die laatste quote is idd niet van jou.. (er staat ook heel geen naam) maar het kan wel zo lijken inderdaad.. was niet de bedoeling

En MarlindeRooz, toen alles dicht was kon toch niemand op vakantie? En naar het vondelpark kon iedereen.. toch? En feestjes waren er wel (was niet altijd superhandig en werden dan ook ontruimt) maar dat mocht ook voor niemand. Dus het was toen niet zo dat sommigen dingen wel mochten en sommigen niet.. Nu zouden ze dat wellicht wel kunnen toestaan vanwege die vaccins..

maar if not then not hoor.. ik heb geen horecabedrijf/ben geen entertainer dus ik heb geen inkomen verloren en ik wil rustig nog wel een poosje niet naar feestjes gaan, dus voor mij maakt het linksom of rechtsom niet uit..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:04

MarlindeRooz schreef:
Je wil niet weten hoe hard ik mezelf moet motiveren om elke keer weer een online college in te gaan. Of om thuis te sporten (lukt niet). Omdat ik niet naar de sportschool mag en niet naar de uni. Maar mensen die een vaccin hebben gehad mogen dan wel "lekker feesten" zoals jij het noemt.

Maar waarom moeten mensen die geen risico meer lopen en het niet meer kunnen verspreiden thuis blijven, om solidair te zijn met degenen die nog wel thuis moeten blijven.
Als het voor iedereen binnen afzienbare tijd weer open is en als het helpt om de samenleving weer stap voor stap op gang te laten komen.

Het komt echt over dat : omdat jij niet naar de unversiteit kan iedereen maar thuis moet blijven. Het is niet zo dat iedereen die geen student is wel een leven heeft nu he.
Mijn gezin ( man en ik in de veertig, kind van 25 en kind van 13 ) kan ook al meer dan ene jaar niets. Ook allemaal opgesloten in huis je werk doen, geen collega of vrienden zien, niet sporten ( ja in je eentje ).

Dat geldt voor bijna iedereen. We hebben allemaal hetzelfde verhaal, allemaal eenzaam en "opgesloten " .
Allemaal moet je binnen de mogelijkheden er iets van maken.

En ik wil zelfs geloven dat het voor studenten lastiger is. Dochter is ook weer thuis komen wonen, nadat ze al 4 jaar opzichzelf woonde, om hier af te studeren en niet altijd alleen te zijn.

Ik snap ook je gevoel dat je het andere misgunt omdat je het zelf moeilijk hebt en het niet eerlijk voelt.
Maar je helpt niemand ermee.

Als iedereen om die reden nog 3 maanden thuiszit, daar voel jij je niet beter van en het land wordt er slechter van.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:05

Memories schreef:
@ fokfanaat: Die tegemoetkoming heb ik waarschijnlijk geen recht op omdat mijn afstudeerdatum daar net buiten gaat vallen. Fijn dat je gecompenseerd wordt als je vertraging oploopt, maar alleen als je niet te veel vertraging oploopt _O- Die collegegeldkorting moet ik eerst nog maar zien of dat er door komt, ik heb er geen vertrouwen in. Plus dat ik geen heel jaar meer zal studeren hierna.

@Eleeke: verlenging van wat? Iets van een beurs heb ik geen recht meer op, ook nu niet. Reisproduct is verlengd maar daar heb ik dus niks aan als ik niet naar college mag komen.

Mijn dochter kreeg drie maanden langer een beurs dan waar ze normaal recht op gehad had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:09

Je mocht gewoon op vliegvakantie naar bijvoorbeeld Curacao. Ook kan je met de auto gewoon overal heen. Ken meerdere mensen die gewoon weg zijn geweest gedurende de lockdown. Je kon nog genoeg "onverstandige" dingen doen. En het is niet zo omdat ik niks mag dat niemand wat mag. Maar het is gewoon niet rechtvaardig om mensen extra kosten te laten maken of te weigeren omdat ze geen vaccin gehad hebben. Dat kan pas als iedereen gevaccineerd is. Ik vind het dus niet kunnen om dat voor die tijd te doen. Mag men een andere mening over hebben maar mijn mening daarover verandert niet.

Ben ik niet blij voor ondernemers als de overheid dit wel zou invoeren? Nee die gun ik het.
Ben ik niet bij voor de gevaccineerden die dan zorgeloos weer "uit" kunnen? Nee die gun ik het.
Vind ik het rechtvaardig voor degenen die niet dezelfde (vaccinatie) kansen hebben gehad? Nee dat vind ik niet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:10

Fijn Eleeke dat je dochter wat compensatie heeft gehad :j Hier dus helaas geen recht op.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:28

Memories schreef:
Fijn Eleeke dat je dochter wat compensatie heeft gehad :j Hier dus helaas geen recht op.

Ja die willekeur is wel lastig. Wat ontzettend balen voor je.

Ik snap de willekeur,omdat ze in een hoog tempo dit soort regelingen in moeten voeren zonder heel lang nadenken en puzzelen , maar het leidt wel tot schrijnende situaties

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:59

MarlindeRooz schreef:
Je mocht gewoon op vliegvakantie naar bijvoorbeeld Curacao. Ook kan je met de auto gewoon overal heen. Ken meerdere mensen die gewoon weg zijn geweest gedurende de lockdown. Je kon nog genoeg "onverstandige" dingen doen. En het is niet zo omdat ik niks mag dat niemand wat mag. Maar het is gewoon niet rechtvaardig om mensen extra kosten te laten maken of te weigeren omdat ze geen vaccin gehad hebben. Dat kan pas als iedereen gevaccineerd is. Ik vind het dus niet kunnen om dat voor die tijd te doen. Mag men een andere mening over hebben maar mijn mening daarover verandert niet.

Ben ik niet blij voor ondernemers als de overheid dit wel zou invoeren? Nee die gun ik het.
Ben ik niet bij voor de gevaccineerden die dan zorgeloos weer "uit" kunnen? Nee die gun ik het.
Vind ik het rechtvaardig voor degenen die niet dezelfde (vaccinatie) kansen hebben gehad? Nee dat vind ik niet.

Als je zelf een restaurant had gehad, of in een museum had gewerkt, had je vast een andere mening gehad.

Wat mij betreft gaat alles open voor de gevaccineerden en zorgen we ervoor dat iedereen zo snel mogelijk de kans heeft zijn enting te halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:38

996981 schreef:
bigone schreef:
Laten we wel wezen, iedereen boven de 50, iedereen die zwanger is, iedereen die een bepaalde aandoening heeft tussen de 18 en 60 en hun huisgenoten . Allemaal risico groepen dus die zouden vorig jaar in lockdown moeten gaan, niets meer mogen, geen verzorging meer krijgen of alle mensen die in de thuiszorg, verpleeghuiszorg en ziekenhuis werken ook in eenzame opsluiting. Alle werkende mensen boven de 50 ook. Kinderen de deur uit of ook nergens heen en binnen blijven. Tja, gemakkelijk om alle kwetsbaren te beschermen, gaat om de helft van de maatschappij maar he , dan kan die andere helft doorgaan met leven.
Diegene die nu nog niet door heeft dat dit niet werkt/kan , tja .

Hoezo geen verzorging meer krijgen? Dat staat toch compleet los van alles?

Snap je het nu echt niet of wil je het niet snappen? Er word regelmatig gezegd alle kwetsbaren isoleren voor hun eigen gezondheid zodat de rest gewoon hun gang kan gaan , heel veel kwetsbaren kunnen niet zonder hulp dus dan moet de hulp zich ook isoleren anders heeft het geen zin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:49

Over kwetsbaar gesproken.
Leeftijden vandaag op de ic 58,56,61,52,57,77,66,54
Dus ja het enten lijkt nut te hebben voor de oudere. Maar deze leeftijden zijn nog niet gevaccineerd.

En daar doen we het voor.
Misschien dat deze leeftijden beseffen dat de kwetsbaren geen 85 meer zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:53

En wil je bijdragen aan zo snel mogelijk vaccineren en ben je medisch onderlegd zoek dan eens op de ggd site van je regio, ze zoeken er nog een paar duizend. Verdient goed!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:01

MarlindeRooz schreef:
nynke55 schreef:
Het gaat er niet om dat die mensen weinig risico lopen, maar dat ze anderen die meer risico lopen kunnen besmetten. Zoiets heet nou een samenleving, dat je ook om anderen denkt.

Maar dan moet dat wel twee kanten op werken. Wij bleven binnen voor "jullie" dan graag ook wederzijds respect als je zelf een vaccin in je arm hebt zitten.
kijk en hier komt de ware aap dus uit de mouw;

,,wij bleven binnen voor jullie,,

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:07

Karl66 schreef:
Het hele idee dat als ik iets (nog) niet mag, dan wil ik ook niet dat iemand anders dat mag, vind ik persoonlijk een nogal armoedige manier om naar het leven te kijken. De reden waarom we nou nog niet alles mogen, is omdat er een pandemie rondraast. Om die pandemie te bestrijden hebben we leefregels en zolang ik (gelukkig) besmet ben geweest of gevaccineerd ben, zal ik me aan die regels moeten houden om te helpen de pandemie in te perken. Dat een aantal mensen wel de ziekte heeft doorgemaakt, wel gevaccineerd is of de moeite heeft genomen om zich te laten testen, waardoor die leefregels voor een deel onzin voor ze zijn geworden, verandert er toch niks aan dat ze voor mij nog wel gelden, omdat er nog steeds een pandemie woedt?

Het klopt dat het discriminatie is, alleen is discriminatie over het algemeen iets heel normaals, wat we de hele dag door doen en wat ik niet verboden of strafbaar is. En deze vorm van discriminatie heeft dus helemaal niks met een verboden vorm van discriminatie van doen, dus waarom dat er dan bijgehaald wordt, is me niet helemaal duidelijk.

Een aantal reacties hier voelt voor mij als heel kleinzielig misgunnen en daar krijg ik niet echt een goed gevoel bij.

Helemaal mee eens!

De Keukenhof is nu bijv weer gesloten terwijl ze dat best open hadden kunnen doen voor de gevaccineerde ouderen. Ook dierentuinen e.d zouden prima voor zonnebloemuitstapjes open kunnen gaan want die oudjes zijn allemaal gevaccineerd.

Bij al die fieldlab flauwekul zijn gevaccineerden niet eens welkom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:32

Ik begrijp sowieso niet waarom de keuken hof niet gewoon open gaat met de helft van de bezoekers. Dat is echt op de verkeerde plekken maatregelen nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:33

Keukenhof open voor bijvoorbeeld de zonnebloem is een heel mooi idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:36

Openluchtmuseum had het afgelopen herfst ook gewoon perfect voor elkaar en wel meer van zulke buiten evenementen waar geen directe rijen ontstaan met goede spreiding. Maatregelen moeten zin hebben, niet regels als symbool, dan houdt niemand zich eraan.

Idem dat nu de Duitsers bij ons komen winkelen en op terrasjes komen zitten omdat ze het thuis niet mogen, lekker zinvol ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:47

bigone schreef:
996981 schreef:

Hoezo geen verzorging meer krijgen? Dat staat toch compleet los van alles?

Snap je het nu echt niet of wil je het niet snappen? Er word regelmatig gezegd alle kwetsbaren isoleren voor hun eigen gezondheid zodat de rest gewoon hun gang kan gaan , heel veel kwetsbaren kunnen niet zonder hulp dus dan moet de hulp zich ook isoleren anders heeft het geen zin.

Iets minder onvriendelijk mag wel hoor :)
Heb je het over professionele zorg of mantelzorg? In mijn ogen heb je als verzorger, los van covid, altijd een grote verantwoordelijkheid met betrekking tot de gezondheid voor degene(n) waarvoor je zorg draagt. Dat zou bij griep, verkoudheid etc niet anders moeten zijn. Dus ja, als het scenario was geweest dat kwetsbaren in (zelf)isolatie gingen zouden hun verzorgers ook voorzichtig moeten zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:54

Maakt het uit of het mantelzorgers of professionele zorg is? En alleen voorzichtig is niet genoeg om besmetting te voorkomen, ze zouden volledig ingepakt moeten zijn, aangezien er dan helemaal een hele grote kans is dat ze besmet zijn. Dus mijn schoonmoeder zou dan al meer dan een jaar alleen voor heel korte tijd compleet ingepakt mensen zien, die binnen 5 minuten weer weg zijn. Hoe zou jij dat vinden, als jij die persoon was?