Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:19

Jessix schreef:
Destination schreef:
Heeft het je niet houden aan Coronamaatregelen iets te maken met het mooi vinden van een land? Of vinden mensen die zijn geëmigreerd Nederland geen mooi land?

Ik heb het over mooi in de breedste zin van het woord. Niet het uiterlijk, maar juist het leven in Nederland.

En het is natuurlijk niet zo dat Nederland zich niet houdt aan de Corona maatregelen. Er is een deel van de bevolking die zich niet of minder houdt aan de maatregelen.

Maar wanneer vind je een land niet mooi dan? En gelukkig heb ik ook niet gezegd dat heel Nederland zich niet aan de maatregelen houdt, want een groot deel doet dat wel.

Cer schreef:
Berlijn ging niet zo vriendelijk, lees ik net..

Stuttgart ook niet, ook tegen de pers was men niet vriendelijk

En alsof niemand zich hier aan de regels houdt ... wordt t echt zo verteld in t buitenland??

Nee, zo wordt dat hier niet verteld. Maar er wordt hier wel verbaasd gesproken over slappe maatregelen en dat de cijfers in Nederland veel te snel omhoog gaan. En er is vooral verbazing over het gebrek aan een mondkapjesplicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:20

Ik vind NL juist politiek gezien en ook vanuit een werknemerspositie een uitstekend land. Natuurlijk valt er van alles te mekkeren maar gemiddeld heeft men het goed. Kwa Corona zie ik ook niets dat specifiek een Nederlands probleem is, juist niet. Ieder land heeft wel zijn eigen idioterie binnen hun aanpak.

Maar over deze vraag hieronder moest ik dan wel langer nadenken :o
Destination schreef:
of vinden mensen die zijn geëmigreerd Nederland geen mooi land?

Laten we zeggen dat ik sommige stukken wel kan waarderen, maar ik kon niet terug voor het uitzicht :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:22

Ik heb de afgelopen periodes me suf zitten googlen over regels in andere landen en eerlijk, ik kon niet zoveel verschillen vinden.. soms mocht hier iets niet wat ergens anders wel mocht zelfs...

En vwb die mondkapjes.. eens, maar er schijnt hier iets in de grondwet te staan waar Duitsland geen last van heeft (wat dat verschil is weet ik niet trouwens) daarnaast zijn er in dld ook mensen die dat kapje niet willen anders waren die protesten er ook niet?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:27

Ik vind wel dat je op basis van bokt of bepaalde media live Corona blogs niet echt een realistisch beeld krijgt van de situatie in Nederland en hoe ze omgaan met beleid. Daarbij dragen ze vrijwel overal nu mondkapjes. Geloof nog steeds niet dat, dat het redmiddel gaat zijn. Dat is het nergens namelijk.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-10-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:28

Destination schreef:
Maar wanneer vind je een land niet mooi dan? En gelukkig heb ik ook niet gezegd dat heel Nederland zich niet aan de maatregelen houdt, want een groot deel doet dat wel.

Het grootste deel van NL doet dat wel, gelukkig.
Je andere vraag vind ik niet zo van belang in dit topic. Ik woon hier en daar ben ik blij mee. Het enige wat ik hier mis is de zon! {:}

Anoniem

Destination schreef:
Relaxed schreef:
Snap sowieso niet dat mensen die hier niet wonen zich zo druk kunnen maken om onze politiek.. Mijn zusje ook, woont in Duitsland en maar klagen hoe het in Nederland gaat :n

Mensen die in het buitenland wonen mogen zich niet druk maken om de situatie in Nederland? Ik ben ook niet zo'n grote fan van het huidige Nederlandse beleid en volgens mij mag ik daar wel gewoon een mening over hebben :=

Waar zeg ik dat dat niet mag? Ik zeg alleen dat ik niet snap waar je je druk om maakt..

Destination

Cer schreef:
Ik heb de afgelopen periodes me suf zitten googlen over regels in andere landen en eerlijk, ik kon niet zoveel verschillen vinden.. soms mocht hier iets niet wat ergens anders wel mocht zelfs...

En vwb die mondkapjes.. eens, maar er schijnt hier iets in de grondwet te staan waar Duitsland geen last van heeft (wat dat verschil is weet ik niet trouwens) daarnaast zijn er in dld ook mensen die dat kapje niet willen anders waren die protesten er ook niet?

Vandaag in de live ticker gelezen dat de Bundespolizei in 1 maand tijd 71,000 gevallen heeft gehad in treinen en op stations. Dat waren mensen die bewust of onbewust geen mondkapje droegen. De meerderheid heeft braaf een mondkapje opgezet toen het werd gevraagd, iets meer dan 200 zijn de trein uitgezet of uit het station gegooid en meer dan 1,000 zijn gemeld bij het lokale Gesundheitsamt. Zij kunnen nog een boete verwachten. Deze boetes variëren tussen de €50 en €500 afhankelijk van deelstaat en de situatie.

lenaa_tje schreef:
Ik vind wel dat je op basis van bokt of bepaalde media live Corona blogs niet echt een realistisch beeld krijgt van de situatie in Nederland en hoe ze omgaan met beleid. Daarbij dragen ze vrijwel overal nu mondkapjes.

En op basis van ervaringen van vrienden of familie? Of tellen die ook niet :+ Ik ben overigens zelf in Nederland op het moment en er zijn hier bar weinig mensen die een mondkapje dragen of afstand houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:30

“Wij” hebben de zee... schijnt best populair te zijn (zelfs als wordt afgeraden ernaartoe te komen zijn ze niet te stuiten :+ )

Goed verhaal over die boetes .. maar dan moet t dus verplicht kunnen worden. Hoe heeft dld dat gedaan?

Gister boodschappen gedaan, 95% had kapje op, Iedereen hield afstand, ging best prima

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:33

Ja hoor, ik sprak jou er toch ook niet persoonlijk op aan? maar er zijn ook genoeg mensen die alleen op basis van media een mening vormen. Dat vind ik niet realistisch.
Dat verschilt dan duidelijk per gebied hier draagt iedereen in de supermarkten een mondkapje. Enige plek waar mensen zonder mondkapje liepen, inclusief personeel, was de agrarische groothandel .. tja eigenwijze boeren nuchterheid? Geen idee.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:34

lenaa_tje schreef:
Ja hoor, ik sprak jou er toch ook niet persoonlijk op aan? maar er zijn ook genoeg mensen die alleen op basis van media een mening vormen. Dat vind ik niet realistisch.
Dat verschilt dan duidelijk per gebied hier draagt iedereen in de supermarkten een mondkapje. Enige plek waar mensen zonder mondkapje liepen, inclusief personeel, was de agrarische groothandel .. tja eigenwijze boeren nuchterheid? Geen idee.

Volgens mij zitten wij redelijk in hetzelfde gebied op het moment, ik zit namelijk in Oost-Groningen. Ik moest nog de nodige boodschappen hebben en liep dus alleen in de supermarkt en had mijn mondkapje op, maar ik was echt een van de weinigen. Het personeel in de Aldi droeg ook geen mondkapje :n

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:36

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Volgens mij zitten wij redelijk in hetzelfde gebied op het moment, ik zit namelijk in Oost-Groningen. Ik moest nog de nodige boodschappen hebben en liep dus alleen in de supermarkt en had mijn mondkapje op, maar ik was echt een van de weinigen. Het personeel in de Aldi droeg ook geen mondkapje :n

Ik zit dichtbij de stad Groningen richting Drenthe. Dus op zo’n kleine afstand verschilt het dus al.
Stond hier zelfs iemand bij de jumbo te wijzen op de mondkapjes.
Ook bij de aldi draagt al het personeel hier een mondkapje. Maar ik was voor de ‘sluiting’ bij de combi in Bunde daar droeg ook niet al het personeel een mondkapje.
Je kan gewoon niet voor heel Nederland, heel België, heel Duitsland zeggen dat iets niet of wel werkt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-10-20 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:39

lenaa_tje schreef:
Ik zit dichtbij de stad Groningen richting Drenthe. Dus op zo’n kleine afstand verschilt het dus al.

Maar goed, ik had dezelfde ervaring in een groothandel in Groningen en mijn zus heeft ook die ervaring in Zwolle. En een vriend van me woont in Amsterdam en die zegt dat daar ook niet zo veel mondkapjes worden gedragen. Ik dacht namelijk eerst ook dat het misschien wel aan de stugge Groningers lag, maar dat lijkt dus niet zo te zijn. Was trouwens ook in Jinek gisteren of eergisteren. Er zijn in de peilingen meer mensen die een mondkapje verplicht willen hebben dan dat er mensen zijn die ze nu ook al dragen. Laten we zeggen 60% is voor een mondkapjesplicht en 30% geeft aan ze nu ook al te dragen. Dan is er dus een groep van 30% die prima voor mondkapjes zijn, maar die ze alleen willen dragen op het moment dat het verplicht wordt. Dat is toch ook krom :=

Cijfers zijn trouwens maar voorbeelden, ik ken de precieze cijfers niet uit mijn hoofd. Het was een behoorlijk aantal in elk geval.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:39

Er zijn in Europa nergens zulke grote anti maatregel protesten als in Duitsland (of misschien ook Frankrijk, maar daar weet je nooit zeker waar ze tegen protesteren). Al in April was dat zo. Rustig 100.000 mensen bij elkaar. Gek genoeg had dat blijkbaar weinig impact op de infecties daar.
Wij hadden bijv in het begin vooral protesten met veel bejaarden, dat was dan ook wel bijzonder. Echter allemaal niet zo massaal. Het land is ook domweg veel kleiner en buiten je kanton protesteren heeft weinig nut in een kanton gestuurd land.

Wat ik bezwaarlijk vind is dat de Duitse sterfte cijfers steeds weer als schoolvoorbeeld gebruikt worden terwijl men weet dat ze heel anders tellen. Belgie is daar het omgekeerde voorbeeld van. Daar doet men heel onterrecht negatief over terwijl men heus wel weet dat Belgie veel meer meerekend dan andere landen.
Voor heel landen weet je het gewoon niet. Griekenland leek het prima te doen, maar toen ik een Griek erom vroeg begon hij te lachen en gaat zelf mooi in quarantaine omdat hij zijn eigen land totaal niet vertrouwd.

Wij hadden ook geen mondkapjes. Pas toen de aantallen zo rond de 20 per dag waren in de zomer kwam er dan toch nog een ov plicht omdat iedereen er om vroeg. Nu langzaam zijn ze net als in NL in opmars door populatie druk maar je merkt dat de experts er niet achter staan. Heel „Nederlands“ dus.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:41

De Makro is de hele periode al hels :') Die zaak trekt echt bijzondere mensen aan.
Ik kom daar normaal wekelijks maar kom in deze dagen alleen bij hun concurrent waar ze tenminste karretjes etc. Verplichten. Draagt ook iedereen, inclusief personeel een mondkapje.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:43

Zwitserland heeft geen mondkapjes plicht? Ik dacht bijna dat “wij” het enige land waren zonder die plicht... valt alweer mee #geeftNLkleinschouderklopje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:45

Cer schreef:
Zwitserland heeft geen mondkapjes plicht? Ik dacht bijna dat “wij” het enige land waren zonder die plicht... valt alweer mee #geeftNLkleinschouderklopje

Inmiddels steeds meer, net als in NL.
In Geneve en Basel al wat eerder omdat het daar mis ging een tijd geleden. Voornamelijk na verschillende grote uitbraken in het nachtleven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-10-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:45

Cer schreef:

Denemarken bijv. Ook niet. Alleen in het ov, net als bij ons eerder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:46

Hier liep bij het eerste advies 50% direct met een mondkapje te winkelen en nu is dat zeker 90%. Afstand houden gaat over het algemeen ook prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:47

Hier wel 100% mondkapje, en in diverse winkels is het ook verplicht gesteld. Was vandaag op de markt, en daar liep zelfs meer dan 1/3de met een mondkapje.

Het is overigens al lang geleden dat ik een update heb gegeven over mijn "2de moeder". Ze ligt nog altijd op de IC aan de beademing, wel zijn ze de medicatie daar haar onder zeil houdt aan het terugschroeven, en is het wachten tot ze zelfstandig gaat ademen. Zaterdag ligt ze 5 weken op de IC, 2 dagen is ze van de beademing af geweest, en vanaf 26 september dus non-stop aan de beademing.

Over verschillen in de gebieden of supermarkten, mooi artikel uit het Eindhovens Dagblad van vorige week: https://www.ed.nl/eindhoven/supermarkte ... ~a9d58330/ (premium artikel, in incoginito venster openen). Hier zijn bedrijfsmanagers aan het woord van verschillende filialen in Eindhoven en omgeving, van nog geen 10% naar ruim 75% een 10 km verderop, toen het nog slechts een advies was.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:47

lenaa_tje schreef:
De Makro is de hele periode al hels :') Die zaak trekt echt bijzondere mensen aan.
Ik kom daar normaal wekelijks maar kom in deze dagen alleen bij hun concurrent waar ze tenminste karretjes etc. Verplichten. Draagt ook iedereen, inclusief personeel een mondkapje.

Bij de Makro zijn karretjes ook verplicht en draagt in elk geval het personeel ook mondkapjes of van die spatschermen.

Sizzle schreef:
Er zijn in Europa nergens zulke grote anti maatregel protesten als in Duitsland (of misschien ook Frankrijk, maar daar weet je nooit zeker waar ze tegen protesteren). Al in April was dat zo. Rustig 100.000 mensen bij elkaar. Gek genoeg had dat blijkbaar weinig impact op de infecties daar.
Wij hadden bijv in het begin vooral protesten met veel bejaarden, dat was dan ook wel bijzonder. Echter allemaal niet zo massaal. Het land is ook domweg veel kleiner en buiten je kanton protesteren heeft weinig nut in een kanton gestuurd land.

Wat ik bezwaarlijk vind is dat de Duitse sterfte cijfers steeds weer als schoolvoorbeeld gebruikt worden terwijl men weet dat ze heel anders tellen. Belgie is daar het omgekeerde voorbeeld van. Daar doet men heel onterrecht negatief over terwijl men heus wel weet dat Belgie veel meer meerekend dan andere landen.
Voor heel landen weet je het gewoon niet. Griekenland leek het prima te doen, maar toen ik een Griek erom vroeg begon hij te lachen en gaat zelf mooi in quarantaine omdat hij zijn eigen land totaal niet vertrouwd.

Wij hadden ook geen mondkapjes. Pas toen de aantallen zo rond de 20 per dag waren in de zomer kwam er dan toch nog een ov plicht omdat iedereen er om vroeg. Nu langzaam zijn ze net als in NL in opmars door populatie druk maar je merkt dat de experts er niet achter staan. Heel „Nederlands“ dus.

Hier wordt heel veel geprotesteerd inderdaad en niet alleen van Corona. Elke vrijdag nog voor het klimaat, van het zomer voor betere fietspaden, dit weekend voor de st. Maarten optocht van de kinderen, vorige week voor het afschaffen van het schoolgeld voor mbo. Je kan het zo gek niet bedenken of er wordt wel voor gedemonstreerd :=

Maar je hebt wel een punt Sizzle, de cijfers worden veel te gemakkelijk vergeleken. Ik snap de vergelijking Nederland-Duitsland ook niet zo, want imo kan je ze helemaal niet zo gemakkelijk vergelijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:48

Oh ja dat nachtleven, dat zei je al een paar keer.. ik zit niet zo in t nachtleven hier maar ik meen dat nachtclubs hier vanaf maart dicht zijn?

Dus mensen daar konden snachts naar de club en hadden dus geen thuis feestjes ? Denk ik zomaar ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:48

Heftig nog steeds dan, Neonlight... :(:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:49

@destination zoals ik zei ik kom er niet meer. Zolang de parkeerplaats zo vol blijft zijn. M’n vader gaf aan dat hij vorige week vlak na het dringend advies de enige in de winkel was met mondkapje op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:05

Cer schreef:
Oh ja dat nachtleven, dat zei je al een paar keer.. ik zit niet zo in t nachtleven hier maar ik meen dat nachtclubs hier vanaf maart dicht zijn?

Dus mensen daar konden snachts naar de club en hadden dus geen thuis feestjes ? Denk ik zomaar ?

Bij ons zijn sinds afgelopen zomer alle clubs en disco‘s gewoon weer geopend :j
Nu zijn ze langzaam weer aan het sluiten.

Ik ben er nog altijd niet uit of het dom of slim was.
De contact tracing in de disco‘s was erg goed dus dat is beter dan stiekume feestjes. Anderzijds waren er iedere keer weer superspreader events in de nachtclubs. Vooral toen mensen van vakantie terug kwamen uit o.a. Kroatie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-10-20 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:06

mvdende schreef:
Als kind moesten wij (of nou ja ik, mn zusje was werkelijk nooit ziek) altijd wel proberen op school. Natuurlijk niet met hoge koorts, maar met verhoging zeker wel!

Af en toe ging dat goed, af en toe ging dat "fout." Weet nog wel dat ik een keer verschrikkelijk aan het kotsen was boven de wc op school. Dan werd mijn vader gebeld en werd ik opgehaald.

Maar tenzij in de ochtend al flink koorts en echt ziek, was het motto wel: eerst proberen, gaat het niet, geen probleem.

Van corona was toen natuurlijk nog geen sprake..

En logisch eigenlijk wel. Als kind ging ik met iedere verkoudheid/ griep mee en lag er iedere winter wel een paar keer uit door "Ik voel me niet lekker" ik heb nogal een lage pijngrens/ ben heel snel "niet lekker"

Als mijn ouders dan iedere keer mij thuis gehouden zouden hebben, had ik behoorlijk wat van school gemist.... nee hoor, eerst proberen op school, want vaak zat kwam ik de dag dan net wél door.

Dat is toch een onvergelijkbare situatie!