Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:03

De cijfers van Frankrijk van gisteren.
Nieuwe gevallen 30.920 (Zo hoog was het niet eerder dus gaat niet goed!)
R nummer in Frankrijk→ 1.07 (is aan het dalen gelukkig) in Nouvelle Aquitaine 0,95 (is dus ook aan het dalen gelukkig)
Frankrijk heeft 236 per 100.000 (is erg hoog) Haute Vienne is voor het eerst ook boven de 50 nl 63,7
IC bezetting met covid is Frankrijk 34% (dus ook aan het stijgen) Nouvelle Aqu9taine 33% (stijgt dus ook)

Naleven van de regels is dus afhankelijk van waar je zit. Gisteren hadden wij een buitenlucht feest in Magnac Laval→ en de pass sanitaire werd wel degelijk nageleefd. Dat hield concreet in:
1. Overal werd gekeken of je gevaccineerd was cq negatief gestes via de QR code (die van ons werkt weet ik nu)
2. Iedereen had bij lopen mondkapjes op ook de uitbaters en alleen waar je zat mocht je zonder mondkapje op.

Conclusie er zijn regio's die doen maar een dotje of niets en er zijn regio's die heel streng zijn.
Het virus wappert in Frankrijk dus flink en lijkt in Nederland wat uit gewappert te zijn. Met name ile de France (rondom Parijs en de departementen daarom heen ) en de kustgebieden waar veel toeristen samen komen, zijn de cijfers erg hoog. LET OP, dit is dus geen verwijt naar de toeristen toe, laat staan bepaalde nationaliteit(en) de zwarte Piet toespelen→ want ik zou het niet eens weten op dit moment welke nationaliteit waar zitten en hoe zij wel of niet meedoen aan de verspreiding van het virus (ik weet het echt niet want ik volg het allemaal niet zo op dit moment want ben te druk→ maar ik werd even naar dit topic geroepen via een pb), maar ik heb het nu gewoon over de feiten, zoals ik ze in mijn covid app heb.

Nederland gaat volgens mij nu beter, maar ook dat weet ik niet zeker, want ik volg het niet meer zo.

:evaw:

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:54

Pass sanitaire wordt idd wel goed gecontroleerd hier. Waar ik het vooral over had, iig hier in de regio, is dat echt nergens afstand gehouden wordt (tot zelfs zo extreem dat ik het zelfs zonder covid irritant zou vinden) en dat zoveel mensen hun mondkapje onder de neus dragen (niet in supermarkt, maar verder wel overal). Maar goed, qua afstand is het ook gewoon nauwelijks te doen, eerlijk is eerlijk. Het is overal gewoon te druk, en ik snap dat horecaondernemers proberen hun verloren inkomsten in te halen door zoveel mogelijk mensen te bedienen.

Ik snap overigens niet zo goed waarom Pien (niets tegen Pien trouwens hoor) via pb naar dit topic geroepen moet worden :? De cijfers zijn voor iedereen vindbaar, en ik (en anderen) delen slechts hun ervaringen in het land waar zij zijn.

MarliesV

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:15

Wij hebben nog 1.5 week te gaan en zitten dan in Italie (Toscane) en daarna naar Corisca.

De cijfers voor Corisca zijn diep rood iig. Ben wel blij dat het voor ons Nederlanders geen gevolgen heeft verder bij de terug reis. We zijn beide gevaccineerd.

Ben heel benieuwd hoeveel we merken van de corona en de maatregelen tijdens vakantie.
Gaan met eigen vervoer en hebben twee keer een chalet gehuurd, qua activiteiten gaan we wandelen en mountainbiken en verder relaxen aan het water. Eten koken is geen probleem, uit eten denk ik niet dat we gaan doen als het binnen moet, buiten op een terras durf ik wel aan.
Maar dat doe ik in NL ook op die manier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:16

Je zal eerder problemen ondervinden van de hitte en de branden denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:23

Suzanne F. schreef:
Je zal eerder problemen ondervinden van de hitte en de branden denk ik.

Voor zover ik kan vinden zijn die niet in Toscane of op Corsica (onze bestemmingen)

Qua temperatuur wordt er ong. 30 graden voorspelt, warm maar prima.

Vreselijk he, die bosbranden. Als het zou zijn, waar wij heen gaan, dan annuleer ik als nog. Je wil dat niet in je vakantie, maar je wil voor de plaatselijke reddingsdiensten al helemaal niet, dat je daar als toerist in de weg loopt of geevacueerd moet worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:18

Op en neer naar Hongarije was geen enkel probleem. Op de heenweg nog wel moeten laten zien dat we getest waren (grond stewardess wist niet goed waar ze op moest controleren, maar goed). De terugweg was helemaal zonder check. Ik ben blij dat we weg konden gaan en het was prettig dat het zo soepel verliep, maar het voelt wel gek en schijnveilig.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:51

In Frankrijk zijn normale mondkapjes toegestaan toch?
Wegwerp en wasbaar?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:08

Muze schreef:
In Frankrijk zijn normale mondkapjes toegestaan toch?
Wegwerp en wasbaar?

Ja, als er medische mondkapjes ergens verplicht zijn staat dat aangegeven, maar in normaal gebruik zijn de gewone goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:18

Nou wij zijn er klaar voor
Zelftesten bij ons en voor Frankrijk ook blaastesten, als we die maar niet door elkaar halen :D :D

Zaterdag heel vroeg gaan we op.pad en heb al geweldige tip voor de eerste nacht gekregen dus hoppa..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:22

De regio un Spanje waar mijn vriendin woont is nu onder een soort lockdown, maar dan voor de optrekkende branden -O-
Wat een zooitje overal %)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:24

Ja dat is het...
Sneu ook nog eens

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:54

Echwel schreef:
Nou wij zijn er klaar voor
Zelftesten bij ons en voor Frankrijk ook blaastesten, als we die maar niet door elkaar halen :D :D

Zaterdag heel vroeg gaan we op.pad en heb al geweldige tip voor de eerste nacht gekregen dus hoppa..

Blaastest hoeven nietmeer sinds vorig jaar volgens mij, wij zijn dit jaar langs franse kennisen geweest en toen ik het opzocht zag ik dat het niet meer verplicht was

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:09

Ik ga het dit jaar ook proberen. Net een weekje Gran Canaria geboekt met een vriendin voor begin september.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:15

Heerlijk, Roodvos!
Ik ga ook volgende maand weer naar Griekenland. Zin in!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:18

Hier nog 2 weken tot onze citytrip naar Boedapest. Heb er zo zo zo veel zin in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:22

Veel plezier voor diegene die zo vertrekken bijna. Hier net nacht twee van twee gehad in Duitsland net overde grens. Komen alleen maar stricte regels tegen. De camperplaats waar we nu staan is alleen met geldige qr code en controle door de politie. Mondkapjes in een restaurant goed gehandhaafd ben daarom voor het eerst wezen uit eten sinds februari vorig jaar en voelde me veilig. Heerlijk gekanoed. Zo weer naar huis helaas

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:24

Griekenland is ook heerlijk Fitzroy <3. Ik heb Zakynthos nog op de wenslijst staan. Het schijnt dat je daar heel mooi kan snorkelen.
Waar ga je heen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:25

Sizzle schreef:
De regio un Spanje waar mijn vriendin woont is nu onder een soort lockdown, maar dan voor de optrekkende branden -O-
Wat een zooitje overal %)

Wat een ellende overal inderdaad :x In Griekenland kregen ze de laatste dagen eindelijk een beetje regen.
In het straatarme Haïti weer een zware aardbeving.
In Afghanistan is het ook weer miserie troef. De komende dagen zullen beslissend worden voor Kabul, de enige stad die nog niet volledig in handen van de Taliban is.
Arme arme mensen daar ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:33

Mijn vakantie zal wel niet doorgaan in december. Ik wil dan wel ergens heen waar je een leuke kerstsfeer hebt. Dan maar even bedenken welke stad het gaat worden

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:39

ingedebruijn schreef:
Hier nog 2 weken tot onze citytrip naar Boedapest. Heb er zo zo zo veel zin in.

Fijn vooruitzicht :D Het is er een stuk rustiger dan normaal, dus geen drukke toeristische bezienswaardigheden en altijd een lekker plekje op het terras :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:42

Ik ga trouwens ook op vakantie dit jaar :D !
Een dag ( :') ) naar de Ardennen bij een ex-collega die ik al 15 jaar niet meer gezien heb.
En daarna nog af en toe een dag naar de Ardennen. Om te helpen voedsel voor huisdieren rond te brengen aan de mensen in de getroffen gebieden door de overstromingen.
Na 14 jaar vakantieloos te zijn, vind ik dit echt al heel wat :Y)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:53

purny schreef:
Mijn vakantie zal wel niet doorgaan in december. Ik wil dan wel ergens heen waar je een leuke kerstsfeer hebt. Dan maar even bedenken welke stad het gaat worden

Overal in Duitsland! De kerstmarkten in Bremen zijn onwijs mooi bijvoorbeeld, en Berlijn heeft naast kerstmarkten ook nog genoeg te bieden voor een maand oid :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:57

Roodvos schreef:
Griekenland is ook heerlijk Fitzroy <3. Ik heb Zakynthos nog op de wenslijst staan. Het schijnt dat je daar heel mooi kan snorkelen.
Waar ga je heen?

Ik heb nog nooit gesnorkeld, maar Zakynthos is wel mooi. Je moet alleen niet in Laganas gaan zitten (iets met veel dronken Engelse jongeren).
Ik ga nu naar Karpathos. Nog nooit geweest na 22 x Griekenland dus het wordt tijd :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:47

Ik zat in Tsilivi, was erg leuk en mooi op Zakynthos! Scheepswrak geweest, schildpadden gezien, gezwommen naar de blauwe grotten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:49

Narya schreef:
purny schreef:

Overal in Duitsland! De kerstmarkten in Bremen zijn onwijs mooi bijvoorbeeld, en Berlijn heeft naast kerstmarkten ook nog genoeg te bieden voor een maand oid :j

Dank je. Ik wil gewoon langs kerstmarkten struinen en de sfeer proeven.
Ik ga eens kijken