Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Britta31 schreef:De dingen op een verlanglijstje worden ook steeds duurder.2 jaar terug een lijstje voor een meid van 17.Het goedkoopste was iets van 25 euro.Ze kreeg een kaart met een tientje.Voor kinderen is een scheetkussen altijd leuk.
Fair enough, vaak worden de cadeaus ook wel duurder naarmate je ouder wordt als kind, maar het zou niet in mijn ouders opgekomen zijn om te verwachten dat anderen dat gaan kopen, daar moesten we gewoon zelf voor sparen of mensen legden wat geld bijeen, zodat ze het samen kochten.

Die was volledig zwart-wit print van Mickey mouse aan de binnenkant en heeft zich uren vermaakt met die allemaal in te kleuren.
Sintara schreef:De overgang naar euro's was ook wel het strengste voor kinderen volgens mij.
Ik weet nog dat de lollies op de manege een kwartje kostte, en toen ging het naar euro's en kostte ze nog steeds 25 cent
Dat was overal zo met het snoep
gewoon geld in de enveloppe laten en bij de volgende verjaardag teruggeven.

MarlindeRooz schreef:Ik heb het liefst helemaal niks, maar ben heel makkelijk met cadeaus als mensen die per se willen geven: boeken, geen chicklits of horror.Ik heb het liefst cadeautjes, vind ik veel leuker. Maar ik maak ook altijd netjes een lijstje met dingen die ik wil en dan kunnen mensen zelf iets uitkiezen. Heb bijvoorbeeld nu een ring om van mijn vriend en ene ketting van een vriendin. Vind ik erg leuk!
Cadeaus geven daarentegen doe ik wel heel graag, het liefst zonder lijstje, want ik vind het heel leuk om iets origineels te bedenken dat iemand misschien zelf niet in gedachten had, maar wel leuk vindt. Kan iets fysieks zijn, maar ook een "ervaring," zoals ik dat meestal bij mijn ouders doe. Die hebben mijn zusje en ik een keer een weekendje naar Düsseldorf gestuurd met de trein, ze hebben een keer een roofvogelworkshop cadeau gekregen en ik wil ze voor dit jaar een kookworkshop bij Le Cordon Bleu in Parijs geven.
) willen en bij wie er ook nog veel ooms, tantes, vrienden van ouders etc. komen, was geld geven wel een uitkomst.
MarcoBorsato schreef:Ik ook, daarom houd ik die boot ook meestal af.Ik wil cadeaus! Maar ik krijg eigenlijk alleen nog cadeaus van mijn ouders, mijn partner en mijn broers en onder elkaar zijn we gul.
Ik ben wel een zeikerd met cadeaus, ik heb liever niks dan rommel.
De laatste keer dat ik wat van vrienden kreeg, was het allemaal spul dat leuk was geweest toen ik net studeerde, maar inmiddels ben ik de fase van corgispaarpotten en eenhoornballonnen in huis wel een beetje voorbij. 
Hoeveel moeite is het om een oppas te regelen, ze een avondje naar hun vader te doen, of aan mijn tante te vragen of ze daar een keer mee kunnen eten (gebeurt regelmatig). Oke dan niet, joe!

) voor mijn cavia's, een barbecue en een boormachine gekregen in de loop der tijd. 
Ik zei ook letterlijk, kom dan gewoon met niks, vind ik ook prima. Vond het vooral bijzonder, zelf veel waarde hechten aan een kado en dan zelf zo weinig moeite doen

Laurora schreef:Ik heb het liefste geld als verjaardagscadeau, maar krijg ook vaak genoeg niks en dat vind ik ook prima. Ik ben vaak al blij als mensen mijn verjaardag met mij willen vieren, dat is al een cadeautje opzich
Zelf geef ik altijd een pot honing van eigen bijen, doet het bij iedereen goed en kost me niks