Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:24

Ik heb wel dieren geslacht. Maar ik had daar wel oprecht moeite mee. Ik kende die dieren, heb er een band mee gehad. Ik laat t dan liever aan iemand die de dieren niet gekend heeft en er emotioneel geen binding mee heeft en sowieso zo vaak slacht dat ze snel en accuraat kunnen werken.

Ik snap waar de mening vandaan komt, maar ik vind m wel lastig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:31

Moestuin schreef:
Maar dat beweer ik toch nergens? Ik zeg toch echt nergens dat je een dier moet kunnen uitbenen etc? Maar als je het niet wilt doden moet je het ook niet eten. Als je nu denkt: Wil ik een dier doden om vlees te eten en jou antwoord daarop is nee, dan vraag ik mij af waarom het wel ok is om het te eten als iemand anders dat heeft gedaan.

Ik vind dat jullie echt alles enorm verdraaien en uitvergroten. Alsof ik verwacht dat iedereen maar een varken ofzo in stukken moet kunnen snijden.

Ik zeg echt letterlijk dit:

Tja, als jullie er zo letterlijk willen opspringen, ook goed. Ik zeg nergens dat je als onervaren iemand maar wat moet gaan doen bij een dier. Maar als je er staat met iemand die weet hoe het moet, het correct uitlegt en jij daar staat met een schietmasker en zegt: Nee, dit wil ik niet, ik dood geen dier. Waarom zou je dan wel vlees eten?

Vandaar dat ik in mijn eerste bericht aanhaalde dat ik je redenering niet kon volgen. Dat was een uitnodiging om het verder toe te lichten. Had ik namelijk mijn eigen interpretatie eraan vast gehangen (en het dus niet letterlijk genomen), dan was dat waarschijnlijk ook niet goed geweest.

Om op je vraag te antwoorden: emotie. Ook met schietmasker en uitleg van een ervaren slachter zou ik het niet kunnen. Ik vind een levend wezen met eigen handen doden moeilijk. Ik vind een levend wezen zien sterven moeilijk. Ik weet echter dat levende wezens sterven. Als ik een meer primair brein had, zou ik die emotie waarschijnlijk niet hebben en tekeer gaan als een wolf in een schapenweide, maar dat kan ik niet. Ik vind het dus fijn dat iemand anders daar minder moeite mee heeft zodat ik mijn stukje vlees kan hebben.
Ik zie niet in wat daar hypocriet aan is? Iedereen is goed in iets anders en iedereen heeft een ander gevoel. Sommige mensen voelen heftige emoties bij grote wonden/veel bloed en kunnen daardoor een persoon of dier dat ernstig gewond is niet verzorgen, daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:47

ikke schreef:
Sheran schreef:
Ik ben het wel eens met 'als je niet zelf een dier zou willen doden moet je het eigenlijk ook niet opeten'. Het eten van dieren wordt veel te makkelijk gemaakt. Vind het nogal hypocriet als iemand wel een hamburger wil maar dan helemaal gaat gruwelen in bv Marokko als hij het hele dier nog ziet liggen.

Goed, dan kom jij morgen bij mij en dan ga jij een elektrische aansluiting voor 10.000Volt maken. Wee je gebeente als ie eruit knalt!

Het is iets dat je moet leren en ook kunt leren. Want als je de gemiddelde stedeling vraagt hoe het graan groeit waar hun brood van gemaakt is, ga je ook de meest wonderlijke verhalen krijgen.

Het is ook zelfkennis om te zeggen: dat zou ik niet willen doen want ik beheers het vak niet.

Zoals ook eerder gezegd: volgens mij begrijp je het verkeerd. Het gaat niet om het vak - het lijkt me super lastig een dier te slachten. Het gaat om het wíllen. Desnoods gewoon een levende koe aanwijzen en tegen iemand zeggen: slacht die maar.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:35

Ik vind mensen die met een livestream naar heftige gebeurtenissen kijken walgelijk.

Hoog- en laagopgeleid zijn gewoon prima om aan te duiden wat het niveau is van de opleiding die iemand gedaan heeft. Dit hoeft niks te zeggen over iemands intelligentie maar zou gewoon gebruikt moeten kunnen worden om aan te geven wat het niveau is van een opleiding, zonder dat iedereen daar gelijk over valt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:44

Ik heb ook geen moeite met de termen hoogopgeleid en laagopgeleid. Zelf heb ik een mbo niveau 4 opleiding afgerond, en ik heb er geen enkel probleem mee mezelf te omschrijven als laagopgeleid (of als anderen dit doen).
Het was daarnaast absoluut geen praktische opleiding, dus die vlieger vind ik ook niet opgaan.

Brainless

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:01

Maar MBO 3 en 4 is niet laag opgeleid, dat is juist het aparte, het is middelbaar.
Ik weet dat mensen zeggen: Joh zonde van je HAVO om MBO4 te gaan doen, je gooit je toekomst weg (en ja dat wordt echt gezegd).
Mijn dochter wilde MBO gaan doen, wij als ouders vonden dat prima en super dat ze een opleiding had gevonden die zij echt wilde doen.
En toch doet zij nu HBO.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:05

Ik heb hbo gedaan en op paar punten niet afgerond. Ben ik dan ineens dommer? Want ik heb alleen havo, terwijl ik het niveau van hbo of wo wel aan kon :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:07

MyWishMax schreef:
Ik heb hbo gedaan en op paar punten niet afgerond. Ben ik dan ineens dommer? Want ik heb alleen havo, terwijl ik het niveau van hbo of wo wel aan kon :+

Als je HAVO hebt gehaald ben je hoogopgeleid.. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:25

Ik vind theoretisch en praktijk opgeleid betere benamingen.

Iedereen in onze maatschappij heeft zijn kwaliteiten.
Het ziekenhuis maakte dat ook mooi duidelijk.
Zonder de schoonmaak of sterilisatie afdeling kan de chirurg niet veilig iemand opereren.
En alle beroepen die daaromheen horen.
Iedereen in de hele cirkel is nodig en daarom belangrijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:32

MBO-, HBO- en WO-/universitair opgeleid, gebruik ik meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:52

DuoPenotti schreef:

Zonder de schoonmaak of sterilisatie afdeling kan de chirurg niet veilig iemand opereren.
Maar wat is theoretisch en wat is praktisch? Het is niet zo dat ik op de universiteit alleen maar de theorie heb geleerd van het doen van onderzoek en het schrijven van artikelen/papers/whatever voor verschillende groepen lezers, en bovendien is onderzoek ook lang niet alleen maar theoretisch, en leren juristen ook echt wel pleiten tijdens hun opleiding. Ik vind het sowieso weer iets typisch Nederlands om daar a. een naampje aan te willen geven en b. er zo moeilijk over te willen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:58

Moestuin schreef:
Uier mag in België niet meer verwerkt worden. Te veel abcessen in de uiers.

In een slagerij is jou vlees inderdaad altijd ouder dan je denkt. Gebraadje slecht? Buiten kant eraf en dat wordt dan of biefstuk, of saté etc. Begint dat op zijn einde te lopen wordt dat gehakt, prepare of americain.

Ik heb in delhaize gewerkt en ik kan je verzekeren dat dat daar absoluut niet aan de orde is. Gelukkig. Ik hoop dat bovenstaande er ook steeds meer uit gaat. Ik heb bij een traiteur ook wel eens groen gehakt in de spaghettisaus zien gaan bah. Werk zelf al jaren bij een traiteur overigens en ook hier heel zorgvuldig met producten en vervaldata.

Edit: gehakt moet supervers zijn gini! Het wordt vaak rauw gegeten en is dus heel gevaarlijk. In prepare al helemaal.
Laatst bijgewerkt door poes op 06-02-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:59

Moestuin schreef:
Mijn mening: Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten. Allemaal zijn wij tegen dierenmishandeling, maar wel het slachten van dieren afschuiven op een ander en verontwaardigd zijn dat dergelijke massaproductie dierenleed oplevert. Koop het rechtstreeks bij de boer waar je de dieren kunt zien of doe het zelf :) Zelfs bio is niet zo heilig.

Mee eens. Ik ben maar vegetarisch gaan eten :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:09

_San87_ schreef:
Moestuin schreef:
Maar dat beweer ik toch nergens? Ik zeg toch echt nergens dat je een dier moet kunnen uitbenen etc? Maar als je het niet wilt doden moet je het ook niet eten. Als je nu denkt: Wil ik een dier doden om vlees te eten en jou antwoord daarop is nee, dan vraag ik mij af waarom het wel ok is om het te eten als iemand anders dat heeft gedaan.

Ik vind dat jullie echt alles enorm verdraaien en uitvergroten. Alsof ik verwacht dat iedereen maar een varken ofzo in stukken moet kunnen snijden.

Ik zeg echt letterlijk dit:

Tja, als jullie er zo letterlijk willen opspringen, ook goed. Ik zeg nergens dat je als onervaren iemand maar wat moet gaan doen bij een dier. Maar als je er staat met iemand die weet hoe het moet, het correct uitlegt en jij daar staat met een schietmasker en zegt: Nee, dit wil ik niet, ik dood geen dier. Waarom zou je dan wel vlees eten?

Nee, maar je zegt wel dat iemand die een dier wil eten, het ook moet kunnen doden. Juist het goed kunnen doden is iets wat je niet zomaar even leert?

Ik snap je wel, hoor. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens :).

Ze bedoelt kunnen als pouvoir en niet als savoir :D kunnen dus meer als: je ertoe kunnen brengen om het te doen niet kunnen als het technisch correct kunnen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:40

poes schreef:
Moestuin schreef:
Mijn mening: Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten. Allemaal zijn wij tegen dierenmishandeling, maar wel het slachten van dieren afschuiven op een ander en verontwaardigd zijn dat dergelijke massaproductie dierenleed oplevert. Koop het rechtstreeks bij de boer waar je de dieren kunt zien of doe het zelf :) Zelfs bio is niet zo heilig.

Mee eens. Ik ben maar vegetarisch gaan eten :D

Ook eens, ik ben vegetarisch gaan eten toen een vriendin van mij haar paard naar de slacht bracht. En ik wilde haar paard niet eten en ineens vond ik mezelf zo hypocriet. Dus dan geen vlees meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:58

DuoPenotti schreef:

Ik zie het niet als wel belangrijk/niet belangrijk, want elke functie is belangrijk.
Theoretisch en praktisch dekt de lading niet helemaal, want een arts is ook praktisch opgeleid mag ik hopen, maar wel met een degelijke theoretische basis.

Ik noem het meestal gewoon bij naam; mbo, hbo, universiteit, PHF, prof, etc. Het is wat het is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:23

poes schreef:
Ik heb in delhaize gewerkt en ik kan je verzekeren dat dat daar absoluut niet aan de orde is. Gelukkig. Ik hoop dat bovenstaande er ook steeds meer uit gaat. Ik heb bij een traiteur ook wel eens groen gehakt in de spaghettisaus zien gaan bah. Werk zelf al jaren bij een traiteur overigens en ook hier heel zorgvuldig met producten en vervaldata.

Edit: gehakt moet supervers zijn gini! Het wordt vaak rauw gegeten en is dus heel gevaarlijk. In prepare al helemaal.

Vandaar dat ik erbij schreef '...en ik word er niet ziek van...'. Uiteraard vervalt mijn tolerantie wanneer een voedingsmiddel me wel ziek maakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:57

Geloof me: van goed slecht gehakt wordt iedereen ziek. Ik ken genoeg mensen met voedselvergiftiging of worm besmettingen na het eten van prepare. Bah.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:34

Ik vind democratie niet per se een goede staatsvorm. Heb niet zo'n hoge pet op van het beslissingsvermogen van de gemiddelde mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:37

Sheran schreef:
Ik vind democratie niet per se een goede staatsvorm. Heb niet zo'n hoge pet op van het beslissingsvermogen van de gemiddelde mens.
Same. _O- Een benevolente dictator is imo de beste optie, maar zie maar eens iemand te vinden die niet gecorrumpeerd raakt in zo'n positie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:38

Eens :))

Eén of andere Griek (Plato? Ik weet het niet eens meer...) zei ook ooit dat de beste manier om een staat in te delen was dat mensen de staat in zouden delen die daarna gelijk zouden sterven en herboren zuden worden in een willekeurige 'laag' van de staat. Op die manier zou het eerlijk worden voor iedereen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:40

Nee dat zie je wel aan al die D66 en GroenLinks stemmers dat het geen goede staatsvorm is _O-

Met andere woorden. Wat niet je eigen keuze zou zijn word zo veroordeeld.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:49

Brainless schreef:
MyWishMax schreef:

Als je HAVO hebt gehaald ben je hoogopgeleid.. :D

Daar denken een hoop werkgevers anders over :')

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:52

DuoPenotti schreef:
Nee dat zie je wel aan al die D66 en GroenLinks stemmers dat het geen goede staatsvorm is _O-

Ja maar nu wordt ome Willem duwer/trekker? van d66, die vraagt nog ten minste of je een broodje poep lust :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:54

DuoPenotti schreef:

Daarom wil je dus, in theorie, een benevolente dictator die zelf geen belang heeft bij het een of ander, en ook neutraal beslissingen kan nemen binnen het grotere plaatje. De meeste mensen hebben namelijk helemaal niet het denkvermogen om verder te kunnen denken dan hun eigen achtertuin.