Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:17

Ik snap je gedachtengang maar ik vind Cribox er op toch ook een beetje crue. Het stinkt zo erg en dan zit die hond daar de hele mee.

Is het een grote hond? Anders zag ik eens wat online voorbij komen; hele sok pakken en een stukje inknippen. Hele sok om de poot doen en dan de 2 losse stukjes boven op de rug / nek vastmaken. Als het de voorpoot is trouwens..

Anders idd toch een kraag om. Moeten ze even aan wennen helaas :=
Om welke reden zit er een sok om?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:32

Hij likt aan een teen,geen wondje,maar hij blijft maar likken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:16

Hmm dan is een sok inderdaad echt wel ideaal.
Je hebt vast en zeker al wel goed gekeken dat er niks tussen zit? 1 teen is wel erg specifiek namelijk.

En als je er volledig vetwrap overheen doet? Dus sok en dan het hele voetje in pakken met vetwrap? Dan wel eerst goed droog maken en tussen de tenen en onder de evt wolfsklauw een wattenschijfje stoppen anders veroorzaakt de druk weer wondjes. En dan losjes vetwrap er over. Plastic zakje voor als hij een snelle plas gaat doen.
Vetwrap heb je ook bij de action en Kruidvat maar weet de 'humane' naam even niet.

-
We willen m'n ouders voor hun huwelijk jubileum een familie fotoshoot cadeau doen. Maar aan wat voor bedrag moet je denken? := veel fotografen hebben alleen een Instagram of anders staat er op de website dat het bedrag in nader overleg enzo is.. Het 'kale' bedrag zonder uitvergrote foto's etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:37

Wij waren 300 euro kwijt voor 2 uur fotografie.
Dan zoekt ze de mooiste foto's uit die je dan samen bekijkt en kunt bestellen. Er zaten wel een paar foto's voor die prijs in maar niet alles.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:50

rien10 schreef:
Kap wel omdoen. Zolang de paniek duurt hond stevig rond z’n bast vasthouden en toespreken. Geen enkele paniek duurt eeuwig.

Kan aan mij liggen, maar ik vind het zielig. Als het echt niet anders kan misschien, maar bij mijn honden lukte het altijd wel om het anders op te lossen.

Zo had ik een hond die een knie operatie had gehad. Zij raakte niet in paniek van de kap, maar ze bevroor. Ze stond op één plek, en bewoog niet meer. Ging niet liggen, niet eten, reageerde nergens meer op.
Uiteindelijk ging het prima zonder kap én zonder verband (dat accepteerde ze niet). Ze kwam toen het verband eraf was niet meer aan haar been, niet aan de hechtingen.

Mijn huidige hond trok ook alles van haar voetjes. Hoe meer er om heen zit, hoe lastiger het wordt. Inmiddels krijgt ze een gaasje+ zelfklevend verband en dit gaat nu goed; aangeleerd dat er niet aanzitten beloond wordt. Ze heeft regelmatig voetzool probleempjes, maar nu alleen nog maar verband als ze alleen thuis is en ik er geen toezicht op kan houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 01:15

Wat is de beste methode/training/manier om te leren beter om te gaan met stress bij conflicten?

Mijn issue is dat ik altijd als de druk te groot wordt begin te huilen. Het is niet dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen. Maar zodra ik mijn mond open doe in die situaties als ik al stress heb of boos ben gefrustreerd ben gaat het mis. De meeste mensen echt direct om me heen weten het wel en ik waarschuw wel als ik echt stress krijg. Maar voor mezelf is het echt een mega ding, vooral omdat ik weet dat het gebeurt en dan wordt het erger. Het vermijden lukt ook nogal slecht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 01:25

Het voelen aankomen en het benoemen. 'Ik merk dat ik nu boos word, ik merk nu dat ik gestresst word' etc. Ik sta voor de klas en in mijn beginperiode moest ik soms echt de klas uit rennen om dan niet te gaan huilen. Door het benoemen wordt het echt beter. Mensen willen je meestal niet per se boos hebben. Dus waarschijnlijk binden ze dan een beetje in, en zo niet dan kun je zeggen dat je even wegloopt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:34

Britta31 schreef:
Hij likt aan een teen,geen wondje,maar hij blijft maar likken.

Sok is weer af,toch maar een opblaasbare kraag gekocht voordat zijn teen eraf valt :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:51

Fijn dat je voor nu een oplossing heb. Zodra allehet weer goed gaat, lekker aan de slag met de kap oefenen, eventueel haal je een maat kleiner erbij (of als de qua halsmaat niet lukt, dezelfde maar snij je een derde van de diepte eraf) en leer je het hem in rust aan.

Ik vind dit echt een gebrek in wat als normale opvoeding wordt gezien voor een hond (dus niet specifiek naar jou(, net als het niet preventief aanleren van de muilkorf. Wanneer ze dit soort dingen nodig hebben heeft het dier vaak al stress en/of pijn, dan hoort dit er niet bovenop te komen door middel van flooding, waardoor het alleen nog maar naarder voor de hond wordt en niet zelden ook een daardoor een voorspelling van narigheid wordt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:11

Hij is een hondje uit het buitenland,super lief en tam,maar het is wel duidelijk dat hij is mishandelt.Misschien is hij wel met een wurglus aan een steel gevangen en half opgehangen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 13:20

Veulen84 schreef:
Wat is de beste methode/training/manier om te leren beter om te gaan met stress bij conflicten?

Mijn issue is dat ik altijd als de druk te groot wordt begin te huilen. Het is niet dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen. Maar zodra ik mijn mond open doe in die situaties als ik al stress heb of boos ben gefrustreerd ben gaat het mis. De meeste mensen echt direct om me heen weten het wel en ik waarschuw wel als ik echt stress krijg. Maar voor mezelf is het echt een mega ding, vooral omdat ik weet dat het gebeurt en dan wordt het erger. Het vermijden lukt ook nogal slecht.

Vooral in het voor jezelf leren herkennen welke signalen je lichaam en je hoofd geeft voordat je volledig in de stress schiet.
Vaak helpt het om voor jezelf een 'stoplicht' systeem te bedenken, groen is helemaal rustig en ontspannen, oranje is de eerste tekenen van stress en onrust, lichamelijk ongemak en bv brok in je keel voelen, rood is de echte escalatie niet meer goed kunnen luisteren, boos worden, huilen, hartkloppingen e.d.

Dit kan je analyseren door aan eerdere situaties terug te denken waar het "mis" ging en wat je toen voelde en wat daar in het gesprek een trigger voor was.
Als je van groen naar oranje gaat, je bewust zijn van wat je voelt, vooral heel rustig ademen en goed luisteren naar wat er eigenlijk gebeurt. Als je merkt dat je in oranje tegen rood aan gaat zitten. Werkt het vaak goed dit te benoemen. bv. ik merk dat het veel met me doet/ik geïrriteerd raak/ik boos wordt. Dus ik ga even uit het gesprek en kom er zo op terug als ik rustig ben.

dit is makkelijker gezegd dan gedaan... maar gaande weg leer je jezelf steeds beter kennen en door er bij na te denken wat het doet lukt het mensen ook vaak steeds beter om zichzelf zelfs tijdens het gesprek terug te brengen van oranje naar groen. Omdat je steeds bewuster wordt wat er intern bij jezelf gebeurt. En zo leer je ook andere mensen wat zaken met je doen. Niemand vind een escalerend gesprek fijn, dus vaak als je elkaar beter begrijpt lukt het ook gezamenlijk om het gesprek beter te laten verlopen.
En ook... het gaat echt nog wel een paar keer mis, dat maakt ook helemaal niks uit, zie dat juist als een leer moment om jezelf nog beter te leren kennen. De een kan simpelweg veel makkelijker met stress of confrontaties omgaan dan de ander.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:48

Mizora schreef:
Fijn dat je voor nu een oplossing heb. Zodra allehet weer goed gaat, lekker aan de slag met de kap oefenen, eventueel haal je een maat kleiner erbij (of als de qua halsmaat niet lukt, dezelfde maar snij je een derde van de diepte eraf) en leer je het hem in rust aan.

Ik vind dit echt een gebrek in wat als normale opvoeding wordt gezien voor een hond (dus niet specifiek naar jou(, net als het niet preventief aanleren van de muilkorf. Wanneer ze dit soort dingen nodig hebben heeft het dier vaak al stress en/of pijn, dan hoort dit er niet bovenop te komen door middel van flooding, waardoor het alleen nog maar naarder voor de hond wordt en niet zelden ook een daardoor een voorspelling van narigheid wordt.

Fijn dat je dit even benoemt! Wij hebben zoveel profijt van onze muilkorftraining, gekke dingen om z'n lijf (kap, trui, sok) en wachten in een bepaalde houding.
Kwam erg goed van pas met ontstoken oren (krabben, kap om), uitvallen door pijnlijke rug (muilkorf) en plat op tafel moeten voor röntgen.
Hij had al zoveel stress, maar alle polonaise aan z'n lijf kende hij al gelukkig:D

En onze hond was ook een asielhond met een verleden, dus we hadden niet de luxe van zelf opvoeden / vrij van onaardigheden in het leven..

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:49

Afbeelding
Afbeelding
Wat is er aan de hand met mij cactus? Er zitten gelige vlekken op en hele kleine zwarte beestjes. Valt hier nog wat aan te doen? Kan ik hiervoor bestrijdingsmiddel gebruiken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:51

De foto is mij niet duidelijk. Maar: beestjes en vlekken (die laatste vaak veroorzaakt door beestjes) vraagt wel om een bestrijdingsmiddel. Na een dag of 10 herhalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:53

Dat ziet eruit als een schimmel en luis. Ja dat zou ik bestrijden inderdaad. Zowel voor schimmel als voor luis bestaat er spray.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:41

Picopico schreef:
[ [url=m/2h01xT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fkx2si.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat is er aan de hand met mij cactus? Er zitten gelige vlekken op en hele kleine zwarte beestjes. Valt hier nog wat aan te doen? Kan ik hiervoor bestrijdingsmiddel gebruiken?

Misschien een stomme vraag, maar die witte pluisjes, horen die er wel op? Dat ziet er volgens mij uit als wolluis: https://www.grusonia.be/index.php?page=ziektes . Misschien hoort dat zo hoor bij jouw cactus, maar ik vind het er best wel op lijken.

En die gelige vlekken zien eruit al jonge dopluis of schildluis: https://www.biobestrijding.nl/dop-en-schildluizen/ . De bestrijding zou ik zo niet doen hoor, maar even om een beeld te geven van hoe die eruit zien.

Mijn moeder maakte voorheen een sopje van groene zeep en spiritus en deed dat met een kleine schilderkwast ( van waterverfschilderen oid) op alle luisjes. Dan gingen ze dood en vielen ze er af. Dat was dan bij oleanders, maar ik denk dat dat niet echt uitmaakt.

Die zwarte beestjes ken ik niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:00

c_alsemgeest schreef:
Vooral in het voor jezelf leren herkennen welke signalen je lichaam en je hoofd geeft voordat je volledig in de stress schiet.
Vaak helpt het om voor jezelf een 'stoplicht' systeem te bedenken, groen is helemaal rustig en ontspannen, oranje is de eerste tekenen van stress en onrust, lichamelijk ongemak en bv brok in je keel voelen, rood is de echte escalatie niet meer goed kunnen luisteren, boos worden, huilen, hartkloppingen e.d.

Dit kan je analyseren door aan eerdere situaties terug te denken waar het "mis" ging en wat je toen voelde en wat daar in het gesprek een trigger voor was.
Als je van groen naar oranje gaat, je bewust zijn van wat je voelt, vooral heel rustig ademen en goed luisteren naar wat er eigenlijk gebeurt. Als je merkt dat je in oranje tegen rood aan gaat zitten. Werkt het vaak goed dit te benoemen. bv. ik merk dat het veel met me doet/ik geïrriteerd raak/ik boos wordt. Dus ik ga even uit het gesprek en kom er zo op terug als ik rustig ben.

dit is makkelijker gezegd dan gedaan... maar gaande weg leer je jezelf steeds beter kennen en door er bij na te denken wat het doet lukt het mensen ook vaak steeds beter om zichzelf zelfs tijdens het gesprek terug te brengen van oranje naar groen. Omdat je steeds bewuster wordt wat er intern bij jezelf gebeurt. En zo leer je ook andere mensen wat zaken met je doen. Niemand vind een escalerend gesprek fijn, dus vaak als je elkaar beter begrijpt lukt het ook gezamenlijk om het gesprek beter te laten verlopen.
En ook... het gaat echt nog wel een paar keer mis, dat maakt ook helemaal niks uit, zie dat juist als een leer moment om jezelf nog beter te leren kennen. De een kan simpelweg veel makkelijker met stress of confrontaties omgaan dan de ander.

Beetje punt is dat ik van 0 tot 100 ga in een halve seconden. Ik krijg ook echt alleen maar stress van mensen en in confrontaties. Gisteren stond het hele huis blank, 0 stress. De dag daarvoor 5 minuten in een gesprek en het is done. Ik voel mijn hartslag opslaan en 3 woorden later huilen. Het grootste deel van de mensen zou niet eens reageren, maar ik ben er al.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:59

Jet schreef:
Picopico schreef:
[ [url=m/2h01xT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fkx2si.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een stomme vraag, maar die witte pluisjes, horen die er wel op? Dat ziet er volgens mij uit als wolluis: https://www.grusonia.be/index.php?page=ziektes . Misschien hoort dat zo hoor bij jouw cactus, maar ik vind het er best wel op lijken.

En die gelige vlekken zien eruit al jonge dopluis of schildluis: https://www.biobestrijding.nl/dop-en-schildluizen/ . De bestrijding zou ik zo niet doen hoor, maar even om een beeld te geven van hoe die eruit zien.

Mijn moeder maakte voorheen een sopje van groene zeep en spiritus en deed dat met een kleine schilderkwast ( van waterverfschilderen oid) op alle luisjes. Dan gingen ze dood en vielen ze er af. Dat was dan bij oleanders, maar ik denk dat dat niet echt uitmaakt.

Die zwarte beestjes ken ik niet.

Die witte pluisjes horen bij de plant inderdaad :j
Ik heb (ecologisch) bestrijdingsmiddel staan, zal dat er eens opspuiten. Heeft het zin om de planten die ernaast staan ook alvast mee te nemen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:17

Picopico, het lijkt me geen kwaad te kunnen als je de planten ernaast ook behandelt. Zeker als het ecologisch verantwoord spul is dat je gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat die daar dan last van krijgen en zo verklein je wel de kans dat het terugkomt lijkt me.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:51

Heeft Ozosnel nou hoefschoenen aan?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:13

Ik heb sinds 1 maand weer een kroon. Kies eronder is slecht, heb meerdere noodkronen versleten en hij heeft dus ook telkens een tijdje bloot gelegen. Ik heb aan het begin weinig last gehad, maar die kroon/kies is nu heel gevoelig bij koud drinken.

Is er iets wat ik hier zelf aan kan doen? Ik ga liever niet terug naar de tandarts, ivm dat de kroon eraf halen geen optie is (kies is zo slecht, dat zou trekken betekenen en daar zit ik niet op te wachten).
Of zijn er ook minder invasieve opties bij de tandarts?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:44

Kairos schreef:
Ik heb sinds 1 maand weer een kroon. Kies eronder is slecht, heb meerdere noodkronen versleten en hij heeft dus ook telkens een tijdje bloot gelegen. Ik heb aan het begin weinig last gehad, maar die kroon/kies is nu heel gevoelig bij koud drinken.

Is er iets wat ik hier zelf aan kan doen? Ik ga liever niet terug naar de tandarts, ivm dat de kroon eraf halen geen optie is (kies is zo slecht, dat zou trekken betekenen en daar zit ik niet op te wachten).

Poets je al met tandpasta voor gevoelige tanden? Tandarts raadde mij de groene elmex aan, dat werkte wel.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:51

Marocje schreef:
Kairos schreef:

Poets je al met tandpasta voor gevoelige tanden? Tandarts raadde mij de groene elmex aan, dat werkte wel.

Nee dat nog niet, daar ga ik voor kijken, thanks!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:41

Die cactus heeft trips zo te zien, Ik hoop voor je dat behandelen helpt (ook al je andere planten behandelen!)
De gele plekje kunnen beschadigingen zijn van de trips. Overigens mag deze plant na de behandeling in winter rust (koele plek en extreem weinig water ca 1x per maand/2 maanden) en dan in maart weer beginnen met watergeven. Dan heb je goede kans op mooie bloemen. Afbeelding

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:20

Kairos schreef:
Marocje schreef:

Nee dat nog niet, daar ga ik voor kijken, thanks!

Mocht je die niet fijn vinden, is Sensodyne (Gevoeligheid & tandvlees) misschien een goede optie.