c_alsemgeest schreef:Vooral in het voor jezelf leren herkennen welke signalen je lichaam en je hoofd geeft voordat je volledig in de stress schiet.
Vaak helpt het om voor jezelf een 'stoplicht' systeem te bedenken, groen is helemaal rustig en ontspannen, oranje is de eerste tekenen van stress en onrust, lichamelijk ongemak en bv brok in je keel voelen, rood is de echte escalatie niet meer goed kunnen luisteren, boos worden, huilen, hartkloppingen e.d.
Dit kan je analyseren door aan eerdere situaties terug te denken waar het "mis" ging en wat je toen voelde en wat daar in het gesprek een trigger voor was.
Als je van groen naar oranje gaat, je bewust zijn van wat je voelt, vooral heel rustig ademen en goed luisteren naar wat er eigenlijk gebeurt. Als je merkt dat je in oranje tegen rood aan gaat zitten. Werkt het vaak goed dit te benoemen. bv. ik merk dat het veel met me doet/ik geïrriteerd raak/ik boos wordt. Dus ik ga even uit het gesprek en kom er zo op terug als ik rustig ben.
dit is makkelijker gezegd dan gedaan... maar gaande weg leer je jezelf steeds beter kennen en door er bij na te denken wat het doet lukt het mensen ook vaak steeds beter om zichzelf zelfs tijdens het gesprek terug te brengen van oranje naar groen. Omdat je steeds bewuster wordt wat er intern bij jezelf gebeurt. En zo leer je ook andere mensen wat zaken met je doen. Niemand vind een escalerend gesprek fijn, dus vaak als je elkaar beter begrijpt lukt het ook gezamenlijk om het gesprek beter te laten verlopen.
En ook... het gaat echt nog wel een paar keer mis, dat maakt ook helemaal niks uit, zie dat juist als een leer moment om jezelf nog beter te leren kennen. De een kan simpelweg veel makkelijker met stress of confrontaties omgaan dan de ander.
Beetje punt is dat ik van 0 tot 100 ga in een halve seconden. Ik krijg ook echt alleen maar stress van mensen en in confrontaties. Gisteren stond het hele huis blank, 0 stress. De dag daarvoor 5 minuten in een gesprek en het is done. Ik voel mijn hartslag opslaan en 3 woorden later huilen. Het grootste deel van de mensen zou niet eens reageren, maar ik ben er al.