Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:05

purny schreef:
En volgens mij was de boodschap dat wanneer mensen zich lieten vaccineren we terug konden naar hoe het eerder was toch?

2 jaar geleden waren we solidar. Nu niet meer.

Inderdaad. Ik ben 2x gevaccineerd, geboosterd en ik ben er klaar mee. Ik neem het “risico” voor lief dat ik corona oploop en hoogstwaarschijnlijk een paar dagen wat verkouden ben.

Als vaccinatie goed werkt tegen ziekenhuisopname, dan moeten ze iets doen met die groep die niet gevaccineerd is maar wel risico loopt door gezondheid of leeftijd. Maar ze moeten niet heel de maatschappij hiermee blijven belasten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:08

Mdrf schreef:
Vayo schreef:
Als die te grote groep ongevaccineerden ervoor zorgt dat nog steeds niet alles open kan, ben ik echt voor een vaccinatieplicht vanaf 30 of 40 jaar bijv.

wat een onzin! Afgelopen weken is toch wel bewezen dat er ondanks vele vaccinaties de besmettingen torenhoog waren. Heeft dus niets meer met de ongevaccineerde groep te maken. En laat zoveel mogelijk mensen aub besmet raken, goed voor de groepsimmuniteit. Mensen moeten eindelijk weer naar buiten, genieten en happy worden. Niet dat deprimerende afgesloten binnen zitten en elkaars adem inademen.

Ben blij dat horeca van zich laat horen en ook open gaat, zij zijn niet de oorzaak van de hoge besmettingen. Als je kan winkelen op afspraak, dan kan je ook gewoon reserveren bij een restaurant wara je op je plek zit. Gewoon nu alles open gooien en weer gaan leven en genieten. Stoppen met al die drama verhalen en alles in hokjes stoppen.

Vaccinaties werken niet in hoge mate tegen besmetting, maar als vaccinatie werkt tegen ziekenhuisopname zijn besmettingen geen probleem meer toch!!!??

Daar doel ik op. Het probleem is dat besmettingen nog steeds voor problemen kunnen zorgen omdat teveel mensen niet gevaccineerd/geboosterd zijn en dáár moeten ze iets aan doen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:13

Ik vind het bijzonder dat iedereen een "andere groep" verantwoordelijk houdt voor de gevolgen van een virus dat zich niet aan de spelregels houdt ;). Ärgere dich nicht, wundere dich nur, denk ik vaak.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:15

Vaccinatie + booster beschermd prima tegen opname.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:15

Ziekenhuisbezetting daalt gelukkig nog steeds.
Fingers crossed dat het zo blijft gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:16

Goed nieuws Needje! Als dat nou even doorzet, dan kunnen we allemaal opgelucht adem halen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:18

Ik houd die groep niet verantwoordelijk voor het virus, maar wel voor de oplossing als blijkt dat vaccineren werkt tegen ziekenhuisopname maar er alsnog veel ongevaccineerden in het ziekenhuis belanden en dit ervoor zorgt dat reguliere zorg/andere spoedzorg niet door kan gaan zoals het hoort en iedereen zich aan maatregelen moet houden.

Ik vind dat wat van ja … als er al een jaar wordt geroepen dat vaccineren werkt tegen ziekenhuisopname en er al een jaar berichten komen vanuit het ziekenhuis dat vooral ongevaccineerden op de IC belanden (terwijl die groep al sterk in de minderheid is!!!). Dan vind ik het in de huidige situatie behoorlijk egoïstisch als je je bewust niet laat vaccineren, maar bij ernstig ziek worden wel intensief laat behandelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:20

Vayo schreef:
Als die te grote groep ongevaccineerden ervoor zorgt dat nog steeds niet alles open kan, ben ik echt voor een vaccinatieplicht vanaf 30 of 40 jaar bijv.

en de overgewichtigen dan? Is een groter risico :P en zo kan je nog wel een paar heldere opnoemen.

Zeker nu met minimaal 80 - 90% van de besmettingen met omicron, is voor het hele vaccineren een minder sterk argument, laat staan voor verplichtingen.

Hier in Spanje is er wel een (lichte) stijging van de opnames doch relatief tov de besmettingen sterk lager. Met Covid op IC daalt nog steeds. Een belangrijk ´detail´ is dat er ook nog steeds patienten met Delta op de ICs liggen. De IC cijfers mbt omicron zijn dus +:)+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:21

Als je niet besmet wilt worden blijf je gewoon lekker thuis en wijst niet naar ondernemers
Die werkelijk het water aan de lippen staat..

Sorry maar ook degenen die het hardste wijzen doen gewoon wat ze.zelf willen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:21

Huertecilla schreef:
Interessant uitspraak van rechter op Tenerife.

Zoon van 15 en diens vader wilden dat de knul gevaccineerd werd. Moeder niet en is naar de rechter gestapt.

Die heeft haar uitspraak gebaseerd op informatie van verschillende experts; wetenschappers en wetenschappelijke rapporten, zonder ´vervuiling´door andere belangen.

Zij kwam tot het afgewogen resultaat dat er meer na- dan voordelen aan de vaccinatie zitten voor deze normaal gezonde 15-jarige en stelde de moeder in het gelijk.

N=1. Waarvan de conclusie niet eens door een medisch wetenschapper zelf komt.
Vind ik persoonlijk niet betrouwbaar.

Bovendien: ik kan er niks over vinden via google. Heb je een bron? Vind alleen het tegenovergestelde ;)

Needje schreef:
Ziekenhuisbezetting daalt gelukkig nog steeds.
Fingers crossed dat het zo blijft gaan.

Goed nieuws! Hopelijk blijft het zo en kan er op een verantwoorde manier meer versoepeld worden :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-01-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:22

Huertecilla schreef:
Vayo schreef:

en de overgewichtigen dan? Is een groter risico :P en zo kan je nog wel een paar heldere opnoemen.

Zeker nu met minimaal 80 - 90% van de besmettingen met omicron, is voor het hele vaccineren een minder sterk argument, laat staan voor verplichtingen.

Hier in Spanje is er wel een (lichte) stijging van de opnames doch relatief tov de besmettingen sterk lager. Met Covid op IC daalt nog steeds. Een belangrijk ´detail´ is dat er ook nog steeds patienten met Delta op de ICs liggen. De IC cijfers mbt omicron zijn dus +:)+

Ja maar zijn die mensen met overgewicht op de IC niet voornamelijk ongevaccineerd!?

Volgens mij beschermd vaccinaties+booster mensen met overgewicht juist ook best goed tegen ernstig ziek worden en IC opname.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-01-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:23

OleJon schreef:
Geweldig dat er veel open gaat, en hoop zonder qr code. Anders mogen ze wel dicht blijven.

Omdat enkele figuren de prik weigeren moet de horeca maar dichtblijven? Ze gaan in principe allemaal de QR handhaven. Dus je mag nog langer thuisblijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:24

Vayo schreef:
Dan vind ik het in de huidige situatie behoorlijk egoïstisch als je je bewust niet laat vaccineren, maar bij ernstig ziek worden wel intensief laat behandelen.

dat geldt imo in dezelfde mate voor IEDEREEN met een verhoogd risico, gevaccineerd of niet. Zie wat ik over solidariteit opmerkte.

Het vingerwijzen naar ongevaccineerden is een simplistische benadering van risicos.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:24

Vayo schreef:
Ik vind dat wat van ja … als er al een jaar wordt geroepen dat vaccineren werkt tegen ziekenhuisopname en er al een jaar berichten komen vanuit het ziekenhuis dat vooral ongevaccineerden op de IC belanden (terwijl die groep al sterk in de minderheid is!!!). Dan vind ik het in de huidige situatie behoorlijk egoïstisch als je je bewust niet laat vaccineren, maar bij ernstig ziek worden wel intensief laat behandelen.

Ik kan nergens vinden hoeveel gevaccineerde en ongevaccineerde mensen in NL in het ziekenhuis liggen. Waar heb jij die cijfers gevonden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:25

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:27

Oneens, een vaccinatie of booster is zo gehaald. Verhoogde risico’s kun je niet altijd iets aan doen of is niet zomaar aangepakt. Kijk bijv. naar overgewicht. Het kan prima zijn dat juist door de lockdowns en maatregelen iemand eetbuien krijgt en veel aankomt. Er kunnen ook lichamelijke oorzaken voor zijn.
Maar vaccineren beschermd goed, dus bij een verhoogd risico is het natuurlijk altijd belangrijk je te laten vaccineren!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:29

Vayo schreef:
Oneens, een vaccinatie of booster is zo gehaald. Verhoogde risico’s kun je niet altijd iets aan doen of is niet zomaar aangepakt. Kijk bijv. naar overgewicht. Het kan prima zijn dat juist door de lockdowns en maatregelen iemand eetbuien krijgt en veel aankomt. Er kunnen ook lichamelijke oorzaken voor zijn.
Maar vaccineren beschermd goed, dus bij een verhoogd risico is het natuurlijk altijd belangrijk je te laten vaccineren!

Voor een verhoogd risico is het absoluut aan te raden. Maar dat verhoogd risico is niet voor de hele bevolking van toepassing.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:32

Matheno schreef:
Vayo schreef:

Ik kan nergens vinden hoeveel gevaccineerde en ongevaccineerde mensen in NL in het ziekenhuis liggen. Waar heb jij die cijfers gevonden?

Helaas kan ik geen cijfers vinden over hoeveel personen wel gevaccineerd zijn en hoeveel niet, maar onderstaand zegt wel genoeg denk ik. Ik hoop dat er vanavond eens duidelijk cijfers komen over hoeveel van de coronapatienten er niet zijn gevaccineerd.

´De laatste rapportage over ziekenhuis- en ICintensive care-opnames tonen nog steeds een hoge effectiviteit van de COVID-19 vaccinaties. De effectiviteit van de vaccins over de laatste 8 weken was 89% tegen ziekenhuisopnames en 95% tegen IC-opname. Over de langere periode van 11 juli t/m 21 december was de vaccineffectiviteit 92% tegen ziekenhuisopname en 96% tegen IC-opname.

De vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname is in de laatste 8 weken iets lager vergeleken met de periode van 11 juli t/m 21 december. Een factor die daarbij een rol kan spelen is dat het moment waarop mensen hun basis vaccinatieserie hebben afgerond wat langer is geleden. Een andere mogelijke factor is de hogere viruscirculatie in de afgelopen weken. De vaccineffectiviteit tegen ICintensive care-opnames blijft hoog voor alle leeftijdsgroepen. ´

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... nderd-hoog

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... huisopname

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:35

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Bovendien: ik kan er niks over vinden via google. Heb je een bron? Vind alleen het tegenovergestelde ;)

https://www.msn.com/es-es/noticias/espa ... d=msedgntp

Mwah, vind het niet zo bijzonder. De rechter klinkt nogal wappie, vind ik, als je kijkt naar hoe zijn beslissingen zijn beargumenteerd in het artikel.

I mean..
Citaat:
[He] he maintains that the mother's arguments "are based on the principle of prudence", since "the effects of the vaccine in the medium and long term are unknown, since the clinical trials have not finished". He appreciates that the parent took the trouble to look for "different information" to that offered by "the conventional media" or to the recommendations disclosed by official channels, which "not because they come from public organizations must necessarily be the right ones."

Zo neemt hij wel de kans op uitzonderingen van het vaccin mee (de hartontstekingen) maar zegt hij over COVID alleen dat kinderen weinig kans hebben op ernstig verloop (terwijl óók kans is op uitzonderingen in de zin van de hartontsteking en MIC-S bijv.). Vind het, zoals ik het hier lees, dus geen goede afgewogen beslissing waarbij alles is meegenomen in de beslissing.

Vraag me af of de beslissing stand houdt indien de vader kiest voor een hoger beroep.

Moest het vertalen in het engels, dus mogelijk zit er hier en daar een verkeerd vertaald woord tussen, maar denk dat ik de giste wel heb begrepen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:38

Vayo schreef:

Daar zijn we weer bij de makkelijke oplossing.

Ik ben niet tegen vaccineren weet je nog?

Vergeet niet dat mensen met een verhoogd risico gevaccineerd nog steeds een hoger risico vormen dan gezonden gevaccineerden.
Onder het door Karuna!!! opgegooide solidariteitsding maakt dat de risicogroepen moreel verplicht zijn door gedrág hune risico nog verder te beperken.

Jezelf dikker laten worden door toe te geven aan vreetbuien vind ík gewoon verwijtbaar risicoverhogend gedrag.

Jij schrijft feitelijk dat gezonde mensen boven jouw 30 - 40 verplicht gevaccineerd moeten worden door vreetbuien als geldig alibi voor overgewicht 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:38

IMANDRA schreef:
Mwah, vind het niet zo bijzonder. De rechter klinkt nogal wappie, vind ik, als je kijkt naar hoe zijn beslissingen zijn beargumenteerd in het artikel.

_O- _O- _O- _O- _O-

Jij bent het er niet mee eens = wappie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:40

Huertecilla schreef:
Vayo schreef:

Vergeet niet dat mensen met een verhoogd risico gevaccineerd nog steeds een hoger risico vormen dan gezonden gevaccineerden.
Onder het door Karuna!!! opgegooide solidariteitsding maakt dat de risicogroepen moreel verplicht zijn door gedrág hune risico nog verder te beperken.

Jezelf dikker laten worden door toe te geven aan vreetbuien vind ík gewoon verwijtbaar risicoverhogend gedrag.

Jij schrijft feitelijk dat gezonde mensen boven jouw 30 - 40 verplicht gevaccineerd moeten worden door vreetbuien als geldig alibi voor overgewicht 8)7

"jezelf dikker laten worden door toe te geven aan vreetbuien" schrijf je. Alsof het een bewuste keuze is waar iemand de volle 100% controle over heeft...

Echt HC, je mag wel wat meer in anderen verdiepen. Niet iedereen heeft het qua gezondheid en geestelijke gesteldheid zo eenvoudig als jij.

Leuk dat je mijn reactie op jouw artikel zo grappig vindt, maar ik denk dat ik toch best uitleg waarom de rechter zo wappie op mij overkomt, en waarom hij in mijn optiek dus geen afgewogen keuze heeft gemaakt.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:45

Collega van mij heeft begin december corona gehad en van de week was haar zoon positief. Hele tijd negatief getest me collega en nu wel een positieve test en ziek. Dubbel pech in een paar weken. Waarschijnlijk begin december delta en dan nu omikron.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:46

Huertecilla schreef:
Vayo schreef:

Hoe makkelijker de oplossing hoe beter toch!?

Als iedereen gevaccineerd is, kunnen we de gevaccineerden die alsnog vanwege kwetsbaarheid in het ziekenhuis belanden wel aan. Nu komen er onnodig ongevaccineerden in het ziekenhuis, die er met vaccinaties niet hadden gelegen.
En ik zeg nergens dat jij tegen vaccinatie bent. Ik zeg dat ik voor vaccinatie ben.

´Jezelf dikker laten worden door toe te geven aan vreetbuien vind ík gewoon verwijtbaar risicoverhogend gedrag. ´
Dat mag jij vinden. Ik ben het daar totaal mee oneens! Als het zo makkelijk was, waren er denk ik niet zoveel mensen met overgewicht. Ik denk dat de meeste mensen er juist niet blij mee zijn dat ze overgewicht hebben. Onder vreetbuien kan zoveel leed schuilen. Zo simpel als jij het stelt is het allemaal niet.

´Jij schrijft feitelijk dat gezonde mensen boven jouw 30 - 40 verplicht gevaccineerd moeten worden door vreetbuien als geldig alibi voor overgewicht 8)7´

:') Dit bedoel ik totaal niet. Vanaf een bepaalde leeftijd loop je gewoon meer risico op een ernstig verloop bij een coronabesmetting puur door de leeftijd. Vanaf die leeftijd vind ik dat we verplicht moeten gaan vaccineren. Ik heb even 30-40 jaar als voorbeeld gepakt, omdat je in die groep toch al wel gezonde fitte mensen ziet die ernstig ziek worden bij een besmetting.
Dit staat compleet los van overgewicht, vreetbuien of een alibi om maar....
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-01-22 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:46

Wat wel/geen dekking betreft is de grote gemene deler dat de booster de eerste weken de meeste bescherming geeft en daarna behoorlijk snel afneemt.

Verder is het geen óf je besmet raakt, maar een kwestie van tijd.

Beter met max bescherming door vaccin/booster is een schot in open doel.

In míjn ogen is het voor normaal gezonde gevaccineerden met booster dus het ´beste´ om zo vlot mogelijk met een dekkende booster een besmetting op te lopen :)*