Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:52

Ik hoop dat mensen ook na het hele Corona gebeuren lekker hun handjes blijven wassen. En dat anderhalve meter afstand houden bevalt me ook prima evenals geen handen te hoeven schudden of het knuffelen. Dat laatste alleen met je partner of kinderen

veerledec

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:00

Een 14 jarige jongen die was overleden (Portugal) had volgens het krantenbericht geen onderliggend lijden, maar wel psoriasis. En dat is een auto-immuunziekte.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:02

Ai daar had ik helemaal nooit aan gedacht. Mijn man heeft flink psoriasis en werkt iedere dag met verschillend klanten. Hij plaatst garagedeuren bij bedrijven en particulieren. En die desinfecterende handgel vindt hij verschrikkelijk ivm open wondjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:02

het RIVM heeft best regelmatig hun opmaak aangepast op de site zie ik.

Ze zijn er nog niet uit wat het handigste is denk ik...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:06

Ik weet niet of dit een verbetering is...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:06

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:07

Pandora2 schreef:
Over die Eurobonds denkt de Nederlandse centrale bank nochtans anders...

Als heel het zuiden omvalt, is er van het rijke noorden ook geen sprake meer.

Oftewel...men is het niet helemaal met elkaar eens :+

´Men´ zijnde de populisten en economisten.

Zoals al gelijk opgemerkt door Sanchez; beter opschorten tot na de epidemie ook in het noorden de piek voorbij is.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:42

Ik kwam dit tegen;

A small study reported by researchers in Beijing and the United States found that 50% of patients treated for COVID-19 infection still carried the virus for up to eight days after their symptoms had disappeared.

https://www.genengnews.com/news/coronav ... olved/amp/

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:44

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/23 ... -nederland

dit-gebeurt-er-op-zomaar-een-doorsnee-dag-in-nederland (2015). Ter relativering want hierin worden alle aandoeningen meegenomen, zoals (verkeers)ongevallen, lichamelijke en psychische aandoeningen

“Op een doorsnee dag als vandaag komen 381 mensen te overlijden. Zo’n 45 procent van de overleden mannen en 63 procent van de overleden vrouwen is ouder dan 80 jaar”.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:22

Toch snap ik ergens die griepvraag wel.
Stel in 2017/18 winter 8000 griep-doden.
Nu 2020 totaal 2000 Corona-doden.Ik noem ff wat hè.
Er zijn veel mensen die de strenge maatregelen niet begrijpen. Bijv oa dat we anders misschien wel naar de 10.000 doden zouden gaan. Of.. ze vragen zich af of er niet meer tegen die griep-doden gedaan moet worden. Of ze denken terug aan de landen die begonnen “het is vergelijkbaar met een griep” riepen.

Mijn inziens is die vraag beter niet te sussen met “we hebben het hier over Corona en niet over griep” omdat het een belangrijke vraag is voor het creëren van kennis en bewustzijn die we op dit moment nodig hebben om mensen te blijven motiveren zich aan de regels te houden.

Ik kan de vraag zelf trouwens niet volledig duidelijk antwoorden in Jip en Janneke taal.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:29

Vandaag zijn er "maar" 845 nieuwe besmettingen gemeld. Dat aantal zit al een paar dagen op dezelfde lijn. Worden er in ieder geval niet méér.

[url]RIVM: stijging doden en ziekenhuisopnames zet door, groei Brabant neemt af - https://nos.nl/l/2328933[/url]

De groei in Brabant neemt af. Positief nieuws dus! Misschien hebben we de piek dan bijna bereikt in Brabant en dan volgt de rest van Nederland hopelijk binnen 2 weken.

Ik ben benieuwd wat we vanavond te horen gaan krijgen. Verlenging is al zeker, maar erg benieuwd tot wanneer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:30

Ik denk dat wanneer we niets hadden gedaan zeer waarschijnlijk 2% van de totale bevolking zou zijn overleden over de periode van 1 a 2 jaar. Dat is nogal een ander cijfer dan 10.000 griepdoden. 340.000 , zou de mortaliteit uiteindelijk uitkomen op een half % dan praat je nog over 85000 mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:31

Ik ben ook best benieuwd naar de overige sterftecijfers van deze tijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:32

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:32

Laten we voorop stellen dat Corona gewoon nog niet bekend is bij kennis in deze vorm.
Dus men weet ook niet wat het verloop is.

De strenge maatregelen zijn omdat veel mensen (niet alleen risicogroepen) in kritieke toestand in het ziekenhuis terecht komen en ze op deze manier proberen om de zorg niet te overbelasten.
Het gaat hier dus niet alleen om de mensen die komen te overlijden, maar juist om de mensen die dat niet zouden hoeven de juiste zorg te kunnen bieden.

Het vergelijken met de griep is dus ook als appels met peren vergelijken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:33

Het grootse verschil is het aantal weken.
In winter 17/18 duurde het griepseizoen 18 weken en stierven daaraan 9444 mensen.
Ook toen lagen ic's vol en waren er geplande opnames daardoor afgezegd.
Maar natuurlijk niet zoveel als nu omdat er spreiding was. Dus voor de ziekenhuismedewerkers een stuk beter te behappen.

En dat is wat ze nu in Nederland ook willen doen, spreiding en daarom geen totale lock down.

Het aantal doden tot nu toe is net extreem.
En ja van mij had er in 17/18 veel meer aandacht aan gegeven mogen worden in de pers.
Al is het alleen maar het extra handen wassen en ga niet als je verkouden bent naar een kwetsbaar persoon.
Beetje nadenker blijf dan al weg bij een kwetsbare, maar we hebben nu al gezien dat niet iedereen zo ver na kan denken.

Hannanas schreef:
Toch snap ik ergens die griepvraag wel.
Stel in 2017/18 winter 8000 griep-doden.
Nu 2020 totaal 2000 Corona-doden.Ik noem ff wat hè.
Er zijn veel mensen die de strenge maatregelen niet begrijpen. Bijv oa dat we anders misschien wel naar de 10.000 doden zouden gaan. Of.. ze vragen zich af of er niet meer tegen die griep-doden gedaan moet worden. Of ze denken terug aan de landen die begonnen “het is vergelijkbaar met een griep” riepen.

Mijn inziens is die vraag beter niet te sussen met “we hebben het hier over Corona en niet over griep” omdat het een belangrijke vraag is voor het creëren van kennis en bewustzijn die we op dit moment nodig hebben om mensen te blijven motiveren zich aan de regels te houden.

Ik kan de vraag zelf trouwens niet volledig duidelijk antwoorden in Jip en Janneke taal.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:38

Tegen influenza hebben we allemaal afweer stoffen en een groot deel mensen is geënt. Er zijn dus maar weinig mensen die er ziek van worden en onze ziekenhuis capaciteit is daarop ingesteld.
Gemiddeld sterven er per jaar 2000 mensen aan influenza, het ene jaar mee dan het andere.
In een heftig griepjaar is het ook puzzelen met de capaciteit, maar dan kunnen we nog steeds toe met de ziekenhuiscapaciteit zoals we die tot vorige maand hadden.

Tegen Corona heeft niemand afweerstoffen dus we worden allemaal tegelijk ziek als we niets doen, en flink wat mensen worden zo ziek dat ze hulp nodig hebben in het ziekenhuis. Weer een deel daarvan heeft IC hulp nodig.

Zelfs met alle maatregelen die we nu hebben komt de volledige zorg in de problemen moet je nagaan wat er gebeurd als we die maatregelen niet hadden.

Problemen:
- We hebben niet zoveel capaciteit in ziekenhuizen waardoor de zorg overbelast wordt en niet alleen voor alle Corona zieken maar ook voor andere mensen die zorg nodig hebben.
- De longontsteking die je bij griep krijgt is vaak bacterieel en dus te behandelen. De longontsteking bij |
Covid niet waardoor mensen ook nog eens heel lang in het ziekenhuis liggen.

Langdurige ziekenhuisopname + veel mensen tegelijk ziek = dusdanige druk op de zorg dat het aan alle kanten niet meer lukt en alle zorg in gevaar komt.

Oftewel als je op je 45e een hartinfarct krijgt , is er geen plek voor je op de IC. Of als jij net die 16 jarige bent met longontsteking, ook geen plek meer.

En waardig en rustig sterven als oudere is er ook niet meer bij want alle slaap/ palliatieve middelen raken op omdat iedereen ( over de hele wereld) ziek is . Dus je oma van 90 stikt in angst ipv in rust.

Tot zover Jip en Janneke :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:49

Dank je eleeke. Nog steeds veel mensen die dit niet snappen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:49

Citaat:
Oftewel als je op je 45e een hartinfarct krijgt , is er geen plek voor je op de IC. Of als jij net die 16 jarige bent met longontsteking, ook geen plek meer.

En dit is dus NIET! waar.
Voor deze spoed patiënten is er nog steeds plek. Heeft ook meerdere malen in de berichten gestaan.
De mensen die een nieuwe knie (als voorbeeld) willen en ergens ingepland stonden die zijn uitgesteld.

Bericht van 2 dagen terug
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... hartaanval

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:57

_Penotti schreef:
Citaat:

Voor deze spoed patiënten is er nog steeds plek. Heeft ook meerdere malen in de berichten gestaan.
De mensen die een nieuwe knie (als voorbeeld) willen en ergens ingepland stonden die zijn uitgesteld.

Nog niet waar, maar ik ben het wel eens met dat dat eraan komt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:58

Interessante video waarbij je ziet hoeveel speekseldeeltjes mensen verspreiden tijdens een normaal gesprek (begint vanaf 14.44)
https://www.youtube.com/watch?v=2w9M6K9vSUM&t=1790s
Daarom zijn die mondkapjes wél effectief i.t.t. wat er eerder werd beweerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:58

_Penotti schreef:
Citaat:

Dat leek mij een voorbeeld van wat er zou kunnen gebeuren zonder maatregelen tegen het coronavirus? Ze wil het verschil tussen griep en corona uitleggen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:59

Dat weten we niet.
Tot nu toe kunnen ze het aan. Zijn er nog steeds gewone spoedbedden en ic's vrij.
Dus niet op de zaken vooruit lopen en daarmee mensen bang maken.
Dan kan ook nog mocht het zover komen :+

corine1981 schreef:
Nog niet waar, maar ik ben het wel eens met dat dat eraan komt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:59

_Penotti schreef:
Citaat:

Iemand die net te horen heeft gekregen dat ze alvleesklierkanker heeft mag op dit moment geen levensverlengende chemo wegens corona. Zit je met je ter dood veroordeling en heb je niet eens de optie om je (kwaliteit) van leven nog wat te kunnen verlengen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:03

elnienjo schreef:
Iemand die net te horen heeft gekregen dat ze alvleesklierkanker heeft mag op dit moment geen levensverlengende chemo wegens corona. Zit je met je ter dood veroordeling en heb je niet eens de optie om je (kwaliteit) van leven nog wat te kunnen verlengen...
Mijn moeder die ingepland stond om een tumor weg te laten halen mag het nu ook niet.
Maar heb van andere gehoord dat het daar wel door ging omdat die groter was.
Dus ze zullen wel kijken wanneer ze alsnog oproepen.

Mijn oom ligt nu ook in het ziekenhuis, afgelopen week opgenomen. Geen corona.
Het is echt niet zo dat nu spoed niet kan.