Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:35

MarlindeRooz schreef:
Ze bedoelt niet kunnen als in de zin van “het zielig vinden” om een dier te doden voor jouw maaltje.

Ik ben het daar mee eens. Niet huilen over dierenleed als je supermarktvlees / fastfood eet.

Nee sorry, maar dat is niet wat ze zegt. Ze zegt letterlijk 'Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten.'
Ik kan geen dier dood doen nee. Sterker nog, ik denk als je mij een mes en een varken geeft, dat je een flink stukje dierenleed zou zien. Niets zo erg als een onzekere, bange beul. Daar kan Thomas Cromwell van meespreken. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:47

Gini schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ze bedoelt niet kunnen als in de zin van “het zielig vinden” om een dier te doden voor jouw maaltje.

Ik ben het daar mee eens. Niet huilen over dierenleed als je supermarktvlees / fastfood eet.

Nee sorry, maar dat is niet wat ze zegt. Ze zegt letterlijk 'Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten.'
Ik kan geen dier dood doen nee. Sterker nog, ik denk als je mij een mes en een varken geeft, dat je een flink stukje dierenleed zou zien. Niets zo erg als een onzekere, bange beul. Daar kan Thomas Cromwell van meespreken. :)

Het correct doden en slachten van een dier is een vak.

Je kunt niet elk vak beheersen. Als je dat door zou trekken:

Je mag niet in een huis wonen als je niet weet hoe je een huis moet bouwen.
Je mag geen elektriciteit gebruiken als je niet weet hoe elktrische installaties werken
Je mag geen auto rijden als je 'm niet zelf kunt bouwen en onderhouden.

Als je dan een grote mond hebt; HEB dan ook een grote mond!

En dat dierenleed waar iedereen zo vol van is; dat heeft maar een reden: winstbejag!

Want het vlees dat ik bij die toko haal waar ze hun eigen dieren laten opgroeien en zelf slachten; dat vlees is geen 10% duurder dan het vlees van de kiloknallers en andere "prijsstunters".

En voor wie denkt dat dat iets van de laatste tijd is; ik kan me wel enkele NVVR-weekenden uit de jaren '90 van de vorige eeuw herrineren waarbij een vriendin van me het eten verzorgde en ik het vlees daarvoor bij een soortgelijke toko haalde als die hier in de buurt zit.
We hadden er niks van gezegd, maar we kregen diverse reacties hoe we dat vlees zo lekker klaar gemaakt hadden! Nou nee, gewoon betere kwaliteit vlees om mee te beginnen!
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-02-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het volgen van een livestream van een stervend kind in een put een hele walgelijke vorm van ramptoerisme.

Sommige mensen gaan bij een ongeluk stilstaan. Anderen kijken thuis een livestream.

Je ziet het kind toch niet? Ik vind het juist mooi dat iedereen zo heeft mee geleefd.

Kana

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het volgen van een livestream van een stervend kind in een put een hele walgelijke vorm van ramptoerisme.

Sommige mensen gaan bij een ongeluk stilstaan. Anderen kijken thuis een livestream.

Helemaal mee eens. Ik kwam ze overal tegen die linkjes van de livestreams. :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:54

sureido schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je ziet het kind toch niet? Ik vind het juist mooi dat iedereen zo heeft mee geleefd.

Vind je dat ook van mensen die bij een ongeluk gaan staan kijken?

Ik blijf het ramptoeristen vinden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:56

Ik ben het wel eens met 'als je niet zelf een dier zou willen doden moet je het eigenlijk ook niet opeten'. Het eten van dieren wordt veel te makkelijk gemaakt. Vind het nogal hypocriet als iemand wel een hamburger wil maar dan helemaal gaat gruwelen in bv Marokko als hij het hele dier nog ziet liggen.

MyWishMax

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:01

Het hele dier zien liggen vind ik geen probleem, ik vond het vroeger geweldig als je in Frankrijk in de supermarktndie hele vissen zag liggen. Reuze boeiend. Maar niet zelf slachten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:03

Sheran schreef:
Ik ben het wel eens met 'als je niet zelf een dier zou willen doden moet je het eigenlijk ook niet opeten'. Het eten van dieren wordt veel te makkelijk gemaakt. Vind het nogal hypocriet als iemand wel een hamburger wil maar dan helemaal gaat gruwelen in bv Marokko als hij het hele dier nog ziet liggen.

Goed, dan kom jij morgen bij mij en dan ga jij een elektrische aansluiting voor 10.000Volt maken. Wee je gebeente als ie eruit knalt!

Het is iets dat je moet leren en ook kunt leren. Want als je de gemiddelde stedeling vraagt hoe het graan groeit waar hun brood van gemaakt is, ga je ook de meest wonderlijke verhalen krijgen.

Het is ook zelfkennis om te zeggen: dat zou ik niet willen doen want ik beheers het vak niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:15

Tja, als jullie er zo letterlijk willen opspringen, ook goed. Ik zeg nergens dat je als onervaren iemand maar wat moet gaan doen bij een dier. Maar als je er staat met iemand die weet hoe het moet, het correct uitlegt en jij daar staat met een schietmasker en zegt: Nee, dit wil ik niet, ik dood geen dier. Waarom zou je dan wel vlees eten?

Als je geen dier wilt doden, waarom is het dan ok om wel vlees te eten als een ander het heeft gedood? En dat heeft niets te maken met electra leggen of een huis metselen hoor.

Even een voorbeeld, recent gebeurt: Wij slachten onze eigen dieren. Iemand vroeg ernaar en ik legde uit hoe wij het deden. Het antwoord daarop was: Dat is toch gewoon moord? Maar daarna ging die persoon wel kebab uithalen. Tja, rot dan een eind op. En zo denken heel veel mensen. De slachters zijn ‘slechte’ mensen. Maar dat er wordt geslacht voor hun stukje vlees. Tja. Net zoals melk uit brik komt. Maar dan ook wel erop springen als facebookridder als er filmpjes komen waarop het kalfje direct bij de moeder wordt weg gehaald. Ik vind dat hypocriet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:26

Moestuin schreef:
Tja, als jullie er zo letterlijk willen opspringen, ook goed. Ik zeg nergens dat je als onervaren iemand maar wat moet gaan doen bij een dier. Maar als je er staat met iemand die weet hoe het moet, het correct uitlegt en jij daar staat met een schietmasker en zegt: Nee, dit wil ik niet, ik dood geen dier. Waarom zou je dan wel vlees eten?

Als je geen dier wilt doden, waarom is het dan ok om wel vlees te eten als een ander het heeft gedood? En dat heeft niets te maken met electra leggen of een huis metselen hoor.

Even een voorbeeld, recent gebeurt: Wij slachten onze eigen dieren. Iemand vroeg ernaar en ik legde uit hoe wij het deden. Het antwoord daarop was: Dat is toch gewoon moord? Maar daarna ging die persoon wel kebab uithalen. Tja, rot dan een eind op. En zo denken heel veel mensen. De slachters zijn ‘slechte’ mensen. Maar dat er wordt geslacht voor hun stukje vlees. Tja. Net zoals melk uit brik komt. Maar dan ook wel erop springen als facebookridder als er filmpjes komen waarop het kalfje direct bij de moeder wordt weg gehaald. Ik vind dat hypocriet.

Ik blijf erbij dat je het vak bagatelliseert.

Ik heb van mijn ouders en grootouders (boer van beide zijde) meer dan eens gehoord hoe je een varken doodt en slacht. Mijn ouders hebben dat ook stap-voor-stap geleerd en tegen de tijd dat ik dat had kunnen leren, mocht het niet meer.
Je begint met het groot vlees in porties te snijden, op de juiste manier, daarna mag je het vlees uit het karkas halen en zo maak je jezelf die kunst eigen. In de tussentijd heb je diverse keren gezien hoe je een dier correct doodt en dan mag je het op enig moment zelf doen. Die eerste gaat echt niet zo netjes, toen niet en dat zal nog steeds niet veel beter zijn.

En dat is dan misschien ook niet zo populair: als je niks van een vak begrijpt, ben je er best wat voorzichtig mee om er een mening over te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:33

Ik heb gestudeerd als slager en beoefenen het nog steeds meerdere keren per jaar, net zoals het slachten van varkens, schapen en kleinere dieren zoals kippen, konijnen etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:36

Moestuin schreef:
Ik heb gestudeerd als slager en beoefenen het nog steeds meerdere keren per jaar, net zoals het slachten van varkens, schapen en kleinere dieren zoals kippen, konijnen etc.

Dan weet je toch ook dat het niet iets is dat je zomaar even 'kunt' als je het goed wil doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:40

Maar dat beweer ik toch nergens? Ik zeg toch echt nergens dat je een dier moet kunnen uitbenen etc? Maar als je het niet wilt doden moet je het ook niet eten. Als je nu denkt: Wil ik een dier doden om vlees te eten en jou antwoord daarop is nee, dan vraag ik mij af waarom het wel ok is om het te eten als iemand anders dat heeft gedaan.

Ik vind dat jullie echt alles enorm verdraaien en uitvergroten. Alsof ik verwacht dat iedereen maar een varken ofzo in stukken moet kunnen snijden.

Ik zeg echt letterlijk dit:

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:43

Rytir schreef:
Lavitabella schreef:
De verpakte repen inderdaad en de repen die niet meer geschikt zijn voor hergebruik voor menselijke consumptie.

Toen ik nog in de reclamewereld werkte had ik leaf in mijn klanten portefeuille. Was altijd een feest om in de fabriek te komen. Alle mismaakte snoepjes (die wel gewoon eetbaar waren) werden gemixt met gelukte. Die lagen in grote buizen zodat de medewerkers een bakje vol konden scheppen voor thuis. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden :D

Ohhh dat lijkt me leuk werk. Al die bedrijven langs gaan. Ik vind het altijd interessant hoe het bij een andere fabriek werkt met de machines.
Laatst bijgewerkt door Lavitabella op 06-02-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:44

Ik ben het helemaal met je eens hoor moestuin!

Ik eet dan ook geen vlees meer want nee ik wil geen dieren doden. Ook niet naar een filmpje kijken hoe dat gebeurt. Ik denk dat veel mensen het bewust gewoon wegduwen en doen alsof het niet bestaat. Dan hoef je je er ook niet slecht over te voelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:48

Moestuin schreef:
Maar dat beweer ik toch nergens? Ik zeg toch echt nergens dat je een dier moet kunnen uitbenen etc? Maar als je het niet wilt doden moet je het ook niet eten. Als je nu denkt: Wil ik een dier doden om vlees te eten en jou antwoord daarop is nee, dan vraag ik mij af waarom het wel ok is om het te eten als iemand anders dat heeft gedaan.

Ik vind dat jullie echt alles enorm verdraaien en uitvergroten. Alsof ik verwacht dat iedereen maar een varken ofzo in stukken moet kunnen snijden.

Goed, dan kom jij morgen, onder leiding van een monteur een 10kV verbinding maken!

Heb jij ook in een dag geleerd hoe je een dier doodt? Ik ben er vrij zeker van dat dat niet waar is; daar is een stuk opleiding voor nodig!
Net zo goed als dat onze monteurs een jaar opleiding achter de rug hebben voordat ze zelfstandig zo'n 10.000 Volt verbinding mogen maken.

Dus nee, ik ga geen dier doden, zelfs niet met een ervaren slachter naast me omdat ik dat simpelweg een aanfluiting voor het vak vindt!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:48

jongens, ik denk dat we Moestuin verkeerd begrijpen. Ze bedoelt niet letterlijk dat iedereen zijn eigen vlees moet slachten en versnijden maar wel dat mensen die slachters en kwekers verguizen maar daarna zonder nadenken hun biefstukje naar binnen schuiven hypocriet zijn.

Ik eet vlees en graag. Kan ik een varken de keel over snijden? Nee, zeker niet. Ben ik me wel bewust van het proces dat het vlees op mijn bord heeft afgelegd? Ja dat wel. Als ik iemand ken in mijn omgeving die zelf slacht is mijn reactie niet 'oh jij harteloze moordenaar' om dan mijn AH speklappies te gaan bakken maar juist vragen over hoe het dier leeft bij hun en wat de kiloprijs is ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:52

Moestuin schreef:

Nee, maar je zegt wel dat iemand die een dier wil eten, het ook moet kunnen doden. Juist het goed kunnen doden is iets wat je niet zomaar even leert?

Ik snap je wel, hoor. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:53

Schuur_ schreef:
jongens, ik denk dat we Moestuin verkeerd begrijpen. Ze bedoelt niet letterlijk dat iedereen zijn eigen vlees moet slachten en versnijden maar wel dat mensen die slachters en kwekers verguizen maar daarna zonder nadenken hun biefstukje naar binnen schuiven hypocriet zijn.

Ik eet vlees en graag. Kan ik een varken de keel over snijden? Nee, zeker niet. Ben ik me wel bewust van het proces dat het vlees op mijn bord heeft afgelegd? Ja dat wel. Als ik iemand ken in mijn omgeving die zelf slacht is mijn reactie niet 'oh jij harteloze moordenaar' om dan mijn AH speklappies te gaan bakken maar juist vragen over hoe het dier leeft bij hun en wat de kiloprijs is ;)

Ik denk dat jij niet leest, want ze zegt letterlijk, als je geen dier kunt doden, moet je t ook niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:57

Ja, maar waar zeg ik dat je dit op een dag op jou eentje moet kunnen? :? Iedereen moet dat leren. Wat een opgefokte meningen zeg! Je begint met mee te kijken bij iemand anders en uiteindelijk doe je het zelf. Maar als je het gewoon al niet wilt, of er staat en het niet kunt (en dan heb ik het niet over het FYSIEK niet kunnen maar het MENTAAL niet kunnen) dan moet je in mijn ogen ook geen vlees willen eten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:01

Ik snap Moestuin wel, ben het ook met haar eens.

Ze bedoeld volgens mij ook niet het kunnen doden in de zin van slachttechnisch maar of je het moreel/emotioneel zou kunnen om een dier om te brengen.
Ik kan dat niet dus ik eet ook al jaren vegetarisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:03

ikke schreef:
DuoPenotti schreef:
Al kun je het zien waar het dier opgroeit, aan huis slachten mag zover ik weet niet meer.
Dus wat het slachthuis doet heb je geen vat op.
Ik heb nog geen 1 boer gehoord dat die blij was met de mistanden van de slachterijen bijvoorbeeld. Hebben ze zelf netjes voor de dieren gezorgd krijgen ze dat.

Je mag alles thuis slachten, als je maar over de juiste papieren beschikt.
Hier in de buurt zit zo'n toko. Daar mag je zelfs het kalf uit komen zoeken als je dat zou willen.

oh dat wist ik niet.
Meende echt dat slacht alleen nog maar in het slachthuis mocht.

Wij hadden vroeger thuis kippen en een varken voor onszelf, dan had je mooi vlees.
Ook thuis geslacht.

Een dier wat van mijzelf is en ik zelf eten heb gegeven en dus ook geaaid kan ik niet slachten.
Maar zou ik hem dagelijks bij de buurman in de wei zien staan geen moeite mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:18

Moestuin schreef:
Ja, maar waar zeg ik dat je dit op een dag op jou eentje moet kunnen? :? Iedereen moet dat leren. Wat een opgefokte meningen zeg! Je begint met mee te kijken bij iemand anders en uiteindelijk doe je het zelf. Maar als je het gewoon al niet wilt, of er staat en het niet kunt (en dan heb ik het niet over het FYSIEK niet kunnen maar het MENTAAL niet kunnen) dan moet je in mijn ogen ook geen vlees willen eten.

Nergens. Ik stel een vraag he. Mag je in de periode dat je leert een dier dood te maken wel vlees eten?

Ik vind t allemaal wat vergezocht. Maar het is dan ook een impopulaire mening :D.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:21

Mars schreef:
Ik snap Moestuin wel, ben het ook met haar eens.

Ze bedoeld volgens mij ook niet het kunnen doden in de zin van slachttechnisch maar of je het moreel/emotioneel zou kunnen om een dier om te brengen.
Ik kan dat niet dus ik eet ook al jaren vegetarisch.

Ik denk ook dat het zo bedoelt, en ik snap niet waarom iedereen er zo over valt en het zo verkeerd opvat.
En voor die mening, dus als je emotioneel/moreel niet een dier zou kunnen doden dat je dan geen vlees moet eten, voel ik wel wat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:24

Nu vroeger gingen ook de mannen op jacht, de vrouwen niet.
Mijn man zou ook geen moeite hebben als we een koe hier in de wei zetten en die laten slachten.
Denk dat vrouwen algemeen daar anders tegenaan kijken.