Moestuin schreef:Tja, als jullie er zo letterlijk willen opspringen, ook goed. Ik zeg nergens dat je als onervaren iemand maar wat moet gaan doen bij een dier. Maar als je er staat met iemand die weet hoe het moet, het correct uitlegt en jij daar staat met een schietmasker en zegt: Nee, dit wil ik niet, ik dood geen dier. Waarom zou je dan wel vlees eten?
Als je geen dier wilt doden, waarom is het dan ok om wel vlees te eten als een ander het heeft gedood? En dat heeft niets te maken met electra leggen of een huis metselen hoor.
Even een voorbeeld, recent gebeurt: Wij slachten onze eigen dieren. Iemand vroeg ernaar en ik legde uit hoe wij het deden. Het antwoord daarop was: Dat is toch gewoon moord? Maar daarna ging die persoon wel kebab uithalen. Tja, rot dan een eind op. En zo denken heel veel mensen. De slachters zijn ‘slechte’ mensen. Maar dat er wordt geslacht voor hun stukje vlees. Tja. Net zoals melk uit brik komt. Maar dan ook wel erop springen als facebookridder als er filmpjes komen waarop het kalfje direct bij de moeder wordt weg gehaald. Ik vind dat hypocriet.
Ik blijf erbij dat je het vak bagatelliseert.
Ik heb van mijn ouders en grootouders (boer van beide zijde) meer dan eens gehoord hoe je een varken doodt en slacht. Mijn ouders hebben dat ook stap-voor-stap geleerd en tegen de tijd dat ik dat had kunnen leren, mocht het niet meer.
Je begint met het groot vlees in porties te snijden, op de juiste manier, daarna mag je het vlees uit het karkas halen en zo maak je jezelf die kunst eigen. In de tussentijd heb je diverse keren gezien hoe je een dier correct doodt en dan mag je het op enig moment zelf doen. Die eerste gaat echt niet zo netjes, toen niet en dat zal nog steeds niet veel beter zijn.
En dat is dan misschien ook niet zo populair: als je niks van een vak begrijpt, ben je er best wat voorzichtig mee om er een mening over te hebben.