Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:45

Dan snap je hopelijk wel dat blauwe ogen iets heel anders is dan een besmettelijke ziekte. Dat zo'n wet zorgt voor onrust en weerstand in de samenleving snap ik heel goed, maar dit is er eentje die je heel goed kunt uitleggen, itt tot vrouwenkiesrecht en de andere zaken die je noemde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:48

Iedereen zit te mokken maar waarom komen nu de kreten van Och arme ondernemers niet voorbij? Wanneer zij open kunnen bvb restaurants, hotels, de kroeg met een negatief testbewijs voorlopig tot iedereen de mogelijkheid op een prik heeft gehad, wat zeuren we dan?
Zo’n testbewijs is een tijdelijk iets behalve voor mensen die zich niet willen laten vaccineren. Duurt misschien nog tot augustus, dan heeft iedereen de tweede prik wel zo’n beetje gehad. En dat die test gratis moet zijn voor mensen die nog niet geprikt zijn op basis van hun leeftijd , helemaal voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:55

nynke55 schreef:
Sheran, daar heb je gelijk in. Maar ik zie niet dat dit een reden zou zijn om de boel al vast wat los te laten voor de gevaccineerden/ getesten. Als je het gevoel los laat, heeft het alleen maar voordelen.

Hmm, maar ik vrees dat het dan helemaal een "geef ze een vinger en ze nemen de hele hand" wordt. Stalgenootje van mij, ongeveer in de leeftijd van MarlindeRooz, werkt in een drogisterij. Die heeft nu met de regelmaat van een klok hele onaangename discussies met ouderen die zonder mondkapje en met meerderen de winkel in willen "want wij zijn gevaccineerd". Nou, mijn stalgenootje dus nog lang niet, en bovendien zijn de regels m.b.t. mondkapje en kom alleen enz nog niet opgeheven. Dus zij spreekt ze aan, en dan worden ze boos, en het is allemaal maar onzin enz.
En dat zijn heus niet alle ouderen. Maar als je deze types zodadelijk ook nog (tijdelijk) gaat voortrekken ben ik bang dat ze er helemaal een janboel van gaan maken. Ik zit ook al een jaar in mijn uppie thuis te werken voor de zorg en deze risico-groepen. Het minste wat ik kan verwachten is dat ze zich nog een paar weken inhouden terwille van de groepen die nog niet een vaccin hebben kunnen halen.
Ik heb het beestje tot dusver uit mijn huis weten te weren, dat zou ik graag zo houden tot ik ook een vaccin heb kunnen halen en hoef niet aangestoken te worden door een opstandige opoe.

En verder eens met gratis "testen voor toegang" tot iedereen in de gelegenheid is geweest een volledige vaccinatie te halen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:07

nynke55 schreef:
Dan snap je hopelijk wel dat blauwe ogen iets heel anders is dan een besmettelijke ziekte. Dat zo'n wet zorgt voor onrust en weerstand in de samenleving snap ik heel goed, maar dit is er eentje die je heel goed kunt uitleggen, itt tot vrouwenkiesrecht en de andere zaken die je noemde.

Die zaken die ik noemde konden ze in die tijd ook goed uitleggen. Ben erg benieuwd of jij over 20 jaar nog steeds vindt dat je mensen beperkingen mag opleggen omdat ze nog geen kans hebben gehad op een vaccin.

En het zijn op mijn werk inderdaad alleen maar 45+ mensen die een grote bek hebben en zich niet aan de regels willen houden. Ik ga de discussie niet meer op een aardige manier aan. En de terrassen / winkels zijn nu toch (met regels) open. Als ze die tijd van 18:00 naar later, zoals bijvoorbeeld 21:00 gaan doen (wat gok ik de eerstvolgende stap gaat zijn) is het eigenlijk al redelijk te doen voor veel ondernemers.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:14

Nou, blijkbaar konden ze dat niet goed genoeg uitleggen, anders hadden we nu geen vrouwenkiesrecht gehad. Ik zie het ook niet als mensen die nog niet gevaccineerd zijn beperkingen opleggen, maar mensen die gevaccineerd zijn mogelijkheden teruggeven. Even voor de goede orde: ik ben ook nog niet gevaccineerd. Asociale mensen heb je overal en van elke leeftijd, die krijgen van mij ook lik op stuk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:18

nynke55 schreef:
Nou, blijkbaar konden ze dat niet goed genoeg uitleggen, anders hadden we nu geen vrouwenkiesrecht gehad. Ik zie het ook niet als mensen die nog niet gevaccineerd zijn beperkingen opleggen, maar mensen die gevaccineerd zijn mogelijkheden teruggeven. Even voor de goede orde: ik ben ook nog niet gevaccineerd. Asociale mensen heb je overal en van elke leeftijd, die krijgen van mij ook lik op stuk.

In sommige landen mogen homo's niet trouwen. Dat kunnen ze dan blijkbaar goed uitleggen en dat is dus ook geen probleem?

Dat iets wettelijk kan/mag en voor bepaalde mensen voordelen heeft betekent nog niet dat het moreel juist is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:28

DuoPenotti schreef:
En betreft gratis testen, gratis bestaat niet.
Dat krijgen we allemaal nog op ons bordje terug, nog héél lang.

En net voor dat laatste vind ik het echt buitenproportioneel om voor zoveel dingen straks een test te vragen ( wat voor veel dingen al een vereiste is )

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:30

Waarom moet het perse eerlijk zijn? Het leven is sowieso niet eerlijk. En we hebben het hier over een paar maanden ongelijkheid, laten we an worst case uitgaan dan hebben we het over maximaal een jaar.

We profiteren we er allemaal van als alles weer deels open kan. Dat is goed voor de economie
Ja zonder vaccinatie is dst nog even doorbijten en heel jaloers kijken naar anderen. Maar ben toch voor.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:33

MarlindeRooz schreef:
nynke55 schreef:

In sommige landen mogen homo's niet trouwen. Dat kunnen ze dan blijkbaar goed uitleggen en dat is dus ook geen probleem?

Dat iets wettelijk kan/mag en voor bepaalde mensen voordelen heeft betekent nog niet dat het moreel juist is.

In sommige landen hoeven ze niks uit te leggen, daar moet je gewoon doen wat de baas zegt, dat noemen ze nu een dictatuur.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:38

Sclimpre schreef:
nynke55 schreef:
MarlindeRooz, op zich ben ik het wel met je eens, het klinkt oneerlijk. Maar je kunt het ook anders zien. Over een maand of 2, 3 zijn wij ook zover dat er voldoende gevaccineerd zijn dat we zonder testbewijs naar binnen kunnen. Als dan ondertussen de groep is geweest die al getest/gevaccineerd is, scheelt dat een hoop in drukte straks en heeft de dierentuin weer inkomsten.

Daarbij komt ook dat de groep die al gevaccineerd is de oudste mensen zijn. Die misschien aan hun laatste (gezonde) jaar bezig zijn. Dan is het toch te gek dat je die mensen zou laten wachten om iets leuks te doen terwijl het wel kan?
Trouwens de vaccinaties gaan nu zo snel dat het allemaal een kwestie van een paar weken is.

Ik snap het ook niet helemaal, gooi het open voor gevaccineerde. Laat hun geld maar lekker rollen en laat ze het maar binnenlands uitgeven. Zelf moet ik toch werken en kan echt nog wel even wachten met leuke uitjes. Horeca/musea hebben al lang genoeg dicht gezeten, laat die maar gewoon weer geld verdienen.

Ik las gisteren 1,5miljoen prikken per week? Nou dan schiet het wel behoorlijk op zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:46

Eleeke schreef:
Waarom moet het perse eerlijk zijn? Het leven is sowieso niet eerlijk. En we hebben het hier over een paar maanden ongelijkheid, laten we an worst case uitgaan dan hebben we het over maximaal een jaar.

We profiteren we er allemaal van als alles weer deels open kan. Dat is goed voor de economie
Ja zonder vaccinatie is dst nog even doorbijten en heel jaloers kijken naar anderen. Maar ben toch voor.

Precies..... er wordt wel veel geklaagd op dit moment.

Ik ben blij voor de economie als een deel van de bevolking alvast gebruik kan gaan maken. Dan komt er weer wat geld in het laatje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:50

Ik zei dat enige tijd geleden ook al, laat die mensen maar geld uitgeven voor de mensen die al hele tijd geen inkomen hebben..
maar dat was onethisch en oneerlijk... dat zou kunnen zijn, maar ik kon dat vanuit mezelf niet goed volgen. Ik kan voorlopig dan ook nog niks maar ik vind dat voor mezelf geen probleem..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:51

Electra63 schreef:
Eleeke schreef:

Precies..... er wordt wel veel geklaagd op dit moment.

Ik ben blij voor de economie als een deel van de bevolking alvast gebruik kan gaan maken. Dan komt er weer wat geld in het laatje.

_/-\o_
helemaal eens.

En nee ik heb ook nog lang geen twee prikjes.
Mijn moeder van 1946 heeft er zelfs nog maar 1.
Dus is geen praat voor mijzelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:41

Het hele idee dat als ik iets (nog) niet mag, dan wil ik ook niet dat iemand anders dat mag, vind ik persoonlijk een nogal armoedige manier om naar het leven te kijken. De reden waarom we nou nog niet alles mogen, is omdat er een pandemie rondraast. Om die pandemie te bestrijden hebben we leefregels en zolang ik (gelukkig) besmet ben geweest of gevaccineerd ben, zal ik me aan die regels moeten houden om te helpen de pandemie in te perken. Dat een aantal mensen wel de ziekte heeft doorgemaakt, wel gevaccineerd is of de moeite heeft genomen om zich te laten testen, waardoor die leefregels voor een deel onzin voor ze zijn geworden, verandert er toch niks aan dat ze voor mij nog wel gelden, omdat er nog steeds een pandemie woedt?

Het klopt dat het discriminatie is, alleen is discriminatie over het algemeen iets heel normaals, wat we de hele dag door doen en wat ik niet verboden of strafbaar is. En deze vorm van discriminatie heeft dus helemaal niks met een verboden vorm van discriminatie van doen, dus waarom dat er dan bijgehaald wordt, is me niet helemaal duidelijk.

Een aantal reacties hier voelt voor mij als heel kleinzielig misgunnen en daar krijg ik niet echt een goed gevoel bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:02

Wat naar dat jij dat zo ziet Karl66. Ik krijg juist een heel onrechtvaardig gevoel bij een testsamenleving met vaccinatiepaspoort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:04

Marlinde wanneer iedereen een prik heeft kunnen krijgen is er niets onrechtvaardigs aan.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:10

Karl66 schreef:
Het hele idee dat als ik iets (nog) niet mag, dan wil ik ook niet dat iemand anders dat mag, vind ik persoonlijk een nogal armoedige manier om naar het leven te kijken. De reden waarom we nou nog niet alles mogen, is omdat er een pandemie rondraast. Om die pandemie te bestrijden hebben we leefregels en zolang ik (gelukkig) besmet ben geweest of gevaccineerd ben, zal ik me aan die regels moeten houden om te helpen de pandemie in te perken. Dat een aantal mensen wel de ziekte heeft doorgemaakt, wel gevaccineerd is of de moeite heeft genomen om zich te laten testen, waardoor die leefregels voor een deel onzin voor ze zijn geworden, verandert er toch niks aan dat ze voor mij nog wel gelden, omdat er nog steeds een pandemie woedt?

Het klopt dat het discriminatie is, alleen is discriminatie over het algemeen iets heel normaals, wat we de hele dag door doen en wat ik niet verboden of strafbaar is. En deze vorm van discriminatie heeft dus helemaal niks met een verboden vorm van discriminatie van doen, dus waarom dat er dan bijgehaald wordt, is me niet helemaal duidelijk.

Een aantal reacties hier voelt voor mij als heel kleinzielig misgunnen en daar krijg ik niet echt een goed gevoel bij.

Dat verwoord je het mooi Karl.
Sommige reacties hier voelen voor mij ook echt als jaloezie en misgunnen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:10

Karl66 schreef:

Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen.

In mijn ogen is het dan ook niet te verantwoorden nu wel onderscheidt te maken in wat mensen wel/niet mogen te maken op basis van wel/niet gevaccineerd. Immers kan iemand die niet in de risicogroep valt en daardoor nog niet geënt is daar ook niets aan doen.

Dat heeft niets te maken met kleinzielig misgunnen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:14

bigone schreef:
Marlinde wanneer iedereen een prik heeft kunnen krijgen is er niets onrechtvaardigs aan.

Dat zeg ik toch ook.

996981 schreef:
Deze pandemie hadden we in de basis heel anders kunnen bestrijden; zij die grote risico’s lopen beschermen en de rest niet beperken. Dan had de economie niet zo geleden als dat het nu doet, dan waren minder mensen gebukt gegaan onder eenzaamheid, was de mentale gezondheidszorg minder belast etc.

Dat werd gezien als discriminatie, want zij die risicogroep zijn kunnen daar niets aan doen.

In mijn ogen is het dan ook niet te verantwoorden nu wel onderscheidt te maken in wat mensen wel/niet mogen te maken op basis van wel/niet gevaccineerd. Immers kan iemand die niet in de risicogroep valt en daardoor nog niet geënt is daar ook niets aan doen.

Dat heeft niets te maken met kleinzielig misgunnen

Helemaal mee eens. Het kon echt niet om de risicogroep mensen binnen te houden zodat de rest zo veel mogelijk door kan gaan. Maar nu die mensen een prik hebben kan het andersom opeens wel. Onder het mom van "goed voor de economie". Nou dat was ook geen argument om gezonde, jonge, IC (laag)risicoloze mensen wel hun vrijheden te verschaffen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:17

Maar ze wisten niet eens wie de grote risico's waren.
Ja de oudere.
Maar met diabetes? Eerst wisten de dat niet, later wel. Die maar niet meer naar het werk? Want dat zijn niet alleen oudere.
Obesitas, zelfde verhaal.
COPD?
Je hebt het over een enorm grote groep.
Nu zijn het gezonde 55 jarige, wat gaan we daar mee doen dan?

Die groep die het dan alsnog kan krijgen van (klein) kinderen.
Dus die mogen wel verpieteren thuis, als de gezonde jongere dan maar mag feesten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:19

Jouw reactie is zo plat door de bocht dat ik er niet eens normaal op ga antwoorden. Ik walg er van dat men denkt dat jongeren alleen maar willen "feesten". Echt enorm kortzichtig. Ik kan je vertellen dat staat onderaan het wensenlijstje. Nog ver onder een keer weer naar het museum. Mijn museumjaarkaart in 2020 was geldverspilling. :roll:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:21

Het is toch ook niet dat anderen (waaronder ik) dat dan nooit mogen? Alleen dat ze dat later ook mogen.. alleen even wachten..

Ja, of alles nog steeds op slot zodat de bedrijven die dat nodig hebben, nog steeds geen inkomen hebben terwijl dat wellicht wel al zou kunnen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:22

DuoPenotti schreef:
Maar ze wisten niet eens wie de grote risico's waren.
Ja de oudere.
Maar met diabetes? Eerst wisten de dat niet, later wel. Die maar niet meer naar het werk? Want dat zijn niet alleen oudere.
Obesitas, zelfde verhaal.
COPD?
Je hebt het over een enorm grote groep.
Nu zijn het gezonde 55 jarige, wat gaan we daar mee doen dan?

Die groep die het dan alsnog kan krijgen van (klein) kinderen.
Dus die mogen wel verpieteren thuis, als de gezonde jongere dan maar mag feesten?

Goh de nuance is weer ver te zoeken. Jonge, gezonde mensen doen meer dan alleen feesten ;)

Er is een lijst met risicopatienten voor de griep. Deze hadden ze in eerste instantie aan kunnen houden en daarop eventuele aanvullingen doen. Overigens was voor bijvoorbeeld overgewicht heel snel bekend dat het een risico vormt. In april 2020 werd die link al gelegd.

Nu is de hele maatschappij al meer dan een jaar aan het “verpieteren” thuis. Dat is wel oké?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:23

Een deel van de hoog risico mensen staan anders nog midden in het werkende leven, hoe had je dat toentertijd willen organiseren met hen opsluiten? :?

Maar goed, ik ben wel van mening dat ze eens serieus goed moet gaan kijken naar het heropenen van het vervolg onderwijs. Want dat we lopen te mauwen, omdat we moeten testen voor de efteling, terwijl er nog zoveel studenten niet eens fysiek onderwijs mogen volgen is te bizar voor woorden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:24

Cer schreef:
Het is toch ook niet dat anderen (waaronder ik) dat dan nooit mogen? Alleen dat ze dat later ook mogen.. alleen even wachten..

Ja, of alles nog steeds op slot zodat de bedrijven die dat nodig hebben, nog steeds geen inkomen hebben terwijl dat wellicht wel al zou kunnen...

Dat was ook bij het isoleren van de risicogroep. Het was niet dat ze nooit meer wat mochten. Als ze gevaccineerd waren kon er weer veel meer :)