[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:07

Ik ben getrouwd geweest.

En dat was zonder jurk...
Wel feest. Paar bekende kinderen die ok zijn en verder niet.

En verder een nogal, euh... ánder verloop dan gebruikelijk is.

Al ware het maar omdat ik geen jurken wil dragen, en fysiek zo'n knuppel ben dat dansen ook echt kansloos is.

'Openingsdans' was beiden in zon gigantische hamsteroplaasbal waar je in kan lopen en vervolgens een parcoursje afleggen...
En na ons de rest van de gasten, inclusief opa van 83 ~~}> :+

Overdag, zaterdag, buiten op een boerderij met groepsaccommodatie ongeveer 120 man. En ongeveer 30 man is a la jeugdherberg blijven overnachten. Volgende ochtend gezamenlijk ontbijt.

Hond bracht ring.
En dan niet klassiek aan hond gebonden ofzo.
Voor de gasten er waren had ik hond laten zien waar ik etui met ring neergelegd heb.
Tijdens ceremonie zat ze aan mijn voet, en op het moment dat die ringen nodig waren stuurde ik haar weg met commando aport ring. In de hoop dat dat goed zou gaan...
Ging feilloos, als een raket naar dat etui toe, oppakken, en als een speer terug naar mij om het in mijn hand aan te geven.
(Als het fout gegaan zou zijn, do what, had ik dat etui zelf wel opgehaald... :+ )
Trouwambtenaar verslikte zich zowat en kon haast niet in de plooi blijven. Die had echt verwacht dat iemand met hond aan riem en vastgebonden ringen zou komen.
Nope...

En nog wel meer 'anders dan anders' dingen.
Ons gastenboek was bijvoorbeeld onze toiletdeur...
Op de wc bij ons in huis had iedereen wat te kijken iig :D

Maar goed, ik pas toch al nergens binnen normale sociale normen :')

Huwelijk heeft uiteindelijk geen stand gehouden.

Maar die dag was in ieder geval leuk...

Kortom, doe vooral gewoon wat je zélf écht leuk vindt.
Tis duur zat allemaal, je betaalt t zelf. En dan hoef je zo'n dag dus echt niet precies te doen zoals anderen van je verwachten zeg maar...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 19-04-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:08

Ik had niet het idee dat er echt lyrisch gereageerd werd toen mijn vriend de vraag kreeg of hij de peter wou worden. Mijn schoonouders wisten het al 2 weken op dat ogenblik. Ze zaten erover te vertellen hoe ze het hen hadden laten weten, en dat schoonmama een hele tijd doodstil heeft zitten kijken naar het kaartje.
De dag nadat we het dus wisten zei mijn vriend "ligt het aan mij, of waren ze er niet bepaald vrolijk mee...". Was zoooo blij dat ik niet de enige was met die indruk!

Hij is blij dat hij peter mag zijn, maar vond het wel nogal abrupt allemaal. Niemand wist er überhaupt van dat ze probeerden, en dan gewoon zo even door je strot geduwd krijgen "we zijn zwanger én ga je akkoord met onze vraag" waar dan nog mensen bij zijn.

Het gaat denk ik ook nog heel leuk worden qua sparen voor de kleine. Hij staat daar helemaal voor open maar is erg zuinig op zijn geld, dus dat wordt nog wat := Hij wil alles namelijk zodanig dichttimmeren dat de ouders er nooit aan kunnen (ook niet als hem wat overkomt) en als de kleine niet leert met geld omgaan wordt het ook een dikke njet. Best pittige uitdaging met 2 toekomstige ouders die ergens wel denken "suikeroom zal wel sponsoren".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:15

Huh wat, jouw vriend moet geld gaan sparen voor andermans kind?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:24

Varekaj schreef:
Ik had niet het idee dat er echt lyrisch gereageerd werd toen mijn vriend de vraag kreeg of hij de peter wou worden. Mijn schoonouders wisten het al 2 weken op dat ogenblik. Ze zaten erover te vertellen hoe ze het hen hadden laten weten, en dat schoonmama een hele tijd doodstil heeft zitten kijken naar het kaartje.
De dag nadat we het dus wisten zei mijn vriend "ligt het aan mij, of waren ze er niet bepaald vrolijk mee...". Was zoooo blij dat ik niet de enige was met die indruk!

Hij is blij dat hij peter mag zijn, maar vond het wel nogal abrupt allemaal. Niemand wist er überhaupt van dat ze probeerden, en dan gewoon zo even door je strot geduwd krijgen "we zijn zwanger én ga je akkoord met onze vraag" waar dan nog mensen bij zijn.

Het gaat denk ik ook nog heel leuk worden qua sparen voor de kleine. Hij staat daar helemaal voor open maar is erg zuinig op zijn geld, dus dat wordt nog wat := Hij wil alles namelijk zodanig dichttimmeren dat de ouders er nooit aan kunnen (ook niet als hem wat overkomt) en als de kleine niet leert met geld omgaan wordt het ook een dikke njet. Best pittige uitdaging met 2 toekomstige ouders die ergens wel denken "suikeroom zal wel sponsoren".

Ik had het verzoek afgewezen als ik hem was. Toch idioot dat je geacht wordt geld te blijven geven?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:24

Die snap ik ook niet... soort van extra 3e ouder financieel gezien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:26

als je doopmeter of peter bent is dat wel een beetje de gewoonte toch. Idee is dat jij de zorg voor kind overneemt als er iets gebeurt met de ouders, en in het algemeen de persoon bent waar kind naartoe kan als er iets is.
Alhoewel dat mijn doopmeter en peter ook niks gespaard hadden hoor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:28

Huh waarom zou hij geld gaan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:37

Duhelo schreef:
als je doopmeter of peter bent is dat wel een beetje de gewoonte toch. Idee is dat jij de zorg voor kind overneemt als er iets gebeurt met de ouders, en in het algemeen de persoon bent waar kind naartoe kan als er iets is.
In Nederland is het niet gebruikelijk om het zo te regelen, dus vandaar dat alle Nederlanders nu meteen op hun qui vive zijn. :))

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:38

Heeft België geen kinderbijslag?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:39

Mkango schreef:
Duhelo schreef:
In Nederland is het niet gebruikelijk om het zo te regelen, dus vandaar dat alle Nederlanders nu meteen op hun qui vive zijn. :))

Ik ben daar makkelijk in, als je het niet wilt moet je geen akkoord geven maar Varekajs man is niet op z'n achterhoofd gevallen volgens mij. Dat zal heus wel in het redelijke blijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:43

Ik zou dat denk ik ook doen als ik zelf geen kinderen wil en het financieel goed had. Gewoon voor mijn nichtjes/neefjes wat sparen voor als ze gaan studeren of een huis kopen ofzo. Lijkt me een heel lief gebaar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:08

Het gebaar is lief als het vanuit jezelf komt vind ik. Maar dat het verwacht wordt wanneer je als peter/meter gevraagd wordt vind ik dan weer meh. Nogal wat om te vragen van mensen, je kunt toch niet in een ander zijn portemonnee kijken? Wie weet keren ze zelf elke cent al om om te kunnen sparen en soms wat leuks te doen of kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:12

Mkango schreef:
Duhelo schreef:

Eerder verbaasd, ik wist niet dat dat ook bij meter/peter zijn hoort in België.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:24

Niobe schreef:
Heeft België geen kinderbijslag?

Kinderbijslag heeft daar niks mee te maken toch.
Het is niet dat doopmeter of peter geld geven aan de ouders hé. Het is meer een beetje een gebruik dat ze een spaarrekening openen voor kind. Sommige doen dat, sommige niet, er zijn mensen die daar nu en dan iets kleins op zetten, andere die er behoorlijke bedragen voor sparen. Er zijn geen regeltjes voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:32

Gut wat ik allemaal niet leer op bokt. Dat is voor mij ook echt iets nieuws dat je voor andermans kind geld spaart. Heel bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:33

Ik kende dat ook niet :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:34

Ik wel. Het is geloof ik best een katholiek gebruik. Geen idee waar ik het van ken haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:36

Ik heb ook een peteroom/tante (katholieke moeder) maar dat betekende een kaartje op mijn verjaardag en toen ik klein was had ik zo‘n bedelarmbandje van ze gekregen.
Wettelijk betekend het ook niets dus je gaat ook zonder fatsoenlijk document ook echt niet zomaar daarnaartoe als je ouders dood zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:42

Ik ken zelfs niemand met peet ooms/tantes :o
Ik snap opzich het gebruik, maar dan denk ik ook van.. Op moment van de geboorte kan de situatie heel anders zijn dan wanneer het kind 10 is.
Wie er het beste voor kan zorgen kan volgens mij het beste op het moment dat het nodig is bepaald worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:49

Zorg vastleggen is wel handig anders krijg je getouwtrek, maar een daar heeft de kerk met zijn plentsje water over je hoofd natuurlijk geen zeggenschap in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:49

MarlindeRooz schreef:
Ik wel. Het is geloof ik best een katholiek gebruik. Geen idee waar ik het van ken haha.

ja, inderdaad!

Mijn moeder was er bv ook heel erg van aangedaan dat ex en ik eventuele kinderen (dat ik niet wilde) niet zouden laten dopen. (en de reden is omdat ik eigenlijk niet geloof, én ook het gedoe van doopmeter en peter kiezen niet wil, er zijn daar altijd discussies over (want wie kies je) en daar heb ik geen zin in). Was al een drama voor de fictieve kinderen die niet zouden komen :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:51

Sintara schreef:
Ik snap opzich het gebruik, maar dan denk ik ook van.. Op moment van de geboorte kan de situatie heel anders zijn dan wanneer het kind 10 is.
Wie er het beste voor kan zorgen kan volgens mij het beste op het moment dat het nodig is bepaald worden

Dat is leuk maar niemand plant wanneer ze dood gaan. Wij zouden als mijn ouders kwamen te overlijden naar mijn oom en tante gaan. Dat is gewoon vastgelegd. Nu wordt de jongste blaag in juli 18 dus dan zal dat niet meer gelden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:54

Ik kan niemands meter worden want ik geloof niet in God dus dan kan ik moeilijk gaan staan beloven dat ik meehelp in gelovige opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:55

MarlindeRooz schreef:
Sintara schreef:

Dat is leuk maar niemand plant wanneer ze dood gaan. Wij zouden als mijn ouders kwamen te overlijden naar mijn oom en tante gaan. Dat is gewoon vastgelegd. Nu wordt de jongste blaag in juli 18 dus dan zal dat niet meer gelden.

Wij ook ja. Een voogd aanwijzen is dan weer helemaal niet ongebruikelijk in Nederland — imo zelfs verstandig inderdaad met het oog op eventueel getouwtrek —, alleen dat ceremoniële aspect van een peter en een meter zit daar niet bij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:57

Peter en meter staat los van voogd zijn.
Een voogd aanwijzen lijkt me niet meer dan logisch.

Ons is ook ooit gevraagd voogd te willen zijn, maar dat hebben wij niet gedaan.
Niet dat ik niet zou willen helpen, maar ik wil echt geen kinderen, ook niet van een ander ineens.