Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:16

Uier werd in dd 20ste eeuw in Rotterdam veelvuldig gegeten, bekend als uierboord of, lekker Rotterdams, koeietiet. :))

Mensen eten ook tong, lever, nieren en hart, dus waarom zou je een uier niet kunnen eten?

Brainless

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:39

Klopt, je maakt het klaar zoals tong; eerst tijden koken in bouillon en dan (koud) in dunne plakken snijden voor op brood.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:05

ikke schreef:
c_alsemgeest schreef:
Vertel meer over de drop? :D

Ach, het klinkt erger dan het is maar je begint met het maken van winegums en aanverwante produkten. Dat is een ietwat precair proces waarbij zo'n 5 a 10% mislukt.
Dat afval gaat terug de ketel in, suiker en zout erbij met dropextract en dan heb je dropjes. Ook van dat drop mislukt een klein deel en ook dat gaat mee terug de ketel in, suiker, zout en dropextract erbij enz enz.

In het totale produktieproces heb je dus vrijwel geen afval vanwege het hergebruik.

Overigens gebeurt dat bij Mars ook. Alle mislukte marsen gaan gewoon terug de chocoladeketel in.
Een hele enkele keer zie je dat ook als er een lichter streepje in de chocolade omhulling zit. Is zo'n oude mars net niet goed genoeg doorgeroerd :D

Wil je ook nog zo'n afvalpraatje over vla?

}> }>

Verhaaltje van de M Ars klopt niet helemaal. De mislukte repen die worden opgevangen gaan door de base. Dit kun je dus niet terug zien in de chocolade. Eten zoveel als je wil wel ! In de kantine en op kantoor liggen alle soorten snoep die ze maken. :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 02:08

De marsen etc die niet door de keuring komen worden of varkensvoer of gaan naar de vergister.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 08:36

Mkango schreef:
Uier werd in dd 20ste eeuw in Rotterdam veelvuldig gegeten, bekend als uierboord of, lekker Rotterdams, koeietiet. :))

Mensen eten ook tong, lever, nieren en hart, dus waarom zou je een uier niet kunnen eten?

Varkentstong smaakt anders best lekker. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:01

Uier mag in België niet meer verwerkt worden. Te veel abcessen in de uiers.

In een slagerij is jou vlees inderdaad altijd ouder dan je denkt. Gebraadje slecht? Buiten kant eraf en dat wordt dan of biefstuk, of saté etc. Begint dat op zijn einde te lopen wordt dat gehakt, prepare of americain.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:19

fjordjes schreef:
De marsen etc die niet door de keuring komen worden of varkensvoer of gaan naar de vergister.

De verpakte repen inderdaad en de repen die niet meer geschikt zijn voor hergebruik voor menselijke consumptie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:13

Moestuin schreef:
In een slagerij is jou vlees inderdaad altijd ouder dan je denkt. Gebraadje slecht? Buiten kant eraf en dat wordt dan of biefstuk, of saté etc. Begint dat op zijn einde te lopen wordt dat gehakt, prepare of americain.

Zalig toch, niet meteen een stukje dier weggooien, maar inventief zijn in hoe we er toch voor kunnen zorgen dat alles opraakt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:00

Lavitabella schreef:
fjordjes schreef:

De verpakte repen inderdaad en de repen die niet meer geschikt zijn voor hergebruik voor menselijke consumptie.

Toen ik nog in de reclamewereld werkte had ik leaf in mijn klanten portefeuille. Was altijd een feest om in de fabriek te komen. Alle mismaakte snoepjes (die wel gewoon eetbaar waren) werden gemixt met gelukte. Die lagen in grote buizen zodat de medewerkers een bakje vol konden scheppen voor thuis. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:02

Tja, ik denk daar anders over := Kans op ziektes en bacterien is gewoon veel te groot. Maar goed, ik haal geen vlees meer uit de supermarkt. Wij kweken alles zelf. Niet om bovenstaande reden maar omdat wij willen dat ons dieren een luxe leven hebben voor ze in de vriezer belanden.

Mijn mening: Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten. Allemaal zijn wij tegen dierenmishandeling, maar wel het slachten van dieren afschuiven op een ander en verontwaardigd zijn dat dergelijke massaproductie dierenleed oplevert. Koop het rechtstreeks bij de boer waar je de dieren kunt zien of doe het zelf :) Zelfs bio is niet zo heilig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:05

Al kun je het zien waar het dier opgroeit, aan huis slachten mag zover ik weet niet meer.
Dus wat het slachthuis doet heb je geen vat op.
Ik heb nog geen 1 boer gehoord dat die blij was met de mistanden van de slachterijen bijvoorbeeld. Hebben ze zelf netjes voor de dieren gezorgd krijgen ze dat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:07

DuoPenotti schreef:
Al kun je het zien waar het dier opgroeit, aan huis slachten mag zover ik weet niet meer.
Ik heb nog geen 1 boer gehoord dat die blij was met de mistanden van de slachterijen bijvoorbeeld. Hebben ze zelf netjes voor de dieren gezorgd krijgen ze dat.

Alleen kleinvee als konijnen en kippen, de rest moet idd naar t slachthuis.

Er zijn kleinere slachthuizen waar je er gewoon bij kan zijn en kunt zien hoe er met je dier omgegaan wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:08

In nederland ook nog ja?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:10

nee hoor varkens en schapen mogen ook thuis geslacht worden. Enkel het hele grote spul niet zoals runderen, paarden en struisvogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:10

Hier in België is dat nog te vinden :j Ook zijn er gewoon prima slachthuizen die transparant werken. Het grootste leed is toch het opkweken en vervoeren van. Als je kunt kiezen tussen een boer waar de varkens buiten kunnen scharrelen, ze rustig op transport worden gezet, niet op elkaar gepropt en naar een degelijk slachthuis worden gebracht waar er rustig mee wordt omgegaan, of je gaat voor een bedrijf waar er honderden varkens zitten die nooit het zonlicht zien tot ze op transport gaan en dan naar een grootschalig slachthuis gaan waar x aantal varkens per uur worden geslacht, wat kies je dan?

Hier in België duidelijk het laatste, maar wel op facebook gaan roeptoeteren als er weer een slachthuis wordt gesloten vanwege zware mishandeling. Maar zelf slachten, hooooo maar. Weet je tenminste dat er geen dierenleed is geweest.
En natuurlijk bijhorende commentaar leveren aan ons dat wij moordenaars zijn omdat wij onze eigen dieren slachten. Want die filet pur die je ‘s avonds gaat eten hebben ze natuurlijk net met wortel en al uit de grond getrokken. Dat komt niet van een levend dier hé :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-22 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:12

Oehlala schreef:
nee hoor varkens en schapen mogen ook thuis geslacht worden. Enkel het hele grote spul niet zoals runderen, paarden en struisvogels.

Ik lees t. Ze moeten wel eerst verdoofd worden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:13

Moestuin schreef:
Tja, ik denk daar anders over := Kans op ziektes en bacterien is gewoon veel te groot. Maar goed, ik haal geen vlees meer uit de supermarkt. Wij kweken alles zelf. Niet om bovenstaande reden maar omdat wij willen dat ons dieren een luxe leven hebben voor ze in de vriezer belanden.

Mijn mening: Als je geen dier kunt dood doen moet je ook geen vlees/vis eten. Allemaal zijn wij tegen dierenmishandeling, maar wel het slachten van dieren afschuiven op een ander en verontwaardigd zijn dat dergelijke massaproductie dierenleed oplevert. Koop het rechtstreeks bij de boer waar je de dieren kunt zien of doe het zelf :) Zelfs bio is niet zo heilig.

Ja ik deel deze mening volledig! Als je het zelf niet kan dan moet je het ook niet willen eten. Ik kweek inderdaad ook al het vlees zelf (kleinvee) dus ik eet enkel wat ik zelf kweek en slacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:14

Ik snap je redenering niet, Moestuin.
Je zegt dat je geen vlees moet eten als je geen dier kunt doden. Ik kan dat niet, een dier slachten, ook niet als ik bij een kleine, lokale boer die goed voor zijn beesten zorgt mijn stukje vlees ga halen.

Maar het hergebruik van producten vind ik geen slecht idee. Ik hoop dat die kleine, lokale boer ook niet telkens de helft van zijn vlees weggooit omdat het misschien geen top stuk vlees meer is, maar wel nog perfect kan dienen als gehakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:15

Ze bedoelt niet kunnen als in de zin van “het zielig vinden” om een dier te doden voor jouw maaltje.

Ik ben het daar mee eens. Niet huilen over dierenleed als je supermarktvlees / fastfood eet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:16

Beetje een rare mening wel, trouwens. Moet je dan ook eerst je zalmpje gaan vangen? Of een varkentje kopen en deze zonder enig besef van hoe je een dier zo netjes mogelijk slacht, dood maken, voor je een koteletje of een zalmfiletje mag eten :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:20

Ik vind het hergebruiken van vlees dat vervallen is wel slecht :) Er wordt nu gewoon te veel keus gegeven. Hoeveel varkenshaasjes zie je wel niet liggen in de winkel? Met ernaast even veel kotelet. Op een volledig varken heb je 2 varkenshaasjes en 15 kilo kotelet. Dus ipv iedereen te verwennen met het stukje vlees dat ze persé willen en van slecht vlees maar stukken gaan afsnijden om het er weer wat deftig te laten uitzien, zouden ze beter gewoon terug invoeren per dier en wat er is, is er. Vroeger moest je haasjes etc bestellen. Nu ligt het voor te grijpen. Kilo’s vlees weggooien of slecht laten worden om de speciale stukken voldoende te kunnen aanbieden. Er is in België een overproductie aan varkensvlees van 70 tot 80%. Kom op hé _-:(

San: Tja, ik vind dat iedereen toch eens een dier moet geslacht en verwerkt hebben in zijn leven, onder begeleiding als je niet weet hoe het moet. Ik denk dat mensen dan veel meer respect zouden hebben voor vlees.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:20

DuoPenotti schreef:

Je mag alles thuis slachten, als je maar over de juiste papieren beschikt.
Hier in de buurt zit zo'n toko. Daar mag je zelfs het kalf uit komen zoeken als je dat zou willen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:21

_San87_ schreef:
Oehlala schreef:

Ik lees t. Ze moeten wel eerst verdoofd worden.

Vanzelfsprekend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:26

Ik vind het volgen van een livestream van een stervend kind in een put een hele walgelijke vorm van ramptoerisme.

Sommige mensen gaan bij een ongeluk stilstaan. Anderen kijken thuis een livestream.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:30

Ah nee. Ik zou dat echt niet willen of kunnen. Uitzoeken waar een dier vandaan komt en dat deze het goed heeft, ja helemaal. Ik heb daar het budget niet voor dus eet bijna geen vlees, maar zelfs als het budget er zou zijn zou ik niet zelf willen slachten oid. Zelf laten opgroeien en dan iemand zoeken die met respect ze laat slachten en verwerkt, ja, maar niet zelf. Zie ook niet in waarom ik dat zou moeten kunnen. Ik kan bij mijn eigen dieren ook niet toekijken hoe ze geopereerd worden of andere medische handelingen. Geef mij een spuit en ik prik andermans dier zonder probleem, bij eigen dier heb ik daar moeite mee.

Ieder zijn eigen ding en ik zie niet in waarom ik het zelf zou moeten kunnen als ik mensen in kan huren die dat netjes en goed kunnen doen. Maakt ook geen verschil in respect voor dier of hun vlees. Ik zie meer nut in alles opgebruiken zodat er niks weggegooid hoeft te worden. Mijn hond wordt daar erg blij van, vroeger had ik vrienden die eigen dieren lieten slachten met een groep en ieder kreeg dus een deel en wij de restjes die niet gegeten werden door mensen.