Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:10

Popstra schreef:
Als je vaak de grens Duitsland over moet voor werk, wonen, studie is de test nu ook gratis op 18 test locaties. Maar dat hoeft na 15 mei ook niet meer als de besmettingen blijven dalen.

Dat verplicht testen als je voor werk over de grens moet is waarschijnlijk makkelijk aan te vechten.
Op de grenzen DE/CH, FR/DE en FR/CH wordt pendelverkeer namelijk uitdrukkelijk niet getest.
We hebben het dan over meerdere honderduizenden per dag die door dit 3-landen hoekje crossen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-05-21 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:10

Winged, zou jij het dan oneerlijk vinden dat jouw ouders, met een paspoort, dan weer eens naar een museum mogen? Of naar de dierentuin? Of zou je je zeggen: : veel plezier lui, doe de tijgers de groeten en ik zie ze over een paar maanden wel.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 07-05-21 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:11

Nou, Morrie, dat mag je wel iets genuanceerder brengen.

Mensen die een groot risico lopen (onder andere mensen boven de 70, mensen met ernstig overgwicht, mensen die wachten op een niertransplantatie, etc) mogen van de overheid niet deelnemen aan een fieldlab experiment.

Dat is dus wel anders dan jij stelt. De fieldlab tests zijn niet voor niets (in sommige gevallen armoedig opgezette) tests, waarbij nog niet duidelijk is of en hoeveel meer risico je loopt. Voor de risico groep een plek om nu niet bij te zijn, zou ik zeggen.

Van mij mogen ze die hele fieldlab experimenten in de ban doen, maar allez.

Sheran

IMANDRA schreef:
Maar zo gek zijn consequenties op basis van een bewijs toch niet? Je mag ook niet rijden zonder rijbewijs, of drinken onder de 18. Ook vanuit oogpunt veiligheid. Aan die laatste kan je ook niks doen. Vindt je dat dan ook discriminatie?

Vind die vergelijking persoonlijk wat onzinnig. Ja de persoon kan er niks aan doen maar het is niet een persoonskenmerk (zoals huidskleur of kleur ogen of afkomst) die zorgt dat je datgene niet mag, maar het gebrek aan een veiligheidsmiddel.

Het gaat immers om de meer oncontroleerbare, luxe dingen zoals evenementen en niet een supermarkt oid.

Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik begrijp het gevoel van oneerlijkheid omdat het buiten je macht ligt, maar ik zie ergens ook wel dat het raar is om mensen dan binnen te houden omdat anderen zich dan niet achtergesteld voelen, terwijl dat niet nodig is (dat is dan wel een voorwaarde). Het wordt denk ik weer een kosten-batenoverweging. Ik moet het eerst nog maar eens zien gebeuren allemaal, en kijken welke voorwaarden het zijn. En verder hopen dat iedereen snel de prik krijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Maar echt waar hebben we het over.
De jongere komen een paar weken later aan de beurt met een vaccinatie.
Dus mogen pas een paar weken later weer gaan leven (alsof ze dat nu niet kunnen en doen maar goed) en moeten enorm veel rekening houden met die oudere. Dat is wat ik steeds lees.
Maar troost je, gemiddeld genomen mogen jullie nog heel wat jaren langer genieten van dat vrij leven dan al die ouderen waar je nu rekening mee moet houden.
Dus die paar weken kan nog wel hoor.....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:12

nynke55 schreef:
MarlindeRooz, op zich ben ik het wel met je eens, het klinkt oneerlijk. Maar je kunt het ook anders zien. Over een maand of 2, 3 zijn wij ook zover dat er voldoende gevaccineerd zijn dat we zonder testbewijs naar binnen kunnen. Als dan ondertussen de groep is geweest die al getest/gevaccineerd is, scheelt dat een hoop in drukte straks en heeft de dierentuin weer inkomsten.

Daarbij komt ook dat de groep die al gevaccineerd is de oudste mensen zijn. Die misschien aan hun laatste (gezonde) jaar bezig zijn. Dan is het toch te gek dat je die mensen zou laten wachten om iets leuks te doen terwijl het wel kan?
Trouwens de vaccinaties gaan nu zo snel dat het allemaal een kwestie van een paar weken is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:14

Winged schreef:
nynke55 schreef:
Dat is inderdaad het oneerlijke er aan. Hoewel de mensen in het ziekenhuis nu wel weer jonger zijn dan de eerste groep. Als jij met jongere 16-25 bedoeld, zijn het nu de mensen met de leeftijd van jouw ouders.

Ik ben 32, mijn ouders (beide uit '55) zijn inmiddels gevaccineerd (pa krijgt 2 juni zijn tweede prik). Maar ik vind mijzelf nog wel bij de jongere groep horen _O- stopt nog een grijze haar weg

Gun mijn ouders de wereld hoor, en ze houden zich nog steeds aan de maatregelen. Tegelijkertijd wacht mijn moeder al sinds september op een oproep voor een knie-operatie. Dus in dat opzicht heb ik liever dat de aantallen direct naar beneden gaan zodat die operatie éindelijk kan. Gevalletje uitgestelde zorg. Maar da's een andere discussie.

IMANDRA: een rijbewijs erbij betrekken vind ik wel een aparte. Dat heeft meer met financiën en wensen te maken dan met gezondheid/uiterlijke kenmerken.

Nouja een rijbewijs is een bewijs dat je bevoegd bent om te rijden. Het is als het ware een controle dat je (algemeen genomen) veilig genoeg kan rijden om zelfstandig de weg op te mogen. Maar ik snap je punt met financiën en wensen wel hoor. Misschien dat het bouwhelmen voorbeeld een betere vergelijking is.

@sheran: eens hoor. Je kan het best oneerlijk vinden. Maar het grootste heikelpunt nu is gewoonweg de hoeveelheid vaccinaties. Niet leeftijd of risico. Als we genoeg vaccinaties hadden gehad mocht iedereen zich meteen vaccineren. Het is dus geen ‘bewuste’ achterstelling van bepaalde groepen. Maar discriminatie is het dus niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:14

DuoPenotti schreef:
Dus mogen pas een paar weken later weer gaan leven (alsof ze dat nu niet kunnen en doen maar goed) en moeten enorm veel rekening houden met die oudere. Dat is wat ik steeds lees.
Maar troost je, gemiddeld genomen mogen jullie nog heel wat jaren langer genieten van dat vrij leven dan al die ouderen waar je nu rekening mee moet houden.

Zo kun je ook zeggen dat de ouderen al veel langer vrij hébben geleefd. En er zijn echt heel veel jongeren die géén feest vieren nu. Overigens gaat het ook niet echt op de feestjes hè. Het gaat om niet met in je eentje op een kamer in een nieuwe stad zitten. Het gaat om een jaar lang geen gelegenheid hebben gehad om een partner te ontmoeten. Een jaar lang misschien je studie moeten stoppen ivm stages.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:16

DuoPenotti schreef:
precies dit!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:17

Morrie schreef:
zo begint het: mensen met obesitas mogen ergens niet heen, ook niet als ze negatief getest zijn, als je het artikel gaat lezen, mogen mensen boven de 70, mensen uit risicogroepen enz. er óók niet heen.
Straks gaat de maatschappij weer open, behalve voor bovenstaande groepen.
Dan mogen de jonge, gezonde mensen weer alles en zitten de mensen waar zij ruim een jaar zo geleden hebben thuis, achter de geraniums.

Dit vind ik wel heel erg.

Schei toch uit met die fieldlabs...gaat nergens over en alleen leuk voor de mensen die er grof geld aan verdienen. Over een paar maanden is het grootste gedeelte ingeent en kan alles weer open. Pure geld verspilling en nu dus ook discriminatie.

Ze hadden beter al die hard werkende gevaccineerde zorgmedewerkers kunnen uitnodigen om het songfestival bij te wonen.
En misschien zijn er wel ouderen die het leuk vinden om hene te gaan, deze hebben tenslotte echt maandenlang opgesloten gezeten.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-05-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

"GGD'en schalen op naar 2 miljoen prikken per week in juni
De GGD's bereiden zich voor om vanaf juni 2 miljoen coronavaccins per week te zetten, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Op dit moment kunnen de GGD's ongeveer 1,5 miljoen prikken per week toedienen. Maar de komende weken worden grote leveringen van een aantal vaccins verwacht, onder meer van Pfizer/BionTech en Janssen.

De ziekenhuizen zullen dan bijspringen en het overschot voor hun rekening nemen, is de afspraak volgens het ministerie. De ziekenhuizen zullen niet structureel gaan vaccineren, maar inspringen als er meer wordt geleverd dan de GGD's kunnen toedienen. De leveringen zullen per week verschillen en zodoende zal ook de hulp vanuit de ziekenhuizen per week variëren.

Volgens de verwachting krijgen in juni zeker 8 miljoen mensen een prik."

als dit nou echt gaat lukken gaat het opschieten in juni!

DuoPenotti

Sheran
Veel van die oudere gingen werken met de 16.
En betaalden kostgeld aan de ouders.... dus hou op met vergelijken.
Echt een jaar, dat is toch niks.
En alsof iedereen zo braaf alleen zat....

nynke55

Sheran, daar heb je gelijk in. Maar ik zie niet dat dit een reden zou zijn om de boel al vast wat los te laten voor de gevaccineerden/ getesten. Als je het gevoel los laat, heeft het alleen maar voordelen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:21

Ik vind wel dat er een verschil zit tussen een betaalde test voor een uitje (dierentuin, pretpark) of voor college's. Onderwijs is iets essentieels en zou wat mij betreft een hoge prio moeten hebben en geen geld hoeven te kosten. Voor een uitje kun je wat mij betreft prima zelf betalen.

Maar aan de andere kant: gratis testen bestaat in mijn ogen niet. Linksom of rechtsom moet het betaald worden, óf nu direct óf indirect in belastingen e.d.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:21

Ik zeg (zie eerdere bericht) niet dat het open moet hoor. En nee niet iedereen zit alleen (ook de ouderen niet) maar een hele grote groep wél. Gewoon omdat ze luisteren naar de regels, het grotere geheel zien en geen schijt hebben aan andere mensen. Mijn punt was een reactie op een eerder bericht dat de jongeren toch wel doorleven en de implicatie dat het 'even wat minder feestvieren is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:22

Ehm jongens, volgens mij ging het er juist om dat wanneer testen dus geld gaat kosten dat het dan erg oneerlijk is. Vaccin is gratis, maar als je nog geen mogelijkheid hebt gehad om te kunnen vaccineren en je moet gaan betalen voor testen vind ik dat ook erg scheef.

Plat gezegd, je moet die testen wel kunnen betalen.

Bij gratis testen, die je dus ook mag gebruiken voor toegang enzovoorts, vind ik het al anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:24

Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe ze het aan willen gaan pakken met mensen die ivm een doorgemaakte besmetting 1 prik hebben genomen. Leuk hoor zo'n pas. Maar hoe kan ik bewijzen dat ik in dec corona heb gehad? Ik zit niet te wachten op testen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:24

DuoPenotti schreef:
Sheran
Veel van die oudere gingen werken met de 16.
En betaalden kostgeld aan de ouders.... dus hou op met vergelijken.
Echt een jaar, dat is toch niks.
En alsof iedereen zo braaf alleen zat....

Och hou op. Alsof dat in deze generatie niet meer gebeurt. Als je op dit niveau wil gaan spelen dan kan ik het ook. Jullie mogen eerdere met pensioen. Wij moeten langer doorwerken. Zo flauw om generaties te bekritiseren.

En het probleem is dat een bouwhelm even makkelijk verkrijgbaar en even duur is voor iedereen. Een vaccin niet. Ik vind dat je pas mag gaan eisen dat je gevaccineerd bent voor toegang als iedereen een kans heeft gehad op een vaccin.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:29

nynke55 schreef:
Winged, zou jij het dan oneerlijk vinden dat jouw ouders, met een paspoort, dan weer eens naar een museum mogen? Of naar de dierentuin? Of zou je je zeggen: : veel plezier lui, doe de tijgers de groeten en ik zie ze over een paar maanden wel.

Nou, mijn ouders zijn niet echt van de musea en evenementen _O- Dus da's een gekke vergelijking.

Maar ik gun mijn ouders heus hun uitjes. Verschil is wel dat mijn ouders wel rekening houden met hun kinderen. (zij kunnen niet, dus ze wachten ook nog wel even. Want we willen liever met de hele familie op pad). Dus tjah we zijn solidair aan elkaar zeg maar.

Wat Sheran zegt over dat het niet gaat om de feestjes, maar om het alleen zijn op een kamer, of het zoeken naar een partner (wandeldates zijn echt poedersuiker met peren :Y) ), je studie moeten stoppen ivm stages die nu niet kunnen etc. Of sportevenementen en progressie maken (want de sportscholen zijn nog steeds dicht).

Iedereen kijkt vanuit zijn of haar visie naar de maatregelen. Ik snap echt de verschillende standpunten wel. Maar als 32 jarige thuiswerkende graag sportende gelukkig ook heel veel hardlopen vrijgezelle chick ben ik stikjaloers op de mensen die dan wel dingen zouden mogen omdat ze gevaccineerd zijn. En ja, 'ah met een paar weken zijn we er wel door'. Ja, die 'met een paar weken' zagen we ook bij de avondklok. We weten allemaal dat dat er als eerste af zou gaan.... :x :7 Dus 'die met een paar weken hebben we een prik'. Ik gok nog steeds op augustus/september.

DuoPenotti

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:32

Mijn nichtje heeft anders gewoon stage gelopen, dus...
En mijn neefje aan een date gekomen...dus...

Maar zal wel allemaal.
Voordat ik aan de beurt ben zal het ook ergens in juli zijn, dus ja het gaat over weken.

En betreft gratis testen, gratis bestaat niet.
Dat krijgen we allemaal nog op ons bordje terug, nog héél lang.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:36

Winged schreef:
nynke55 schreef:

Nou, mijn ouders zijn niet echt van de musea en evenementen _O- Dus da's een gekke vergelijking.

Maar ik gun mijn ouders heus hun uitjes. Verschil is wel dat mijn ouders wel rekening houden met hun kinderen. (zij kunnen niet, dus ze wachten ook nog wel even. Want we willen liever met de hele familie op pad). Dus tjah we zijn solidair aan elkaar zeg maar.

Wat Sheran zegt over dat het niet gaat om de feestjes, maar om het alleen zijn op een kamer, of het zoeken naar een partner (wandeldates zijn echt poedersuiker met peren :Y) ), je studie moeten stoppen ivm stages die nu niet kunnen etc. Of sportevenementen en progressie maken (want de sportscholen zijn nog steeds dicht).

Iedereen kijkt vanuit zijn of haar visie naar de maatregelen. Ik snap echt de verschillende standpunten wel. Maar als 32 jarige thuiswerkende graag sportende gelukkig ook heel veel hardlopen vrijgezelle chick ben ik stikjaloers op de mensen die dan wel dingen zouden mogen omdat ze gevaccineerd zijn. En ja, 'ah met een paar weken zijn we er wel door'. Ja, die 'met een paar weken' zagen we ook bij de avondklok. We weten allemaal dat dat er als eerste af zou gaan.... :x :7 Dus 'die met een paar weken hebben we een prik'. Ik gok nog steeds op augustus/september.

In jouw geval ligt dat dus anders, maar je snapt het principe hopelijk wel? Wat het alleen zijn betreft en de sportschool, dat geldt bijvoorbeeld ook voor mijn schoonmoeder van 98, die zit ook al een jaar alleen op haar kamer te eten en er zijn geen activiteiten meer, waar ze eerder aan meedeed. Een paar weken lijkt mij ook wat optimistisch, ik houd het op 2 a 3 maanden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:38

Tuurlijk snap ik het principe wel. Maar het is toch logisch dat mensen gaan steigeren wanneer de ene groep wél dingen 'mag' omdat ze een prik hebben gehad en de andere niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:39

ik begrijp dat niet, het is toch een logisch verhaal waarom het zo moet, kijk als het willekeur was is het anders.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:40

In eerste instantie wel, dat deed ik ook. Maar als je wat verder nadenkt, snap ik wel waarom het een mogelijkheid is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:40

Ik hou mij beter aan de regels dan mijn ouders. Maar ze daar op aanspreken heeft helaas geen zin. Dat geldt ook voor vele andere mensen uit die leeftijdsgroep. Ik kreeg als reactie "maar we leven al zo lang met veel regels, kringverjaardag kan gewoon wel". Personeel van mijn universiteit mag wel gewoon 1 dag per week naar de uni om daar te werken. Maar ze kunnen het niet regelen dat wij elke week naar de uni mogen. Ik sta bijvoorbeeld vanmiddag gewoon op locatie ingeroosterd maar de docent vindt dat niet optimaal lesgeven (bimodale model vindt ze niks). Tja daar heb ik niks tegen te zeggen. En ja voor fysieke colleges is de kans ook groot dat je zometeen een vaccinatiebewijs of een negatieve test moet laten zien.

Oh en iemand vroeg wat voor soort colleges ik volg. Ik heb er zo weer eentje over onder andere verschillende privileges (uit de geschiedenis) in de samenleving. Die polariserend werken. Zoals het census kiesrecht en het gegeven dat vrouwen bij de wet niet mochten werken na hun huwelijk. Of het feit dat niet iedereen toegang had tot hoger onderwijs. En je kan al goed raden wat voor uitwerking die polariserende wetten hadden? Ja, tien punten, die zorgen voor onrust, weerstand en opstand in de samenleving.

Ik snap echt de voordelen wel hoor, van dat vaccinatiepaspoort. Maar het gaat mij gewoon te ver. Net zoals de avondklok. Het is naar mijn inziens niet ethisch om mensen te benadelen en te weigeren op basis van iets waar ze zelf geen invloed op hebben. Hoe goed je bedoeling ook is. Waar ligt dan de volgende grens?