Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:10

Shadow, in onze wijk was het echt gewoon domweg angst voor het onbekende. Dat kun je raar vinden maar dat was zo. Diezelfde ouders zien het nu zeker niet meer zo en zullen nu zeker eerder de limieten opzoeken. Of dat raar is ga ik niet beoordelen.

Ik moet wel zeggen dat als de scholen dicht gaan ik dit keer wel voor de opvang zal melden. Dat hebben we vorige keer niet gedaan maar nadat kind duidelijke symptomen van beginnende depressie liet zien neem ik dat risico niet. We hebben volgens de lijst essentiele beroepen. Ik ken wel meer mensen met officieel essentiele beroepen die het vorige keer niet gebruikt hebben. Het zou me daarom niets verbazen dat het aantal kinderen nu veel hoger is dat daarvoor aangemeld zou worden.

Met een ziek kind is het een ander verhaal, daar blijft bij ons altijd iemand voor thuis. Ik vind het sowieso volledig bizar dat mensen een ziek kind naar school sturen, ik zie dat als niet vervullen van zorgplicht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:12

Coby schreef:
Ik begrijp helemaal dat grootouders dan bijspringen!
Wat ik de laatste jaren echt minder begrijp dat er steeds meer kinderen ziek naar school komen. Onder het mom ‘kijk het maar even aan’. En dat vooral door ouders die geen opvang achter de hand hebben en zelf moeten werken. Met 38 graden hoort een kind nu eenmaal ook niet op school. Vooral ook niet voor de gezondheid van de andere kinderen en leerkrachten. Zelfs zonder Corona.

Het nare is dat bij kleintjes dit heel variabel is
Na drinken en effe bankhangen was het 37 graden
Snap de opvang wel, heb er zelf ook geen angst van.

Maar echt ziek wegbrengen kan IMO niet..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:16

Gebeurd helaas wel en nu ook nog steeds. Vandaar dat het eerdere beleid duidelijker was. Snotneus is thuis.
Nu is het hoesten, snotneus en wat rillerig en op school of naar de opvang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:16

Sizzle schreef:
Shadow, in onze wijk was het echt gewoon domweg angst voor het onbekende.

Kan hoor. Zolang dat maar niet verward wordt met de motivatie die voor veel ouders hier geldt en 'het heeft toch geen zin om iets met de scholen te doen want men houdt zich er toch niet aan' hier het verhaal maar niet wordt, want dat geldt hier voor veel ouders gewoon niet op die manier. (En ik wil ook niet dat er bedacht wordt dat je mensen tot ander gedrag dwingt door angst, dat hoor ik op andere plekken ook nog wel eens en dat is zo'n ontzettend negatieve insteek.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:19

En ... ik zie de eerste advertentie alweer op fb verschijnen... en dat lijkt mij nu net die de bedoeling.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:21

Juist shock-effect en angst wordt nu steeds actief overwogen bij beleidmakers. Ik vind dat inderdaad niet goed, maar het gebeurd absoluut.
Op lange termijn zal het zware gevolgen hebben. Een psychiater vertelde deze week aan mijn partner dat hij het aantal incidenties met depressie met 50% heeft zien stijgen de afgelopen tijd. Daarnaast laten enquetes zien dat 20% van de mensen met angst of aanhoudende stress te maken heeft.
Ik ben dus absoluut grote mede voorstander van een: „we moeten dit samen doen“ beleid. Alles andere zorgt voor haat, angst en verdeeldheid

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:24

Wat is daar mis mee? Zolang ouders maar afstand houden kunnen kinderen de speeltuin in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:24

Sizzle schreef:
Juist shock-effect en angst wordt nu steeds actief overwogen bij beleidmakers.

Precies de reden dat we daar een beetje weerbaar tegen moeten zijn. Met shock en angst wil je geen democratie meer zijn namelijk.

Citaat:
Ik vind dat inderdaad niet goed, maar het gebeurd absoluut.

Als je dat niet goed vindt, dan moet je het niet klaarleggen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:25

Het samenkomen met de ouders en kinderen en dan wel de koffie en thee verkopen. Dan wel to go maar daarmee stimuleer je weer het samenzijn lijkt mij.

Loretta

Coby schreef:
En ... ik zie de eerste advertentie alweer op fb verschijnen... en dat lijkt mij nu net die de bedoeling.
[ [url=m/gIbxCs.png]Afbeelding[/url] ]

Bedrijven doen ook alles om te overleven. Iedereen is nu met zijn eigen hachje bezig. Tja wat doe je raan. Net als flexwerkers die ondanks symptonen gewoon doorgaan want ja anders is jouw plek opgevuld door iemand anders.

Mungbean

Ik leg niets klaar, ik ben niet verkiesbaar :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:45

Ik vind het frappant dat er nu 7800 nieuwe besmettingen zijn en dat er word onderzocht of restaurants open kunnen blijven, dat noc wil dat sporten door gaan en knvb geloof ik ook het vrouwenvoetbal. Ik snap het allemaal wel maar dit lijkt me niet het moment om op regels terug te komen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:49

Als kind moesten wij (of nou ja ik, mn zusje was werkelijk nooit ziek) altijd wel proberen op school. Natuurlijk niet met hoge koorts, maar met verhoging zeker wel!

Af en toe ging dat goed, af en toe ging dat "fout." Weet nog wel dat ik een keer verschrikkelijk aan het kotsen was boven de wc op school. Dan werd mijn vader gebeld en werd ik opgehaald.

Maar tenzij in de ochtend al flink koorts en echt ziek, was het motto wel: eerst proberen, gaat het niet, geen probleem.

Van corona was toen natuurlijk nog geen sprake..

En logisch eigenlijk wel. Als kind ging ik met iedere verkoudheid/ griep mee en lag er iedere winter wel een paar keer uit door "Ik voel me niet lekker" ik heb nogal een lage pijngrens/ ben heel snel "niet lekker"

Als mijn ouders dan iedere keer mij thuis gehouden zouden hebben, had ik behoorlijk wat van school gemist.... nee hoor, eerst proberen op school, want vaak zat kwam ik de dag dan net wél door.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 15-10-20 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:51

Kairos schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ging altijd tussen 21:00 en 22:00 naar de supermarkt omdat het dan rustig was. Nu heeft mijn supermarkt besloten om dicht te gaan om 20:00 omdat ze geen zin hebben in vervelende klanten die zeuren dat ze alcohol willen terwijl dat niet mag. Echt irritant nu moet ik gaan wanneer er andere mensen zijn. :o

1x per week het wekkertje vroeg en om 7 uur ‘s ochtends alles halen, is het ook nog enorm rustig. In principe mogen we niemand weigeren en ik zie vaak genoeg jonge mensen om die tijd even gauw wat boodschappen halen. En toch hebben we in het uur tussen 7-8 max 10 klanten

Het ouderen uurtje is naar mijn mening verkeerd benoemd want het is bedoeld voor iedereen in de risico groep . Die jongeren die nu misschien onterecht worden gezien als mensen die schijt hebben aan de regels, hun eigen boodschappen belangrijker vinden dan bejaarden hun veiligheid kunnen net zo goed in de risico groep vallen. Dat kun je echt aan de buitenkant niet zien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:54

Ik vind het ouderenuurtje ook op een belachelijke tijd. Net alsof die ouderen om 7 uur boodschappen gaan doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:57

Loretta schreef:
Bedrijven doen ook alles om te overleven. Iedereen is nu met zijn eigen hachje bezig. Tja wat doe je raan. Net als flexwerkers die ondanks symptonen gewoon doorgaan want ja anders is jouw plek opgevuld door iemand anders.

Dit geldt voor triest veel mensen. Een paar varen wel bij de verschoven behoefte, de rest levert inkomen in. Hier is het gewoon dramatisch. Eerst een échte lock-down; zelfs een paar weken ook op werk. Fabrieken dicht bv. Daarna een gedeeltelijke herstart maar geen scholen open en toerisme is niet van de grond gekomen.
Oh en ook geen religieus gedoe. Geen Semana Santa of welke andere vieringen ook. NUL. En dat is een enórme bedrijfstak.
Idem het stieren´vechten´. Je kan ervan vinden wat je wil doch het is een grote bedrijfstak. Geen inkomen voor de hele sector.
Autoverkoop? Historisch dieptepunt. Met een domino-effect naar de toeleverindustrie.
Enzovoorts.
Nu valt de olijfoogst ook nog tegen. Véél te droog najaar dus kleine vruchten met weinig opbrengst. Met de afremmende wereldeconomie zal de vraag ook geen prijsopdrijver zijn.
Alleen aan de top van de maatschappij draait het als altijd. De autoverkoop is miniem en de huizenmarkt heeft haast geen bodem maar de mega-luxe villas en Lambos verkopen normaal.

Tja en dan beperkende maatregelen opleggen voor de volksgezondheid. Is nodig in een breder perspectief, maar voor degenen in de marginale wijken van Madrid bijvoorbeeld is het elke dag een onzekerheid wat er te eten valt. Dat is een dringender probleem dan het potentiele risico van iets onzichtbaars.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-10-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:58

Miiej schreef:
Kairos schreef:

1x per week het wekkertje vroeg en om 7 uur ‘s ochtends alles halen, is het ook nog enorm rustig. In principe mogen we niemand weigeren en ik zie vaak genoeg jonge mensen om die tijd even gauw wat boodschappen halen. En toch hebben we in het uur tussen 7-8 max 10 klanten

Het ouderen uurtje is naar mijn mening verkeerd benoemd want het is bedoeld voor iedereen in de risico groep . Die jongeren die nu misschien onterecht worden gezien als mensen die schijt hebben aan de regels, hun eigen boodschappen belangrijker vinden dan bejaarden hun veiligheid kunnen net zo goed in de risico groep vallen. Dat kun je echt aan de buitenkant niet zien.

Of net als ik vorige week: kwam van training af en wilde snel ff wat te snacken kopen. Meerdere supermarkten in de buurt, Koos voor de Jumbo, maar zat precies midden in het ouderenuurtje. Tja sorry, ik kan dat niet ruiken en alle supermarkten hanteren hun eigen tijden.

Voelde me ook nog eens doodziek, dus had geen zin om een andere supermarkt op te moeten gaan zoeken. Dus dan maar even snel naar binnen om wat te pakken en klaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:00

Wacht, je voelt je doodziek dus je gaat tussen de kwetsbare mensen shoppen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:02

mvdende schreef:
Of net als ik vorige week: kwam van training af en wilde snel ff wat te snacken kopen. Meerdere supermarkten in de buurt, Koos voor de Jumbo, maar zat precies midden in het ouderenuurtje. Tja sorry, ik kan dat niet ruiken en alle supermarkten hanteren hun eigen tijden.

Voelde me ook nog eens doodziek, dus had geen zin om een andere supermarkt op te moeten gaan zoeken. Dus dan maar even snel naar binnen om wat te pakken en klaar.

:x :x

Huertecilla

Sheran schreef:

Voor een snáck....

Suzanne F.

Sheran schreef:

Jij reageert hetzelfde wat ik dacht. Maar ik zag wie het postte en toen dacht ik: oké, kruisje, next.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:03

Vriendin van mij (Spanje) mag nu ook weer niet werken voor onbekende tijd (contact beroep). Ondersteuning kan ze wel vergeten als afgelopen jaar gestartte zzper.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:03

Sheran schreef:

Doodziek hoeft nog steeds niets te maken te hebben met corona.

Er zijn zat "ziektes" waarbij je je echt goed beroerd kan voelen, die 0,0% besmettelijk zijn.

Dus ja, als ik me doodziek voel, maar geen corona klachten heb, ga ik gewoon naar de supermarkt.

Zoals ik ook gewoon deed voordat corona om een hoekje kwam kijken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:09

@mvdende dacht je dat wij er op zaten te wachten verkouden kinderen naar huis te sturen ... nee. Beetje aanpassingsvermogen is wel gewenst. Het is niet zoals anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:10

Ik ben benieuwd wat je dan had... :)

En ik hoop dat je niet in de supermarkt van mn familie winkelt :)