Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:52

https://www.worldometers.info/coronavirus/

wanneer je op bovenstaande site kijkt zie je ook dat er in Belgie en Nederland ong. 1000 kritieke patienten zijn, dus kun je nog veel meer doden verwachten, de ene dag misschien 20 en de dag er op wel 120.

Morris

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:53

Ik verwacht hier ook weer een hoger aantal overlijdens .... ;(

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:57

Hoge aantal vandaag in België is omdat de de helft van een paar dagen terug is die ze nog niet hadden aangemeld.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:00

Je moet ook niet kijken naar het aantal doden, maar naar het aantal ziekenhuisopnames om te kijken of de maatregelen effect hebben. Het aantal doden zal pas veel later zakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:04

IMANDRA schreef:
Waarom zou je geen lessen uit een financieel benarde situatie kunnen trekken? Nederland is het na de crisis ook gelukt om te bezuinigen en nu dus wat buffer te hebben.

De 'lessen' die Nederland heeft getrokken uit de economische crisis van 2008 hebben onze economie niet geholpen maar de crisis juist langer voort laten duren. De situatie in verschillende sectoren is verslechterd, een deel van de maatregelen van toen hangen samen met tekorten van nu.
En aan risicoaanpak is ook in de economische sector niet veel gedaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:10

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:
Provincie Groningen zijn alle toiletgebouwen op campings gesloten. Dus campings kunnen niet open. Al zaten wij wel met Brabantse toeristen (met camper) in de provincie die gevlucht waren voor. -O- Die snapte er niks van dat buurtbewoners boos waren.

Maar dat waren een soort van nomaden zonder vaste woon- en verblijfsplaats… Kan je ze toch niet kwalijk nemen lijkt me?

En als ik dan de reacties op RTV Noord fb lees, dan schaam ik me bijna dat ik in Groningen woon. Wat een intolerantie en hoog tokkie-gehalte. :r Ook met betrekking tot het overbrengen van patiënten uit het zuiden naar het UMCG...

Hebben jullie trouwens die brief van Italië/Italiaanse politici gelezen? Mijn Duits is rampzalig en ik ga nu aan mijn werk beginnen… Maar ik vind het een lastige kwestie. Zeker omdat het via een Duitse krant moet gaan…

Over werk gesproken, ik heb al wel weer gelezen dat hier een aantal beleidsmakers zitten… :')

Dat ging over Appingedam inderdaad die mensen kwamen uit het buitenland maar dat vond ik wel anders. Dit ging om mensen die in de stad bij Kardinge stonden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:12

Dat klopt en daar moet je van leren. Maar het verschil met de zuidelijke landen is dat Nederland nu financieel wel klaar is om deze crisis op te vangen. Dus blijkbaar hebben we toch iets goed gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:33

corine1981 schreef:
Afschuwelijk voor de nabestaanden. Wel is ook weer hier niets bekend over eventueel onderliggend lijden...

Overigens is het grote aantal overledenen wellicht een aanleiding dat een extremere lockdown geen nut lijkt te hebben.

Dit is precies hoe ik er ook in sta...

Denk eens aan sporters die niet weten dat ze een hartkwaal hebben en hieraan bezwijken, ogenschijnlijk plotseling.

Ik vind dit soort berichten wel belangrijk voor de bewustwording van onze rol in dit geheel! Mensen mogen best wel schrikken en er is ook gewoon een even zo grote kans dat dit kindje geen onderliggend lijden had.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:35

Maar gaat het financiële hulp naar de zuidelijke landen er niet om dat het gaat om dat zij onbeperkte middelen willen krijgen en dat hier de noordelijke landen het niet mee eens zijn.
Het gaat het dus niet om of wij willen helpen, want dat staat denk ik wel zo dat wij dat wel doen/willen, aangezien we gezamenlijk EU zijn. Maar het gaat erom dat "we" het er niet mee eens zijn om hun onbeperkt te helpen.

https://nos.nl/artikel/2328704-reconstr ... uropa.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:36

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Waarom zou je geen lessen uit een financieel benarde situatie kunnen trekken? Nederland is het na de crisis ook gelukt om te bezuinigen en nu dus wat buffer te hebben.

De 'lessen' die Nederland heeft getrokken uit de economische crisis van 2008 hebben onze economie niet geholpen maar de crisis juist langer voort laten duren. De situatie in verschillende sectoren is verslechterd, een deel van de maatregelen van toen hangen samen met tekorten van nu.
En aan risicoaanpak is ook in de economische sector niet veel gedaan.

Plus dat de 'essentiele beroepen' al jaren op de nullijn zaten. Om zo de banken te redden.... en nu zijn al die beroepen ineens de spil van de samenleving.

Nederland stelt zich op als een kille boekhouder naar zuid Europa, echt walgelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:37

Wat moet je dan doen? Geld in een zwart gat blijven gooien zonder dat ze zich ook maar enigszins aanpassen om financieel gezond te worden (welke maatregelen dat ook zijn)?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:37

Olle schreef:
Het gaat het dus niet om of wij willen helpen, want dat staat denk ik wel zo dat wij dat wel doen/willen, aangezien we gezamenlijk EU zijn.

Nederland is hoe dan ook al jaren vrij ondermijnend geweest op allerlei onderwerpen. "Ik denk wel dat wij dat doen/willen" is in elk geval niet de positie van Nederland geweest de afgelopen jaren.
Even los van de precieze situatie nu, zijn we gewoon best wel horkerig geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:39

IMANDRA schreef:
Wat moet je dan doen? Geld in een zwart gat blijven gooien zonder dat ze zich ook maar enigszins aanpassen om financieel gezond te worden (welke maatregelen dat ook zijn)?

Die discussie moet dan daarna maar weer worden gevoerd. Nu moet denk ik wel solidariteit worden getoond anders is de EU denk ik wel passe

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:44

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Die discussie moet dan daarna maar weer worden gevoerd. Nu moet denk ik wel solidariteit worden getoond anders is de EU denk ik wel passe

Maar er zijn andere opties dan Eurobonds. Nederland wil prima helpen, maar niet garant staan voor de schulden van andere landen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:46

Wat erg van dat jonge meisje en dat er niks staat over onderliggend lijden wat misschien betekend dat het een gezond jong meisje was.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:47

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Er gaat al jaren veel meer EU geld naar Zuid Europa dan dat er naar het noorden gaat.

Er is een klap geld naar Griekenland gegaan en dat hebben we ook nog steeds niet terug....

Wij Nederlanders hebben alle bezuinigingen enz maar moeten slikken, ik mag straks doorwerken tot mn 73!

En daar in het zuiden wel al met 60 met pensioen mogen.

Nu zitten wij zelf in een crisis, en in plaats van dat Nederland nu eens zn hand op houdt voor Europees geld om hier gaten te dichten, nee, wij mogen weer extra gaan betalen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:48

Shadow0 schreef:
Nederland is hoe dan ook al jaren vrij ondermijnend geweest op allerlei onderwerpen. "Ik denk wel dat wij dat doen/willen" is in elk geval niet de positie van Nederland geweest de afgelopen jaren.
Even los van de precieze situatie nu, zijn we gewoon best wel horkerig geweest.

Nederlanders zijn per definitie horkerig en zeker als het om geld gaat :D
Maar ben wel benieuwd waar je precies op bedoeld?

Volgens mij zijn wij relatief hoge nettobetalers aan de EU.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:57

IMANDRA schreef:

Begrijp me niet verkeerd, als zuidelijke landen hulp nodig hebben door Corona dan mag daar best geholpen worden. Maar de algehele financiële situatie is wel een beetje 'eigen schuld'. Als ze zich niet willen aanpassen zodat ze zelf weer op kunnen krabbelen, dan heeft het toch geen zin om daar allemaal geld heel te gaan sluizen? Deze landen zijn juist gegaan voor de bevolking tevreden houden in plaats van de benodigde maatregelen in te voeren om financieel weer gezond te worden. Aldus de persconferentie iig.

Edit: Het lijkt me trouwens dat NL op zich best wil helpen als die landen ook initiatief nemen en bezuinigen zodat ze zelf al goed bezig zijn waarna ze extra worden ondersteund?

Eens. Wel hulp en solidariteit (wat mij betreft ook meer dan nu, de erg zakelijke houding van NL en Dld vind ik persoonlijk, gezien de noodsituatie in Spanje en Italië, ongepast), maar zéker niet onvoorwaardelijk en onbeperkt.
Griekenland is het overigens wel gelukt om, onder grote druk van de EU (Dijsselbloem was destijds de horkerige boeman), de begroting weer aardig op orde te krijgen, na als land jaren op de pof geleefd te hebben. Waarom zou dat in Spanje en (vooral) Italië dan niet mogelijk zijn? Op de lange termijn dan, dat dat nu niet lukt lijkt me logisch.

Wat betreft de EU lijkt me Hongarije momenteel overigens een groter gevaar. Een EU-lidstaat die zich in snel tempo ontwikkelt tot dictatuur. Corona of geen corona, dat land zou er wat mij betreft per direct uitgesmeten mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:58

175 nieuwe sterfgevallen in ene, zodeknetter..

Bron: RIVM

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:59

mvdende schreef:
Er gaat al jaren veel meer EU geld naar Zuid Europa dan dat er naar het noorden gaat.

Er is een klap geld naar Griekenland gegaan en dat hebben we ook nog steeds niet terug....

Wij Nederlanders hebben alle bezuinigingen enz maar moeten slikken, ik mag straks doorwerken tot mn 73!

En daar in het zuiden wel al met 60 met pensioen mogen.

Nu zitten wij zelf in een crisis, en in plaats van dat Nederland nu eens zn hand op houdt voor Europees geld om hier gaten te dichten, nee, wij mogen weer extra gaan betalen.

Dit is echt veel te kort door de bocht. We verdienen nog steeds veel meer geld aan de EU dan het kost en Griekenland betaalt netjes de rente en aflossing op de leningen die ze hebben gekregen. Griekenland heeft tot nu toe helemaal geen geld gekost, maar daar verdienen we juist aan.
Natuurlijk moeten we gewoon solidair zijn en dat is de discussie ook niet, al beweren de zuidelijke landen dat wel. De noordelijke landen willen alleen niet garant staan voor alle schulden, die ze in het verleden hebben gemaakt en die ze in de toekomst nog gaan maken. En de noordelijke landen willen dat de zuidelijke landen consequenties trekken en een ander financieel beleid gaan voeren, zodat ze in de toekomst beter voorbereid zijn en dan niet weer hun hand op hoeven te houden bij de noordelijke landen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:00

Eens, Askja! Ik zou graag zien dat we deze crisis, en zeker de directe economische crisis na corona, als 1 EU het hoofd bieden en dan zal er geld van het ene land naar het andere moeten. Maar dat hoeft wat mij betreft niet via eurobonds en zeker niet onbeperkt en zonder voorwaarden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:00

Emmaa_ schreef:
175 nieuwe sterfgevallen in ene, zodeknetter..

Bron: RIVM

Y;(

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:01

moonsparkle schreef:
Wat erg van dat jonge meisje en dat er niks staat over onderliggend lijden wat misschien betekend dat het een gezond jong meisje was.

In de Duitse berichtgeving werd gemeld dat er nog niet bekend was of er onderliggende oorzaken waren. Niet te snel concluderen ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:01

Wanneer zijn de strengere regels in nederland in voege getreden? Later als in België dus de piek en daarna de kentering zal ook later gebeuren en in België is de piek er nog niet geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:02

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6546502 ... sje-bekend
Geëmotioneerde expert maakt overlijden 12-jarig meisje bekend (Belgie)
Nog steeds uitzonderlijk en een raadsel waarom het bij jonge mensen ook zo kan misgaan.
Ik las ergens dat het op hol slaan van het immuunsysteem daarvoor verantwoordelijk zou kunnen zijn (maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb)