Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:15

Storm schreef:
Momenteel volg ik met veel interesse (en natuurlijk ook de nodige walging) het proces van Nicky Verstappen.
Nu zegt Jos B. dat hij onschuldig is.

De advocaat pleit dat natuurlijk ook.

Maar stel dat Jos B. eerlijk tegen zijn advocaat zou hebben verteld dat hij het wél gedaan heeft maar dat niemand dat mag weten, mag de advocaat hem dan nog verdedigen als zijnde onschuldig? Of moet de advocaat eerlijk zeggen wat B. hem verteld heeft?

Een advocaat hoeft niet eerlijk te zijn in de rechtbank. Dus ook al weet de advocaat dat B schuldig is zal hij altijd onschuldig plijten als dat de wens van B is.

Gini

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:27

Je wordt ingehuurd om je cliënt te verdedigen, dus uiteraard mag een advocaat in de rechtbank niet zeggen dat die schuldig is terwijl de wens van de cliënt is om onschuldig te pleiten.
Wat een advocaat wel kan is natuurlijk adviseren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:06

En een advocaat kan adviseren dat de cliënt een andere advocaat zoekt als deze zich gewetensbezwaard voelt om de cliënt te verdedigen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:44

Bedankt voor de uitleg!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:06

Ik vind het bizar dat iemand zo'n man kan verdedigen... Alle bewijs duidt ergens op..
En tóch nog verdedigen...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:08

Jolliegirl schreef:
Ik vind het bizar dat iemand zo'n man kan verdedigen... Alle bewijs duidt ergens op..

Tja ... dat is toch bij veel meer zaken zo?
Kijk naar de tramschieter ofzo.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:15

lenaa_tje schreef:
Jolliegirl schreef:

Tja ... dat is toch bij veel meer zaken zo?
Kijk naar de tramschieter ofzo.

Dat bedoel ik dus precies..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:15

Hoe kan je als advocaat naar eer ej geweten handelen... Als je beter weet..

Draait om geld... Alles draait om geld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:17

Iedereen in Nederland heeft recht op een advocaat en maar goed ook. Zou wat zijn als de opinie van het publiek genoeg zou zijn. Zouden maar toch fouten gemaakt worden die een rechter niet heeft gezien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:24

En ik heb het idee dat advocaten soms zelfs gratis werken als een grote zaak zoals deze hem veel publiciteit en bekendheid geeft.
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat arme mensen die een grote misdaad plegen, door topadvocaten bijgestaan worden.
Zo ook in de zaak Heidy Goedhart uit Kaatsheuvel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:40

lenaa_tje schreef:
Iedereen in Nederland heeft recht op een advocaat en maar goed ook. Zou wat zijn als de opinie van het publiek genoeg zou zijn. Zouden maar toch fouten gemaakt worden die een rechter niet heeft gezien.

Dat hangt ervan af wat als wenselijk gezien wordt. De kans om als onschuldige veroordeeld te worden, is in Nederland gelukkig buitengewoon klein.
Keerzijde daarvan is dat alle schuldigen waarvan de schuld niet onomstotelijk te bewijzen is, daardoor vrijuit gaan, om gerechtelijke dwalingen te voorkomen.

Door niemand onschuldig te willen straffen, worden per definitie ook een hoop schuldigen nooit gestraft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:41

lenaa_tje schreef:

Het gaat niet om de rechter.

Maar meerdere dna sporten..
Erkennen dat je het lichaam gezien hebt
Enz enz..

Hoé kan je dat verdedigen.. Naar eer en geweten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:49

Dat is iets wat je weet als je eraan begint. We leven in een land waar als beginsel geldt dat iedereen recht heeft op verdediging, dus ook de dader. Dit wilt niet zeggen dat je als advocaat het allemaal maar oké en normaal vindt, genoeg advocaten die struggelen met emotionele problemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:52

Storm schreef:
En ik heb het idee dat advocaten soms zelfs gratis werken als een grote zaak zoals deze hem veel publiciteit en bekendheid geeft.
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat arme mensen die een grote misdaad plegen, door topadvocaten bijgestaan worden.
Zo ook in de zaak Heidy Goedhart uit Kaatsheuvel.

Dat is een feit...

Een advocaat zorgt voor een eerlijk proces.
In dit geval had een collega van mij wel een plausibele verklaring... Niets zeggen wordt hem zwaarder aangerekend omdat er daadwerkelijk DNA van Jos B. op het lichaam van Nicky is aangetroffen.
Als er niet meer feiten op tafel komen, kan deze uitspraak hem een klein voordeel geven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:58

En wat nou he? Als jos het niet gedaan heeft?
Schijn staat tegen, dat heeft hij ook wel door. Ik kan me voorstellen dat je niet durft te bellen als je al eens een zedenzaak hebt gehad.
Maar dat zegt niet dat hij het daadwerkelijk is geweest. Hij verklaart dat hij de jongen recht heeft gelegd toen hij hem vond en zijn kleding recht heeft getrokken.
Dna sporen zijn gevonden, dat klopt.
Maar zijn het genoeg sporen om te zeggen dat er misbruik is geweest? Daar zijn experts het niet over eens. Het is geen bloed of sperma, alleen huidschilfers.
In nederland is ben je volgens de wet onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Maar voor veel mensen schijnt het onderbuikgevoel goed genoeg te zijn om iemand te veroordelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:08

Huidschilfers in ondergoed krijgen...
Daar heb je niets te zoeken.

Ik denk dat in dit geval de boel zo klaar is als een klontje.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:16

Jolliegirl schreef:
Huidschilfers in ondergoed krijgen...
Daar heb je niets te zoeken.

Ik denk dat in dit geval de boel zo klaar is als een klontje.

De broek ophijsen door hem bij de band vast te pakken? En daarbij ook de onderbroek vast te hebben?

Begrijp me niet verkeerd, de dader moet gepakt en gestraft worden. En als Jos schuldig is, dan verdient hij de straf die hij krijgt.

Maar is dit een proces om de dader te pakken? Of een proces om jos als dader aan te wijzen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:38

Nja het lijkt me wat ver gezocht... Dan had hij dat wel gezegd.. Dat hij hem aan de broek omhoog getild heeft.

Dat je nav een zedenmisdrijf niet direct durft te bellen, begrijp ik volkomen.
Maar zoveel jaar later.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:12

Jolliegirl schreef:
lenaa_tje schreef:

Het gaat niet om de rechter.

Maar meerdere dna sporten..
Erkennen dat je het lichaam gezien hebt
Enz enz..

Hoé kan je dat verdedigen.. Naar eer en geweten!

Ik heb deze vraag dus eens gesteld aan een advocaat.
Daar kwam o.a. de reactie op die ik hierboven geef.

Maar ook: dat je zo'n zaak heel klinisch en van een afstandje moet bekijken. Wat zijn de bewijzen, wat staat er in wetboek, welke jurisprudentie is er. Een beetje zoals een arts of chirurg naar een ernstige ziekte of verwonding kijkt en gaat behandelen terwijl wij gelijk van ons stokje zouden gaan.

En ja, ik snap helemaal de vraagtekens, woede, walging. Het is ook de reden dat ik deze vraag aan een advocaat stelde :j .

En iedereen onder een bepaalde inkomensdrempel heeft recht op een advocaat op basis van toevoeging. En een verdachte met een toevoeging mag een bekende advocaat benaderen en deze kan daar dan "ja" of "nee" op zeggen.

En wat betreft geld: juist bij dat soort processen is de toevoeging bij lange niet voldoende om de uren van de advocaat te dekken. En dan snap ik ook wel weer dat een gevierd en bekend advocaat "ja" zegt. Juist vanuit hart hebben voor het rechtssysteem en iemand een eerlijk proces gunnen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:43

Jolliegirl schreef:
Nja het lijkt me wat ver gezocht... Dan had hij dat wel gezegd.. Dat hij hem aan de broek omhoog getild heeft.

Zou jij je zoiets na 20 jaar nog herinneren?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:58

fleurtjeuh schreef:
Jolliegirl schreef:

Zou jij je zoiets na 20 jaar nog herinneren?

Hij kon zich anders wel goed herinneren dat hij de ochtend dat hij hem gevonden had geen licht in huis had aangedaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:01

Als advocaat ben je er ook niet alleen om te voorkomen dat iemand in de gevangenis terechtkomt, maar je bent er om een eerlijk en rechtvaardig proces te waarborgen. Ook verdachten die uiteindelijk schuldig worden bevonden hebben recht op eerlijke behandeling, en daar zorgt een advocaat voor. En dat betekent dus soms ook onschuldig pleiten als dat niet logisch lijkt. De bewijslast ligt bij het Openbaar Ministerie en niet andersom, en dat is een hele belangrijke pilaar van onze rechtstaat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:14

Hoe lang gaat een batterij in een rookmelder mee?

Met het vervangen heeft mijn moeder de rookmelder even op de keukenkast gelegd. Daar is hij achter gevallen en we kunnen er met geen mogelijkheid bij. Ik moet al 2 weken naar dat piepje luisteren van dat de batterij bijna leeg is, dag en nacht gaat dat ding dus af met piepjes.

Hoe lang duurt het voordat hij echt de geest geeft? :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:24

hahah sorry miss_lizje, ik moet hier toch wel om lachen :D :D

heb je ook geen bal aan want ik weet het antwoord niet.
Zit er geen plint aan de voorkant van de keuken zodat je er bij kunt?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:27

Plint al geprobeerd, echter is hij ergens halverwege blijven hangen bij de magnetron zijn we bang voor. :')