Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:54

996981 schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... n-lockdown

“De Nederlandse minister van Volksgezondheid, Ernst Kuipers, blijft bezorgd over de omikronvariant. Hij liet daarom eerder deze week weten over meer data te willen beschikken voordat er grote beslissingen kunnen worden gemaakt. Voor die tijd blijft de lockdown, ondanks een aantal versoepelingen, in Nederland gehandhaafd.

Jeroen van der Hilst vindt het onbegrijpelijk. Volgens hem is er data genoeg en laten landen als Zuid-Afrika, Denemarken en Engeland zien dat omikron geen crisissituaties oplevert. "Als je nu nog vasthoudt aan een lockdown bedrijf je geen wetenschap meer", vertelt de infectioloog. "Vergelijk de ic-bezetting van Nederland en België. De daling gaat er net zo hard, alleen is hier alles wel gewoon open."

Nederland zou ook eens een keer iets van het buitenland aan nemen. Ik begin me meer en meer af te vragen welke belangen er nu werkelijk spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 06:14

Vayo schreef:
Ik hoop dat we morgen ook duidelijkheid krijgen over wat voor soort coronapatiënten er momenteel in de ziekenhuizen liggen, gevaccineerd +booster of ongevaccineerd. Met andere woorden, geeft de booster goede bescherming tegen ziekenhuisopname?

Het zal sowieso moeilijk zijn om, als ze het al vrijgeven, er duidelijke conclusies aan te verbinden. Zo maakt het uit hoe lang geleden de booster was gegeven, hoe langer geleden hoe minder bescherming het geeft, en of de twee groepen (vacc+booster vs unvacc) wel vergelijkbaar zijn.

Wat eerdere data die ik eerder gepost heb maar toen heb verwijderd omdat het niet echt antwoord gaf op datgeen waar ik op reageerde, maar nu misschien wel wat inzicht geeft:

Afbeelding

Twee doses is redelijk ineffectief tegen Omicron in vergelijking met Delta, en na iets van 6+ maanden helpt het helemaal niet meer. Als je puur naar Omicron kijkt en je hebt je 2 vaccinaties meer dan 6 maanden geleden gekregen, dan ben je mogelijk zo goed als ongevaccineerd.

Afbeelding

Gooi er een booster bovenop en de effectiviteit is al stukken beter, voornamelijk kort na de booster, maar na verloop van tijd neemt de variantie in effectiviteit flink toe (met andere woorden, het is nog niet zo duidelijk hoe de effectiviteit afneemt omdat er nog niet genoeg datapunten zijn).

Een booster lijkt me dus nog wel zin hebben op dit moment, zelfs als alleen omicron rond gaat. Vooral ook als je bij de risicogroep hoort. Hoe de effectiviteit op lange termijn gaat verlopen doet er dan misschien ook niet meer toe: omicron gaat mogelijk snel genoeg rond dat je het binnen een maand (of twee) wel moet krijgen.

(bronnen ben ik even kwijt, geen zin meer om op te zoeken, maar gezien de plaatjes mooi zijn moet het wel betrouwbaar zijn).

Storm

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:04

Enzino, je laatste zin 8)7 |o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:35

enzino schreef:
(bronnen ben ik even kwijt, geen zin meer om op te zoeken, maar gezien de plaatjes mooi zijn moet het wel betrouwbaar zijn).

_O- :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:22

Ik voel weer een doofpotje aankomen
Citaat:
Statistici spreken van oversterfte als veel meer mensen overlijden dan te verklaren valt door gebruikelijke schommelingen in de sterftecijfers. Het gemiddelde is nu weer op een normaal niveau vanwege een daling van de sterftecijfers onder de oudste groep Nederlanders. "Er was vooral een daling bij 80-plussers, hier is geen oversterfte meer. Onder mensen jonger dan 80 jaar is er wel oversterfte", aldus het statistiekbureau.

Volgens het CBS zijn er sinds begin augustus veel meer mensen overleden dan normaal, zonder duidelijke aanleiding. In de laatste week van december was er overigens net geen sprake van oversterfte.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) doet samen met het CBS onderzoek naar de oversterfte in Nederland. Het instituut hoopt begin februari de eerste resultaten te hebben. Begin december vroeg de Tweede Kamer het kabinet om het onderzoek. Ook ouderenorganisaties en een aantal wetenschappers drongen hierop aan. De studie moet duidelijk maken of de oversterfte kan liggen aan factoren zoals de uitgestelde zorg, eenzaamheid en of er een relatie is met vaccinaties. (ANP)

https://www.trouw.nl/nieuws/who-keurt-t ... ~b58595c3/

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:26

Ik zie berichten voorbij komen hier dat onze horeca zaterdag met steun van de gemeente open gaat.

Citaat:
Ik hoop dat we morgen ook duidelijkheid krijgen over wat voor soort coronapatiënten er momenteel in de ziekenhuizen liggen, gevaccineerd +booster of ongevaccineerd. Met andere woorden, geeft de booster goede bescherming tegen ziekenhuisopname?

Het blijven nog steeds gemiddeld 60 jarigen met een BMI van dertig. En Delta. Interessant is of er ook mensen met Omikron liggen. In België wordt dat kennelijk bekend gemaakt, hier ook?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:55

Een ' nieuwe ' kijk op de overdracht van het virus. Afstand en maskers zouden belangrijker zijn dan ventilatie volgens een recente britse studie.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220113_95910487

En ondertussen neemt de dreiging in Oost-Europa alsmaar toe. Nog nooit stonden we de laatste 30 jaar zo dicht bij een oorlog als nu volgens deskundigen in internationale politiek.
off-topic, sorry

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:14

Citaat:
Zuid-Afrika, Denemarken en Engeland zien dat omikron geen crisissituaties oplevert.

Hier wil ik op reageren want dat klopt niet
1. Zuid Africa heeft een zeer jonge bevolking, dus onvergelijkbaar;
2. Denemarken lijkt goed te gaan ook al stijgen cijfers
3. UK heeft te grote problemen en extra vergeleken met normaal;
4. Frankrijk daar swingen de positief geteste de pan uit. 70++% IC besmettingen, wrl alles normaal en open met madkertjes op en QR COode verplicht tonen overal.

Als Nederland zoveel zou hebben als Frankrijk liep het hele systeem myurvast....code zwart.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:30

pien_2010 schreef:
Citaat:
Zuid-Afrika, Denemarken en Engeland zien dat omikron geen crisissituaties oplevert.

Hier wil ik op reageren want dat klopt niet
1. Zuid Africa heeft een zeer jonge bevolking, dus onvergelijkbaar;
2. Denemarken lijkt goed te gaan ook al stijgen cijfers
3. UK heeft te grote problemen en extra vergeleken met normaal;
4. Frankrijk daar swingen de positief geteste de pan uit. 70++% IC besmettingen, wrl alles normaal en open met madkertjes op en QR COode verplicht tonen overal.

Als Nederland zoveel zou hebben als Frankrijk liep het hele systeem myurvast....code zwart.

Gelukkig hebben we de Bokt virologen en immunologen nog :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:33

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:41

996981 schreef:

“De Nederlandse minister van Volksgezondheid, Ernst Kuipers, blijft bezorgd over de omikronvariant. Hij liet daarom eerder deze week weten over meer data te willen beschikken voordat er grote beslissingen kunnen worden gemaakt. Voor die tijd blijft de lockdown, ondanks een aantal versoepelingen, in Nederland gehandhaafd.

Jeroen van der Hilst vindt het onbegrijpelijk. Volgens hem is er data genoeg en laten landen als Zuid-Afrika, Denemarken en Engeland zien dat omikron geen crisissituaties oplevert. "Als je nu nog vasthoudt aan een lockdown bedrijf je geen wetenschap meer", vertelt de infectioloog. "Vergelijk de ic-bezetting van Nederland en België. De daling gaat er net zo hard, alleen is hier alles wel gewoon open."

Nu ben ik wel een voorstander van positief nieuws, maar de daling is er in België wel even uit lijkt. Al is dit ziekenhuis, dus niet alleen IC. Wel interessant zou zijn als je in België nu wel een toename in ziekenhuis maar nog steeds een afname in IC zou zien?
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:43

friezenfan2 schreef:
Djokovic moet toch het land verlaten.
https://nos.nl/artikel/2413010-djokovic ... e-minister
Ik denk dat liegen op een inreisformulier nooit slim is.

Oh dear....wat een soap is dit geworden zeg ! Hij mocht gister nochtans gewoon trainen...
Nee, liegen was niet zo slim inderdaad :P

Onze opperviroloog Markie over waarom Omikron de Delta variant niet volledig kan verdringen.
Of beter gezegd, ze hadden dit gehoopt maar weten dus niet hoe het komt dat Delta toch nog blijft rondzweven...
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... hp&pc=U531

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:53

Simpelweg gezegd: men weet niet waar het heengaat

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:05

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:20

veerledec schreef:
996981 schreef:

Nu ben ik wel een voorstander van positief nieuws, maar de daling is er in België wel even uit lijkt. Al is dit ziekenhuis, dus niet alleen IC. Wel interessant zou zijn als je in België nu wel een toename in ziekenhuis maar nog steeds een afname in IC zou zien?
[ [url=m/0VyBzm.png]Afbeelding[/url] ]

De afname van mensen op de IC ziet er voor Duitsland, België en Nederland gelijkwaardig uit.

Afbeelding

https://ourworldindata.org/explorers/co ... EU~BEL~GBR

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:25

Dat zijn ook de landen waar de hoeveelheid besmettingen nog redelijk onder controle is, in Frankrijk zie je het stijgen.
Zal ook te maken hebben met de verhouding Omikron/Delta.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:27

bigone schreef:
Dat zijn ook de landen waar de hoeveelheid besmettingen nog redelijk onder controle is, in Frankrijk zie je het stijgen.
Zal ook te maken hebben met de verhouding Omikron/Delta.

Besmettingen stijgen nog, maar ook daar is dus een kleine daling in IC bedden te zien.
Ik denk dat Frankrijk ook over de piek (die schijnbaar onoverkomelijk is) heen is

https://ourworldindata.org/explorers/co ... EU~BEL~GBR

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:33

Ik hoop het, verwacht dat wij de piek qua besmettingen nog krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:37

Ik kreeg vanochtend een positieve uitslag. Gisteren meer uit voorzorg getest, omdat mijn ouders en broertje positief waren. Ben bij mijn ouders in huis geweest, wel met afstand en maar 5 minuten ofzo. Thuistesten allemaal negatief en geen klachten. Dus het was nogal een verrassing dat ik wel positief was. Vanochtend was de thuistest nog negatief.

Maar ik wist niet dat omnikron in de keel zat dus net nog een thuistest met keelswap gedaan en die is idd wel positief

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:39

Dus 5 min op afstand :( , tsjonge.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:41

nikkel schreef:
Simpelweg gezegd: men weet niet waar het heengaat

Absoluut correct :D
Wait and see. Trial and error.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:42

bigone schreef:
Ik hoop het, verwacht dat wij de piek qua besmettingen nog krijgen.

Waarom denk je dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:50

bigone schreef:
Dus 5 min op afstand :( , tsjonge.

Voordat er überhaupt bekend was dat er iemand besmet was of klachten had. Gezien de smile denk je mss dat ik vrolijk binnen gewandeld ben toen ze al wisten dat ze besmet waren

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:52

CharleyT schreef:
friezenfan2 schreef:
Djokovic moet toch het land verlaten.
https://nos.nl/artikel/2413010-djokovic ... e-minister
Ik denk dat liegen op een inreisformulier nooit slim is.

Gewoon een domme gast, prima dat hij weer kan vertrekken, tennis topper of niet.

Had er eerder geen mening over maar nu, als je dan binnen die 2 weken nog in Spanje geweest bent en je verzwijgt dat, ook nog eens bij een pandemie, sja, ik zou zeggen kansen verspeeld.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:52

@capopjekop kan je herleiden hoe je besmet bent geraakt? Tijdens of voordat je je handen weer kon wassen aan je gezicht gezeten? want 5 minuten is echt kort als iedereen het elke keer over 15 minuten heeft.