Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:27

Misschien ook voor hier interessant, maar hier een linkje naar het live Tweede Kamer debat over het wetsvoorstel toegangstesten. Dus toegang tot pretparken, concerten e.d. met een vaccinatiebewijs of neg. testuitslag.
https://www.youtube.com/watch?v=qagVXglHei0

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:17

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:30

Hier *\o/*
Staat van alarm houdt zaterdag middernacht op.
Horeca et al tot middernacht open, avondklok opgeheven.

Provincies waren alweer open en geen stijging cijfers. Over het gheel dálend. Wel nog individuele gemeentes op slot. Dat zal nog wel even een continue proces blijven.

Ook de deelstaat nog niet open.

Ook beperkingen voor buiten de EU nog onveranderd verlegd.

Maar goed, het leven voor mij, ons kan weer wat normaler. Vandaag naar de kust, Motril. Vorige keer nog ´werkvergunning´ van advocaat aldaar nodig, nu niet +:)+

Ene vriendin volop werk nog steeds door Brexit, de andere door Covid19.
´De één zijn dood, de ander zijn brood´ geïllustreerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:33

Oh fijn zeg!

Ik las trouwens gisteren een bericht over Denemarken hoe ze inmiddels weer ‚normaal‘ naar de fitness en dierentuin mochten mits een inentingspas konden laten zien.
Als ik dat lees ben ik toch echt gewoon heel blij dat dit bij ons al weer een tijdje mogenlijk is, gewoon zonder bewijs of pas :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:36

Sizzle schreef:
Oh fijn zeg!

Ik las trouwens gisteren een bericht over Denemarken hoe ze inmiddels weer ‚normaal‘ naar de fitness en dierentuin mochten mits een inentingspas konden laten zien.
Als ik dat lees ben ik toch echt gewoon heel blij dat dit bij ons al weer een tijdje mogenlijk is, gewoon zonder bewijs of pas :o

Ja ik zou dat heel smerig vinden gezien het feit dat ik als laatste aan de beurt ben voor een vaccin. Heeft een hele nare nasmaak dat je thuisblijft om een bepaalde groep van de IC te weren en dat die dan kosteloos wel naar dingen zouden toe mogen en ik dan per keer zo'n test moet kopen. Zou ik echt oneerlijk en respectloos vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:40

Ik zie er ook geen reden om die pas in te voeren want ondanks dat ik inmiddels (theoretisch) weer aardig normaal kan recreeren, sporten, feestjes vieren, naar wedstrijden kan, ook om te kijken, shoppen, etc etc, blijven de cijfers nog steeds heel duidelijk dalen.

Uiteindelijk is een inenting ook een vals gevoel van veiligheid voor je omgeving. Je weet immers nooit of je bij die 5% hoort waar het gewoon niet aangeslagen heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-05-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:40

MarlindeRooz, op zich ben ik het wel met je eens, het klinkt oneerlijk. Maar je kunt het ook anders zien. Over een maand of 2, 3 zijn wij ook zover dat er voldoende gevaccineerd zijn dat we zonder testbewijs naar binnen kunnen. Als dan ondertussen de groep is geweest die al getest/gevaccineerd is, scheelt dat een hoop in drukte straks en heeft de dierentuin weer inkomsten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:41

Sizzle schreef:
Ik zie er ook geen reden om die pas in te voeren want ondanks dat ik inmiddels (theoretisch) weer aardig normaal kan recreeren, sporten, feestjes vieren, naar wedstrijden kan, ook om te kijken, shoppen, etc etc, blijven de cijfers nog steeds heel duidelijk dalen.

Maar jij woont in Zwitserland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:41

MarlindeRooz schreef:
Ja ik zou dat heel smerig vinden gezien het feit dat ik als laatste aan de beurt ben voor een vaccin.

Ik vind het daar niets mee te maken hebben, maar een schending van de rechten van de mens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:43

nynke55 schreef:
Sizzle schreef:

Maar jij woont in Zwitserland.

Yup, maar blijkbaar hoef je niet te selecteren als je cijfers eerst laag genoeg zijn. Dus ik ben blij dat ik niet in Denemarken of Duitsland zit waar de cijfers goed zijn maar niet zonder test even een missend schroefje kunt gaan kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:45

nynke55 schreef:
MarlindeRooz, op zich ben ik het wel met je eens, het klinkt oneerlijk. Maar je kunt het ook anders zien. Over een maand of 2, 3 zijn wij ook zover dat er voldoende gevaccineerd zijn dat we zonder testbewijs naar binnen kunnen. Als dan ondertussen de groep is geweest die al getest/gevaccineerd is, scheelt dat een hoop in drukte straks en heeft de dierentuin weer inkomsten.

En dan kost het mij nog veel meer geld dan die hele corona al gekost heeft. Zo'n test is ook niet gratis he. Kan ik lekker gaan betalen terwijl andere mensen wel gewoon gratis een vaccin krijgen. Ik vind of dicht of open zonder testbewijs. Is gewoon niet ethisch om zo te handelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:49

Het wordt sowieso een puinhoop.
Wij hebben nagenoeg het hele jaar relatief normaal naar Duitsland kunnen gaan, zelfs in de piek in de herfst. Nu staan ze in DE ineens enkel nog ingeente mensen toe maar de bedrijven gaan niet controlleren en de douane heeft ook al meermaals heel duidelijk gezegd dat het NIET hun rol is om vaccinatie of testbewijzen te controlleren, dat moet de politie doen :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:50

Nou nee, het kost je niet meer geld, je kunt kiezen tussen betalen of nog even wachten. Het betalen word trouwens nog over vergaderd dacht ik, het kabinet heeft daar nog geen besluit over genomen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:55

En als we moeten wachten tot iedereen 2 entingen heeft gehad, zijn er waarschijnlijk minder 'uitjes' om naar toe te gaan. Ik zie liever dus wel zo snel mogelijk open, desnoods met verplichtingen qua vaccinatie of test.

Máár, en das best een grote maar, waarom kan een land als Zwitserland wel gewoon deels open met teruglopende cijfers en blijven hier de cijfers zo achterlijk hoog?

Hebben we dan gewoon het allereigenzinnigste volk, doen we iets anders niet goed? Waarom wil het hier niet zakken, terwijl we op vaccinatiegebied het best oke doen, toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:56

Ik denk nog steeds (maar dat is slechts mijn mening) door die (idiote) buiten max. 2 personen regel.
Dat drijft mensen naar hun niet controlleerbare woonkamers.
Het hele skiseizoen was open, toch kwam er geen piek.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-05-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:57

nynke55 schreef:
Nou nee, het kost je niet meer geld, je kunt kiezen tussen betalen of nog even wachten. Het betalen word trouwens nog over vergaderd dacht ik, het kabinet heeft daar nog geen besluit over genomen.

punt is eigenlijk dat je de 'zwakkeren' al ruim een jaar aan het beschermen bent. Je als jongere heel wat zaken moet laten om deze zwakkeren te beschermen. Deze groep heeft inmiddels een prik en kan weer op pad. Maar de groep die dus moet beschermen zit een half jaar later nog steeds met beperkingen. Da's simpelweg het uitsluiten van een groep op basis van een vaccin. Ik gun iedereen zijn of haar plezier hoor, maar als de ene groep wel al dingen mag en de andere niet - terwijl de groep die niks kan er niks aan kán doen dat ze niks mogen... Ja, dat vind ik niet tof.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:59

tja de ondernemers zullen we blij zijn als bepaalde groepen weer wat mogen, ook iets om rekening mee te houden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:59

nynke55 schreef:

Dus dan moet ik maar niet meer naar colleges toe? Of dan moet ik wanneer collega's na werk nog wat gaan drinken niet mee gaan? Het is ridicuul om zo'n verdeling in de samenleving te zaaien. Net als wanneer je zou zeggen dat iedereen met blauwe ogen gratis naar binnen mag en iedereen met een andere kleur ogen 3 euro extra moet betalen. Dan zou iedereen op zijn achterbenen gaan staan, want je kan er toch niks aan doen dat je geen blauwe ogen hebt, waarom moet je dan betalen? Net als dat ik er niks aan kan doen dat ik niet als een van de eerste een vaccin kan nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:01

Die tests moeten ook gratis kunnen als ze die blijven verplichten.. In Duitsland kan men zich 2x per week gratis laten testen begreep ik van mijn duitse vrinden.

Als je vaak de grens Duitsland over moet voor werk, wonen, studie is de test nu ook gratis op 18 test locaties. Maar dat hoeft na 15 mei ook niet meer als de besmettingen blijven dalen.

De zwakkeren groep die je moet beschermen heeft nog niet inmiddels de prik. De mensen die normaliter de griep prik jaarlijks krijgen moeten hun oproep nog krijgen deze maand.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:02

Winged schreef:
nynke55 schreef:

punt is eigenlijk dat je de 'zwakkeren' al ruim een jaar aan het beschermen bent. Je als jongere heel wat zaken moet laten om deze zwakkeren te beschermen. Deze groep heeft inmiddels een prik en kan weer op pad. Maar de groep die dus moet beschermen zit een half jaar later nog steeds met beperkingen. Da's simpelweg het uitsluiten van een groep op basis van een vaccin. Ik gun iedereen zijn of haar plezier hoor, maar als de ene groep wel al dingen mag en de andere niet - terwijl de groep die niks kan er niks aan kán doen dat ze niks mogen... Ja, dat vind ik niet tof.

Dat is inderdaad het oneerlijke er aan. Hoewel de mensen in het ziekenhuis nu wel weer jonger zijn dan de eerste groep. Als jij met jongere 16-25 bedoeld, zijn het nu de mensen met de leeftijd van jouw ouders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:04

zo begint het: mensen met obesitas mogen ergens niet heen, ook niet als ze negatief getest zijn, als je het artikel gaat lezen, mogen mensen boven de 70, mensen uit risicogroepen enz. er óók niet heen.
Straks gaat de maatschappij weer open, behalve voor bovenstaande groepen.
Dan mogen de jonge, gezonde mensen weer alles en zitten de mensen waar zij ruim een jaar zo geleden hebben thuis, achter de geraniums.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:05

Dit mis ik even?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:05

Maar zo gek zijn consequenties op basis van een bewijs toch niet? Je mag ook niet rijden zonder rijbewijs, of drinken onder de 18. Ook vanuit oogpunt veiligheid. Aan die laatste kan je ook niks doen. Vindt je dat dan ook discriminatie?

Vind die vergelijking persoonlijk wat onzinnig. Ja de persoon kan er niks aan doen maar het is niet een persoonskenmerk (zoals huidskleur of kleur ogen of afkomst) die zorgt dat je datgene niet mag, maar het gebrek aan een veiligheidsmiddel. Als er maar beperkt bouwhelmen beschikbaar zijn mag je een bouwplaats ook niet op, dan moet je ook op je beurt wachten. Is dat discriminatie?

Het gaat immers om de meer oncontroleerbare, luxe dingen zoals evenementen en niet een supermarkt oid.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 07-05-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:06

MarlindeRooz schreef:
nynke55 schreef:

Dus dan moet ik maar niet meer naar colleges toe? Of dan moet ik wanneer collega's na werk nog wat gaan drinken niet mee gaan? Het is ridicuul om zo'n verdeling in de samenleving te zaaien. Net als wanneer je zou zeggen dat iedereen met blauwe ogen gratis naar binnen mag en iedereen met een andere kleur ogen 3 euro extra moet betalen. Dan zou iedereen op zijn achterbenen gaan staan, want je kan er toch niks aan doen dat je geen blauwe ogen hebt, waarom moet je dan betalen? Net als dat ik er niks aan kan doen dat ik niet als een van de eerste een vaccin kan nemen.

We hebben het toch niet over college's? we hebben het over uitjes, dierentuin, pretpark, musea misschien. En zoals ik zeg, het gaat maar over een paar maanden. En om blauwe ogen te vergelijken met een besmettelijke ziekte... wat voor college's volg jij eigenlijk?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:07

nynke55 schreef:
Dat is inderdaad het oneerlijke er aan. Hoewel de mensen in het ziekenhuis nu wel weer jonger zijn dan de eerste groep. Als jij met jongere 16-25 bedoeld, zijn het nu de mensen met de leeftijd van jouw ouders.

Ik ben 32, mijn ouders (beide uit '55) zijn inmiddels gevaccineerd (pa krijgt 2 juni zijn tweede prik). Maar ik vind mijzelf nog wel bij de jongere groep horen _O- stopt nog een grijze haar weg

Gun mijn ouders de wereld hoor, en ze houden zich nog steeds aan de maatregelen. Tegelijkertijd wacht mijn moeder al sinds september op een oproep voor een knie-operatie. Dus in dat opzicht heb ik liever dat de aantallen direct naar beneden gaan zodat die operatie éindelijk kan. Gevalletje uitgestelde zorg. Maar da's een andere discussie.

IMANDRA: een rijbewijs erbij betrekken vind ik wel een aparte. Dat heeft meer met financiën en wensen te maken dan met gezondheid/uiterlijke kenmerken.