Shadow0 schreef:Wat dat betreft vroeg ik me trouwens af of het terecht is dat aangenomen wordt dat dit een 'superspreading event' kan zijn. Ik vond de virologen (opnieuw) erg weinig precies.
Ik ben niet bij zo heel veel demonstraties geweest, maar wat meestal het geval is, is dat je redelijk op een vaste plek staat. Voor zover ik weet is de demonstratie op 1 plek geweest, waar de mensen eerst afstand hielden en waar het redelijk rustig was, waarna er steeds meer mensen bijkwamen en ze inschikten.
Dat betekent volgens mij dat de meeste mensen stil stonden met een aantal vaste buren. En dan buiten in de open lucht.
Dan denk ik, op basis van wat ik nu zo ongeveer begrijp van het virus, dat het mogelijk is dat dit is overgedragen op een aantal andere buren als er iemand besmet was. Maar omdat het buiten was, heeft het niet het kenmerk dat aerosolen lang dicht bij de mensen blijven zweven. Dat vervliegt snel in de buitenlucht. Het is dus volgens mij zeker niet zo dat dit een situatie is waarbij de mensen alle 5000 in aanraking gekomen zijn met slechts een paar mensen die besmet zijn.
En daarmee zijn volgens mij de praktische gevolgen niet zoveel groter dan die van al die andere plekken waar mensen dichter bij elkaar waren in de buitenlucht.
Let op: ik weet dit niet, maar dit is wat ik in zou schatten. Ik zou hier dan ook veel interesse hebben voor betere modellering van hoe mensen zich bewegen bij demonstraties (die info is er vast) en dat virologen dan proberen om een realistische (en niet een politieke) inschatting te maken van de situatie.
Daarmee heb ik overigens mijn dubbele gevoel over de demonstratie nog niet opgelost, maar het geeft wel wat perspectief denk ik.
Precies want als ik het aerosol verhaal goed begrepen heb (hopelijk goed geschreven, heb dyslexie), dan is het zoals jij hier beschrijft.
Ik Ben het ook eens met je als het gaat om het dubbele gevoel.