Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:07

bigone schreef:
Samenkomsten in Groningen en Den Haag gelukkig wel goed verlopen. Puur door oproepen van de burgemeesters en de organisatoren, waarom kon dat gisteren niet? Omdat zowel burgemeester als organisatie verrast waren. Jerry zegt dat hij niet af kon breken want dan wist hij niet waar de mensen hun woede en verdriet op gingen afreageren , tja.
Mag ik dat een poedersuiker vinden?

Weet ik niet. Ik denk wel dat de burgemeesters hier van geleerd hebben naar aanleiding van gisteren is er tenminste in Groningen extra overleg geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:14

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:
Samenkomsten in Groningen en Den Haag gelukkig wel goed verlopen. Puur door oproepen van de burgemeesters en de organisatoren, waarom kon dat gisteren niet? Omdat zowel burgemeester als organisatie verrast waren. Jerry zegt dat hij niet af kon breken want dan wist hij niet waar de mensen hun woede en verdriet op gingen afreageren , tja.
Mag ik dat een poedersuiker vinden?

Weet ik niet. Ik denk wel dat de burgemeesters hier van geleerd hebben naar aanleiding van gisteren is er tenminste in Groningen extra overleg geweest.

Dat denk ik dus ook Lena, dat noemen we voortschreidend inzicht.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:21

Suzanne F. schreef:
Nee maar hier in Nederland zijn we wel de hele andere kant vind ik. Hier zouden we best iets meer van ons oorspronkelijk cultureel erfgoed en geloof mogen uitdragen en beschermen. Een gouden middenweg zou mooi zijn.

Dat ben ik met je eens Suzanne. Ik ben lid van een paar Facebookgroepen van Nederlanders in het buitenland en gek genoeg zie ik via die groepen vaak pas hoe mooi Nederland en de Nederlandse tradities eigenlijk zijn.

Wat betreft geloof ben ik vooral in mijn eigen Rooms Katholieke kerk erg teleurgesteld, maar ik denk dat ik me bij andere stromingen nog heel erg thuis zou kunnen voelen. Maar dan moet je dus niet in Spanje gaan wonen. Ik ga met onze Amerikaanse vrienden in Californië altijd mee naar de kerk als we er zijn en de saamhorigheid en solidariteit in de kerk daar, vind ik hartverwarmend. Maar die is wel erg gericht op hun eigen, blanke gemeenschap en dat vind ik dan weer heel moeilijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:23

Jongens kom op nou , vrij naar de Jumbo , wanneer je iets organiseert en via fb hebben er zich al zo veel aangemeld en je komt zelf met 250 a 300 en het worden er 5000 dan zit je toch echt gruwelijk er naast .
En dan zeggen dat je niet ingrijpt want dan ben je bang dat de hel los breekt is nogal denigrerend naar de demonstranten die er door jouw oproep staan. Wanneer ze voor jou komen, je zwijgend op het podium gaat staan alsof je Martin Luther King zelf bent , dat je daar applaus voor krijgt , dan kun je op dat moment zeggen dat je graag wil dat iedereen rustig naar huis gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:25

Groningse organisatie rekende ook op 300 en werden er ook veel meer...
Ik ben echt tegen wat er gisteren is gebeurd maar je kan niet stellen dat dit vooraf voorspeld had kunnen worden.
Vergeet niet dat mensen ook wel geschrokken zijn van de beelden he, dus daar ook zelf rekening mee gaan houden. Het is niet dat deze groep mensen (of ingeval een deel) allemaal niet bang zijn voor corona maar je hebt het zelf gezien op de stranden. Ben je er gaan ze niet zomaar naar huis want wij waren hier eerst ...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:34

lenaa_tje schreef:
Groningse organisatie rekende ook op 300 en werden er ook veel meer...
Ik ben echt tegen wat er gisteren is gebeurd maar je kan niet stellen dat dit vooraf voorspeld had kunnen worden.
Vergeet niet dat mensen ook wel geschrokken zijn van de beelden he, dus daar ook zelf rekening mee gaan houden. Het is niet dat deze groep mensen (of ingeval een deel) allemaal niet bang zijn voor corona maar je hebt het zelf gezien op de stranden. Ben je er gaan ze niet zomaar naar huis want wij waren hier eerst ...

Een stad kan ook gewoon zeggen maximaal 100 en de rest wordt weggestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:02

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:

Precies, dat lijkt mij ook.

Ik heb net Op1 terug gekeken en vond de uitleg van Femke Halsema heel duidelijk eigenlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:13

Ik vind het toch wel fijn als de discussie over de demonstratie in het daarvoor bestemde topic gevoerd wordt. Ik vind het erg dubbelop zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:19

SusanH schreef:
Ik vind het toch wel fijn als de discussie over de demonstratie in het daarvoor bestemde topic gevoerd wordt. Ik vind het erg dubbelop zo.

Susan in het andere topic gaat het voornamelijk inhoudelijk over de demonstratie. Dat heeft niets met corona te maken.
Hier gaat het direct over de gevaren die het oplevert voor de volksgezondheid vanwege Corona. Dat heeft alles met dit topic te maken.
Dat dingen elkaar wel eens overlappen is moeilijk te voorkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:28

Marie_Anne schreef:
pien_2010 schreef:

Precies, dat lijkt mij ook.

Ik heb net Op1 terug gekeken en vond de uitleg van Femke Halsema heel duidelijk eigenlijk.

Ik kijk het ook nu terug, maar wat een gelul. ‘We hadden het niet verwacht’. Nee, goh, wat denk je dan bij een demonstratie? Dat er 10 mensen op de dam komen staan. Ze was overdonderd. Tja... Dus dan hoef je geen verantwoordelijkheid te nemen?

Ze verwachtte 300 mensen. En dat is teveel. Want je mag maar met 30 mensen samenkomen. Zoals bij elk evenement.
Die entertainment branche hangt overigens op de rand van de afgrond, de horeca hangt op de rand van de afgrond, de zorg hangt op de rand van de afgrond.
Zelfs bij begrafenissen mag je niet met 300man bij elkaar komen.

En dan dit. Ik vind het onbegrijpelijk. Echt een dikke vinger naar al die sectoren die op een faillissement afstevenen. Die niks mogen, die compleet aan banden liggen. En verdorie de burgemeester van de hoofdstad staat zoiets toe. In zo’n functie ben je een voorbeeld, moet je de regels naleven.

Demonstreren hoeft niet met z’n allen op een plein. Je kan prima demonstreren met inachtneming van de Corona-maatregelen.

Volgens haar mag je ook demonstreren en gelden dan de regels niet. Ik zou zeggen, organiseer geen evenementen meer, maar noem het demonstraties. Dan mag blijkbaar alles.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:30

Wat dat betreft vroeg ik me trouwens af of het terecht is dat aangenomen wordt dat dit een 'superspreading event' kan zijn. Ik vond de virologen (opnieuw) erg weinig precies.

Ik ben niet bij zo heel veel demonstraties geweest, maar wat meestal het geval is, is dat je redelijk op een vaste plek staat. Voor zover ik weet is de demonstratie op 1 plek geweest, waar de mensen eerst afstand hielden en waar het redelijk rustig was, waarna er steeds meer mensen bijkwamen en ze inschikten.

Dat betekent volgens mij dat de meeste mensen stil stonden met een aantal vaste buren. En dan buiten in de open lucht.
Dan denk ik, op basis van wat ik nu zo ongeveer begrijp van het virus, dat het mogelijk is dat dit is overgedragen op een aantal andere buren als er iemand besmet was. Maar omdat het buiten was, heeft het niet het kenmerk dat aerosolen lang dicht bij de mensen blijven zweven. Dat vervliegt snel in de buitenlucht. Het is dus volgens mij zeker niet zo dat dit een situatie is waarbij de mensen alle 5000 in aanraking gekomen zijn met slechts een paar mensen die besmet zijn.

En daarmee zijn volgens mij de praktische gevolgen niet zoveel groter dan die van al die andere plekken waar mensen dichter bij elkaar waren in de buitenlucht.

Let op: ik weet dit niet, maar dit is wat ik in zou schatten. Ik zou hier dan ook veel interesse hebben voor betere modellering van hoe mensen zich bewegen bij demonstraties (die info is er vast) en dat virologen dan proberen om een realistische (en niet een politieke) inschatting te maken van de situatie.

Daarmee heb ik overigens mijn dubbele gevoel over de demonstratie nog niet opgelost, maar het geeft wel wat perspectief denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:33

Dat vraag ik me dus af, in hoeverre dit echt gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Of het idd slim was om met zoveel bij elkaar te komen is een 2e. Maar de experts spreken elkaar op dit vlak toch wel tegen. Er zal vast een kans op besmetting zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat die kans heel groot is, want: buiten. En meerderheid had een mondkapje op. In de buitenlucht zou het virus maar 30 seconden blijven hangen. UV licht houdt het ook niet van. Dus kans is zeer zeer klein.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:35

Het maakt me niet eens uit of het nu wel of niet een superspreading event is.
Het is gewoon tegen de regels, waar iedereen aan moet voldoen. Als burgemeester ben je een voorbeeld. Dan kan je m.i niet ineens de maatregelen aan je laars lappen omdat het een demonstratie is.
Rutte zegt steeds; het kan alleen als we het samen doen. En z’n collega trekt gewoon even zelf een plan dwars tegen alle geldende normen in.

Het is gewoon een verschrikkelijk signaal tegen alle mensen die enorm getroffen worden door dezelfde regels.

Demonstreren is een recht, maar demonstreren kan prima Corona-proef. De boeren hebben dit najaar het voorbeeld gegeven. Blijf gewoon allemaal in je auto zitten, blokkeer de wegen oid, demonstreer lekker. Maar hou je aan de regels.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:39

verootjoo schreef:
Demonstreren is een recht, maar demonstreren kan prima Corona-proef. De boeren hebben dit najaar het voorbeeld gegeven.

Je bedoelt dat protest waar ze illegaal over de snelwegen reden, een doodskist voor Jesse Klaver hadden, en een hek voor het provinciehuis omver reden? Die protesten?

Want dat was inderdaad geen corona-risico (dat corona toen nog niet aan de orde was helpt ook), maar ik zou het ook niet direct een voorbeeld noemen van 'gewoon de regels' respecteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:41

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Demonstreren is een recht, maar demonstreren kan prima Corona-proef. De boeren hebben dit najaar het voorbeeld gegeven.

Je bedoelt dat protest waar ze illegaal over de snelwegen reden, een doodskist voor Jesse Klaver hadden, en een hek voor het provinciehuis omver reden? Die protesten?

Want dat was inderdaad geen corona-risico (dat corona toen nog niet aan de orde was helpt ook), maar ik zou het ook niet direct een voorbeeld noemen van 'gewoon de regels' respecteren.

Nee, natuurlijk zijn daar ook debiele dingen gebeurd. Maar het voldoet wel aan de Corona-regels. En aangezien we momenteel nog steeds te maken hebben met een pandemie, lijkt me dat momenteel het belangrijkste. Als je zo nodig je grondrecht demonstreren wil gebruiken.
Dit is ook niet bepaald netjes gegaan nu, valt die doodskist van Jesse (die echt onacceptabel was) bijna mee in het niet.
Er zijn trouwens weinig demonstraties die netjes gaan. Een snelweg blokkeren vind ik minder erg dan met 5000 man op een plein gaan staan in deze tijden.

daffieduck83

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:49

Mooi 'druk zwembad. Ik mag vrijdag eindelijk weer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:58

Mijn moeder met copd ligt nu lam op de bank met een saturatie met dips naar 89%.
Verder geen verschijnselen maar na 3x ventolin heeft ze nog rustig maar 90% saturatie.
HAP gebeld en het kan net aan wachten maar morgen direct de dokter bellen en ze gaan waarschijnlijk de GGD in gang zetten voor een coronatest.
Hopelijk is ze negatief anders zijn we goed de banketstaaf en naast dat ze ziek is mag ik mee in quarantaine.
En ik heb er lang genoeg al ingezeten recent.
Echt als dat gebeurt mogen ze drie dozen oxazepam uitschrijven.
Ik ben net zo blij dat ik weer kon sporten en anders dan anders mensen gezien heb. :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:05

Shadow0 schreef:
Wat dat betreft vroeg ik me trouwens af of het terecht is dat aangenomen wordt dat dit een 'superspreading event' kan zijn. Ik vond de virologen (opnieuw) erg weinig precies.

Ik ben niet bij zo heel veel demonstraties geweest, maar wat meestal het geval is, is dat je redelijk op een vaste plek staat. Voor zover ik weet is de demonstratie op 1 plek geweest, waar de mensen eerst afstand hielden en waar het redelijk rustig was, waarna er steeds meer mensen bijkwamen en ze inschikten.

Dat betekent volgens mij dat de meeste mensen stil stonden met een aantal vaste buren. En dan buiten in de open lucht.
Dan denk ik, op basis van wat ik nu zo ongeveer begrijp van het virus, dat het mogelijk is dat dit is overgedragen op een aantal andere buren als er iemand besmet was. Maar omdat het buiten was, heeft het niet het kenmerk dat aerosolen lang dicht bij de mensen blijven zweven. Dat vervliegt snel in de buitenlucht. Het is dus volgens mij zeker niet zo dat dit een situatie is waarbij de mensen alle 5000 in aanraking gekomen zijn met slechts een paar mensen die besmet zijn.

En daarmee zijn volgens mij de praktische gevolgen niet zoveel groter dan die van al die andere plekken waar mensen dichter bij elkaar waren in de buitenlucht.

Let op: ik weet dit niet, maar dit is wat ik in zou schatten. Ik zou hier dan ook veel interesse hebben voor betere modellering van hoe mensen zich bewegen bij demonstraties (die info is er vast) en dat virologen dan proberen om een realistische (en niet een politieke) inschatting te maken van de situatie.

Daarmee heb ik overigens mijn dubbele gevoel over de demonstratie nog niet opgelost, maar het geeft wel wat perspectief denk ik.

Precies want als ik het aerosol verhaal goed begrepen heb (hopelijk goed geschreven, heb dyslexie), dan is het zoals jij hier beschrijft.

Ik Ben het ook eens met je als het gaat om het dubbele gevoel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:16

Oh jee, wat eng moonfish.
Als je het niet vertrouwd gewoon vanavond weer aan de bel trekken bij de spoedpost!
Duim dat je moeder alleen maar last heeft van haar copd.

Sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:22

Moonfish zo sorry, ik lees nu pas je bericht goed. Ik Ben het eens met tienus. Wat spannend zeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:24

He, getver Moonfish. Laten we het beste er van hopen. Hoelang duurt t voordat er uitslag is van een test?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:25

tienus63 schreef:
Oh jee, wat eng moonfish.
Als je het niet vertrouwd gewoon vanavond weer aan de bel trekken bij de spoedpost!
Duim dat je moeder alleen maar last heeft van haar copd.

Sterkte!

Mee eens! Toch best laag, maar weet niet wat normaal voor haar is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:29

moonfish13 schreef:
Mijn moeder met copd ligt nu lam op de bank met een saturatie met dips naar 89%.
Verder geen verschijnselen maar na 3x ventolin heeft ze nog rustig maar 90% saturatie.
HAP gebeld en het kan net aan wachten maar morgen direct de dokter bellen en ze gaan waarschijnlijk de GGD in gang zetten voor een coronatest.
Hopelijk is ze negatief anders zijn we goed de banketstaaf en naast dat ze ziek is mag ik mee in quarantaine.
En ik heb er lang genoeg al ingezeten recent.
Echt als dat gebeurt mogen ze drie dozen oxazepam uitschrijven.
Ik ben net zo blij dat ik weer kon sporten en anders dan anders mensen gezien heb. :(

Wat eng!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:34

Even een heel andere vraag nav het corona nieuws vandaag. Ik zag dat er een rapport is gepubliceerd waarin wordt geadviseerd dat thuiswerkers straks weer 1 dag per week naar kantoor mogen.

De hoofdreden die steeds wordt gegeven is dat het om drukte qua reizen gaat (net zoals bij hogescholen en universiteiten etc). Eerder heb ik ook vernomen, dacht tijdens de vragen tijdens een persconferentie, dat het belangrijk is dat het rustig op de wegen blijft. Zal zo eens googlen of ik dat nog terug kan vinden.

Voor het OV snap ik het helemaal, maar wat is er erg aan als we massaal in de file gaan staan met elkaar? 1 persoon per auto dan dus. (In relatie tot corona dan, voor het milieu etc. kan ik me genoeg nadelen bedenken.)

Edit: persconferentie 6 mei inderdaad

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/mediateksten/2020/05/06/letterlijke-tekst-persconferentie-minister-president-rutte-en-minister-de-jonge-na-afloop-van-crisisberaad-kabinet
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 02-06-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:38

Ladyson schreef:
Even een heel andere vraag nav het corona nieuws vandaag. Ik zag dat er een rapport is gepubliceerd waarin wordt geadviseerd dat thuiswerkers straks weer 1 dag per week naar kantoor mogen.

De hoofdreden die steeds wordt gegeven is dat het om drukte qua reizen gaat (net zoals bij hogescholen en universiteiten etc). Eerder heb ik ook vernomen, dacht tijdens de vragen tijdens een persconferentie, dat het belangrijk is dat het rustig op de wegen blijft. Zal zo eens googlen of ik dat nog terug kan vinden.

Voor het OV snap ik het helemaal, maar wat is er erg aan als we massaal in de file gaan staan met elkaar? 1 persoon per auto dan dus. (In relatie tot corona dan, voor het milieu etc. kan ik me genoeg nadelen bedenken.)

Waarom zou je dat willen? Het zou beter zijn dat mensen die thuis kunnen werken gewoon thuis blijven werken. Als alle mensen weer zoals voorheen naar hun werk gaan maar dan ook nog allemaal in eigen auto, dan worden de files nog langer dan ze voor corona waren.