Destination schreef:Ik kreeg gisteren trouwens een push bericht van de Duitse overheid. De overheid raadt mensen met een immuunzwakte, een chronische longziekte of die ouder dan 70 jaar zijn, zich bij de huisarts te melden om te overleggen over de pneumokokkenvaccinatie.
Ik vind het een bijzonder advies, al helemaal aangezien het tussen de Corona-mededelingen en tips staat. Volgens de WHO helpt deze vaccinatie namelijk helemaal niet tegen het Coronavirus. Ze raden het alleen aan omdat zulke vaccinates je gezondheid beschermen.
https://www.who.int/emergencies/disease ... th-busters
De pneumovax helpt bacteriele longinfecties te voorkomen, een complicatie die vaak optreedt als ze eenmaal aan de beademing liggen. En als je een gewone bacteriele verkoudheid/longontsteking hebt ben je ook vatbaarder voor een virus als corona.
Nav die Duitse oproep (overigens al weken geleden) heb ik voor mijn moeder ook een pneumovax geregeld. In Nederland gaat deze vaccinatie vanaf najaar 2020 standaard aangeboden worden samen met de griepprik voor 60-plussers. Maar als je 'm nu nog kan bemachtigen dek je ook nu al een risico af.