Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:58

Goed bezig moestuin!

Ik loop stage op een middelbare school ivm mijn studie tot docent Duits :)
Hartstikke leuk, maar ben echt super druk, want werk nog 3 volle dagen per week, 2 avonden school (kom dan pas om 22:30 thuis), Emily, huishouden en de dieren. En nu dus ook nog 1 dag per week stage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:12

Wat ontzettend pittig! Chapeau hoor _/-\o_

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:34

Haha dankje. Is inderdaad pittig, maar eerste periode met een 9 en 8 afgesloten. Dus hoop dat ik dit nog 1.5 jaar door kan trekken :+ dan kan ik op een school werken en krijg ik weer wat meer lucht. Plus over een jaar gaat Emily ook naar school.. Het is maar een fase zeg ik tegen mezelf :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:47

Moestuin schreef:
Hoe gaat het bij iedereen? Druk bezig met zomerklusjes die zijn blijven liggen? :)

Dat zeg je heel goed :D Allemaal dingen die zijn blijven liggen haha. Ik heb nog wat te oogsten en ik wil graag mijn bakken winterklaar maken. Laatste dingen de grond in die kunnen overwinteren en ik speciaal daarvoor gekocht heb. Bladeren opruimen. Heggen snoeien, dat soort dingen.

Moestuin schreef:
Hier zijn wij druk bezig met breken in de schapenstal.
Gisteren ook 7 hoogstammen geplant. 1 appel genaamd Red Love en 6 verschillende soorten pruimen. Vandaag gaan er ook nog 3 perziken laagstam in de grond. Ook even een sfeerplaatje van onze Nederlandse bonte melkgeit bok (echt, koop nooooooit een bok. Wat een rotbeesten voor de omheining :+) En van moeder (de zwartbles) en dochter.
[ [url=m/zlUnO5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klinkt goed, ik ken Red Love niet. Wat voor pruimen heb je geplant? Ik ben benieuwd hoe perziken het doen bij jou, ik heb altijd zoveel last van krulziekte :/ maar één keer kunnen oogsten helaas...
Leuk om je dieren te zien, ik ga het dan in de toekomst wel op geiten houden en geen bok :P

palousa_boy schreef:
Onze bokken waren we de eerste dag ook al kwijt maar dat kwam omdat de geiten ze niet in de buurt wilden hebben :+
De grote stond ergens verderop bij iemand tussen de paarden en de kleine heb ik na 2,5 uur zoeken ergens tussen de struiken gevonden.
Inmiddels is de grote geaccepteerd door de geiten maar de kleine heeft besloten dat het veiliger is in onze lammeren stal :Y)

Haha, kunnen ze dan zo makkelijk weg? Geiten kunnen wel goed ontsnappen begrijp ik... Gelukkig heb je ze teruggevonden.

Veriye schreef:
Haha dankje. Is inderdaad pittig, maar eerste periode met een 9 en 8 afgesloten. Dus hoop dat ik dit nog 1.5 jaar door kan trekken :+ dan kan ik op een school werken en krijg ik weer wat meer lucht. Plus over een jaar gaat Emily ook naar school.. Het is maar een fase zeg ik tegen mezelf :+

Poeh, lijkt me best veel. Succes :)

Ik heb vandaag een nieuwe appelboom geplant, een extra Golden Delicious die een kweker aanbood. Ik vond het niet duur, 45 euro voor 12-jarige boom. Hij staat nu bij de laagstam-perenbomen, het is zelf ook een laagstam. Ik heb verder met name halfstam, dat vind ik persoonlijk mooier. Ik hoop dat hij aanslaat. En verder komen er nog twee pruimenbomen, een Opal en Reine Victoria.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:23

Fijn dat je nu nog kunt oogsten! Red Love is een appel met rood vruchtvlees. Ze zijn echt prachtig. Als je even googlte vind je wel wat :) De pruimen zijn:

Mirabel de Nancy
Anna Späth
Conducta de Wallon
Altesse Double
Reine Claude d’oullins
Wignon

Ze worden hier gekweekt door een lokale kwekerij en ze worden echt door iedereen aangeraden. Dus ik ben ook gigantisch benieuwd of het wat lukt.

Het probleem met de bok is dat hij over 1.20 kan springen. Over alles hoger probeert hij het ook gewoon. Dus die heeft al een paar keer vast gehangen. Hij gaat ook gewoon rustig op de draad gaan staan en deze plat duwen. Ook stroom zegt hem niet veel :')

Mooie appelboom en interessante pruimen.
Die staan hier ook nog op het lijstje :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:33

Onze "grote" bok is niet zo groot, weet niet hoe hij ontsnapt is. We hebben wel wat stukken hek die plat zijn door wild of omvallende bomen en andere stukken daar zitten gaten in door de zwijnen die bij de buren zitten.
Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk :+ maar de geiten blijven gewoon binnen dus het had niet zo veel haast om er wat aan te doen, andere stukken zijn voor gegaan.

Inmiddels weer begonnen met het opknappen van een stuk dak en daarna weer gezellig met het hekwerk aan de gang.

Vanaf volgende week verwachten we ook weer lammeren dus dan kunnen we toch niet erg ver en lang van huis

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:50

Reine Claude d’oullins die heb ik als laagstam staan en dit jaar 1 pruim gehad en die was heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 07:42

:j
palousa_boy schreef:
Onze "grote" bok is niet zo groot, weet niet hoe hij ontsnapt is. We hebben wel wat stukken hek die plat zijn door wild of omvallende bomen en andere stukken daar zitten gaten in door de zwijnen die bij de buren zitten.
Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk :+ maar de geiten blijven gewoon binnen dus het had niet zo veel haast om er wat aan te doen, andere stukken zijn voor gegaan.

Inmiddels weer begonnen met het opknappen van een stuk dak en daarna weer gezellig met het hekwerk aan de gang.

Vanaf volgende week verwachten we ook weer lammeren dus dan kunnen we toch niet erg ver en lang van huis

Zijn het ook melkgeit bokken? Of eerder om wat lammetjes te hebben zonder dat er echt naar melk opbrengst is gekeken?
Veel succes met het lammeren!

Wij zijn ook aan het verbouwen :o

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 08:07

De bok die er nu bij loopt is een AngloNubien kruising. Degene die zich verschanst heeft bij de lammeren is een Alpine.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 15:39

Hier ook druk maar ook een beetje aan het bijkomen. Het was een druk zomertje zo met alle dieren, oogst en baby. En deze week ook een beetje aan bijkomen van het vonnis (voor iedereen die ons buren topic volgt).

Ik hoop dat alle bomen goed aanslaan moestuin! Lekker bezig met de schapenstal! Dat word vast mooi! Hebben de andere rammen het klusje geklaard?

Palousa en lizy weer bijna in de lammeren! Leuk! Veel succes met alle klussen ook daar!

Wij hebben sinds 2 weken een zieke zeug. We waren over op ander voer, wat ze niet zo goed at. Door het slechte eten is haar hele verteringstelsel over de zeik gegaan. Flinke buikkrampen die alleen door de buscopan verlicht konden worden. Uiteindelijk met lijnzaad weer goede mest gekregen maar ze heeft nog weinig eetlust. Ze staat nu sinds gister weer buiten, in de hoop dat ze daar weer meer eetlust van krijgt. We willen haar nu wel naar de slager brengen, we hebben te vaak gedoe met haar. Maarja... Als ze niet eet dan schiet dat niet op :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:47

Dan heb je mager vlees, moonfight ;)

Zonder dollen, wel lastig dat het zo moeizaam gaat met die zeug. Hopelijk knapt ze snel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:06

Lizy: Ik heb de Alphine even opgezocht. Mooie dieren!

Moonfight: Begrijpelijk dat het pittig is geweest! Kun je nog even thuis genieten of moet je al weer aan het werk?
Mijn rammen hebben prima hun werk gedaan. De kweker van de ram stuurde toevallig eergisteren ook nog of er al iets dragend was van hem. Ik gaf aan van niet en ik kreeg weer hetzelfde te horen. Dat hij wel langdurig ziek is geweest en daardoor steriel was want hij kweekt geen onvruchtbare dieren en zijn broers doen wel hun werk.
Ik was het zo zat om beleefd en vriendelijk te blijven… Om telkens maar een steek te krijgen dat wij niet goed voor onze dieren zorgen of ziekte niet herkennen. Ik heb redelijk pittig terug gestuurd dat hij niet ziek was of is. Dat onvruchtbaar zijn -tig verschillende redenen kan hebben. Dat dat niet persé erfelijk moet zijn. Dat in elk ras en diersoort er altijd wel voorkomen die onvruchtbaar zijn. Uiteraard sinds gisterenavond dus complete stilte. Dat hij er maar in stikt.

Zonde van de zeug zeg! Is het de vos witte of de zwart witte? Hopelijk krijg je er nog wat vet op. Is het ook deze die al 2 keer leeg was?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:09

Ik kom even met een ego-post. Vond vandaag mijn liefste kip vermoord in de kippentuin. Helemaal kapot. Duidelijk gegrepen door 'iets'. De kippen die ik nu heb lopen zijn mijn 'huis'kippen, zie ik als huisdier. Dus dit komt hard aan.
Nog een kip gevonden met een manke poot, die is naar de dierenarts geweest, krijgt nu antibiotica+pijnstiller en dan maar zien of ze de shock overleefd en niet toch iets gebroken heeft.

Ik ben erg bang voor herhaling en vraag me af wat het geweest kan zijn. Kunnen roofvogels Maransen en Bielefelders grijpen? Zijn niet echt de kleinste kippen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:10

Eventueel een marter?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:12

We zagen geen sporen maar het was ook al flink donker toen we terug waren van de dierenarts. Morgen nogmaals kijken.
Het lijkt heel snel te zijn gegaan, want alle veren lagen erg dicht bij elkaar. Ook onder een struik, roofvogel klinkt dan al minder logisch. Gaan marters over omheiningen met bovenaan prikkeldraad? Kunnen ze vast wel zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:15

Dat doen ze zeker. Een gaatje van 4 op 4 is voor hun ook al groot genoeg om door te geraken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:21

Roofvogels pakken ook grote hennen hoor! Volwassen hanen nog niet meegemaakt maar dat een buizerd een volwassen hen niet pakt is een broodje aap wat niet in deze wereld thuis hoort.
Ik ben er ook Mechelse hennen aan kwijt geraakt, die zijn nog een slag groter dan de rassen die jij noemt.
Hoe ik het weet, ik heb er meerdere op heterdaad betrapt.

Marters gaan overal doorheen en onderdoor. Drama dieren in combinatie met pluimvee en auto's...
Wij zijn destijds bijna alles kwijt geraakt aan buizerds en de marter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:22

Als het niet te vreemd is om te vragen, maar wat voor verwondingen en slagveld trof je aan Judith? Ik probeer op basis van hoe het gegaan is en haar verwondingen duidelijk te krijgen of het een buizerd geweest kan zijn, dat lijkt namelijk wel een mogelijkheid.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:23

Wat was er van de kip nog aanwezig, behalve de veren? Hoe lag ze erbij? Op de buik of rug? Kop eraan of eraf?

En je mist maar 1 kip toch? De rest leeft nog?

Dat ze onder een struik lag sluit een roofvogel niet uit. Ik heb zowel buizerd als havik over de grond achter kippen aan zien rennen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:36

Voor het geval mensen dit niet prettig vinden in een spoiler (al vermoed ik dat men hier wel wat gewend is).
Spoiler:
Een enorme bult veren verspreid over krap 1m2, en dan in de 'rechterbovenhoek' daarvan lag ze op haar rechterzij. Kop is intact, ze had haar oogjes dicht, nek (even uit mijn hoofd) ook. Ik kon haar borst zien (de kipfilet) en die leek niet echt aangevreten. Schade was met name in de buik en bekken en waarschijnlijk kont, vooral haar linkerheup (die bovenaan lag), daar kon ik echt de botten zien. Poten zaten er nog wel aan, maar er was veel schade. Volgens mij zag ik ook haar darmen eruit hangen (maar dus wel aanwezig). Veren waren met name donsveren, van de kont vermoed ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:44

Hier in de buurt is een Brahma door een roofvogel gepakt. Het is voor mij de druppel geweest om geen toy-maat hond te nemen als volgende hond.

Een marterachtige pakt bij voorkeur bij de nek.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:46

Century schreef:
Voor het geval mensen dit niet prettig vinden in een spoiler (al vermoed ik dat men hier wel wat gewend is).
Spoiler:
Een enorme bult veren verspreid over krap 1m2, en dan in de 'rechterbovenhoek' daarvan lag ze op haar rechterzij. Kop is intact, ze had haar oogjes dicht, nek (even uit mijn hoofd) ook. Ik kon haar borst zien (de kipfilet) en die leek niet echt aangevreten. Schade was met name in de buik en bekken en waarschijnlijk kont, vooral haar linkerheup (die bovenaan lag), daar kon ik echt de botten zien. Poten zaten er nog wel aan, maar er was veel schade. Volgens mij zag ik ook haar darmen eruit hangen (maar dus wel aanwezig). Veren waren met name donsveren, van de kont vermoed ik.

Ik gok een havik.

Haviken zijn vrijwel de enige roofvogels die grote volwassen kippen pakken. Soms heb je ook wel eens een sperwer vrouw die zich een beetje overschat maar meestal is de havik de schuldige.

Marters vreten meestal de kop eraf en die pakken eigenlijk nooit maar 1 kip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:53

Dan is het idd geen marter. Die gaan voor de nek. Wij hebben hier bv flinke buizerds zitten. Die zouden er ook zo mee weg zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:00

Buizerds eten idd ook graag kip

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:02

Alles houd van kip.

Maar egel? Die zijn meer op hun plek onder struiken en niet groot/sterk genoeg om er echt mee te gaan slepen.