Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:11

Waar komt het idee vandaan dat babys bezorgt worden door ooievaars?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:50

Chasingmood schreef:

Citaat:
De ooievaar geldt van oudsher als een geluksbrenger, zegt Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en – volgens haar collega – „expert geboortegebruiken”. Niet alleen in Nederland, ook in landen als Turkije, Marokko, Griekenland, Duitsland en Estland denken mensen dat een ooievaar geluk brengt. „Een ooievaar lijkt veel op de mens: hij is monogaam en zorgt voor zijn kinderen. Als zijn kind uit het nest kukelt en dood neervalt, rouwt hij om het verlies.”

De symboliek van de ooievaar die een baby komt ‘brengen’ stamt uit 1909, toen prinses Juliana werd geboren. „Er was lang op het prinsesje gewacht”, legt Strouken uit. „Op het geboortekaartje stond naast paleis Noordeinde een afbeelding van een ooievaar op een nest met daarin een baby’tje. De ooievaar – niet zomaar één trouwens, het is een geridderde ooievaar – belt naar Wilhelmina met de mededeling dat hij een kindje voor haar heeft meegebracht.”

Sindsdien wilde iedereen een ooievaar op zijn geboortekaartje.

De mythe over de ooievaar was tot slot ook een verhaal dat ouders graag aan hun kinderen vertelden. Praten over seks en kinderen krijgen was in die tijd – begin 20ste eeuw – een taboe. Baby’s kwamen uit de witte of rode kool, kregen de kinderen te horen. Of dat baby’tjes in het middelste deel van de aarde werden bewaard en via een holle boom of bijzondere steen naar ‘boven’ kwamen.

Restte natuurlijk de lastige vraag waarom moeder dan in bed lag. Het antwoord luidde dat ze op weg naar de boom/steen in een spijker was gestapt. In de ooievaarvariant werd het antwoord niet minder ongeloofwaardig: de ooievaar zou moeder bij het afleveren van de baby in haar been hebben geprikt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:58

Chasingmood schreef:

Doe mij maar Freud.
'Vogelen ' is plat Oostenrijks voor sex hebben.

De ooievaar heeft de 3 typische kleuren van wit, rood/oranje en zwart: geboorte, liefde en dood.

Zo bezien is het volstrekt waar en logisch dat we door 'een grote vogel' met tenminste de kleuren wit en rood bij onze ouders terecht komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:23

Stel je oom overlijd waar je eigenlijk geen contact mee hebt maar wel de broer van je vader is , en dat de familie in paar kampen is opgedeeld en bij een begrafenis iedereen zijn eigen hoek heeft . Zou je dan naar zijn begrafenis gaan ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:40

Waarom zou je naar iemands begravenis gaan, die je bij leven niet meer opgezocht hebt?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:41

Bekijk het niet vanuit 'hun' kant maar vanuit jezelf.
Waarom zou je heen willen en zou je het jezelf later kwalijk nemen als je niet bent gegaan ?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:42

ReadTheRulez schreef:
Bekijk het niet vanuit 'hun' kant maar vanuit jezelf.
Waarom zou je heen willen en zou je het jezelf later kwalijk nemen als je niet bent gegaan ?

Als ik zelf niks persoonlijks met die persoon heb dan zou ik niet gaan. Ongeacht of er kampen zijn

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:44

Een uitgedroogde westernlaars, kan ik daar beter leerdressing of olie op doen? Heb beide staan, maar kan niet kiezen :p
Het doel is vooral om de laarzen wat soepeler te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:54

Ik mag komende week een sollicitatiegesprek voeren. Het gaat om een uitzendkracht die schoonmaakwerkzaamheden zal doen in een productieomgeving.

Nu vraag ik me af wat leuke, vernieuwende vragen zijn die je in zo'n gesprek gaat stellen. Het gaat immers om een eenvoudige functie (maar nauwkeurigheid is wel echt geboden). Daarnaast ben ik zelf op dit moment ook nog uzk bij dit bedrijf en wil ik mezelf ook erg graag van mijn goede kant laten zien :D Het is immers super tof om deze gelegenheid te krijgen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:54

Ik wil dan wel er zijn voor mijn vader.. , Heb eens de begrafenis van een klasgenoot geskipt en daar heb ik (wel)veel spijt van

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:56

Nou dan lijkt het me logisch om het in het "kamp" te gaan zitten waar je vader zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:25

Waarom heb ik zo'n dure smaak?
Waarom hebben sommige mensen dat überhaupt, hoe kom je er aan? Letterlijk ALLES wat ik leuk vind, is prijzig. Leuke kleding? Duur. Leuke lamp? Duur. Mooie kleur verf? Duur.

Komt mijn zusje er aan, in haar setje samengesteld van verschillende goedkope kleding en schoenen winkel, ziet er onbetaalbaar uit. :+ Mijn lukt dat niet (oké, ik pas sowieso geen broeken bij de gebruikelijke winkels, maar buiten broeken om...), heeft dat te maken met die dure smaak? Ben je dan te kieskeurig?

Ik ben echt niet de enige die dit herkent... Het heet niet voor niets al eeuwen lang 'dure smaak'. Hoe kom je er aan? Ik kom niet bepaald uit een miljardairs gezin :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:06

Je hebt geen dure smaak, je hebt slecht modieus inzicht :p

Sommige mensen hebben de gave die je zus heeft, anderen moeten vertrouwen op merk/designerkleding.

Wat duurder is zal meestal meer vraag naar zijn, of populairder zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:11

khirshanta schreef:

Sommige mensen hebben de gave die je zus heeft, anderen moeten vertrouwen op merk/designerkleding.

Maar ik kijk niet eens naar het merk :')
Ik kijk alleen naar wat ik mooi vind, wat ik mooi vind is kennelijk duur :+

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:42

Wat gebeurt er bij spierpijn waardoor je pijn hebt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:43

Er ontstaan haarscheurtjes in de spieren. En die doen pijn....

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:49

khirshanta schreef:

Heb ik dan een heel goed modieus inzicht met mijn standaard zwart bandshirt, spijkerbroek en enkelsokken? Hahaha

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:50

Wie kent “haarpijn” ? Soms heb ik echt bij mn kruin dat als ik daar door mn haar ga dat het zeer doet. Alsof je je hoofd hebt gestoten maar je weet zeker van niet. Of als je een te strakke staart had. Een beetje dat idee.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:57

Ik bedoel het echt niet gemeen hoor, maar er worden hier best veel vragen gesteld waarvan de antwoorden zo makkelijk te vinden zijn bij één zoekopdracht op google (bijvoorbeeld over de spieren en nog heel veel dingen). Dat is toch niet de bedoeling van dit topic? Ik vind het juist leuk als er vragen gesteld worden die niet zo makkelijk te beantwoorden zijn (komen natuurlijk ook veel langs) als jullie snappen wat ik bedoel. Maar hé, wie ben ik :P .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:59

Mee eens :) Dit topic was niet bedoeld als een alternatief voor Google, maar meer voor die vragen die niet zo makkelijk te beantwoorden of op te zoeken zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:14

Vanaf nu dus weer terug naar de moeilijkere vragen.

Google is je beste vriend, wij zijn close second

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:59

SavannahNx schreef:
Wie kent “haarpijn” ? Soms heb ik echt bij mn kruin dat als ik daar door mn haar ga dat het zeer doet. Alsof je je hoofd hebt gestoten maar je weet zeker van niet. Of als je een te strakke staart had. Een beetje dat idee.

Jepp! Komt me erg bekend voor haha. :j
Heb ik vaak als mn haar scheiding verbrand is. Maar ook enkel een keer als dat niet zo is.

Alaskan schreef:
Ik bedoel het echt niet gemeen hoor, maar er worden hier best veel vragen gesteld waarvan de antwoorden zo makkelijk te vinden zijn bij één zoekopdracht op google (bijvoorbeeld over de spieren en nog heel veel dingen). Dat is toch niet de bedoeling van dit topic? Ik vind het juist leuk als er vragen gesteld worden die niet zo makkelijk te beantwoorden zijn (komen natuurlijk ook veel langs) als jullie snappen wat ik bedoel. Maar hé, wie ben ik :P .

Snap ik! Had inderdaad al mn twijfels of het een niet te "simpele" vraag was en had al wat teruggezocht wat voor vragen er gesteld werden, maar gebeurd dus vaker :D
Excuus me!

En bedankt voor je antwoord Riddershow.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:31

Waarom mensen hier op bokt denken dat ze een dierenarts zijn, en het oh zo denken juist te weten, dat ze er ook nog glashard naast zitten! :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:34

Omdat mensen zelf vragen naar wat denken jullie wat mijn paard heeft kunnen ze ook antwoorden verwachten. En ja via internet is de kans groot dat het niet klopt.
Je moet het toch doen met de gegevens die een ts verstrekt en misschien zelf al verkeerd heeft en dus verkeerd doorgeeft. Daarnaast valt er niet te voelen.

En de dierenarts heeft het ook nog regelmatig fout en die ziet dan zelfs een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:35

Mensen op internet geven antwoord vanuit hun eigen ervaringen en vergeten daarbij soms dat die niet altijd de waarheid zijn. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die wonderbaarlijk genezen zijn van de ergste ziektes door een jaar lang alleen maar wortelen te eten maar dat betekent niet dat mijn blaasontsteking weggaat als ik stop met koffie drinken. De verbanden die sommige mensen leggen zijn echt heel bijzonder.