Bijzondere babynamen deel V

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:19

Fhinn |(

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:52

Dat Fhinnik niet grappig. -O-

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:20

Citaat:
Ik geef het eerlijk toe: ik heb een zwak voor bijzondere namen. Toen mijn man en ik kinderen kregen, waren we vastbesloten om ze iets unieks mee te geven. Geen Emma’s, Lisa’s of Anna’s in ons gezin – nee, onze dochters zouden opvallen, alleen al door hun voornaam.

Dus toen onze oudste werd geboren, keken we elkaar aan en riepen bijna tegelijk: Lunora. Niemand kende het, het stond in geen enkel boekje, maar voor ons klonk het als een dromerige sterrennaam. “Jullie dochter heet hoe?” vroegen de kraamverzorgster en later de juf. Inmiddels is Lunora 15 en rolt ze nog steeds met haar ogen als iemand haar vraagt of het een typfout is.

Onze tweede dochter kreeg de naam Zyrelle. Ik vond het zo’n krachtige klank hebben, een beetje sprookjesachtig. Helaas schrijft niemand het ooit goed op school, en Zyrelle zegt vaak dat ze liever gewoon Sara had geheten. Maar ja, jammer maar waar, ze heeft een coole eigen naam.

Nummer drie heet Linnél. Ik dacht: een beetje modern, een beetje lief, en tóch origineel. Maar zij heeft nu een bijnaam bedacht – “Lin” – omdat ze het gênant vindt als de leraar struikelt over haar echte naam. Linnie, onze Lin. Ach, het staat haar zo goed.

En de jongste? Die heet Marivéa. Mijn persoonlijke trots, want ik vond het een elegante combinatie van klassiek en exotisch. Alleen zegt ze zelf steevast: “Noem me maar Vé.” Later zal ze heus wel trots zijn hoor, op haar bijzondere naam.

Ik lach erom, maar stiekem doet het soms een beetje pijn. Wij hebben die namen met zoveel liefde verzonnen. Maar voor de meiden zelf wegen die unieke letters minder zwaar dan de blikken die ze krijgen als hun naam weer verkeerd uitgesproken wordt.’

Toch gek dat die kinderen niet blij zijn met hun naam..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Bijzondere babynamen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:24

Ik vind die namen op zich wel mooi met een mooie gedachte erachter maar ik snap ook dat die meiden het lastig vinden in het dagelijks leven. Prima toch dat ze een nickname ervan gemaakt hebben die voor hun wel werkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:08

Froukje schreef:
Citaat:
Ik geef het eerlijk toe: ik heb een zwak voor bijzondere namen. Toen mijn man en ik kinderen kregen, waren we vastbesloten om ze iets unieks mee te geven. Geen Emma’s, Lisa’s of Anna’s in ons gezin – nee, onze dochters zouden opvallen, alleen al door hun voornaam.

Dus toen onze oudste werd geboren, keken we elkaar aan en riepen bijna tegelijk: Lunora. Niemand kende het, het stond in geen enkel boekje, maar voor ons klonk het als een dromerige sterrennaam. “Jullie dochter heet hoe?” vroegen de kraamverzorgster en later de juf. Inmiddels is Lunora 15 en rolt ze nog steeds met haar ogen als iemand haar vraagt of het een typfout is.

Onze tweede dochter kreeg de naam Zyrelle. Ik vond het zo’n krachtige klank hebben, een beetje sprookjesachtig. Helaas schrijft niemand het ooit goed op school, en Zyrelle zegt vaak dat ze liever gewoon Sara had geheten. Maar ja, jammer maar waar, ze heeft een coole eigen naam.

Nummer drie heet Linnél. Ik dacht: een beetje modern, een beetje lief, en tóch origineel. Maar zij heeft nu een bijnaam bedacht – “Lin” – omdat ze het gênant vindt als de leraar struikelt over haar echte naam. Linnie, onze Lin. Ach, het staat haar zo goed.

En de jongste? Die heet Marivéa. Mijn persoonlijke trots, want ik vond het een elegante combinatie van klassiek en exotisch. Alleen zegt ze zelf steevast: “Noem me maar Vé.” Later zal ze heus wel trots zijn hoor, op haar bijzondere naam.

Ik lach erom, maar stiekem doet het soms een beetje pijn. Wij hebben die namen met zoveel liefde verzonnen. Maar voor de meiden zelf wegen die unieke letters minder zwaar dan de blikken die ze krijgen als hun naam weer verkeerd uitgesproken wordt.’

Hoe heet jij? Nivea?
Lunora, dat is toch die spreuk uit Harry Potter?
Linnel, Hoe spreek ik dat uit? Linnul?

Echt, hoe verzin je het?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:14

Ik ben gezegend met een 'normale' maar weinig in NL voorkomende naam en loop tegen hetzelfde aan wb spelling en uitspraak.
Het is Loraine, uitgesproken als Lo(h)reen (korte o, enkele r zegmaar).
Vaak maken ze er op schrift Lorrain, Lorraine, Lorainne, Lorrainne, Lorianne, Lorrianne, Lorien, Laureen, Laurien, Maureen oid van, soms gewoon Loreen of Lorreen.
Om over de uitspraak maar te zwijgen. :')
Ik heb mijn ouders geregeld vervloekt om hun keuze, hoewel het met mijn achternaam geclasht zou hebben als ik bijvoorbeeld Marietje of iets anders oer Hollands genoemd zou zijn.

Ik zeg tegen mijn omgeving dat ze me ook Lor mogen noemen, dan zit je altijd goed. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:31

Als mijn dochter een zoon geweest zou zijn, zou ze Onne geheten hebben.
Op z'n Fries uitgesproken (is dus eigenlijk Anne, maar dan ben je de hele dag aan het corrigeren). Dus met de OA klank in je neus getrokken. Oane.
Maar verkeerd uitgesproken ook goed te doen. :D
Ik denk dat ik hier ook vervloekt zou zijn. Ze heeft wel een Friese naam, maar een die in het westen ook goed te doen is. Mijn man heeft Bregje heel hard afgekeurd, ha ha. Dus zo heet ze niet....

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:11

Mijn ouders dachten: makkelijke naam, hoeft ze nooit te spellen. Maar dat moet ik alsnog want er zijn 4 schrijfwijzen :+ Als het aan mijn vader lag, had ik Anne geheten maar die naam icm mijn achternaam was destijds een bekend persoon.

Oh en als het ook aan mijn vader had gelegen had ik Lobke geheten. Nou sorry voor alle Lobkes, maar dan heet ik toch liever Karlijn :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:39

Als ik moest kiezen zou ik mn kind Joes noemen. Kan weinig mis gaan denk ik :P

Mijn naam is ook irritant. Jolien. Dat wordt met enige regelmaat, Jorien, Joliene, Jolein, Joriene, etc. En in Azië kunnen ze het blijkbaar niet uitspreken, dan wordt het Juli-en :') Zo stel ik me tegenwoordig dan ook maar voor als we daar op vakantie zijn :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:53

Engelstaligen gaan op tilt van mijn naam: Rieneke. Dus gebruik ik mijn doopnaam maar in het buitenland, dat gaat fonetisch altijd goed. Maar oh oh als ze het moeten schrijven. :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:00

Froukje schreef:
Citaat:

Dat is denk ik ook het probleem, ze zijn te verzonnen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:08

Earth schreef:
Als ik moest kiezen zou ik mn kind Joes noemen. Kan weinig mis gaan denk ik :P

Mijn naam is ook irritant. Jolien. Dat wordt met enige regelmaat, Jorien, Joliene, Jolein, Joriene, etc. En in Azië kunnen ze het blijkbaar niet uitspreken, dan wordt het Juli-en :') Zo stel ik me tegenwoordig dan ook maar voor als we daar op vakantie zijn :')

Wim
Kees
Klaas
Bart
Bert
:D
Eva
Rita
Helga
Marga
Irene
:D
We worden oud, we houden van degelijke namen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:54

Op Facebook, een Nederlandse moeder met 3 kinderen: Jasonjay, Brysonjay en Djessyjay :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:09

Vreselijk. :=

Hier werkt in het magazijn een nieuwe jongen, hij heet Jaylano.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:40

Nog eentje op Facebook: Djayvi.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:55

Mijn god, zo zou ik mijn hond nog niet noemen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:34

Deze blijft mooi :')
Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:43

Ik zag Perrette langskomen op tv, ik wert het niet... :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:13

Bij mijn dochter op de opvang zit nu een Pijke, ik kan er niet aan wennen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:54

Op een instagrampagina van een random verloskundigenpraktijk waar ze elke maand een overzicht met de namen van de geboren kindjes plaatsen heb ik me even goed vermaakt _O- Een greep uit de bijzondere namen die ik heb gespot:

Xzayn, Meaven, Salieu, Phéleonora, Jurn, Severijn, Floki, Marie-Claire, Vaj, Suuz, Jibbie, Faelix, Leau.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:08

Marie-Claire is nog wel de meest normale dan :=

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:18

rien10 schreef:
Mijn man heeft Bregje heel hard afgekeurd, ha ha. Dus zo heet ze niet....

'Bregje! Met je schaamhaar in een vlechtje!

Dat is toch zielig?'

(Of ben ik de enige die direct de sketch van de Vliegende Panters over meisjesnamen voor zich ziet?)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:18

_Karlijn schreef:
Op een instagrampagina van een random verloskundigenpraktijk waar ze elke maand een overzicht met de namen van de geboren kindjes plaatsen heb ik me even goed vermaakt _O- Een greep uit de bijzondere namen die ik heb gespot:

Xzayn, Meaven, Salieu, Phéleonora, Jurn, Severijn, Floki, Marie-Claire, Vaj, Suuz, Jibbie, Faelix, Leau.

Is dit de “oogst” van maar 1 maand :wow: ?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:24

Lukasje schreef:
_Karlijn schreef:

Is dit de “oogst” van maar 1 maand :wow: ?

Neeee ik ben er even voor gaan zitten en scrollen :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:29

Froukje schreef:
Marie-Claire is nog wel de meest normale dan :=

Marie-Claire is opzich niet heel bizar idd, maar "Welkom op je eerste schooldag in groep 1, Marie-Claire" klinkt toch wat apart :')