Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:53

Destination schreef:
Ik lees nu op de NOS liveblog dat Duitsland ook niet gaat instemmen met de eurobonds, daar zijn ze altijd al fel op tegen geweest. Zoals het er staat willen de zuidelijke landen het alleen maar omdat het voor hen goedkoper is, terwijl het de rijkere landen alleen maar geld gaat kosten.

Dit was best heel duidelijk al destijds:
NOS liveblog schreef:
"Bondskanselier Merkel is altijd heel fel tegen eurobonds geweest", zegt correspondent Wouter Zwart in Berlijn. "Zelfs op het dieptepunt van de eurocrisis, toen Griekenland aan een zijden draadje hing. Merkel heeft toen gezegd: 'zolang ik leef, zullen die er niet komen'."

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:54

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:
Dit is toch ook echt beschamend...

[ [url=m/9XUZRh.png]Afbeelding[/url] ]

Alleen lijken zij het nog een stuk slechter te hebben getroffen dan wat in Nederland gebeurde dit weekend.

En ga je dan als land de mist in? Of ben je gewoon het slachtoffer van... Ik neig naar dat laatste. En dan doet het er niet toe of het gaat om fraude of om logistieke losers die dit in gang hebben gezet.

Bizar dat er nog mensen zijn die frauderen tijdens zo'n dergelijke crisis, maar goed helaas is dat dus wel het geval.
Zal wel een mooie bijkomstigheid zijn als alle ellende voorbij zou zijn op 5 mei bevrijdingsdag :Y)
(Is een utopie natuurlijk)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:08

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:

Alleen lijken zij het nog een stuk slechter te hebben getroffen dan wat in Nederland gebeurde dit weekend.

En ga je dan als land de mist in? Of ben je gewoon het slachtoffer van... Ik neig naar dat laatste. En dan doet het er niet toe of het gaat om fraude of om logistieke losers die dit in gang hebben gezet.

China gaat hier de mist in. Maar heel eerlijk, je wilt heel veel producten uit China toch helemaal niet hebben? Blijkt dus wel dat het niet alleen op Ali een rommeltjes is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:15

PSvanLot schreef:
China gaat hier de mist in. Maar heel eerlijk, je wilt heel veel producten uit China toch helemaal niet hebben? Blijkt dus wel dat het niet alleen op Ali een rommeltjes is.

Is dat zo? Kan je daar een heel land de schuld van geven?

Daar heb ik persoonlijk wat moeite mee. Zeker als je ziet hoe China best wel goed heeft gereageerd op de crisis. Ik heb er wel moeite mee dat dit soort enge ziekten vaak uit die hoek komen…

Industrie in China kan twijfelachtig zijn… Ik kan me voorstellen dat de goeden de hulp van de minder goeden inzetten.

Tevens kunnen goederen natuurlijk ook een ommetje hebben gemaakt langs Columbia. De overheid zal flink betrokken zijn in China, maar ik betwijfel of ze logistieke planningen aansturen…

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:24

PSvanLot schreef:

Dat hele mondmaskers-avontuur is echt te triest voor woorden. ;(
In de kazerne hier wat verderop worden nu alle binnenkomende zendingen meteen gecontroleerd en het is duizelingwekkend hoeveel er niet conform zijn en dus niet kunnen gebruikt worden :x

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:29

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:

Is dat zo? Kan je daar een heel land de schuld van geven?

Daar heb ik persoonlijk wat moeite mee. Zeker als je ziet hoe China best wel goed heeft gereageerd op de crisis. Ik heb er wel moeite mee dat dit soort enge ziekten vaak uit die hoek komen…

Industrie in China kan twijfelachtig zijn… Ik kan me voorstellen dat de goeden de hulp van de minder goeden inzetten.

Tevens kunnen goederen natuurlijk ook een ommetje hebben gemaakt langs Columbia. De overheid zal flink betrokken zijn in China, maar ik betwijfel of ze logistieke planningen aansturen…

Volgens mij begrijp je best dat ik daar niet een heel land mee bedoel. Maar laten we de mensen die verantwoordelijk zijn voor allerlei praktijken in China nu niet de hand boven het hoofd houden.

Met de hele mondkapjes affaire zijn belangrijke en minder belangrijke mensen uit China betrokken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:41

Even positief nieuws, een aantal patiënten krijgen deze week bloed van donoren die genezen zijn en anti stoffen hebben in de hoop dat het virus kan worden uitgeschakeld en patiënten misschien sneller kunnen genezen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:58

PSvanLot schreef:
Volgens mij begrijp je best dat ik daar niet een heel land mee bedoel. Maar laten we de mensen die verantwoordelijk zijn voor allerlei praktijken in China nu niet de hand boven het hoofd houden.

Met de hele mondkapjes affaire zijn belangrijke en minder belangrijke mensen uit China betrokken.

Mijn excuses, het was me echt niet duidelijk dat je niet het hele land bedoelde.

Ik heb enige ervaring met China qua import (en dan heb ik het niet over Ali Express, maar over containerzendingen van duizenden euros aan materialen). Materialen die weliswaar niet zo zeer voor cruciale beroepen zijn, maar die in veelvoud worden geproduceerd daar. Aan de inkoper om het kaf van het koren te leren (!!! echt door schade en schande wijs worden) scheiden.

Echter kan ik me heel goed voorstellen dat in tijden van crisis er andere, misschien minder betrouwbare, partijen bij worden aangetrokken om de capaciteit te verhogen. En dan is inderdaad de kans groot dat kwantiteit voor kwaliteit gaat, ook zeker onder een soort van mentale druk.

In mijn optiek moet je er rekening mee houden dat in deze tijd op alle medische vlakken, niet alleen de mensen op de werkvloer, maar ook zeker alle logistiek eromheen, de werkdruk heel hoog is, dat er veel meer orders verscheept moeten worden. En dan ontstaan er gewoon fouten en worden er noodgrepen gebruikt. Dat is helaas menselijk.

En dat het juist bij een product dat nu zó belangrijk is gebeurt, is bijzonder betreurenswaardig. Mensen zijn hierbij collateral damage, en dat is een enorm trieste bijkomstigheid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:59

moonsparkle schreef:
Even positief nieuws, een aantal patiënten krijgen deze week bloed van donoren die genezen zijn en anti stoffen hebben in de hoop dat het virus kan worden uitgeschakeld en patiënten misschien sneller kunnen genezen

Oke top, en nu heel hard gaan duimen dat het ook daadwerkelijk helpt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:01

kiki1976 schreef:
moonsparkle schreef:

Oke top, en nu heel hard gaan duimen dat het ook daadwerkelijk helpt

Wat mega spannend! Ik ben benieuwd wat voor patiënten dat zijn? Qua gradatie natuurlijk…

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:03

Marie_Anne schreef:
Destination schreef:
Ik lees nu op de NOS liveblog dat Duitsland ook niet gaat instemmen met de eurobonds, daar zijn ze altijd al fel op tegen geweest. Zoals het er staat willen de zuidelijke landen het alleen maar omdat het voor hen goedkoper is, terwijl het de rijkere landen alleen maar geld gaat kosten.

Dit was best heel duidelijk al destijds:
NOS liveblog schreef:
"Bondskanselier Merkel is altijd heel fel tegen eurobonds geweest", zegt correspondent Wouter Zwart in Berlijn. "Zelfs op het dieptepunt van de eurocrisis, toen Griekenland aan een zijden draadje hing. Merkel heeft toen gezegd: 'zolang ik leef, zullen die er niet komen'."

De zuidelijke landen willen de eurobonds dan ook niet vanwege de coronacrisis, die wilden ze voor die tijd al en als ze die vanwege de crisis niet krijgen, dan willen ze die na die tijd nog steeds. Eurobonds wil in de praktijk namelijk niks anders zeggen dat de noordelijke landen garant gaan staan voor alle schulden van de zuidelijke landen. Natuurlijk moeten we als EU solidair zijn en natuurlijk moet er geld beschikbaar komen voor de gevolgen van deze crisis. En ja, dat zal betekenen dat er geld van noord naar zuid zal gaan. Maar dan wel om de gevolgen van deze crisis op te lossen en niet om voor nu en in de toekomst garant te blijven staan voor de schulden van het zuiden. Solidariteit gaat namelijk twee kanten op en dat betekent dat het noorden van het zuiden mag verwachten dat zij actief zelf iets aan hun schuldenpositie gaan doen en dat niet afschuiven op het noorden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:26

Janine1990 schreef:
Destination schreef:

Las het ook net! Heldere reactie volgens mij…
En gezien de wat recentere historie ook wel terecht…

Rutte heeft hier tijdens een persconferentie ook iets over uitgelegd toch? Die landen wilden niet bezuinigen na de vorige crisis, Nederland wel, waardoor Nederland nu een ‘appeltje voor de dorst’ had en die andere landen niet. Daarom vond Nederland het niet terecht om nu extra te helpen: want die landen weigerden zelf slimme beslissingen te maken. Volgens mij alleen Griekenland heeft flink bezuinigd?

Kan me vergissen hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:30

IMANDRA schreef:
Janine1990 schreef:
Las het ook net! Heldere reactie volgens mij…
En gezien de wat recentere historie ook wel terecht…

Rutte heeft hier tijdens een persconferentie ook iets over uitgelegd toch? Die landen wilden niet bezuinigen na de vorige crisis, Nederland wel, waardoor Nederland nu een ‘appeltje voor de dorst’ had en die andere landen niet. Daarom vond Nederland het niet terecht om nu extra te helpen: want die landen weigerden zelf slimme beslissingen te maken. Volgens mij alleen Griekenland heeft flink bezuinigd?

Kan me vergissen hoor.

Het appeltje voor de dorst is het enige wat ik heb opgevangen, ik ga vanavond voor het eerst een persco rondom corona zien. Was (gelukkig) nog te druk die andere keren.

Maar als het klopt wat je zegt, dan stelt me dat enorm tevreden op meerdere vlakken. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:33

IMANDRA schreef:

Kan me vergissen hoor.

Klopt :j Rutte vindt het een beetje eigen schuld dikke bult van de andere landen. Nederland is gewoon zuinig geweest en daarom komen wij niet direct in financiële problemen en dit geldt ook voor andere landen, o.a. Duitsland.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:36

Destination schreef:
IMANDRA schreef:

Kan me vergissen hoor.

Klopt :j Rutte vindt het een beetje eigen schuld dikke bult van de andere landen. Nederland is gewoon zuinig geweest en daarom komen wij niet direct in financiële problemen en dit geldt ook voor andere landen, o.a. Duitsland.

Ik kan ook alleen maar achter NL en DE staan hierin.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:36

moonsparkle schreef:

Dat zou geweldig zijn, als het DE truc is om het virus er onder te krijgen. Duimen maar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:38

Janine1990 schreef:
Woow… dat zijn beste aantijgingen… Vind het een beetje eng opgezet dan...

Nee, dat zijn het niet. Het is gewoon feitelijk.

Érg goede brief en imo politiek mild opgesteld _/-\o_
Ik spreek/lees/schrijf vloeiend Duits trouwens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:39

Ik hoorde vanmorgen op t.v. ook dat NL best mee wil betalen aan de kosten veroorzaakt door Corona, maar niet aan de schulden die er al waren voor die tijd. Lijkt me ook wel logisch... Ben benieuwd hoe dit weer zal aflopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:41

Destination schreef:
IMANDRA schreef:

Kan me vergissen hoor.

Heel erg mee eens! Bij ons wordt er bezuinigd en belastingen verhoogd en dan zouden we ons spaarpotje naar landen met 'n structureel gat in de hand moeten afgeven?
Hopelijk blijven Nederland en Duitsland standvastig.
Die hele EU heb ik nooit een goed plan gevonden maar nu wou ik helemaal dat we weer gewoon EEG waren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:42

Ik kreeg gisteren trouwens een push bericht van de Duitse overheid. De overheid raadt mensen met een immuunzwakte, een chronische longziekte of die ouder dan 70 jaar zijn, zich bij de huisarts te melden om te overleggen over de pneumokokkenvaccinatie.

Ik vind het een bijzonder advies, al helemaal aangezien het tussen de Corona-mededelingen en tips staat. Volgens de WHO helpt deze vaccinatie namelijk helemaal niet tegen het Coronavirus. Ze raden het alleen aan omdat zulke vaccinates je gezondheid beschermen.
https://www.who.int/emergencies/disease ... th-busters

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:44

elnienjo schreef:
Heel erg mee eens! Bij ons wordt er bezuinigd en belastingen verhoogd en dan zouden we ons spaarpotje naar landen met 'n structureel gat in de hand moeten afgeven?
Hopelijk blijven Nederland en Duitsland standvastig.
Die hele EU heb ik nooit een goed plan gevonden maar nu wou ik helemaal dat we weer gewoon EEG waren.

Een gezamenlijke markt houdt alleen ook heel snel op als landen failliet gaan en geen koopkracht hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:45

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Wat feitelijk is, is dat Italië (en Spanje) willen dat we helpen bij de economische gevolgen van het coronavirus, bij voorbaat niet bereid zijn om lessen uit het financiële gedeelte te trekken en daar consequenties aan verbinden en tegelijkertijd willen dat het noorden garant gaat staan voor alle schulden die ze voor die tijd al hadden en voor het gemak dan ook nog maar even garant gaat staan voor alle schulden die ze in de toekomst gaan maken. Dat is geen solidariteit, dat is solidariteit misbruiken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:46

IMANDRA schreef:

Kan me vergissen hoor.

Rutte is populistisch bezig. Hier in Spanje is enórm bezuinigd en de economie groeide en afgelopen paar jaar meer dan het Europese gemiddelde.
Foute boel.

Nu in deze tijd, Brexit en Covid-19, de EU eenheid ondergraven met een afleidingmanouvre van de eigen politieke problemen.

NL is verder ethisch laakbaar bezig geweest met de belastingvlucht. Dat heeft NL veel opgeleverd ten koste van andere EU landen.
De voogestelde EU wetgeving op dit punt is niet voor niets zo belangrijk voor de EU.

Ok, mijn :9k

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:47

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind het nu niet echt een feit dat een land als Nederland de EU zwakker maakt en dat Italië de EU sterker maakt. En bovendien vind ik hem nog niet eens zo heel mild opgesteld, vind het zelfs vrij hard en verwijtend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:47

kiki1976 schreef:
Volgens mij zijn in bepaalde delen de campings/vakantieparken door de betreffende provincie's zelf gesloten.

Hier was de camping ook gewoon toegankelijk, maar dat zijn wat stacaravans welke niet voor de verhuur zijn.
In een dorpje verder op is een vakantiepark waar je in verschillende huisjes (lees trein, helikopter etc) kunt overnachten nog open.

Nog eens gezocht hoe het in NH geregeld is, maar duidelijk!
Citaat:
Campings in Noord-Holland-Noord
Om verdere verspreiding van het Coronavirus in onze gemeente zo goed mogelijk tegen te gaan was vandaag in de media te lezen dat campings in Noord-Holland-Noord gesloten zouden worden. Hier brengen wij graag een nuance in aan. Er zijn 3 soorten campings:

*Campings met sanitaire voorzieningen waar verschillende camping gasten gebruik van maken. Deze campings worden gesloten.

*Campings met accommodaties die beschikken over vaste sanitaire voorzieningen zoals bijvoorbeeld chalets of vakantiehuisjes. Deze campings kunnen open blijven.

*Campings met een combinatie van bovenstaande twee. De openbare sanitaire voorzieningen worden in dat geval gesloten. De camping blijft alleen open voor gasten en accommodaties die zelf beschikken over vaste sanitaire voorzieningen.