Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:32

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:

Blijkbaar niet voldoende. Anders geloof ik wel dat de overheid daarop had ingezet ;)

Dat de NL regering het niet zo heeft gedaan is bewijs voor dat het niet werkt.

Ah...
Je weet nog wat er voorjaar 2020 over maskers gezegd werd door/vanuit de NL regering?

Ik heb het over nu. Komende tijd. De overheid had echt wel zo versoepeld als de situatie daarnaar was en experts aangeven dat het kon. Was blijkbaar niet zo.

Voorjaar 2020... ooit van voortschrijdend inzicht gehoord?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:36

En zo draaien kleine kinderen op voor de fouten van volwassenen -O-

Een 9 jarige jongen uit Oostenrijk die tot nu toe in thuisonderwijs was wilde voor een test eenmalig naar school. Omdat de school het masker-attest nog niet gecontrolleerd had omdat de ouders dat pas 1 dag ervoor geregeld hadden moest hij buiten zitten in de vrieskou.
Domme ouders, domme school, geen sprankje menselijkheid meer, enkel nog regels volgen.

https://www.heute.at/s/keine-maske-bub- ... -100184000

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:37

IMANDRA schreef:
Ik heb het over nu. Komende tijd. De overheid had echt wel zo versoepeld als de situatie daarnaar was en experts aangeven dat het kon. Was blijkbaar niet zo.

Ik vind het echt niet verstandig om ervan uit te gaan dat de overheid de situatie goed inschat en heus de juiste maatregelen neemt. De maatregelen zijn nauwelijks op inhoudelijke argumentatie gebaseerd, worden niet economisch getoetst, hebben geen duidelijk uitgangspunt of doel (maar 'groepsimmuniteit' nog het meeste, ook al lijkt dat helemaal niet te werken als je geen blijvende immuniteit opbouwt) en ondertussen zijn er heel veel mensen overleden die wellicht niet nu al hoefden te overlijden.

Doen alsof beleid zinnig is en gebaseerd is op zorgvuldige analyses als we een hele stapel aan wob-documenten hebben waaruit blijkt dat het niet zo is, is niet terecht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:42

DuoPenotti schreef:
Needje schreef:
Honderden per ziekenhuis. Maar dat is opgeteld ook best wat natuurlijk.
Maar ik ben meer geïnteresseerd hie "normaal" het is dat zorg uitgesteld wordt.

nee dat was niet per ziekenhuis. Tenminste zo lees ik het niet
Die honderden was de Brabantse ziekenhuizen samen. En dat was ook het ergst getroffen gebied.

Maar of dat dan 300 of 900 is ook niet duidelijk.
Want de ene heeft er maar 20, de andere 28 de andere 167.
Maar ik lees niet dat ze alle apart honderden hebben.

Ik woon in Brabant en hier worden idd wel wat operaties uitgesteld. Althans dat stond op het scherm van het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Er wordt van minder operatiekamers gebruik gemaakt.
Mijn overbuurvrouw heeft gelukkig gewoon haar nieuwe heup gehad en was eerder aan de beurt dan verwacht.
En zelf stond ik op de wachtlijst voor een operatie. Ik zou rond februari/begin maart aan de beurt zijn. Maar ze vertrouwde het niet helemaal. Toen is mijn operatie ineens 5 dagen na de uitslag ingepland. Blij dat dat gewoon kon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:43

Vayo schreef:
Ik woon in Brabant en hier worden idd wel wat operaties uitgesteld. Althans dat stond op het scherm van het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Er wordt van minder operatiekamers gebruik gemaakt.
Mijn overbuurvrouw heeft gelukkig gewoon haar nieuwe heup gehad en was eerder aan de beurt dan verwacht.
En zelf stond ik op de wachtlijst voor een operatie. Ik zou rond februari/begin maart aan de beurt zijn. Maar ze vertrouwde het niet helemaal. Toen is mijn operatie ineens 5 dagen na de uitslag ingepland. Blij dat dat gewoon kon.

Maar jij hebt het over nu?
Dat was 2018

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:44

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Ik vind het echt niet verstandig om ervan uit te gaan dat de overheid de situatie goed inschat en heus de juiste maatregelen neemt. De maatregelen zijn nauwelijks op inhoudelijke argumentatie gebaseerd, worden niet economisch getoetst, hebben geen duidelijk uitgangspunt of doel (maar 'groepsimmuniteit' nog het meeste, ook al lijkt dat helemaal niet te werken als je geen blijvende immuniteit opbouwt) en ondertussen zijn er heel veel mensen overleden die wellicht niet nu al hoefden te overlijden.

Doen alsof beleid zinnig is en gebaseerd is op zorgvuldige analyses als we een hele stapel aan wob-documenten hebben waaruit blijkt dat het niet zo is, is niet terecht.

Zeker ook waar. Maar dat is wat anders dan dat ze qua ernst van de situatie niet nodig zouden zijn.

Het enige wat ik wil aankaarten is dat de zorg druk is. En dat we daar met maatregelen rekening mee moeten houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:59

DuoPenotti schreef:
Vayo schreef:

Maar jij hebt het over nu?
Dat was 2018

Oh jeetje sorry … nog niet helemaal wakker :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:00

Vayo schreef:
Oh jeetje sorry … nog niet helemaal wakker :+

:D
Komt omdat het al de hele dag zo grijs is :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:06

IMANDRA schreef:
[
Blijkbaar niet voldoende. Anders geloof ik wel dat de overheid daarop had ingezet ;)

Voorjaar 2020... ooit van voortschrijdend inzicht gehoord?[/quote]

wacht even jij gelooft nu dat beleid van de NL regering bewijs is op basis van jouw voortgeschreden inzicht mbt wat ze voorjaar 2020 deden of wat?

Serieus Imandra, jouw aanname dat de NL regering het anders wel zou doen is uiteraard geen bewijs voor dat het niet werkt.
´De max snelheid verlagen geeft niet minder verkeersdoden want anders had de regering dat wel gedaan.´

Verder was míjn punt niet meer dan herhalen/verduidelijken dat ik wat anders schreef dan jij mij toedichtte.
Kijk, jij bent het niet mee eens met wat ik schrijf. Jouw uitgangspunt is en blijft ´ja maar de zorg´.
Prima. Voor de zórg.

Steeds meer virologen zeggen wat anders mbt van de pandemie af komen.
Het is maar wat je als grotere prioriteit ziet. Ik heb een andere dan jij.

Ik hoop dat degenen die gereserveerd hebben bij de restaurants die open zouden gaan daar inderdaad zonder geneuzel met de hermandad van kunnen genieten :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:09

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:14

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:16

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:17

Nee en omikrom ook niet maar misschien dat het daar allemaal wat langzamer gaat...

Enige voordeel van de delta is dat dan mijn vaccinaties wel wat beter bestand zijn dus dat vindt ik dan wel een fijn idee.

imaudy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:22

Als advocaat van de duivel kun je ook zeggen, doe alles open zodat omicron zich overal goed kan verspreiden voordat er een variant opduikt die besmettelijker en gevaarlijker is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:27

Nou ja ik hoor net op het nieuws dat in het UMCG in Groningen bij een patiënt een variant is gevonden die al was uitgestorven. Die bleek daar 9 maanden geleden mee besmet te zijn en nu weer met dezelfde variant.

Bij mensen met een minder goed werkend immuunsysteem kan het blijkbaar dat het minder wordt afgebouwd.

Ergens wel interessant hoe dat allemaal kan.

Dus misschien alles opengooien nog iets te voorbarig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:37

Sowieso is alles opengooien om maar zo veel mogelijk mensen te besmetten niet verstandig, want dat is exact hoe die mutatie zo snel mogelijk plaatsvindt.

Een mutatie is een fout met kopiëren. Des te meer kopieën er gemaakt worden, tes te groter de kans is dat het mis gaat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:45

Omnicron is minder schadelijk, dus is alles opgengooien juist wel de weg. Tegenhouden doen kunnen we niets meer dat was al duidelijk toch? Dus dan maar inzetten op de bescherming van mensen die het wél nodig hebben. Dat is een betere discussie om te voeren. De juiste mensen op het juiste moment. En dat is dus in de herfst? En niet zoals nu gebeurde als de golf al op gang is?

Mensen met een hoge BMI hebben meer risico op een slechter verloop en een langer verblijf op de IC
https://www.endocrine.org/news-and-advo ... d-icu-care

Het gaat om 78% van de mensen op de IC, die een overgewicht hebben of zelfs obese zijn
https://www.cnbc.com/2021/03/08/covid-c ... obese.html

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:49

Nou ja, als Zwitserland straks 2-3 miljoen besmettingen per week heeft, dan ontkomen we toch niet aan heel veel kopieën :+.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:54

Ja, maar dat is geen EU, wij tellen niet mee op de kaart :P

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:55

Alles op slot houden in geen optie, ofwel de overheidstekorten lopen zoveel op, dat de komende generaties nog aan het afbetalen gaan van de schulden die nu worden gemaakt. Danwel de gehele middenstand gevestigd in winkels gaat verdwijnen. De enige optie is, wat ik al eerder schreef, mondkapjes verplichten (erop handhaven) en niet meer dan een aantal mensen per oppervlakte eenheid.

Tegenhouden kan je nu toch al niet, daarvoor zijn er al teveel positieve gevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:56

Wij hebben mondkapjes, maar dat doet tot nu toe verdacht weinig tegen de besmettingsexplosie.
Leuk dat het een beetje helpt masr dat is een soort water naar de zee dragen met omnicron in het spel.
Nu dus vanaf maandag maskers op de basisschool terwijl het toch bekend is dat na 20 minuten in een gesloten ruimte dit eigenlijk nauwelijks nog effect heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-01-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:57

Esperanza schreef:
Het gaat om 78% van de mensen op de IC, die een overgewicht hebben of zelfs obese zijn
https://www.cnbc.com/2021/03/08/covid-c ... obese.html

28% van de mensen op de IC in de VS hebben overgewicht en 50% is obese.
Dat lijkt enorm veel, totdat je beseft dat in de VS 32% overgewicht heeft en 42% obese is.

Dus:
- Obese: 42% van de mensen levert 50% van de IC-gevallen
- Overweight: 32% van de mensen levert 28% van de IC-gevallen
- Normal or underweight: 26% van de mensen levert 22% van de IC-gevallen.

Het verschil is dus wel aanwezig, maar is lang niet zo groot als je zou verwachten met de eerstgenoemde percentages.

Ook in je 1e link wordt aangegeven dat ze (26%) meer kans hebben op IC-opname dan iemand zonder overgewicht, maar vaak wordt het aangedragen dat afvallen in plaats van vaccineren een optie is, maar iemand die niet gevaccineerd is, heeft 900% meer kans om op de IC te belanden als iemand die wel volledig gevaccineerd is (dit komt neer op een vaccine efficiency van 90+% tegen IC-opnames).

veerledec schreef:
Nou ja, als Zwitserland straks 2-3 miljoen besmettingen per week heeft, dan ontkomen we toch niet aan heel veel kopieën :+.

Dan zijn ze met 3 weken klaar, want meer inwoners hebben ze niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:00

Daarna gaan we voor OmiG+

Die 2 mljn slaat natuurlijk nergens op, echt te dom voor woorden dan een „expert“ zoiets zegt.
Daarmee zeg je letterlijk: het maskt niet uit hoe vaak je ingeent bent of besmet was geweest, in Januari krijg je het alsnog.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-01-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:01

IMANDRA schreef:
Het enige wat ik wil aankaarten is dat de zorg druk is. En dat we daar met maatregelen rekening mee moeten houden.

Dat vind jij, dat vind ik, maar het beleid is de afgelopen 2 jaar vooral het door laten gaan van besmettingen (en het overbelasten van de zorg) geweest. En wat ik daarvan ook lastig vind: door het geschreeuw van de (nogal vocale) minderheid die echt alles open wil, ongeacht hoeveel levens het kost of welke chaos het oplevert, lijkt het beleid bijna redelijk. Want de redelijke mensen snappen wel dat de antivax-wappie-houding niet houdbaar is.

Maar vervolgens gaan de redelijke mensen dus het beleid redelijker laten lijken, helaas, en komen we nooit toe aan de inhoud daarvan. En het beleid is niet redelijk, het is een chaotische puinhoop zonder duidelijk doel en zonder democratische controle, die het heeft laten gebeuren dat de situatie al een keer of 5 onnodig ver uit de hand is gelopen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:02

Nee, 80% van de mensen op de IC heeft overgewicht of zelfs obesitas. Niet alleen in de VS, het wordt op meer plekken in de wereld ontdekt. Half november is er een belangrijk wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Dus ook in Nederland is het nu nieuws.

https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... -en-corona

En niet iedereen die ongevaccineerd is komt op de IC. 38% van de mensen krijgt Corona symptoom loos, dus dan is 900x meer kans nooit van toepassing. Ik zal daar eens even wat info bij zoeken.