Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:13

Sheran schreef:
Echwel schreef:
7336 nieuwe besmettingen, nu al twee weken daling - https://nos.nl/l/2379504

Gematigd positief

Het is ook al zo'n 2 weken meivakantie in het onderwijs :)

Nee hoor, een deel van de scholen zit nu pas in de 1e week en hebben volgende week nog vakantie. Daarbij zie je de impact dan niet nu al 2 weken in de cijfers..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:17

fokfanaat schreef:
hoeveel niet urgente zorg komt in een IC bed te liggen?

Vrij veel. Voor veel OK's is IC-ruimte nodig.

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:19

@Relaxed: je mist vast al wel een deel van al die quarantaineklassen, die testen al na 5 dagen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:33

In de herfst en kerst was ook duidelijk een daling te zien toen de scholen dicht waren. Dat was nog voor het testen van de kinderen. Ik denk dat je nu wel mooi inzichtelijk kan maken wanneer scholen weer open zijn en er toch meer besmettingen komen. Belangrijkste is nu toch echt vaccineren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:37

De ziekenhuiscijfers dalen ook. Dat kan nog niet met de vakantie te maken hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:40

De scholen hadden één verplichte week en ze mochten zelf weten of ze de tweede ervoor of erachter plakten, in onze regio ervoor meestal maar besmettingen echt nog niet minder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:40

ik hoop toch ook dat het komt door het vaccineren!

vraag me wel af waarom er nog steeds zoveel besmettingen in verzorgingstehuizen zijn, die zijn toch al tijden volledig gevaccineerd of niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:42

Nee hoor, er zijn ook ouderen die zich door bvb geloofsovertuiging of te kwetsbare gezondheid niet laten vaccineren. Of kinderen hebben besloten om het niet te doen . Van de 70 + is ook een kwart ( ong) nog niet gevaccineerd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:44

Achterom schreef:
SusanH schreef:
Wij wilden best betalen, maar het is er niet. Of je moet gebruik maken van gastouderopvang. Maar dat is kwetsbaar, want als de gastouder ziek of met vakantie is heb je geen opvang.

En omdat veel mensen zo redeneren, komt het er dus nooit. Dat is marktwerking...

@niwla: daar denk ik dus anders over, hoezo wil jij ze opvoeden en je man/vriend niet? Of werken jullie beide drie dagen? Je illustreert wel mooi dat in de Nederlandse cultuur de keuzevrijheid als een groot goed wordt gezien :D ;)

@echwel: dat dacht ik ook toen ik het hoorde, best een goede tendens nu!

Als hij drie dagen wil werken dan kan dat ook. Maar als hij dat niet wil en ik wel dan is dat toch geen probleem? Ik vind die keuzevrijheid inderdaad heel belangrijk. Ik houd er niet van als er dingen voor mij besloten worden.

Fijn die daling! Ik denk dat het inderdaad niet nu al met de vakanties te maken kan hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:47

fokfanaat schreef:

vraag me wel af waarom er nog steeds zoveel besmettingen in verzorgingstehuizen zijn, die zijn toch al tijden volledig gevaccineerd of niet?

Een vriendin van mij werkt in een verzorgingshuis en daar heeft een klein deel zich inderdaad ook niet laten vaccineren. Ieders goed recht natuurlijk, maar in de praktijk betekend het wel dat verzorgingshuizen nog iets meer huiverig zijn om te versoepelen. En dat terwijl veel mensen al met de dag leven en volledig gevaccineerd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:48

De Zweden die ik ken hebben geen van allen trauma’s overgehouden van de kinderopvang. Het is ook maar net wat een maatschappij gewend is.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:49

Ook al ben je gevaccineerd kan je nog steeds Corona krijgen. Je wordt er alleen minder ziek van.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:50

Olympia schreef:
Ook al ben je gevaccineerd kan je nog steeds Corona krijgen. Je wordt er alleen minder ziek van.

Dat wel, maar bij bijv. pfizer is die kans al verkleind naar 5%. Dus echt enorm laag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:50

Olympia schreef:

dat zou betekenen dat het aantal besmettingen nooit zal dalen alleen het aantal ziekenhuisopnames?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:52

Er zijn nu 158 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 162.

dit klinkt nog heel veel vind ik, maar zie op het dashboard dat er bv vandaag maar 8 besmettingen in verzorgingshuizen zijn, dat valt dan wel weer mee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:53

Nee zo heb ik het ook niet begrepen hoor. Het is niet zo dat je als gevaccineerde net zoveel of iets minder kans hebt besmet te raken, maar dan a-symptomatisch bent of mild ziek bent.
Ik heb echt begrepen dat slechts 5% nog maar besmet raakt en dus positief zal zijn en positief zal testen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:03

@fokfanaat
Dat vind ik niet veel. Hoeveel mensen zitten daar wel niet.

En geen dode?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:12

fokfanaat schreef:

Je kunt als je gevaccineerd bent nog steeds besmettingen overbrengen. Je word er alleen niet meer zo ziek van.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:35

fokfanaat schreef:
Er zijn nu 158 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 162.

dit klinkt nog heel veel vind ik, maar zie op het dashboard dat er bv vandaag maar 8 besmettingen in verzorgingshuizen zijn, dat valt dan wel weer mee

Paar maanden geleden waren het er meer dan 6/700 als ik me goed herinner.

@achterom; dank
Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je niet én én kunt hebben. Dus een goedkope zorg en voldoende capaciteit bij een pandemie. Er zit ergens een kantelpunt.

Maar goed, het gros zit hem in het navolgen van de regels. Als Inwoners zijn we daar niet zo heel erg goed in. Iedereen zoekt de randen wat op en is aan het morren. Ik hou mn hart nog vast, in India leek het ook allemaal wat aan ze voorbij te gaan. Nou de grafieken zien er echt heel ernstig uit. Collega’s van mn partner met familie daar zijn radeloos. Het is echt een verschrikking momenteel. Er is maar heel weinig nodig voor een grote trigger.

Een vriendin van mij heeft als wijkverpleegkundige een aanmelding gedaan voor omscholing, alleen zelfs voor haar zou dat nog minimaal twee jaar duren. Laten we nog even de mogelijke stages buiten beschouwing. Er is door oververmoeid personeel ook lastiger om goed opgeleid te worden.

Ik hoop trouwens dat de kinderopvang flexibeler gaat worden. Voor veel vrouwen zou het veel beter zijn dat ze meer gaan werken. Dat ze bij problemen (scheiding, overleiden van partner) zelf overeind kunnen blijven staan en inkomen hebben. Ook voor de toekomst qua pensioenopbouw. Dan wel in combinatie van echt 32 of 40 uur werken en niet de 40+ die voor de meeste managementsfuncties ‘normaal’ is, zodat er gewoon een leven naast het werk is waarin je tijd voor je kinderen dn jezelf hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:36

Maar om anderen te besmetten moet je zelf toch besmet zijn? En als die kans om besmet te raken 5% is, dan wordt de kans wel heel klein.

1 van de anderen mensen die er veel van weten? Hoe zat het nu?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:39

fokfanaat schreef:
Olympia schreef:

dat zou betekenen dat het aantal besmettingen nooit zal dalen alleen het aantal ziekenhuisopnames?

Het aantal besmettingen daalt zeker wel, zoals iemand ook al schreef is de kans op besmetting wel veel kleiner :j

Wat betreft de verpleeghuizen: bij de instelling waar ik werk zijn bijna alle cliënten gevaccineerd, van de medewerkers weten we het niet exact omdat de AVG dat niet toelaat, het vermoeden is dat zo'n 80% gevaccineerd is (uiteraard uitgezonderd staf en management, die natuurlijk nog niet, maar die mogen ook niet bij cliënten in de buurt komen).
Sinds de vaccinatierondes gestart zijn, zijn wij gelukkig coronavrij, geen besmettingen meer onder cliënten.
Een collega organisatie heeft nu wel weer een uitbraak op één locatie, waarvan het merendeel van de besmetten gevaccineerd blijken. Met name de medewerkers worden erg ziek, cliënten eigenlijk niet.
Vermoeden is veelal dat de besmettingen worden binnengebracht door bezoekers.
Het is op dit moment toegestaan om te versoepelen, bezoekers zonder mondkapje bij cliënten op de kamer zonder afstand. Dat soort dingen.
Medewerkers moeten echter wel blijven werken met persoonlijke beschermingsmiddelen.

Voor ons is dat eigenlijk geen versoepeling, wij hebben altijd gezegd dat wat achter de kamerdeur gebeurt tussen cliënt en bezoek, niet gehandhaafd wordt. Mensen hebben ook recht op privacy.... er is meer dan virusvrij blijven alleen, juíst voor deze mensen (onze cliënten) die in de laatste fase van hun leven zitten.

Het nieuws dat veel verpleeghuizen het niet aan durven is dus wel dubbel. Enerzijds durven een aantal het niet omdat het virus juist door bezoekers binnengebracht wordt, anderzijds zijn er een aantal anderen die nooit echt gehandhaafd hebben op afstand houden tot de client vanuit het oogpunt van kwaliteit van leven. Tja, zeg het maar, wanneer doe je het goed?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:54

Grotere eye opener dat vaccinatie wel degelijk helpt, bewoners met lichte klachten en personeel zwaar ziek, weet je meteen wie van het personeel zich niet heeft laten vaccineren, die hebben het ook binnen kunnen brengen. Valt me wel op dat de meeste verpleeghuizen wijzen naar bezoekers bij besmettingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:07

bigone schreef:
Grotere eye opener dat vaccinatie wel degelijk helpt, bewoners met lichte klachten en personeel zwaar ziek, weet je meteen wie van het personeel zich niet heeft laten vaccineren, die hebben het ook binnen kunnen brengen. Valt me wel op dat de meeste verpleeghuizen wijzen naar bezoekers bij besmettingen.

Van het zwaar zieke personeel had slechts één zich uiteindelijk niet laten vaccineren. Bovendien: zij werken nog steeds met beschermingsmiddelen (handschoenen, medische mondkapjes) dus in theorie kunnen zij het niet binnenbrengen.
Bezoek wel...

Edit: ik begrijp niet waar toch de behoefte vandaan komt om iedere keer maar weer te willen wijzen naar het personeel -O-
Zij werken hard, houden zich aan de regels en kunnen daardoor geen besmetting overbrengen in theorie. In tegenstelling tot een bepaalde groep bezoekers die alles aangrijpt om de regels niet te volgen en vervolgens te wijzen naar het personeel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:31

Achterom schreef:
bigone schreef:

Van het zwaar zieke personeel had slechts één zich uiteindelijk niet laten vaccineren. Bovendien: zij werken nog steeds met beschermingsmiddelen (handschoenen, medische mondkapjes) dus in theorie kunnen zij het niet binnenbrengen.
Bezoek wel...

Edit: ik begrijp niet waar toch de behoefte vandaan komt om iedere keer maar weer te willen wijzen naar het personeel -O-
Zij werken hard, houden zich aan de regels en kunnen daardoor geen besmetting overbrengen in theorie. In tegenstelling tot een bepaalde groep bezoekers die alles aangrijpt om de regels niet te volgen en vervolgens te wijzen naar het personeel.

Bezoek draagt ook mondkapjes toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:37

Nou wat ik zo af en toe hoor zou het bezoek dat wel moeten, net als een max aantal bezoekers, maar zijn er bezoekers die zich daar niet aan houden omdat de familie het zelf wel bepaald en rechten heeft enzo..
voor het personeel echt niet gaaf om daar dan agent te gaan lopen spelen ...