Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:01

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:03

magda_90 schreef:
Even als meelezer, zullen we het weer bij corona houden en de discussie over de Dam in dat topic houden?

Ann schreef:

Goed plan! :j

Hopelijk gaat deze domme actie geen corona gevolgen hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:14

bigone schreef:
Ann schreef:
Het had op voorhand beter gecoördineerd moeten worden in mijn ogen. Het is naïef om te denken dat er waarschijnlijk niet zoveel mensen zouden komen met de beelden van de demonstraties in het buitenland. Wat mij betreft gaat dit dan ook consequenties hebben voor de betrokken personen.

En dan lees je het commentaar van de organisator op Twitter : Dank aan mijn vriendin Femke Halsema, iedereen die commentaar op haar heeft is een racist.

Ik zeg nu wat ik denk toen ik dat las: Jerry Martin Luther Afryre , jij bent een grote banketstaaf en opruier. Los van je kleur verdien jij het niet om door vier stichtingen die op jouw naam staan gesubsidieerd te worden om dit soort statements te maken, ga werken verdomme .

Echt , woest toen ik het las.

Ach ja, die meneer JML Afryre toch. Dan vind hij me maar een racist, lekker belangrijk. Zo'n generaliserend statement is sowieso om door de wc te spoelen. Kan er niks mee, wil er niks mee.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:17

Cer schreef:
Ik heb de tweet van Airfryer ook gelezen... ik was een beetje flabbergasted maar daarna over tot de orde van de dag... ik geloof niet dat hij dingen doet in de geest van MLK... ik vind het schokkend dat zo iemand niet in de spotlight getrokken wordt en ontmaskerd wordt als superreller... maar dit terzijde.. hij maakt in ieder geval niet dat ik sympathie krijg voor zijn doel..

Als er blijkt dat er van de bijeenkomst op de dam geen extra corona verspreiding komt, dan zijn een hoop vragen opgelost, en kunnen best veel dingen weer doorgang gaan vinden.. mondkapjes op en buiten lekker je ding doen.. :j

Wanneer heeft de burgemeester van rotterdam zn statement eigenlijk ingenomen? Voor of na De Dam? Want als het erna is, dan is het wel 'makkelijk' om het anders te doen, met zo'n voorbeeld...

Noem het voortschrijdend inzicht ipv van makkelijk, dat is stuk positiever.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:19

Karl66 schreef:
Regeren is vooruit zien, wachten tot er een probleem is en dan tot de ontdekking komen dat je er niks meer aan kan doen, heeft weinig met goed bestuur te maken. Van mij hoeft Halsema niet weg, sterker nog ik zou er behoorlijk van balen als die alt rechtse Calimero's, die altijd over Halsema lopen te klagen, hierdoor gelijk krijgen. Maar tegelijkertijd accepteer ik ook dat zij politiek verantwoordelijk is.

Wat mij opvalt in deze en vergelijkbare discussies, is hoe de polarisatie de discussie verstikt. In dit geval het idee dat er voor een goede zaak gedemonstreerd wordt en er dus geen kritiek meer mag zijn op de uitvoering. Want dat wordt gezien als kritiek op de goede zaak. Terwijl het volgens mij prima moet kunnen dat je de zaak waarvoor gedemonstreerd wordt goed vindt en tegelijkertijd de uitvoering van de demonstratie slecht vindt.

Volgens mij valt dit in dit topic wel mee Karl.

Met de kennis achteraf vind ik ook dat er betere keuzes vooraf gemaakt hadden kunnen worden . Maar dat is nu eenmaal helaas niet gemaakt. Ook ik hoop dat dit geen nieuwe gevallen van corona oplevert en ik denk/ hoop doordat het in de buitenlucht was met mooi warm weer, dat dit wel eens heel erg mee kan vallen. We zullen het zien, over 5 -10 dagen weten we meer.

MAAR om daar gelijk allerlei consequenties aan te gaan verbinden dat vind ik echt te gek voor woorden hoor. MAAR ik ben meestal niet zo van het naar huis sturen, zelfs niet als het gaat om VVD-ers die hun werk normaliter goed doen, ongeacht dat ik vaak niet achter hun politieke keuzes sta, maar politiek vind ik altijd dat je daarbij los moet laten.
Ik vind nl dat dan het besturen en dat soort functies wel heel erg onveilig wordt gemaakt om ja op te zeggen. Aangezien ik iemand ben, die absoluut niet dat soort functies ambieer, en graag op de achtergrond blijf, sta ik in principe achter de mensen die wel hun nek uit durven te steken. Ik heb daar bewondering voor.

Gelijk mensen uit te maken voor racist dat vind ik altijd zo polariserend en meestal onwaar. Ga ik nooit op in en raakt me ook totaal niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:28

CharleyT schreef:
Noem het voortschrijdend inzicht ipv van makkelijk, dat is stuk positiever.

vandaar de aanhalingstekens..
maar dan nog, het is beter te doen om ergens van te kunnen leren, dan voor een voldongen feit gezet te worden en dan te moeten handelen.. 'wat als' Rotterdam eerst was geweest, had hij het dan ook zo gedaan?

zijn er nav de drukte op de afgelopen feestdagen (hemelvaart, pasen etc) meer besmettingen geweest? Ik heb dat niet zo gevolgd..tenminste, ik heb er niet veel over gehoord... ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:36

Cer schreef:
zijn er nav de drukte op de afgelopen feestdagen (hemelvaart, pasen etc) meer besmettingen geweest? Ik heb dat niet zo gevolgd..tenminste, ik heb er niet veel over gehoord... ?

Het grootste gevaar zit 'm er in dat mensen nu ze deze massabijeenkomst hebben gezien de coronamaatregelen voor gezien houden ipv stapje voor stapje afbouwen. Dan is ingrijpen op een nieuwe brandhaard veel moeilijker dan wanneer je geleidelijk los laat. Misschien komen er geen grote brandhaarden meer en dan is het mazzel, maar indien wél, dan heeft deze opstand er wel toe bijgedragen dat mensen lakser worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:40

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Het grootste gevaar zit 'm er in dat mensen nu ze deze massabijeenkomst hebben gezien de coronamaatregelen voor gezien houden ipv stapje voor stapje afbouwen. Dan is ingrijpen op een nieuwe brandhaard veel moeilijker dan wanneer je geleidelijk los laat. Misschien komen er geen grote brandhaarden meer en dan is het mazzel, maar indien wél, dan heeft deze opstand er wel toe bijgedragen dat mensen lakser worden.

Dat is toch geen conclusie die je kan trekken?
Dat zie je al aan de hoeveelheid mensen die de demonstratie dom vond. Dus ik denk niet dat de demonstratie tot zijn gevolg heeft dat we alles losgooien. Dat is aan burgers zelf (en een aantal was al enorm tegen alle maatregelen en hielt zich er al niet zo aan)
Dus lakser worden ja .. komt door deze demonstratie? Dat zie ik niet zo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:41

Cer schreef:

Nee geloof dat moederdag en Hemelvaart niet voor extra druk gezorgd hebben :n pasen ook niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:45

elnienjo schreef:
Misschien komen er geen grote brandhaarden meer en dan is het mazzel, maar indien wél, dan heeft deze opstand er wel toe bijgedragen dat mensen lakser worden.

Het was geen opstand maar een demonstratie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:52

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Misschien komen er geen grote brandhaarden meer en dan is het mazzel, maar indien wél, dan heeft deze opstand er wel toe bijgedragen dat mensen lakser worden.

Eentje waarbij bewust alle regels omtrent samenscholingen en afstand houden zijn genegeerd.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:57

Dit was geen demonstratie, dit is bewust rellen. Alles expres doen wat nu verboden is.
Schijt hebben aan je medemens.

Een demonstratie was geweest als ze verspreid over de stad/land met een spandoek 1,5 meter uit elkaar hadden gestaan, in kleine groepjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:58

Penotti, nee, rellen zien er echt anders uit. Die hebben we soms ook, dit was een demonstratie. Een waarbij mensen uiteindelijk te dicht bij elkaar kwamen, maar verder een vreedzame demonstratie. Als je je gelijk moet halen door te doen alsof dit iets anders was dan het was, dan is je punt niet zo sterk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:02

Bij jou zien rellen er misschien anders uit, bij mij is dit ook een vorm van rellen.
Rellen staat bij mij niet meteen gelijk aan plunderen of agressief gedrag.
Opschudding veroorzaken is een definitie van rel: nou voor opschudding hebben ze wel gezorgd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:16

Ik zou het niet rellen willen noemen, maar ook niet gewoon demonstreren.
Demonstratief demonstreren. Mmm, klinkt raar. Koste wat kost je punt willen maken klinkt beter.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:02

Ik vind het je eigen prioriteiten boven die van een ander zetten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:02

Moderatoropmerking:
Graag volgens de regels in de OP bij het onderwerp Corona blijven. Zoals aangegeven, met betrekking tot de discussies over de demonstratie in Amsterdam kun je meepraten in [NM] Demonstratie op de Dam of [NM] George Floyd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:09

Princesj schreef:
Graag volgens de regels in de OP bij het onderwerp Corona blijven. Zoals aangegeven, met betrekking tot de discussies over de demonstratie in Amsterdam kun je meepraten in [NM] Demonstratie op de Dam of [NM] George Floyd

Corona maatregelen zijn geraakt door de massaliteit veroorzaakt door deze demonstratie. Dus heeft alles met eventuele nieuwe uitbraak van Corona te maken! Reden dat mensen zo door deze demonstratie geraakt zijn.
Dus deze hulk vind ik niet gepast. Sorry Princesj, ik zal er verder het zwijgen toe doen en me houden aan je hulk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:18

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:

Als je zodanig tegen alle fatsoensregels in gaat door de gezondheid van je medeburgers op het spel te zetten noem ik het een opstand. Dit is gewoon een zeer asociale actie geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:24

Handig, dat mensen allemaal hun eigen woorden gaan verzinnen, dat komt de communicatie vast ten goede. Dit was geen rel, geen opstand, maar een demonstratie. Daar is verder weinig twijfel over. Je mag het er prima niet mee eens zijn, je mag vinden dat de demonstratie verkeerd was, de verkeerde vorm, de verkeerde inhoud of beide. Prima. Maar waarom moet je het maken tot iets dat het niet is? Waarom moet je de woorden gaan verdraaien tot een betekenis die ze niet hebben? Waarom zou je dat nodig hebben?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:27

Dan ben ik benieuwd hoe het met de Corona besmettingen in Amerika gaat lopen. Mijn god wat een losgeslagen zooitje daar zeg!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:37

Popstra schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe het met de Corona besmettingen in Amerika gaat lopen. Mijn god wat een losgeslagen zooitje daar zeg!!

Klopt , zag foto’s , duizenden kop aan kont.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:40

Popstra schreef:

Natuurlijke selectie noem ik dat. :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:03

MarlindeRooz schreef:
Popstra schreef:

Natuurlijke selectie noem ik dat. :=

Als het hunzelf treft wel.
Maar de kans is groter dat het ander treft in hun familiekring.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:36

Citaat:
Kuipers: kans op coronabesmettingen door demonstratie Dam 'zeer reëel'
Ziekenhuispersoneel heeft "met afgrijzen" gekeken naar de massale demonstratie op de Dam in Amsterdam gisteravond. Dat zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.

"Het ging om 5000 mensen vanuit het hele land die langdurig dicht bij elkaar stonden en de meeste omstanders niet direct kennen. De kans is zeer reëel dat er mensen met corona waren. En de kans dat zij dat hebben overgedragen is ook zeer reëel", aldus Kuipers.

Duizenden mensen waren samengekomen op de Dam om te protesteren tegen racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten. Door de hoge opkomst was het moeilijk voor deelnemers om afstand van elkaar te bewaren.

Kuipers maakte ook bekend dat het aantal Nederlandse patiënten op de IC's is met vier is afgenomen naar 154.

NOS