Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:11

Janine1990 schreef:
Destination schreef:
Welke brief?

Ik heb inderdaad ook die commentaren op Facebook gezien, echt te gek voor worden soms :n

Staat in het liveblog van de NOS, en de hele brief heeft Mustafa Marghadi op Twitter gezet.

Ah die had ik nog even gemist, bedankt. Heb je behoefte aan een vertaling van de hele brief? Want dan vertaal ik hem even en plaats hem hier.

Van mij mag alle toerisme in Nederland wel gesloten worden :o Ik snap dat je weg wilt als je in een grote stad woont, maar over het algemeen zijn de ziekenhuizen op het platteland kleiner. Ik vind het wel een lastige als mensen hun eigen chaletje met voorzieningen hebben. Zo las ik een man die moederziel alleen in een vakantiehuisje zit omdat hij MS heeft en doodsbang is dat hij wordt aangestoken, want hij gebruikt medicatie die het immuunsysteem aantast.

Hier in Duitsland is zelfs dat in sommige gevallen niet toegestaan, een rechtbank in Oldenburg heeft toegestaan dat een gemeente mensen naar huis heeft gestuurd terwijl ze in hun eigen vakantiehuis zaten. Volgens de rechtbank kon dat met een bepaalde wet over het indammen van infectieziektes gerechtvaardigd worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:11

Popstra schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je als je met een camper of caravan op vakantie bent minder zorgen hoeft te maken om besmet te raken dan wanneer je met het vliegtuig gaat en in een hotel/appartement zit of op een cruise.

Misschien dat je zelfs nog wel minder kans hebt om besmet te raken dan wanneer je midden in een dorp/stad zit waar veel besmettingen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:12

Babootje schreef:
Janine1990 schreef:
Collega is net bij het speciale spreekuur geweest, te laag saturatielevel, maar wordt niet getest, dat doen ze pas als ze hem doorsturen naar het zkh. Vermoeden is wel corona.
Wat is bijzonder vind, het is namelijk een diabeet… Type 1...

Zolang je geen zware benauwdheidsklachten hebt ga je niet naar het ziekenhuis.

Janine1990 schreef:
Hij kan geen trap oplopen…

Ik begrijp dat ze mensen zo lang dat kan thuis houden omdat er naar verwachting geen plek is.
Maar hij moet blijven bellen en zich niet laten wegsturen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:13

moonsparkle schreef:
Om tien uur komt er een persconferentie over de werktijdverkorting.

Waar lees je dat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:13

Sizzle schreef:
The price of life is niets nieuws.
Vanaf een bepaalde leeftijd kun je kunstknieen op je buik schrijven.

Als je te jong bent ook. Zit zelf met 2 kapotte knieën. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:14

Destination schreef:
Janine1990 schreef:
Staat in het liveblog van de NOS, en de hele brief heeft Mustafa Marghadi op Twitter gezet.

Ah die had ik nog even gemist, bedankt. Heb je behoefte aan een vertaling van de hele brief? Want dan vertaal ik hem even en plaats hem hier.

Van mij mag alle toerisme in Nederland wel gesloten worden :o Ik snap dat je weg wilt als je in een grote stad woont, maar over het algemeen zijn de ziekenhuizen op het platteland kleiner. Ik vind het wel een lastige als mensen hun eigen chaletje met voorzieningen hebben. Zo las ik een man die moederziel alleen in een vakantiehuisje zit omdat hij MS heeft en doodsbang is dat hij wordt aangestoken, want hij gebruikt medicatie die het immuunsysteem aantast.

Hier in Duitsland is zelfs dat in sommige gevallen niet toegestaan, een rechtbank in Oldenburg heeft toegestaan dat een gemeente mensen naar huis heeft gestuurd terwijl ze in hun eigen vakantiehuis zaten. Volgens de rechtbank kon dat met een bepaalde wet over het indammen van infectieziektes gerechtvaardigd worden.

Als je een korte samenvatting kan maken zou dat heel fijn zijn :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:15

Popstra schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je als je met een camper of caravan op vakantie bent minder zorgen hoeft te maken om besmet te raken dan wanneer je met het vliegtuig gaat en in een hotel/appartement zit of op een cruise.

Het gaat er om dat je zelf een besmettingsrisico vormt voor de regio waar je neerstrijkt, want je gaat er toch boodschappen doen en recreeeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:15

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:17

Sure_lee schreef:
moonsparkle schreef:
Om tien uur komt er een persconferentie over de werktijdverkorting.

Waar lees je dat?

Teletekst

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:19

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1230182 ... dan-buiten
Thuis nu eerder kans op besmetting dan buiten.
WHO roept op om mensen te isoleren die besmet raken en niet thuis te laten uitzieken.

Lijkt me logisch en klinkt mij eigenlijk wel positief, je besmet minder mensen op straat en in winkels dus de risico op verspreiden is toch kleiner. Gezien je het ook kunt hebben zonder symptomen of eerst nog geen symptomen vraag ik me af of thuis quarantaine of echt iemand alleen in een kamer zetten echt zal helpen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:21

PSvanLot schreef:
Popstra schreef:

Misschien dat je zelfs nog wel minder kans hebt om besmet te raken dan wanneer je midden in een dorp/stad zit waar veel besmettingen zijn.

Of je bent al besmet en hebt zelf geen symptomen, maar besmet wel mensen in de regio waar je heen gaat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:22

De regel in nl is nu, een huisgenoot klachten dan blijft iedereen thuis. Als dat ook werkelijk gebeurd en je wordt niet zo ziek dat je opname nodig hebt wat zou dan elders isoleren dan toevoegen? De kans dat je als huisgenoot al besmet bent voor de eerste klachten is best groot denk ik?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:24

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1230182 ... dan-buiten
Thuis nu eerder kans op besmetting dan buiten.
WHO roept op om mensen te isoleren die besmet raken en niet thuis te laten uitzieken.

Vind dit een beetje een vaag bericht…
Maar kan bevooroordeeld zijn, ben niet zo happig op de Telegraaf.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:30

Janine1990 schreef:

De brief begint eigenlijk met dat de gemeenschappelijke geschiedenis in het Westen weer belangrijk is geworden door het Coronavirus. Na 30 jaar, waarin de economie voorop stond, zijn andere dingen belangrijk geworden (politiek, cultuur). Momenteel heeft de EU niet de middelen om gezamenlijk op de crisis te reageren, maar er moet wel een reactie komen, anders bestaat de kans dat de EU niet overleeft.

Om deze reden hebben 9 landen (waaronder Italië, Frankrijk, Spanje en België) een verzoek ingediend voor de zogenaamde Eurobonds. Het gaat hier om middelen waarmee een Europees reddingsplan voor de economie, de gezondheidszorg en het onderwijs opgezet kan worden. Dit project zal worden opgezet en uitgevoerd door de Europese instanties.

Echter is er een groep landen dat, onder leiding van Nederland, dit tegenhoudt. Het lijkt erop dat ook Duitsland hierbij hoort. Nederland is de staat die sinds jaar en dag door zijn belastingsysteem andere belangrijke landen belastinginkomsten ontneemt. Het zijn de begrotingen en de sociaal zwakken van die landen, die nu de prijs hiervoor moeten betalen. De Nederlandse houding is een voorbeeld van het gebrek aan ethiek en solidariteit. En het is juist die solidariteit, die de Duitsen van veel Europese landen hebben gekregen na WO2.

De schulden van Duitsland waren na WO2 29,7 miljard DM en Duitsland had dit nooit terug kunnen betalen. In 1953 hebben 21 landen (waaronder Frankrijk, Italië, Spanje en België) in Londen besloten de schulden te halveren en de betaling hiervan uit te stellen. Hierdoor kon een staatsfaillissement voorkomen worden. Italië is vandaag de dag nog steeds trots dat ze dat hebben gedaan en is er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste beslissing was. Met de Eurobonds voor de strijd tegen het Coronavirus worden oude schulden niet gewist noch verdeeld.

De herinnering helpt om de juiste beslissingen te nemen. De Duitsers behoren tot de grootste Europese landen. Hun plaats is aan de zijde van de Europese instanties met de waarden vrijheid en solidariteit. Duitsland hoort niet in de groep van klein nationaal egoïsme. Nu kan iedereen bewijzen dat Europa sterker is dan degenen die Europa zwakker willen maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:35

Destination schreef:
Janine1990 schreef:

De brief begint eigenlijk met dat de gemeenschappelijke geschiedenis in het Westen weer belangrijk is geworden door het Coronavirus. Na 30 jaar, waarin de economie voorop stond, zijn andere dingen belangrijk geworden (politiek, cultuur). Momenteel heeft de EU niet de middelen om gezamenlijk op de crisis te reageren, maar er moet wel een reactie komen, anders bestaat de kans dat de EU niet overleeft.

Om deze reden hebben 9 landen (waaronder Italië, Frankrijk, Spanje en België) een verzoek ingediend voor de zogenaamde Eurobonds. Het gaat hier om middelen waarmee een Europees reddingsplan voor de economie, de gezondheidszorg en het onderwijs opgezet kan worden. Dit project zal worden opgezet en uitgevoerd door de Europese instanties.

Echter is er een groep landen dat, onder leiding van Nederland, dit tegenhoudt. Het lijkt erop dat ook Duitsland hierbij hoort. Nederland is de staat die sinds jaar en dag door zijn belastingsysteem andere belangrijke landen belastinginkomsten ontneemt. Het zijn de begrotingen en de sociaal zwakken van die landen, die nu de prijs hiervoor moeten betalen. De Nederlandse houding is een voorbeeld van het gebrek aan ethiek en solidariteit. En het is juist die solidariteit, die de Duitsen van veel Europese landen hebben gekregen na WO2.

De schulden van Duitsland waren na WO2 29,7 miljard DM en Duitsland had dit nooit terug kunnen betalen. In 1953 hebben 21 landen (waaronder Frankrijk, Italië, Spanje en België) in Londen besloten de schulden te halveren en de betaling hiervan uit te stellen. Hierdoor kon een staatsfaillissement voorkomen worden. Italië is vandaag de dag nog steeds trots dat ze dat hebben gedaan en is er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste beslissing was. Met de Eurobonds voor de strijd tegen het Coronavirus worden oude schulden niet gewist noch verdeeld.

De herinnering helpt om de juiste beslissingen te nemen. De Duitsers behoren tot de grootste Europese landen. Hun plaats is aan de zijde van de Europese instanties met de waarden vrijheid en solidariteit. Duitsland hoort niet in de groep van klein nationaal egoïsme. Nu kan iedereen bewijzen dat Europa sterker is dan degenen die Europa zwakker willen maken.

Woow… dat zijn beste aantijgingen… Vind het een beetje eng opgezet dan...

Destination

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:38

Het zijn inderdaad harde woorden, Italië vindt Nederland ontzettend egoïstisch. Nederland zou op het moment tegen de EU werken en het alleen maar zwakker maken, terwijl 'wij' er wel van hebben geprofiteerd. Italië vergeet alleen even dat Nederland ook ontzettend veel geld per inwoner in de EU pompt.

https://www.statista.com/chart/18794/ne ... eu-budget/

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:41

Ik lees nu op de NOS liveblog dat Duitsland ook niet gaat instemmen met de eurobonds, daar zijn ze altijd al fel op tegen geweest. Zoals het er staat willen de zuidelijke landen het alleen maar omdat het voor hen goedkoper is, terwijl het de rijkere landen alleen maar geld gaat kosten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:43

Destination schreef:
Ik lees nu op de NOS liveblog dat Duitsland ook niet gaat instemmen met de eurobonds, daar zijn ze altijd al fel op tegen geweest. Zoals het er staat willen de zuidelijke landen het alleen maar omdat het voor hen goedkoper is, terwijl het de rijkere landen alleen maar geld gaat kosten.

Las het ook net! Heldere reactie volgens mij…
En gezien de wat recentere historie ook wel terecht…

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:45

Destination schreef:

Go Merkel!

Die armlastige zuidelijke landen kosten het noordwesten al veel te veel.
Bovendien zitten wij hier evengoed in de oliebol, aangezien er blijkbaar veel te veel bezuinigd was op onze gezondheidszorg en ook wij hebben hier onze economie te redden. First things first.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:47

Is er al bekend hoe laat de persconferentie straks/vanavond is over de eventuele verlenging van de huidige maatregelen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:47

Dit is toch ook echt beschamend...

Afbeelding

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:48

Laurievc schreef:
Is er al bekend hoe laat de persconferentie straks/vanavond is over de eventuele verlenging van de huidige maatregelen?

Vanavond rond 19.00 uur is de verwachting

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:48

elnienjo schreef:
Popstra schreef:

Het gaat er om dat je zelf een besmettingsrisico vormt voor de regio waar je neerstrijkt, want je gaat er toch boodschappen doen en recreeeren.

Dat snap ik inderdaad heel goed!
Zelf heb ik momenteel nog een reservering voor een huisje op de Veluwe staan half juni.
Zou snappen als het niet mag, maar ik denk dat ik daar niet per se meer besmettingsgevaar zou vormen dan thuis. Zeker niet als ik zelf boodschappen mee neem. Attracties zou ik dan niet bezoeken als die al open waren. Inchecken gaat contactloos.

Ben benieuwd naar uitkomst van het debat vanavond. Als ze slim zijn verlengen ze tot minimaal 10 mei.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:49

Laurievc schreef:

19.00 :j begreep ik tenminste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:50

PSvanLot schreef:
Dit is toch ook echt beschamend...

[ [url=m/9XUZRh.png]Afbeelding[/url] ]

Alleen lijken zij het nog een stuk slechter te hebben getroffen dan wat in Nederland gebeurde dit weekend.

En ga je dan als land de mist in? Of ben je gewoon het slachtoffer van... Ik neig naar dat laatste. En dan doet het er niet toe of het gaat om fraude of om logistieke losers die dit in gang hebben gezet.