Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:13

Ik snap het hele op restaurant gaan en dingen gratis verwachten niet. Klantvriendelijk is niet gelijk aan gratis. En geef toe: het is niet dat je ineens een goede fooi gaat geven wanneer je "klantvriendelijk" behandeld bent.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:31

karuna schreef:
Wat ik ontzettend storend vind in nederlandse restaurants. Dat ze geld rekenen voor een glas kraanwater. Zelfs als het voor medicijnen is. In omringende landen is een karaf kraanwater op tafel heel normaal (in frankrijk zelfs verplicht gratis) en in nederland krijg je dan een miniglaasje water van 2 slokken of zo en daar rekenen best veel restaurants stevig geld voor. -O- en ik mag eigenlijk niks anders meer drinken dan water

Maar dan bestel je toch spa blauw als je niets anders drinkt dan water? Totaal geen drinken bestellen en verwachten dat je alleen maar gratis kraanwater krijgt vind ik eigenlijk best gierig. Neem je kraanwater naast al je andere bestellingen en andere drankje, ja gratis prima. Maar vervanging voor je gehele drankjes afname vind ik niet echt oké. Dan neem je uit goed fatsoen iig 1 betaalde spa blauw vind ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:25

Tancreda4 schreef:
karuna schreef:
Wat ik ontzettend storend vind in nederlandse restaurants. Dat ze geld rekenen voor een glas kraanwater. Zelfs als het voor medicijnen is. In omringende landen is een karaf kraanwater op tafel heel normaal (in frankrijk zelfs verplicht gratis) en in nederland krijg je dan een miniglaasje water van 2 slokken of zo en daar rekenen best veel restaurants stevig geld voor. -O- en ik mag eigenlijk niks anders meer drinken dan water

Maar dan bestel je toch spa blauw als je niets anders drinkt dan water? Totaal geen drinken bestellen en verwachten dat je alleen maar gratis kraanwater krijgt vind ik eigenlijk best gierig. Neem je kraanwater naast al je andere bestellingen en andere drankje, ja gratis prima. Maar vervanging voor je gehele drankjes afname vind ik niet echt oké. Dan neem je uit goed fatsoen iig 1 betaalde spa blauw vind ik.

Precies dit. Het hele idee van een restaurant is dat ze verdienen aan wat jij bestelt, en dar dat in verhouding staat tot wat zij aan kosten hebben.

Daarnaast is er in bijna iedere prijsklasse wel een restaurant te vinden, dus ik vind het argument dat het allemaal zo duur is geworden een beetje jammer; het is niet alsof het voor de restaurateur goedkoper is geworden.

Christiene

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:07

Ik neem in de bioscoop ook vaak zelf wel wat kleins mee te eten rol mentos ofzo. Ik koop dan ook nog wel iets te drinken.

Dat word ook wel onder gierig gezien gok ik?

Dat eten delen zie ik wel vaker. Dan besteld de dame iets wat te veel is en eet de man de rest wel op. Naast zijn eigen portie eten.

Met zijn tweeën 1 gerechtje en hoofdgerecht delen en dat zo kwaad worden om 5 euro voor ee. Bord en bestek is wel gierig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:15

Mijn vriend is ook zo'n bodemloze put zonder gram teveel. :D
Die eet ook wat ik niet op kan op.
Maar dan heb je elk je eigen volwaardige gerecht besteld.
Wie dat op eet moet je mijn inziens toch zelf weten. :)

En ik pak vaak wel een klein voorgerechtje, nooit een nagerecht, dat kan ik helemaal niet op.
Behalve hoog zomer, dan pak ik geen voorgerecht maar ijs na.

Denk dat dat allemaal best vaak zo is dat niet iedereen alle gangen pakt.

Maar de rekening hierboven is idd wat vaak voor 1 persoon is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:47

Ik neem inderdaad ook nooit een nagerecht, ik eet niet al te veel en heb ik liever een mooi voorgerecht dan zo'n suikerbom na :). Oudejaarsavond en 10 januari gaan we weer uit eten, en dan wordt het mineraalwater bij het eten en voor mij een senioren portie als hoofdgerecht (en een royale fooi).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:52

Als je dineerd en ook een wijntje of colaatje pakt ofzo dan vind ik dat een glaasje water voor bijv een pilletje wel gratis moet kunnen meestal zetten ze een kan neer ook.
Maar als je water drinkt dan vind ik idd dat je gewoon een watertje moet bestellen.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:53

Christiene schreef:
Ik neem in de bioscoop ook vaak zelf wel wat kleins mee te eten rol mentos ofzo. Ik koop dan ook nog wel iets te drinken.

Dat word ook wel onder gierig gezien gok ik?

Mijn zusje en ik bestellen een medium popcorn om samen op te eten, beide drinken van de bios. In onze tas zit de ware schat... M&Ms, toffee dat soort dingen.
Ik ben niet gierig, maar betaal niet de hoofdprijs voor snacks.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:55

PSvanLot schreef:
karuna schreef:

Bekijk het eens van de andere kant? Nederlanders hebben ook het lef om niets anders te bestellen dan kraanwater. Je bent in een restaurant, zij moeten geld verdienen aan wat ze verkopen. Aan gratis zit niets verdient?
Ik ken geen enkel restaurant waar je geen klein glaasje water erbij krijgt voor medicijnen.

Of je neemt zelf een beetje water mee. Overigens was ik laatst ergens waar ze ook echt vroegen of we plat, bruisend of kraanwater wilden. Vond ik wel netjes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:56

Al dat eten is voor mij juist reden om niet meer naar de bioscoop te gaan, overal ritselende zakjes en knisperende verpakkingen :D. Het is wel heel erg duur als je het ter plaatse koopt, dat wel

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:17

Ik ben al ruim 10 jaar niet meer naar de bioscoop geweest maar het enige wat ik daar kocht was verse popcorn of nachos.
Tegenover de bioscoop zat een supermarkt, dus daar liep ik altijd even naar binnen voor drinken en wat anders lekkers.

Kaartjes alleen plus reiskosten waren al duur zat, om dan ik weet niet hoeveel te gaan betalen voor een beetje drinken terwijl je voor hetzelfde bedrag of minder een grote fles van hetzelfde spul kunt kopen bij de supermarkt is imo gewoon pure diefstal van je eigen portemonnee. :o
Idem voor chips, snoep etc.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:51

Tancreda4 schreef:
karuna schreef:

Precies. Beetje raar om te zeuren dat je geen gratis water krijgt voor je medicijnen, terwijl je toch al niks anders drinkt dan water? Je besteld toch drinken bij je eten en je hebt dan al water.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:59

karuna schreef:

Wat ik erg storend vind: als je weet dat je alleen water drinkt bij je eten dan bestel je gewoon een Spa blauw erbij! Heb je drinken en je medicijn slokje zonder gierig te doen. Wel zo netjes toch, je hoeft er niet te eten je bent te gast.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:44

In de bios koop ik altijd een emmer zoute popcorn en een cola.
En dan ben je al een fortuin kwijt, ze overdrijven daar echt haha.

Als je uit eten gaat, en je drink enkel water: bestel gewoon een fles.

Afgelopen zaterdag nog gaan eten met mijn beste - voorgerecht too share, ieder een hoofdgerecht, en dat beide niet op gekregen :') Dus gepast voor een dessert, maar wel beide nog een een koffie. Vooraf zij een gin, ik een cola, tijdens het eten ook nog frisdrank.
Kleine 120 euro kwijt - het was het waard.

Als je minder wilt uitgeven is dat ook prima - er zijn goedkopere opties.
Wat imo geen optie is, is in een duurdere zaak met 2 van 1 hoofdgerecht eten. Voorgerecht/dessert: prima; maar bestel gewoon een hoofdgerecht per persoon.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:55

Ja, precies! Wij gaan bij ons vast resto ook vaak iets simpels gaan eten. Elk een drankje (ik meestal icetea oid, mijn man duvel) of 2-3, elk een hoofdgerecht, soms een dessert, vaak ook niet. Dat is gewoon prima.
Maar een hoofdgerecht delen met een andere volwassene? no way ...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:06

Wat betreft de medicatie. Het was in een gezelschap dat een zeer royale rekening aan het produceren was. En helaas mijn medicijnen red ik niet met een slokje water. Dat moet opgelost worden in een royaal glas. Ik had een glas cola (ze hadden zowaar wat ik mocht hebben) maar kwam erachter dat ik mijn medicinen was vergeten en wel dringend nodig had. Ja dan vind ik dat nogal gierig van een restaurant dat ze 2 euro rekenen voor een glas kraanwater.

In frankrijk duitsland en meest ook belgie is een karaf water gratis gebruikelijk trouwens,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:21

Ah, ik was onlangs in een resto, en ze komen de kaart geven, zeggen ze: breng ik alvast wat water en neem ik straks aperitief op? (6 personen, iets duurder speciaal vlees restaurant).
Dus wij, ja graag, plat en spuit aub. Brengen ze karaffen water (dat duidelijk is dat het uit de kraan komt, wss dat ze er zelf spuit van maken), en zien we nadien op de rekening dat er 9 euro aangerekend wordt per fles van 75 cl.
Als ze vittel komen brengen, of st pellegrino, akkoord, maar water uit de kraan ...

De drie cola's dat ik gedronken heb was ook 9 euro, ik geef dan liever 9 euro aan 3 cola's dan 9 euro aan 75 cl water hoor ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:50

karuna schreef:
In frankrijk duitsland en meest ook belgie is een karaf water gratis gebruikelijk trouwens,

Die adressen mag je me dan doorsturen, want ook in België is water gewoon betalend. Maar dan krijg je wel Spa of Chaudfontaine. De gemiddelde Belg zal niet zo snel expliciet om (gratis) kraanwater vragen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:02

karuna schreef:
Wat betreft de medicatie. Het was in een gezelschap dat een zeer royale rekening aan het produceren was. En helaas mijn medicijnen red ik niet met een slokje water. Dat moet opgelost worden in een royaal glas. Ik had een glas cola (ze hadden zowaar wat ik mocht hebben) maar kwam erachter dat ik mijn medicinen was vergeten en wel dringend nodig had. Ja dan vind ik dat nogal gierig van een restaurant dat ze 2 euro rekenen voor een glas kraanwater.

Maar in deze landen wonen geen Nederlanders die er dan verder geen drank bij bestellen en enkel dit water drinken.

Ik heb gewoon altijd een flesje water in mijn tas voor dit soort momenten, ga niet van restaurants verwachten dat ik water van ze krijg. Desnoods ga je naar de wc met je glas, vul je deze bij het kraantje en gebruik je daar je medicijnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:40

karuna schreef:

In Frankrijk voor bij de wijn die daar rijkelijk gedronken wordt bij het eten… Niet voor mensen die alleen maar dat karafwater gaan drinken :')

Maar 2€ zeg, waar hebben we het over. Op een zeer royale rekening merk je die 2€ toch niet?
En het kost een glas, ze brengen het naar je tafel en halen het uit de kraan. Waarom moet dat gratis zijn :? Begrijp ik echt niet, het is geen filantropische instelling, ze moeten hun levensonderhoud verdienen met het restaurant.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:07

karuna schreef:

Ok, jij vind het restaurant gierig en ik vind jou gierig, 2 euro extra omg??!! Toilet opzoeken en daar met gratis! kraanwater innemen, natuurlijk wel een glas meenemen van tafel ivm oplossen medicijnen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:12

Gut bijzonder allemaal. Ik bestelde laatst een wijntje, werd meteen gevraagd of ik daar ook een glaasje water bij wilde. Kostte niets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:14

hahahatsjoe schreef:
Gut bijzonder allemaal. Ik bestelde laatst een wijntje, werd meteen gevraagd of ik daar ook een glaasje water bij wilde. Kostte niets.

Maar dan bestel je een (duurder) wijntje, niet alleen een glas water.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:23

En als je medicatie neemt dan heb je toch zelf water mee? Dat deed ik destijds ook altijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:37

lor1_1984 schreef:
Ik ben al ruim 10 jaar niet meer naar de bioscoop geweest maar het enige wat ik daar kocht was verse popcorn of nachos.
Tegenover de bioscoop zat een supermarkt, dus daar liep ik altijd even naar binnen voor drinken en wat anders lekkers.

Kaartjes alleen plus reiskosten waren al duur zat, om dan ik weet niet hoeveel te gaan betalen voor een beetje drinken terwijl je voor hetzelfde bedrag of minder een grote fles van hetzelfde spul kunt kopen bij de supermarkt is imo gewoon pure diefstal van je eigen portemonnee. :o
Idem voor chips, snoep etc.

Poeh ja, ik ben in de bios echt een gier. Ik weiger pertinent 100 tot 200% meer te betalen voor eten en vooral drinken daar. Ze zakken er maar mooi in, ik neem het zelf mee. De tinnitus krijg je er al gratis als je niet oppast (ik draag dus altijd oordoppen in de bios :') ).