Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:03

Dat niet iedereen een CAO heeft klopt wel. Helaas zijn er steeds minder mensen die zich verenigen waardoor de vakbonden geen achterban hebben om zich voor die sectoren sterk te maken. Ligt dus ook weer gedeeltelijk wel bij de mensen zelf.
Mijn sector is wel aangesloten bij een CAO, maar als je bedenkt dat van de 30000 werknemers bij mijn bedrijf er maar rond de 600 vakbondslid zijn is het ook begrijpbaar dat de macht van de vakbonden steeds kleiner wordt en de onderhandelingen moeizaam gaan. De mensen zijn wat dat betreft steeds meer individualistisch geworden en hebben vaak de mening "het wordt toch wel voor me geregeld ". Terwijl de kracht van een vakbond juist is dat de werknemers zich verenigen tegenover de werkgevers/sector.
Krijg dan bij iedere nieuwe CAO bedankjes van collega's die niet lid zijn dat we dat maar mooi geregeld hebben voor hun. _-:(

Zoals duidelijk mag zijn ben ik dus wel vakbondslid, en ook wat meer, ook kaderlid en ben actief bij de CAO commissie. Ook al heb ik weinig te klagen doe ik me in ieder geval wel inzetten zodat de minder bedeelden het hopelijk wel beter krijgen. Hoop daarmee wel een klein stukje Nederland (met name Metalektro) te verbeteren.

Suzanne F.

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:15

Wij hebben wel een cao maar de loonsverhogingen gaan altijd met percentages. En 1 procent van mijn salaris is een stuk minder dan dat van de directeur. Maar we betalen evenveel voor een brood in de supermarkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:20

De inflatie wordt ook in percentages gezet. En ja, zijn inkomen wordt in euro's hoger, maar meeste kans heeft jouw directeur ook meer verantwoordelijkheden, onder andere zorgen dat het personeel werk heeft en houdt en dus ook inkomen heeft en houdt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:35

Veronica2 schreef:
Polar schreef:
Ja, ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel kennis heb van wat en hoeveel er van en naar de VS wordt verhandeld, maar ik denk dat ik zou schrikken van de hoeveelheden.

Rondom 5% van al onze export gaat naar de VS. En deze importheffingen hebben geen invloed op de inflatie, maar wel op de economische groei. Zie hier wat Klaas Knot erover zegt: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256218 ... -met-de-vs
Ik zal de video straks even kijken, maar 5% klinkt niet als veel.

prompter schreef:
Nee wij hebben het erg goed, maar we verbazen ons wel over alle prijzen, niks bijzonders in je supermarktkar maar wel 138 euro afrekenen :
Dit ook! Echt een merkbaar verschil met een paar jaar geleden.

Ik ben voor het belasten naar inkomen, maar dan moet je ook iedereen belasten, dus ook de ultra rijken, ook naar vermogen.
Ik denk dat daar veel meer winst mee te behalen valt en veel meer problemen mee kunnen worden opgelost dan hoe ze het op de huidige manier doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:45

Ik heb niet eens loonsverhoging -O- minimaal van wao maar dat is 15 euro bruto per maand de laatste keer. Ik ga alleen maar erop achteruit in de laatste jaren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:14

Suzanne F. schreef:
Wij hebben wel een cao maar de loonsverhogingen gaan altijd met percentages. En 1 procent van mijn salaris is een stuk minder dan dat van de directeur. Maar we betalen evenveel voor een brood in de supermarkt.

Bij het Rijk hadden ze dat afgelopen CAO onderhandelingen goed gedaan.

Een deel van de loonsverhoging ging in percentage, maar ook een deel in een absoluut bedrag voor iedereen.
Waardoor de laagste salaris schalen er procentueel meer op vooruit gingen dan de hogere schalen en wat mij betreft is dat helemaal top geregeld.

Ik ben overigens wel lid van de vakbond.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 03:32

Hier wel lid van de vakbond. Afgelopen 10 jaar zoveel achteruit gegaan, was echt niet normaal. Nu gelukkig 24% erbij met de nieuwe cao, na een jaar actievoeren, maar zelfs met 24% lopen we nog achter op de inflatie van de laatste jaren. Maar het is in elk geval een stap in de goede richting.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 07:58

Ik was lid van de bond maar heb me uitgeschreven wegens een bepaalde reden.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:36

karuna schreef:
Ik heb niet eens loonsverhoging -O- minimaal van wao maar dat is 15 euro bruto per maand de laatste keer. Ik ga alleen maar erop achteruit in de laatste jaren.

Wat vervelend. Mijn wia is bruto 125 gestegen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:09

Verhoging ww is ook maar een paar tientjes.

Mijn pensioen zou uitkomen op ongeveer 1600 euro netto per maand. Èn dacht altijd dat mijn pensioen slecht was. Toch beter dan ik dacht. En beter dan de 1265 ongeveer wat ik nu heb netto per maand.

Eventuele wia komt niet veel aan hoger. Doordat ik eigenlijk door ben blijven werken terwijl het niet ging en steeds minder uren gaan werken zonder afkeur.

Eigenlijk had ik op mijn 20ste niet moeten luisteren naar de arts toen ook. En wilde ook gewoon geen afkeur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:15

De uitkeringen staan gelijk aan het minimum loon.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:24

Uitkeringen worden berekend van 70% laatste verdiende loon. Maar als je steeds minder gaat werken hou je ook steeds minder over. Officieel zou ik met de 70% onder het sociaal minimum komen, maar daarom toeslag tot het sociaal minimum.

Verschil sociaal minimum tussen ww en bijstand is ook. Uwv reken met bruto sociaal minimum en bijstand met netto sociaal minimum.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:32

Klopt. Maar ik bedoelde dat wanneer het minimumloon stijgt met bijvoorbeeld 2 procent de uitkeringen ook met 2 procent stijgen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:39

purny schreef:
Klopt. Maar ik bedoelde dat wanneer het minimumloon stijgt met bijvoorbeeld 2 procent de uitkeringen ook met 2 procent stijgen

Jep.

Helaas stijgt dit jaar het minimum loon niet, buiten een klein stukje inflatie correctie. Maar mijn gevoel is dat die inflatie correctie lager is dan de daadwerkelijke inflatie.

Die is z'n 3-4 % maar waarom dan een 22% prijsstijging op de Turkse Pizza. Maar óók een 29% prijsstijging van het honden pension.

Dát is echt meer dan de officiële 4% die de overheid doet uitkramen.

Voor mijn gevoel ligt de daadwerkelijke inflatie dus een héél stuk hoger. En uitkering stijgt bij lange na niet zoveel mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:43

Omdat zo de inflatie niet wordt berekend
Dat gaat over wat een gemiddeld huishouden over een standaard uitgave meer kwijt is dan vorig jaar.
Het gemiddelde huishouden koopt geen Turkse pizza en stopt geen hond in het pension.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:48

Tja sport en cultuur gaat ook naar de 21% eveneens als vakanties. Misschien heb je het nog steeds niet door maar de dingen die jij opnoemt zijn luxe. En die worden nou eenmaal duurder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:49

purny schreef:
Tja sport en cultuur gaat ook naar de 21% eveneens als vakanties. Misschien heb je het nog steeds niet door maar de dingen die jij opnoemt zijn luxe. En die worden nou eenmaal duurder.

En zijn geen dingen die je van sociaal minimum zou moeten kunnen betalen, ook al is wajong een stuk hoger nog als het echte sociaal minimum over een jaar heen.

Maar inderdaad, zo wordt inflatie niet berekend. Die inflatie indexering op uitkering is ook al luxe, niet iedereen krijgt een indexering van zijn of haar loon vanwege inflatie 2 keer elk jaar.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-04-25 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:51

Klopt. Hondenpensions hebben ook te maken met stijgende loonkosten, stijgende gas-en elektra kosten en stijgende verzekering e.d.. Die van ons is ook een stuk duurder geworden, dat is balen, maar ze worden er goed verzorgd en ik ga met een gerust hart op vakantie. Dat is ook wat waard.

Gebruik maken van een pension is een luxe, geen plicht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:52

Inflatie gaat over artikelen die je koopt en duurder zijn geworden, en daar een gemiddelde over. Die turkse pizza is een uitschieter en geeft zeker geen gemiddelde inflatie weer.
Dat hondenpension is een dienst, en ik vermoed dat die prijsstijging komt doordat de BTW een ander tarief heeft (net zoals de prijsstijging van de diervoeders) en heeft niets met inflatie te maken.
Edit: verhoogd BTW, zie ook https://www.hartvannederland.nl/milieu- ... en-voeding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:54

Sport en cultuur (en dan in brede zin, dus ook gewoon boeken etc.) zijn juist wel belangrijk, vind ik. Ben ook voor subsidies daarop zodat het voor iedereen toegankelijk is.

Een hondenpension (ik heb er 20 jaar terug gewerkt) is altijd al ontzettend duur geweest en luxe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:55

Van mij mag het verschil tussen het netto sociaal minimum en bruto gelijk getrokken worden nu wordt er onbewust een verschil gemaakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:02

Marcella schreef:
Van mij mag het verschil tussen het netto sociaal minimum en bruto gelijk getrokken worden nu wordt er onbewust een verschil gemaakt.

Maar je vergeet weer dat er ook verschil is in vakantiegeld he. Dat is bij alle andere uitkeringen meer, ook bij de ww. Dat is dan dus maar de vraag of je over het hele jaar echt minder krijgt, of dat het gelijk of zelfs meer is onder de streep.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:07

Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:09

Polar schreef:
Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.

Oh ben ik het ook zeker mee eens :j.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:16

Niet iedereen wil op vakantie. Ik vind op vakantie gaan hels.

Vier wel vakantie op de moestuin. Kijkend naar de bijen of met de ogen dicht luisteren naar de vogels. <3

Moestuin is ook meer dan alleen moestuin gezien ik ook op een flat woon. Ik heb ook onkruid staan volgens de senioren op het complex. :')

En krijg straks gratis echt onkruid van de buurvrouw als die 4 weken op vakantie is. :+