Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Re: Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:51

Ik, moet inderdaad ook EPV betalen. Is 100 euro per maand, maar heb dan ook geen kosten voor gas (want gasloos) en de kosten van energie was in december 3 euro (terwijl er nauwelijks zon was). Bij mij kan het dus zeker wel uit, want aan gas en energie was ik anders ook meer kwijt dan 100 euro per maand.

Gaat om een eengezinswoning die in oktober is opgeleverd. Begane grond, bovenverdieping met 3 slaapkamers + zolder en ik betaal in totaal 750 euro per maand (650 huur en 100 EPV). Woon hier alleen. De woning is overigens ook mega geïsoleerd en er zitten slimme systemen in qua douchewater, dus verbruik weinig energie.

Als je ook zonnepanelen op zitten, mag je de opbrengst daarvan gewoon houden. Je betaald dus eigenlijk voor huur van installaties (warmtepomp en zonnepanelen bij mij).

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:05

De opbrengst daarvan is alleen flink afgenomen door de terugleverkosten die veel leveranciers nu rekenen. Wij betalen 16 euro per maand voor 8 panelen. Ik vind dat prima hoor, maar erg veel levert dat niet op. Als je ze zelf moet aanschaffen duurt het natuurlijk ook een hele tijd voor je ze eruit hebt, dus snap dat de woningbouw dat ook terug moet verdienen, net als een woningeigenaar.

Wij werken beide en zijn veel van huis, waardoor wij die 100 euro per maand niet halen. Voor ons zou het dus niet uit kunnen. Fijn dat dat voor jou wel zo is! Dan heb je er ook echt profijt aan om in een nul op de meter woning te wonen :D

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:58

Ik heb dynamisch, dus niet te maken met terugleverkosten :) (krijg uiteraard wel minder voor het terugleveren, maar in november heb ik 28 euro teruggekregen). Vooral qua gasprijs heb ik het er al uit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 00:33

Oké het huis is nog niet van mij, maar ik ben al wel flink aan het rondkijken naar spullen :D mocht het niks worden kan ik in ieder geval deels al steeds wat gaan kopen. Mijn ouder vinden het prima dat ik daarvoor ruimte gebruik in huis.

Mijn moeder heeft al wat dingen gekocht vandaag voor mij zoals een wasmand, een mand om kleren in te doen na het wassen om op te hangen, een bakje voor wasknijpers. En ik zag een leuke zeeppompje en een beker om je tandenborstel in te doen. En die vind ik niet snel mooi dus die ook maar meegenomen.

Ik heb ook nog wat spullen. Ik heb ooit een korte periode bij iemand in huis gewoond. Zo heb ik nog een wasrek en een dweil en wat losse kookspullen.

Mijn huidige twee persoonsbed neem ik eerst toch maar mee. Een nieuwe is nog niet perse nodig en dit matras ligt nog te goed dat het zonde is om alles nu nieuw te gaan kopen. Eetkamer stoelen heb ik vorig jaar gekregen van mijn ouders nadat ze een nieuwe tafel hadden overgekocht. De vorige eigenaar wou de stoelen zelf niet houden dus die heb ik gekregen. Decoratie materiaal ook in overvloed.

Scheelt al behoorlijk wat! Ook ben ik al begonnen met het anders indelen van de Lego. Ik heb nu veel bakken omdat ik de dozen bewaar. Maar dat wil ik nu echt wel anders. Kan beter nu alvast rustig aan beginnen dan scheelt dat later weer. En ach krijg ik het niet dan ruimt het nu thuis lekker op. Dan kan ik de overige bakken wel gebruiken voor opslag van alvast gekochte spullen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 07:51

Marcella schreef:
Heb ik al gedaan. ;)

Maar oom leeft nog met sinds in het verzorgingshuis hij er veel beter eruit ziet en opgewekter is.

Enige waar ik rekening mee moet houden dat de kans bestaat dat als hij overlijdt huis uit moet. En dat moet ik gemeente technisch uitzoeken.

Maar misschien is over een paar jaar de woningmarkt compleet anders (of hetzelfde).

Gaat mij erom huis opknappen en niet onbewoond leeg laten staan. Met dat er een sociale huurwoning vrij kan zijn voor tijd de die het is.

Ik neem aan dat de betaling van het verzorgingshuis makkelijk gaat zonder extra reserves te hoeven aanspreken?
De eerste paar maanden zijn de kosten volgens mij wat lager dan daarna?
Wat ik mij kan herinneren is dat veel mensen (met best wat eigen geld) die langere tijd in een verzorgingstehuis zitten hun eigen geld zien verdampen door de hogere bijdrage dan iemand die vanuit een bestaansminimum het verzorgingstehuis in gaat.
Dat zou t.z.t. best een reden kunnen zijn dat de woning toch verkocht moet gaan worden ondanks dat je oom nog leeft.
Daarnaast zal de woning belastingtechnisch waarschijnlijk ook niet meer als eerste woning aangemerkt kunnen worden voor je oom als hij daar zelf niet in woont, dat zou dan betekenen dat hij jaarlijks daar ook meer belasting over moet betalen.
Ik snap je broer wel dat hij terughoudend is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:24

Heb inzage bankrekening dus hou het in de gaten. Nog niet teveel in de zin van eigen zorg inkopen. ;)

Eerste 4 maanden hij betaald nu nog geen 100 euro per maand voor zorg en eten. Met tot nu toe zie ik meer geld erbij komen op de rekening.

Hij is een lopende tijdbom met hart over de 200.

Aan de andere kant met mijn moeder gaat het ook niet geweldig (zijn zusje). Met uitgezaaide longkanker en beginnende botkanker.

Hoop nog lang van beide genieten, maar het is afwachten.

Eigenlijk knap het huis nu gewoon al steeds meer op dat het gewoon leuk wordt om te komen.

En trouwens als het lukt om huurwoning in Alblasserdam te krijgen zou eigenlijk prio 1 blijven. Dicht in de buurt van mijn oom en moestuin zou alleen tijdelijk nog selectiever reageren. Met nu eindig ik te laag. Al valt mij op met de nieuwe regels wel hoger. :j *\o/*

Wonen in de flat van mijn oom zou voornamelijk zijn opknappen voor het verbeteren van de verkoop waarde. We mogen bij leven ook deel geld verkoop flat verdelen om inkoop eigen zorg te voorkomen.

Zag nu ook dat je erfbelasting betaald over de woz waarde en niet over de verkoop waarde.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:48

Leuk Zebrastreep! :D Je gaat dan dus voor het eerst uit huis begrijp ik? En in welke fase zit je nu, zijn ze jouw papieren aan het controleren oid?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 12:49

nevica schreef:
Leuk Zebrastreep! :D Je gaat dan dus voor het eerst uit huis begrijp ik? En in welke fase zit je nu, zijn ze jouw papieren aan het controleren oid?

Ik was een aantal jaar geleden al uit huis. Ik woonde toen bij een vriend in. Maar hij had de boel nogal belazerd. Daardoor voelde ik mij niet echt veilig meer in dat huis, dus noodgedwongen terug gegaan.

Dit wordt dan echt mijn eerste eigen plekje <3

Ik zit nu nog in de fase bezichtigen. De huidige bewoner was net een paar dagen weg.... morgen neemt hij/zij contact met mij op om te plannen wanneer ik kan komen kijken.

Beetje een gekke constructie, maar de verhuurder kan natuurlijk niet zomaar zeggen als er nog iemand woont dat je zomaar even langs kunt komen. Ik probeer begin volgende week te plannen. We zijn nog achter een foutje van mijzelf gekomen ten aanzien van de inkomstenbelasting. Dus dat moet nog even snel geregeld worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:48

Ik ga even meelezen hier.

Ik sta bij verschillende woningbouwverenigingen ingeschreven,

Bij de langste nu 10 jaar, de kortste iets meer dan een jaar.

Bij de langste kom ik inmiddels af en toe redelijk bovenaan.
Bij nr 2 en 3 kansloos nog,
Bij die waar ik het kortste ingeschreven sta niet veel kans nog maar ik sta wel hoger dan bij nr 2 en 3.

Is een minder populaire omgeving blijkbaar, terwijl ik er prima zou kunnen wonen. Graag zelfs.

Op dit moment heb ik 6 reacties lopen, waarvan ik bij 1 denk redelijk kans te hebben (positie 2)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:51

Mag ik vragen in welke omgeving je zoekt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:59

-Regio Betuwe breeeeed (grofweg Culemborg tot net voor Dordrecht, Maas en Waal zit ook deels bij die woningbouwstichting

-Regio Eenvallei incl Amersfoort en omgeving

-Regio Utrecht, inclusief Utrechtse Heuvelrug, Doorn en omgeving

-Regio achterhoek.

In volgorde van inschrijving.

Ik ben niet heel erg locatiegebonden, maar vanwege wat fysieke uitdagingen die mogelijk ernstiger worden in de toekomst vallen sommige woningen wel af. (Ik heb er 1 waar ik op 1 stond om die reden moeten afwijzen helaas)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:07

zebra, wanneer hoor je of je de woning krijgt? mijn duimen draaien voor je!

Femke, succes, je zoekt in mijn regio. Ik sta ook nog ingeschreven bij woningnet en woongaard. Geen idee hoe hoog, want geen verhuisplannen. Maar meer als zekerheid voor het geval dat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:18

Waar sta je hoog Femke?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:18

juval schreef:
zebra, wanneer hoor je of je de woning krijgt? mijn duimen draaien voor je!

Femke, succes, je zoekt in mijn regio. Ik sta ook nog ingeschreven bij woningnet en woongaard. Geen idee hoe hoog, want geen verhuisplannen. Maar meer als zekerheid voor het geval dat.

Super verstandig.

Je weet nooit, ik ben al 10 jaar aan het puzzelen na zo'n 'dit had ik niet zien aankomen' situatie.

Langzaamaan kom ik in Betuwe breed dus op kansrijkere posities.

Héél wisselend overigens, 1 woning nu dus positie 2, maar er zijn ook woningen waar ik op positie 450 sta ofzo.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:21

Bellatrix schreef:
Waar sta je hoog Femke?

Betuwe breed, maar dus extreem wisselend per woning, aantal reacties, aantal andere mensen die reageren etc.

Heel idioot, krom en zonde is dat ik voor complete eensgezinswoningen vaak hoger sta dan voor kleine 1 of 2 persoons woningkjes.

Terwijl die laatste voor mij veel handiger zijn als alleenstaande met de nodige fysieke problemen.

Dus het kan zijn dat ik straks in mijn eentje in een eensgezinswoning zit (geschikt voor 4 of 5 mensen) en daarmee eigenlijk plekken bezet houdt.
En dat absoluut tegen mijn eigen voorkeur in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:32

Wow, dat is toch eigenlijk heel krom?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:35

Alles aan de huizenmarkt is krom tegenwoordig dus hier kijk ik niet van op. :+

Zebrastreep schreef:
nevica schreef:

Ik was een aantal jaar geleden al uit huis. Ik woonde toen bij een vriend in. Maar hij had de boel nogal belazerd. Daardoor voelde ik mij niet echt veilig meer in dat huis, dus noodgedwongen terug gegaan.

Dit wordt dan echt mijn eerste eigen plekje <3

Ik zit nu nog in de fase bezichtigen. De huidige bewoner was net een paar dagen weg.... morgen neemt hij/zij contact met mij op om te plannen wanneer ik kan komen kijken.

Beetje een gekke constructie, maar de verhuurder kan natuurlijk niet zomaar zeggen als er nog iemand woont dat je zomaar even langs kunt komen. Ik probeer begin volgende week te plannen. We zijn nog achter een foutje van mijzelf gekomen ten aanzien van de inkomstenbelasting. Dus dat moet nog even snel geregeld worden.

Wat leuk zeg! Ik hoop dat je snel kunt kijken, dat het naar je wensen is en dat je het krijgt! :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:01

Bellatrix schreef:
Wow, dat is toch eigenlijk heel krom?

Ja #)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:19

Bij mij precies hetzelfde, ik heb een grote eengezins hoekwoning met drie slaapkamers en een grote zolderkamer in mijn eentje....hoefde van mij echt niet maar kon niet reageren op kleiner omdat ik net qua inkomen in de tweede groep zat. Heb nog geprobeerd met mailen en bellen om kleiner te krijgen maar nee dat kon echt niet....

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:20

Hier ook hoor. Alleenstaand met een grote tussenwoning, 3 slaapkamers en hele grote zolder wat ook in gebruik was als slaapkamer door vorige bewoners. Mocht alleen reageren op het hoogste segment woningen. Inmiddels mag ik alleen reageren op vrije sector dus mijn bedoeling is hier voorlopig wel te blijven, hoe scheef ook.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:22

Ik heb een huis wat wel bij mij past gelukkig. Hoekwoning met 2 slaapkamers en een kleine zolder waar de wasmachine staat. Huur zit op €699.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:28

Mijn huidige woning is een tussenwoning met 3 slaapkamers en een grote zolder met vlizotrap. Deze wordt door de buren ook als slaapkamer gebruikt.
Hier was die in gebruik als speelzolder en later gaven mijn kinderen daar feestjes.
Ik betaal nu €606 per maand dit is incl 7 zonnepanelen in de oude regeling, dus nog subsidiabel. Nieuwe huurders betalen een bedrag bovenop de huur waar je geen subsidie voor krijgt.
Ik mag alleen op de onderste klasse reageren dus nu max 682, dus ik ga voor een kleinere woning meer betalen. Dat nieuwe huis moet dus wel echt aan mijn eisen voldoen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:30

Ja dat snap ik.
Maar jij betaald dus minder dan ik voor meer. :+ Mag ik vragen waar jij zit? Zal wel aan de locatie liggen denk ik?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:42

Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je erin bent gekomen. Vorige bewoner betaalde voor mijn woning nog geen 400 pm, maar zat er ook al in vanaf 1969. Ik ben afgelopen december pas in deze woning gekomen. Bij een wisseling van bewoner gooien ze natuurlijk ook de huur omhoog, terwijl je als bewoner maar maximale verhoging op jaarbasis kan krijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:45

Dat klopt idd! En dat verschilt soms echt heel veel!