Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:32

Ik denk erover om de betreffende DAP een mail te sturen waarin ik e.e.a. aankaart. Ik vind dat ze wel mogen weten hoe wij dit ervaren hebben, en wat we ervan vinden, zeker nu ik weet dat het elders anders gaat _-:(

OK, on topic maar weer!

karuna
Drukke kabouter

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:32

Zou ik zeker doen, zij kunnen er ook van leren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:55

Askja schreef:
Ik denk erover om de betreffende DAP een mail te sturen waarin ik e.e.a. aankaart. Ik vind dat ze wel mogen weten hoe wij dit ervaren hebben, en wat we ervan vinden, zeker nu ik weet dat het elders anders gaat _-:(

OK, on topic maar weer!

Gewoon doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:56

Askja schreef:
Pien, kappers en hun klanten moeten hier sinds gisteren ook weer een mondkapje op.

Vorige week op pijnlijke wijze ervaren hoe verschillend (onder de toenmalige regels) het coronabeleid soms wordt ingevuld.

Naar de kapper geweest, geen enkele beperking, alleen stonden de kappersstoelen op 1,5 m afstand. Het was niet druk, maar ook niet leeg, er waren ca 8 mensen incl. kappers in de zaak.
Later die dag moesten wij helaas onze hoogbejaarde kat, die ineens heel slecht was, laten inslapen. Niemand in de praktijk, behalve de dienstdoende DA en wij tweeën.
Toch mocht maar 1 van ons bij het inslapen aanwezig zijn. De ander moest maar in de wachtkamer gaan zitten.
Daar heb ik dan weer geen enkel begrip voor, dan sla je m.i. echt door met je regels - geen afscheid mogen nemen van je geliefde huisdier, terwijl er meer dan zat ruimte was in de behandelkamer om 1,5 m afstand te houden, en we droegen (verplicht) mondkapjes.
Echt ...

Weet iemand of dat de standaard procedure is bij alle DA praktijken?

Nee toch wat ontzettend verdrietig voor jullie!

Wij hebben ons konijn een paar maanden terug laten inslapen. We mochten daar samen bij zijn, de arts had een fijne plek met stoelen in de hoek van de behandelkamer, hij gaf een eerste prikje om hem in slaap te brengen. Wij mochten hem op schoot nemen en samen in de behandelkamer afscheid nemen terwijl hij weg zakte. Op tafel kreeg hij toen het tweede prikje, de arts verliet de ruimte en we mochten hem zo lang knuffelen, vasthouden en afscheid nemen als we wilden. Mondkapje mocht ook af omdat de arts uit de ruimte ging.

Wat rot dat het bij jullie zo gegaan is met de kat ik kan me voorstellen dat dat een enorme knoop in je maag geeft. Heel veel sterkte :(:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:47

Sterkte Askja! Zou het inderdaad wel aankaarten. Wij hebben toen ook onze labrador onverwacht moeten laten inslapen, maar daar mochten we toen wel gewoon beiden bijzijn ondanks het officieel niet mocht idd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:59

Wat een extra nare ervaring zo :(:) Sterkte met het verlies.

Hier vorig jaar aan het begin van het hele circus met 6 weken ertussen, beide katten in moeten laten slapen helaas. Het was toen nog zo dat er tijdens de normale dingen helemaal niemand mee de behandelruimtes in mocht omdat die best krapjes zijn. Dus in de wachtkamer maar 1 iemand met dier, afgeven bij de deur van de behandelkamer, en afwachten dat je je dier weer terug krijgt. Best naar vond ik dat eigenlijk maar wel begrijpelijk dat de DA's op dat moment niet elke keer met iemand anders op hun lip in dat kleine hokje wilden.

Echter toen poes en later kat ingeslapen moesten worden, zeiden ze zelf al dat ze daar een uitzondering voor maakten en je gewoon mee naar binnen mocht. En dan sta je nog te snotteren ook natuurlijk....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:03

Ach sterkte Askja .. wat ontzettend naar..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:22

Tnx, jullie medeleven is echt hartverwarmend <3

Beestje was 19 en een half. Hij is zijn hele leven bij ons geweest. Een heel bijzondere kat was het, helemaal zwart, klein (voor een kater), slim en super sociaal.

Onze andere oude kat (zij is 20 geworden) is eerder dit jaar ook ingeslapen, zelfde DAP, zelfde verhaal (maar 1 persoon erbij), alleen waren toen de regels overal strenger. De DA die haar euthanaseerde was verder wel heel rustig, geduldig en vriendelijk. Maar er mocht absoluut maar 1 van ons bij.

Achteraf gezien hadden we beter moeten weten met nr 2, maar het was echt spoed, en om dan nog een andere DA te vinden ...

Ik ben nu nog meer gesterkt in het besef dat het echt niet OK is zoals het is gegaan met onze kater. De dienstdoende DA was ook nog eens echt bot, in meerdere opzichten (hij gaf onze kater bijv geen inleidend verdovend/versuffend spuitje maar jaste hup meteen de dodelijke injectie in de buik).

Die mail komt er dus absoluut!

Sorry voor het off topic verhaal, maar ik wilde er toch iets meer op ingaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:32

Sterkte, vind dat echt harteloos!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:41

Dat klinkt echt niet goed hoor Askja! Ik word gewoon verdrietig van je bericht.

Ik heb, pre Corona, mijn kat thuis laten inslapen en ben zo blij met hoe de da dat deed. Hij werd eerst bij mij op schoot in slaap gebracht. Bij de tweede injectie moest hij wel van m’n schoot af, want dat vond ze te riskant. En ze zei ook eerlijk ‘ik zou nu even niet kijken, dit kan naar zijn’ bij de tweede injectie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:53

Ja, zo zou het altijd moeten gaan ...
Nogmaals dank voor jullie lieve woorden. Is toch een beetje troost.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:04

Wat akelig Askja, veel sterkte! Soms slaan ze echt helemaal door met maatregelen en verdwijnt de menselijkheid. Laatst een vlog van iemand gezien. Zij kreeg plots over de telefoon te horen dat ze een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had en direct naar het ziekenhuis moest komen om opgenomen te worden en de andere dag geopereerd te worden. Haar partner mocht niet mee naar binnen en moest haar bij het ziekenhuis bij de deur achterlaten, terwijl zij ook nog niet eens wist wat ze precies gingen doen en wat er nu precies aan de hand was. Vlak eerder had ze ook een miskraam gehad en daar mocht de partner ook al niet bij de echo zijn (die dus niet goed bleek).
Ik vind dat echt veel te ver gaan. Je moet in dergelijke situaties toch minimaal één iemand ter steun mee mogen nemen!? Ondanks dat ik geweld nooit goed zal praten en echt afkeur, snap ik best dat er in het ziekenhuis situaties zijn waarin emoties, paniek, angst en frustraties de overhand nemen door dit soort onmenselijke regels die veel te ver gaan.

En toevallig moest ik afgelopen week als begeleiding mee naar een ziekenhuiscontrole om iemands rolstoel te duwen. Sportblessure die geopereerd was en moest een echo gemaakt worden. Ik mocht gewoon mee de behandelkamer in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:44

Nikass schreef:
pien_2010 schreef:
De kappers hier werken gewoon met mondkapjes op, net als hun klanten. Iedereen hier heeft al meer als een jaar overal mondkapjes op binnen, moet handen ontsmetten en afstand houden (1 meter) en moet vrijwel overal QR code laten zien.
In Nederland is dat zelfs nog een discussie punt, hier wordt dat gewoon gedaan.

In Nederland is de mentaliteit gewoon dramatisch.
In Duitsland dragen mensen ook gewoon mondkapjes zonder daarover te zeuren. En ze zijn daar ook niet mee gestopt. Ik ben zelf ook mondkapjes blijven dragen en afstand blijven houden toen dat niet meer hoefde. Het is echt niet zo moeilijk. Maar het is ook de Nederlandse overheid die geen duidelijk beleid voert.

Erg Askja!

Dit is wat ik bedoel:
https://www.ad.nl/buitenland/98-procent ... ~a030ac1e/

Wat een verdrietige verhalen van situaties waarin de zorg/dierenarts de plank misslaat. ;(

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:26

MarcoBorsato schreef:
LWDaisy schreef:
Wat verstaan we dan juist onder "in de zorg"? Bedoelen we hier dan enkel dokters en verplegers, ziekenhuispersoneel? De chirurg die niet in aanraking komt met de Covid-afdeling? Telt dat dan ook voor de schoonmaakploegen in de ziekenhuizen?
Of ook de apotheker, die zieke mensen over de vloer krijgt wanneer die hun medicatie ophalen?
Of de kiné en podoloog, die mensen moeten aanraken om hun werk te kunnen uitvoeren?
En hoe zit het met de tandarts?

Als de podoloog moet vaccineren - moet de nagelstyliste dit dan ook?
En de kapper, moet die ook meedoen?

Joh, zoals hierboven staat, mensen die aan het bed staan.

Trek nou niet de discussie uit elkaar.

Dus de schoonmaakploeg, die kamer in, kamer uit loopt, hoeft dan niet gevaccineerd te worden?
Voor mij goed hoor, ik vraag me gewoon af waar je de lijn trekt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:39

Cer schreef:
Wat een rare reden .. 'puur vanwege het gezeik'... maar, ieder zijn ding :j

Van wat ik hier op bokt lees zijn het juist de mensen die niet vaccineren vanwege dwang, gif of andere redenen die de zogenaamde zwarte piet toegespeeld krijgen, juíst omdat anderen die niet kunnen vaccineren dan een nog groter probleem hebben..
maar selectief lezen is ook een ding :j

Het is hier in mijn omgeving de meest aangevoerde reden hoor. "Omdat ik geen gedoe en gezeik wil". De ene wilt geen gedoe op zijn werk, de ander wilt zonder gezeik toegang in het café krijgen.

Zo hoorde ik van mijn broer nog een hele gekke: hij is niet gevaccineerd, dus mag niet meer op café. Degene die achter de toog de bediening doet, is echter ook niet gevaccineerd. Die mag wél gaan werken in dat ene café, maar mag niet een tas koffie gaan drinken in het café daarnaast. Kom op zeg, dat is toch belachelijk en meten met 2 maten?

Als ik hier vraag: waarom heb jij voor het vaccin gekozen? is het antwoord echt nooit "omdat ik ben bang ben ziek te worden en in het ziekenhuis te belanden". Ik hoor: "ik wil op reis - op café - op restaurant - naar de bios" - ...

Ik ben niet gevaccineerd. Ik hou me wél zonder problemen aan anderhalve meter afstand, overal mondmasker dragen, ... Doe ik niet moeilijk over.
Ja, best k*t dat ik zonder safe ticket nu op heel veel plaatsen niet welkom kom, maar dat is het gevolg van mijn eigen keuze, en daar leef ik gewoon mee. Ik vind het nogal stom, net omdat men met safe ticket gewoon overal toegang krijgt maar ook besmet kan zijn en anderen kan besmetten, maar daar kraait geen haan naar want hey, "ik ben gevaccineerd". Ik vind het meten met 2 maten en een vals gevoel van veiligheid, want de meeste mensen die ik ken die gevaccineerd zijn houden zich niet meer aan de anderhalve meter en knuffelen er op los, vergetend dat zij ook nog steeds besmet kunnen worden/kunnen besmetten.

Ben ik de enige die 2x moet nalezen op "besmetten" om zeker te zijn dat ze uit gewoonte niet "bemesten" heeft geschreven? :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:51

Citaat:
waarom heb jij voor het vaccin gekozen? is het antwoord echt nooit "omdat ik ben bang ben ziek te worden en in het ziekenhuis te belanden". Ik hoor: "ik wil op reis - op café - op restaurant - naar de bios" - ...

Dat kan hooor. Al mijn kleinkinderen (12+++) de kleintjes niet, hebben zich laten inenten opdat ze minder risico voor anderen vormen en voor ouderen, hun opa en oma, cq kwetsbare vader de veilig heid willen garanderen. 1 gezonde opa is overleden aan de gevolgen van covid dus dat maakte indruk. Nl de ene dag wandelde hij nog 15 km, maandag stond zijn prikkie gepland, zaterdag kreeg hij covid, 3 weken later overleden. Dus de kinderen en kleinkinderen en kring om hem heen hebben geen enkele twijfel. Logisch want voor hen is het allang geen ver van mijn bed show. Want aan vaders kant heeft op die opa na, iedereen covid gehad van de mannen, ook de jongeren en de ouders in lichtere mate want waren al geënt 2x gelukkig. Maar ook de jonge mannen (24 ++) waren er goed ziek van en gaan weer goed. Dus het is maar in welke kring je jezelf bevindt. Ik heb het gevoel dat we er nog achter gaan komen waarom de ene familie zo hard wordt geraakt en de andere nul besmettingen kent (zoals mijn familie). Geluk? Iets in het lichaam zelf? Ik weet het niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:02

Maar je bent nog steeds welkom, als je je test.

En de zorg, tja dat is lastig. Er zijn vorig jaar beroepen geweest die in Nl met voorrang gevaccineerd zijn wat ik niet snap. En anderen die geen voorrang kregen. 1e beroep kan afstand houden, komen wel bij kwetsbare mensen, maar zouden in principe niet binnen 1,5 meter hoeven te komen. Het andere beroep kan niet werken als ze 1,5 meter afstand moeten houden. :+ en ook daar kwetsbare mensen, niet allemaal maar ook een groot gedeelte.

Qua sociale uitsluiting, in normale tijden is dit zo enorm normaal voor de meeste mensen. Ze geven er niet eens om of doen net zo hard mee. En in deze tijd net zo hard. Ik ben voorzichtig want besmettingen zou voor mij echt niet goed zijn. Hoe vaak ik daar geen gezeik over krijg of zelfs dat ik geen moeite kon hebben met lockdown want ik doe normaal toch ook niks. Ik mocht dus niet zeuren, want ik had geen idee hoe lastig dat was:+ dat stoort mij enorm, hoeveel mensen er nu zogenaamd verontwaardigd zijn vanwege uitsluiting, maar vooral om een punt te maken waar ze zelf last van hebben en niet omdat het ze echt wat kan schelen in normale tijden.

Hier in gezin wel een geval van long covid die al ruim een jaar met ernstige klachten loopt, of eigenlijk niet loopt want dat lukt niet. Zij heeft zelfs enorme problemen gekregen op werk omdat collega's het maar overdreven vonden. Zij wordt dus uitgesloten door covid omdat collega's het niet geloven en zelfs met klachten naar werk kwamen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:18

Van de groep die nu pas hun 1e of 2e vaccinatie haalt, uitgezonderd de kinderen die 12 zijn en uitgezonderd de zwangere vrouwen, blijkt vaak wel dat 'vanwege het gemak' de hoofdreden is. Dat is echter pas sinds half september zo, daarvoor waren redenen als: de bescherming van het collectief, de sterk verminderde kans om corona te krijgen, het nog altijd herstellende zijn van corona, het bang zijn voor langdurig covid en het risico om in het ziekenhuis te belanden zo klein mogelijk te maken de meerendeel van de mensen die kwamen voor een vaccinatie. De groep voor een qr-code was er zo af en toe wel, maar niet het leeuwendeel, in tegenstelling tot nu.

Tegelijkertijd hebben we nu ook al regelmatig weer mensen aan de deur die vragen of ze de boosterprik al kunnen halen (zonder uitnodiging van het ziekenhuis). En die worden soms weer boos dat we dat niet kunnen/mogen leveren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:03

Mizora, dat kan ik me voorstellen dat ze de boosters willen, rivm heeft veel te veel tijd nodig om dat weer op poten te zetten. Ggd kan er niet zo heel veel aan doen maar het gaat te traag. Al een half jaar geven onderzoeken aan dat dit werkt en dan moet hier de Gezondheidsraad, de jonge, rivm en dan nog eens de ggd in stelling gebracht worden. Terwijl ik denk, laat iedereen die een uitnodiging voor de griepprik krijgt via een algemene oproep een afspraak maken , dan kun je inplannen. Zowel wat betreft hoeveelheid vaccins op locatie en prikkers. Er zijn een handjevol kwetsbaren geprikt maar de 80 + krijgt eind november de uitnodiging, dus zijn die mensen met kerst klaar. Die andere vier miljoen lopen nog maar even meer risico met alle gevolgen voor de druk op de zorg. De Jonge zou een militaire achtergrond moeten hebben, was veel beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:28

Op zich zou je als naïeve buitenstaander ook kunnen denken: als er genoeg vaccin ligt voor de vrije inloop, wat maakt het dan uit om 65 plussers die een booster willen, er 1 te geven en daarvan een aantekening te maken in het systeem op hun naam.... ik neem aan dat het voor die extra kwetsbaren ook bijgeschreven wordt, dan kan dat toch ook bij de 65 plussers.

Maarja het zal allemaal wel weer een reden hebben....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:49

Ik begrijp het ook niet zo. De 65++ krijgen de 3de nu, de 60++ mogen in januari hier in Frankrijk. Er wordt al een tijd 3de keer geprikt.

Ik hoorde vanochtend dat ze in Den Bosch lekker carnaval gaan vieren rond de 11de en dat in Limburg de ziekenhuizen de IC het werk niet meer aankunnen.

Ik ben er zo klaar mee......waarschijnlijk alweer geen kleinkinderen zien rond de Kerst want zal wel weer niet mogen. (Grenzen dicht) , ik vind het echt verdrietig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:51

65 + in Frankrijk? Want hier zijn ze nog lang niet aan de beurt, eerst 80+ vanaf half december. Waardeloos en ronduit achterlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:56

pien_2010 schreef:
Ik begrijp het ook niet zo. De 65++ krijgen de 3de nu, de 60++ mogen in januari hier in Frankrijk. Er wordt al een tijd 3de keer geprikt.

Ik hoorde vanochtend dat ze in Den Bosch lekker carnaval gaan vieren rond de 11de en dat in Limburg de ziekenhuizen de IC het werk niet meer aankunnen.

Ik ben er zo klaar mee......waarschijnlijk alweer geen kleinkinderen zien rond de Kerst want zal wel weer niet mogen. (Grenzen dicht) , ik vind het echt verdrietig.

Geloof me, na vrijdag gaat half Nederland weer op slot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:59

Grenzen gaan niet meer dicht. Kunnen ze zich niet meer permitteren.
Alle regeltjes zijn nu al van de zotte, laat staan dat ze nog ergens een blik personeel kunnen opentrekken om aan de grenzen te gaan controleren :+

Extra spuiten...hier is zelfs waarschijnlijk een extra spuit voorzien voor al wie AZ of J&J gekregen heeft.
Woensdag wordt het goedgekeurd. Of niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:01

pien_2010 schreef:

Ik snap het ook niet meer hoor. Hoe kun je als organisatie, feestganger of wat ook nu willen feesten zo wild en dicht op elkaar? %) het risico is zo groot. Ik weet carnaval is voor veel mensen belangrijk. Maar potdorie in brabant met carnaval is er vorig jaar al zoveel ellende ontstaan. En dan wil je dat met veel beroerdere cijfers lijkt het gewoon weer herhalen.

Hoe erg moet de situatie dan zijn voor ze besluiten dat het niet meer verstandig is? Of zou je zelfs met code zwart nog mensen hebben die percee willen carnavallen? Wat mij betreft sociale buitensluiting voor zeker en maand voor de carnavalvierders en de organisatie.