Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

. Ik zeg namelijk niet dat hun leed er niet toe doet, in tegendeel. Ik denk alleen dat we daar nu niks aan kunnen veranderen.Citaat:De vraag is hoe groot de kans is dat dit “code zwart” scenario van toepassing zou zijn bij het geven van iets meer vrijheden aan de samenleving.
Cer schreef:Nou ja ik zou zelf persoonlijk dan een beetje voorzichtig zijn om met zware termen als 'weinig zelfreflectie' en 'gebrek aan respect' te komen... Je zegt dan wel gelijk iets bijzonder onaardigs over iemand wat niet perse terecht is..
secricible schreef:Ik heb nog steeds het idee dat je iets leest wat ik niet probeer te zeggen. Ik zeg namelijk niet dat hun leed er niet toe doet, in tegendeel. Ik denk alleen dat we daar nu niks aan kunnen veranderen.
Ik denk dat in de afweging tussen enerzijds versoepelen (wat naar mijn idee code zwart oplevert, met het daar bijbehorende psychisch leed) om de ondernemers te ontlasten en anderzijds zo streng blijven, wat fors psychisch en economisch leed oplevert voor ondernemers en andere groepen de huidige situatie minder psychisch leed oplevert dan code zwart. Aangezien code zwart voor hun óók leed oplevert en daarnaast ook alle andere Nederlanders. Het is niet dat zij dan ineens zonder leed zijn als hun winkel open gaat en er code zwart ontstaat.
Mocht dat huidige leed zo doorslaan dat ondernemers zoveel leed hebben dat ze er een einde aan maken, dan zou dat wellicht anders zijn, dat is wat ik zeg.
Jij reageert daaropCitaat:De vraag is hoe groot de kans is dat dit “code zwart” scenario van toepassing zou zijn bij het geven van iets meer vrijheden aan de samenleving.
Dat is een legitieme vraag. Als jij het idee hebt dat wat meer vrijheden geen code zwart opleveren kom je tot een hele andere afweging en weegt het huidige leed waarschijnlijk heel fors zwaarder en snap ik dat je voor versoepelen bent.
Ik denk dat nu versoepelen wel tot dat code zwart scenario lijdt, dus ik zie simpelweg een andere afweging tussen “huidig leed” en “leed bij versoepelen” dan jou. Dat heeft niks te maken met dat ze nu geen leed zouden hebben, of dat het leed er niet toe doet, alleen dat ik denk dat hun leed met code zwart alleen maar groter wordt, maar dan op een ander vlak en dat er alleen maar een veel grotere groep bij komt met psychisch leed.
Ik deel je mening dat ieder persoon met leed er een teveel is. Maar helaas is er geen oplossing die voorziet in geen leed. We hebben geen win/lose. Alle oplossingen leveren alleen maar verliezers op, de afweging is alleen wat het minste verlies oplevert.
dat maakt alles ook zo ingewikkeld ingewikkeld.secricible schreef:Ik denk ook niet dat het heel veel zin heeft om er over te discussieren welk scenario meer leed oplevert. We weten niet hoe snel code zwart zou komen bij versoepelingen. We weten ook niet in cijfers hoeveel leed dat oplevert, op welk vlak dan ook.
Ik denk dat code zwart heel snel kan volgen, jij denkt dat er wel wat speelruimte is voor we daar zitten. En beide kunnen we dat niet bewijzen, het is allemaal verwachtingen, inschattingen en dan hebben we niet eens de modelleurs van het RIVMdat maakt alles ook zo ingewikkeld ingewikkeld.
Ik voel me niet beledigd door je post verder, ik snap wat je wil zeggen. Ik hoop dat jij ook ziet dat ik niks wil bagatelliseren maar alleen de weegschaal anders inschat dan jij. Dat is geen wetenschap, dat is denk ik gevoel en daarin hoeven we het ook niet eens te zijn.
SVRL schreef:Er is een reisverbod in België. Wij mogen niet naar het buitenland, buitenlanders mogen niet naar ons komen voor niet noodzakelijke dingen. Geen bakker of voedingswinkel dichtbij aan jou kant van de grens, maar wel aan de andere kant, is voor een grensbewoner een geldige reden om even de grens over te gaan. Een kapper, fun shoppen of wandelen niet. De zelfstandigen hier kunnen trouwens een serieuze boete krijgen als ze de regels overtreden.
secricible schreef:Ik denk ook niet dat het heel veel zin heeft om er over te discussieren welk scenario meer leed oplevert. We weten niet hoe snel code zwart zou komen bij versoepelingen. We weten ook niet in cijfers hoeveel leed dat oplevert, op welk vlak dan ook.
Ik denk dat code zwart heel snel kan volgen, jij denkt dat er wel wat speelruimte is voor we daar zitten. En beide kunnen we dat niet bewijzen, het is allemaal verwachtingen, inschattingen en dan hebben we niet eens de modelleurs van het RIVMdat maakt alles ook zo ingewikkeld ingewikkeld.
Ik voel me niet beledigd door je post verder, ik snap wat je wil zeggen. Ik hoop dat jij ook ziet dat ik niks wil bagatelliseren maar alleen de weegschaal anders inschat dan jij. Dat is geen wetenschap, dat is denk ik gevoel en daarin hoeven we het ook niet eens te zijn.
elnienjo schreef:SVRL schreef:Er is een reisverbod in België. Wij mogen niet naar het buitenland, buitenlanders mogen niet naar ons komen voor niet noodzakelijke dingen. Geen bakker of voedingswinkel dichtbij aan jou kant van de grens, maar wel aan de andere kant, is voor een grensbewoner een geldige reden om even de grens over te gaan. Een kapper, fun shoppen of wandelen niet. De zelfstandigen hier kunnen trouwens een serieuze boete krijgen als ze de regels overtreden.
Voor normaal dagdagelijks grensverkeer mag je wel de grens over als grensdorpbewoner. Ik heb zo'n verklaring op eer en ga eens per week 'n baguet martino halen bij de bakker aan de overkant.
elnienjo schreef:Die bakker is niet het dichtstbij. Kapper werd ook vermeld bij uitzonderingen als je vaste kapper in Belgie zit trouwens.
Zelf ben ik naar mijn Belgische tandarts geweest 2 weken geleden.
SVRL schreef:Degene die hier schreef dat ze dan in België naar de kapper zou gaan, gaat anders niet in België naar de kapper.
En hier in de media is echt wel duidelijk gezegd dat je als grensbewoner enkel de grens over mag als er dichterbij geen andere essentiële zaak is. Aan de Frans Belgische grens zijn er echt wel mensen terug gestuurd die gewoon maar even wilden komen wandelen, vandaag zijn er ook extra controles. En vorig weekend zijn ernog Nederlanders terug gestuurd die kwamen fun shoppen of wilden wandelen.
Neonlight schreef:Grappig elnienjo, ik ken heel die verklaring die jij hebt niet, nooit van gehoord en ben ook grensgemeente bewoner. Nu heb ik overigens geen behoefte om de grens over te gaan, want kan alles wat noodzakelijk is ook dichterbij krijgen.
996981 schreef:secricible schreef:996981 dat is de hamvraag ja.
Als je van mening bent dat het zo'n vaart niet loopt dan kan ik me voorstellen dat je bent voor versoepelingen.
Ik denk persoonlijk dat we er helemaal niet zo ver vanaf zitten als we versoepelen op dit moment. We stagneren al met maatregelen, laat staan met versoepeling.
En idd, gezondheid is meer dan het niet krijgen van het virus.
Maar ik denk dus dat met een code zwart er ook een berg psychisch leed meekomt naast het fysieke leed. Ook dat levert onzekerheid op namelijk en angst en weet ik wat.
Onzekerheid en angst is er nu ook, ondanks de maatregelen.Er zijn mensen die bijna de deur niet uitgaan en toch Corona krijgen.
Wat je in mijn ogen vergeet in je Posts is dag een depressie niet van de een of andere dag ontstaat. Hier gaat vaak al een periode aan vooraf, waarin men zich psychisch niet oké voelt. Pas actie ondernemen als men zelfmoord gaat plegen is dus echt niet oké. Immers gaat aan zelfmoord vaak al een lange periode van depressie vooraf en aan de periode van depressie gaat al een periode van minder psychisch welbevinden vooraf.
Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Hoe ik sta tegenover maatregelen en versoepelingen staat daar los van.
Ik werd gewoon misselijk van je post over zelfmoord en wilde dat uiten.

) Laurie schreef:Ze hadden het liefst vandaag al uitspraak gedaan, maar het is een ingewikkelde zaak. Engel was er weer not amused over.